Köpa befruktade hönsägg

Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Jag behöver utöka mitt hönsbestånd. Mina höns är mycket ruvningsbenägna, så jag tänkte bara stoppa in några befruktade ägg under nån av dem, för att få lite kycklingar till våren. Men jag har tyvärr inte någon kompis som har höns, så jag behöver köpa någonstans ifrån. Det vore roligt med någon lantras, men huvudsaken är att de är friska och lägger ägg.

Har nån köpt befruktade ägg skickade med posten någon gång?
Varifrån köpte ni (alltså var hittade ni säljaren)? Gick det bra, dvs var äggen OK, och det blev fina kycklingar?

Eller, ska jag helt sonika testa med ägg från affären?
 
Det finns alla möjligheter att köpa ägg och få per post. Resultatet är betydligt bättre på sådana ägg än på de från affären där många är obefruktade och det dessutom ofta är rätt gamla ägg.
Jag har aldrig gjort (genbank och får inte köpa in ägg) det men vet folk som gör det och vanligen blir resultatet helt okej. Det jag läst är att det är viktigt att låta äggen vila något dygn efter transporten innan de läggs för ruvning.
En viktig sak att göra är att tvätta av äggen med typ virkon för att få bort sjukdomar som kan följa med utanpå skalen. Gör man det minskar man risken rejält för att få in ett antal sjukdomar i besättningen, även om det finns flera stycken som finns även inne i ägget men det kan man aldrig skydda sig mot.
 
Har köpt avelsägg och fått skickat via post två år. Hittade säljare via hönsgrupper på fb och blocket.
Haft bra resultat.
Första gången nånsin som vi skaffade in ägg för att få höns köpte vi 12 ägg. Två var obefruktade och sorterades bort. Av de tio som var kvar kläcktes nio, den som inte kläcktes innehöll en kyckling som såg färdig ut.
Det är tre år sen i år. Två av hönorna från det kläcker är kvar (tupparna åt vi upp, två hönor dog pga hundattack :( ).

Andra gången köpte vi 6 ägg som vi la under vår favorithöna som ruvade. Har för mig det var en som inte kläcktes där heller. Hönan klev av när hon hade fyra ungar, skulle sortera bort de ägg som inte kläcktes när jag hörde pip inifrån ett. Vi drog fram äggkläckaren och la ägget där och inom ett par timmar hade vi en kyckling till. Var inga problem att ge även den till hönan.
Av dessa kycklingar var två hönor, som är kvar, och tre tuppar som hamnade i frysen.

Ska förmodligen köpa in lite avelsägg i år igen, när jag bestämt vilka färger. Detta via en rasgrupp på FB.
 
Tack för svar! Grupper på FB alltså. Om man inte får tipsa i tråden vilka, kan ni PM:a mig vilka grupper ni menar?

@hemlig, trist med hundatacken. :(
@Shaggy, tack för tipset med Virkon!

Har ni tips på trevliga, fina, äggläggande, icke ruvningsbenägna höns? Våra som vi har nu, Dvärgbrahma och Isbar är surhöns hela tiden. Vi får aldrig några ägg! :arghh:
 
Sök på typ avelsägg.
Våra orpington ruvar ibland, det brukar dock gå hyfsat lätt att få dom att gå upp igen (inom en vecka).
 
Tack för svar! Grupper på FB alltså. Om man inte får tipsa i tråden vilka, kan ni PM:a mig vilka grupper ni menar?

@hemlig, trist med hundatacken. :(
@Shaggy, tack för tipset med Virkon!

Har ni tips på trevliga, fina, äggläggande, icke ruvningsbenägna höns? Våra som vi har nu, Dvärgbrahma och Isbar är surhöns hela tiden. Vi får aldrig några ägg! :arghh:
Vill du ha lantras och lite ruvning så är det Blommehöns du ska titta på
 
En viktig sak att göra är att tvätta av äggen med typ virkon för att få bort sjukdomar som kan följa med utanpå skalen. Gör man det minskar man risken rejält för att få in ett antal sjukdomar i besättningen, även om det finns flera stycken som finns även inne i ägget men det kan man aldrig skydda sig mot.

Tänkte bara förstydliga. När man säger tvätta så är det inte fråga om att skrubba eller gnugga med virkon, utan bara doppa eller spraya och försiktigt torka av utan att dra trasan/pappret över skalet, har jag lärt mig. Man vill ha det skyddande lagret på skalet kvar.
 
Nu har jag fått hem mina befruktade blommehönsägg! :love:

Problemet är dock nu att ingen av de två hönorna (som annars är surhöns 24/7) är intresserade av att ruva. :meh:

Hur ska jag göra? Jag har lagt de 10 äggen i ett rede. Kan jag ha dem liggande där, och hoppas på att ruvningsinstinkten ska kicka in? Jag tänkte att jag vänder dem en ggn per dag, det har jag läst nånstans ska vara bra.

Annars, andra tips?
 
Nu har jag fått hem mina befruktade blommehönsägg! :love:

Problemet är dock nu att ingen av de två hönorna (som annars är surhöns 24/7) är intresserade av att ruva. :meh:

Hur ska jag göra? Jag har lagt de 10 äggen i ett rede. Kan jag ha dem liggande där, och hoppas på att ruvningsinstinkten ska kicka in? Jag tänkte att jag vänder dem en ggn per dag, det har jag läst nånstans ska vara bra.

Annars, andra tips?
De kommer tyvärr dö om de blir för kalla och torra, om ingen höna vill ruva så måste du fixa en kläckare för att kunna hålla rätt temperatur och fuktighet.
 
De kommer tyvärr dö om de blir för kalla och torra, om ingen höna vill ruva så måste du fixa en kläckare för att kunna hålla rätt temperatur och fuktighet.

Hur snabbt går det? Eftersom många tycks kunna få kycklingar ur ICA-ägg så tänkte jag st några dagar borde de väl klara sig?

Edit; Jag har full förståelse för att om de börjar utvecklas så tål de mindre, men helt oruvade ägg borde vara tåligare tänkte jag.
 
Hur snabbt går det? Eftersom många tycks kunna få kycklingar ur ICA-ägg så tänkte jag st några dagar borde de väl klara sig?

Edit; Jag har full förståelse för att om de börjar utvecklas så tål de mindre, men helt oruvade ägg borde vara tåligare tänkte jag.
De äggen ligger nog i de flesta fall i kylskåpet och har inte börjat utvecklas, men hur snabbt det går vet jag inte. Du kan stoppa dem i BH:n om du vill kläcka fram dem själv. :D
 
De äggen ligger nog i de flesta fall i kylskåpet och har inte börjat utvecklas, men hur snabbt det går vet jag inte. Du kan stoppa dem i BH:n om du vill kläcka fram dem själv. :D
Det är så jag tänker om dessa ägg. De har inte börjat utvecklas än, och ligger i ”kylskåpet” dvs i ett kallt rede utan höna.

Haha, tror du överskattar min BH-storlek! :D 10 ägg i en B-kupa... O_o
 
Hur snabbt går det? Eftersom många tycks kunna få kycklingar ur ICA-ägg så tänkte jag st några dagar borde de väl klara sig?

Edit; Jag har full förståelse för att om de börjar utvecklas så tål de mindre, men helt oruvade ägg borde vara tåligare tänkte jag.
Jag tror absolut dom klarar sig ett par dagar. När jag har gett mina höns ägg så har dom definitivt inte förvarats i kylskåp.
 
De ska inte förvaras i kylskåp ändå, tills man ska lägga dem i kläckaren. Det är för kallt. Jag brukar kolla att jordkällaren håller rätt temperatur och lägga dem där när jag samlar in. Där eller sadelkammaren, beroende på vilken årstid det är.

Däremot är det några som tydligen torrkläcker @Mia_R , dvs man har helt torrt fram till de sista dagarna när de ska ur skalen. Det ska tydligen fungera lika bra men jag har aldrig testat.

Det finns en jättebra tråd om kläckning och kläckare på Alternativ som man kan läsa. Dock blir man givetvis ännu mer förvirrad av all olika information men man lär sig mycket också.
 
De ska inte förvaras i kylskåp ändå, tills man ska lägga dem i kläckaren. Det är för kallt. Jag brukar kolla att jordkällaren håller rätt temperatur och lägga dem där när jag samlar in. Där eller sadelkammaren, beroende på vilken årstid det är.

Däremot är det några som tydligen torrkläcker @Mia_R , dvs man har helt torrt fram till de sista dagarna när de ska ur skalen. Det ska tydligen fungera lika bra men jag har aldrig testat.

Det finns en jättebra tråd om kläckning och kläckare på Alternativ som man kan läsa. Dock blir man givetvis ännu mer förvirrad av all olika information men man lär sig mycket också.

Tack för tips!
Hur varmt ska de ha?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
32 306
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 552
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp