Köpa barnponny

Mina barn (som båda är rejält långa) red små shettisar utan problem tills de var 9 resp 7 år. Upplevde aldrig att det var problem att hålla shettisarna i hagen, såg man bara till att strömmen var på så stannade de inne. Däremot smet de under nån gång när jag glömt sätta på strömmen... :angel: Shettisarna vi hade förmånen att låna var väluppfostrade och snälla. De var båda inkörda och körda mycket och därmed ordentligt uppfostrade av vuxna.

Nu hade jag visserligen aldrig shettisarna tillsammans med storhästen men tror inte det hade varit några större problem än vad det är med b-ponnyn vi har nu. B-ponnyn (som ändå är maxad och relativt "ädel" i typen) äter knappt mer än vad shettisarna gjorde och det är en ständig utmaning att hålla honom i trim när han går i samma hagar som storhästen. Lösningen sommartid har varit munkorg och vintertid att han får väldigt lite mat, i hönät, under natten i boxen. Tänker att hade han varit mindre så hade man kunnat ge det mesta höet i hagen i en hög foderhäck som ponnyn inte nådde ner i så hade storhästen kunnat äta sin stora portion och ponnyn fått mindre. Funkar dock inte nu när ponnyn är såpass stor.

Jag tyckte det var väldigt tryggt och bra med shettisarna när barnen var små. Dottern var bara 4 när hon började rida och det tog inte särskilt lång tid innan hon kunde/vågade göra mycket själv. Hade det varit en större ponny tror jag inte att hon hade klarat det på samma sätt, oavsett hur snäll och trygg den hade varit.
 
Ja alltså, jag förstår ju hur du tänker, men tänker att man kan ju alltid börja med att leta efter det optimala. Framför allt som jag fortsatt inbillar mig att chansen till kompbilitet med storhästen ökar om lite större...

Jag skulle skaffa en trevlig c-ponny, gärna inkörd också. En lugn, trygg sak. Då kan du motionera också, och ni kan ha en medryttare om ni vill.
 
Jag skulle skaffa en trevlig c-ponny, gärna inkörd också. En lugn, trygg sak. Då kan du motionera också, och ni kan ha en medryttare om ni vill.
En c-ponny är väldigt stor när barnen börjar bli 5-6 år och vill rida själva, oavsett hur snäll den är... Funkar säkert så länge de mest åker ponny med någon som håller i, men en helt annan sak när de ska rida själva. Minns när kompisens barn fick sin c-ponny och mina barn fick provrida den, då var sonen ändå 8 år och hade ridit flera år, men det var väldigt mycket "häst" för honom att rida. Det är först nu vid 10 och 12 som den ponnyn börjar kännas lagom.
 
En c-ponny är väldigt stor när barnen börjar bli 5-6 år och vill rida själva, oavsett hur snäll den är... Funkar säkert så länge de mest åker ponny med någon som håller i, men en helt annan sak när de ska rida själva. Minns när kompisens barn fick sin c-ponny och mina barn fick provrida den, då var sonen ändå 8 år och hade ridit flera år, men det var väldigt mycket "häst" för honom att rida. Det är först nu vid 10 och 12 som den ponnyn börjar kännas lagom.
Tänker att det beror på storlek på barn? Jag var lång på d-ponny som 14-åring och egentligen för lång för c-ponnyn redan som tolvåring. Svårt det där. :-(
 
Tänker att det beror på storlek på barn? Jag var lång på d-ponny som 14-åring och egentligen för lång för c-ponnyn redan som tolvåring. Svårt det där. :-(

Jag med. Min nioåring är 146. Jag började rida storhäst vid 12 på ridskola, privat tidigare än så.
 
Tänker att det beror på storlek på barn? Jag var lång på d-ponny som 14-åring och egentligen för lång för c-ponnyn redan som tolvåring. Svårt det där. :-(
Som sagt, jag har långa barn. Dottern har alltid varit längst i sin klass, och sonen bland de längsta. Dottern som nu är precis fyllda 10 år är 154 cm lång redan, men hon är ju allt annat än kraftigt byggd så muskelstyrka finns ju inte direkt och hon väger typ ingenting, sådant spelar också roll. Jag skulle säkert kunna slänga upp henne på en d-ponny och det skulle sett ok ut längdmässigt, men en större häst kräver också mer tyngd/stabilitet/muskler för att man ska kunna "få ihop" den och det har hon definitivt inte ännu. I det avseendet är b-ponnyn betydligt mer lagom.
 
Vi har löst (frågan är om det är lösning, egentligen) vår situation med barn i olika åldrar genom att de yngsta fick gå på ridskola och den äldsta delade en d-ponny med mig, men då var hon 13 år.

Nu är hon snart 16 år och jämnlång med mig och dotter nummer två fyller 13 år i höst och klarar absolut att rida d-ponny.

Yngsta däremot, hon rider på ridskolan ännu och rider d-ponny i skritt och trav hemma till husbehov.
I stallet finns en b-ponny som vi får låna ibland och en äldre större ponny som är gudasnäll.

Att ha en "egen" ponny till ett så litet barn innebär för dig att du har två hästar att ta hand om varje dag (men det förstår jag att du vet) och det blir väldigt lite ridning fr barnet i relation till all tid det tar.

När mina barn var yngre så red de på en liten "ponnyridning" på den lokala ridskolan en gång i veckan. Det var ridning med ledare och under en period var vi medryttare till en pytteliten ponny två dagar i veckan. Men då hade jag ingen häst själv som tog någon tid.
 
Tanken på en ponny till dottern har börjat växa till sig, både för att möjliggöra ponnytid för henne förstås, men också för att lösa sällskapshäst till mitt halvblod.
Dottern blir tre till hösten och det är väl ungefär då det kan komma att bli aktuellt också, tänker vi.

Men: vad ska man köpa? Supersnäll och tålmodig, trygg, väl grundriden är givetvis krav (hur man nu ska kunna testa det, inte direkt så att jag kan provrida). Dottern är lång, vid 2,5 års ålder redan 1 m lång ca, och lär dra vidare i längd. Tänker därför att kanske skippa a-ponny och gå direkt till b-ponny. Korkat?

Vill också kunna ha den i hage med gräs, alltså inte en fångponny eller extra risk för fång. Finns det ponnyraser som klarar att gå på gräs? Shettisar får ju inte att stänga in, så det känns inte aktuellt. Den ska hålla sig inne i en vanligt stängslad hage.

Vad ska vi leta efter och tänka på? Jag har noll koll på ponny...

Gotlandsruss eller liten welsh?
Runt 25 000 för en välutbildad och vore väl kul om.den kunde köras med :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
580
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 617
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 052
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 231
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp