Köpa Belgisk Vallhund?

Jag drar ett jokerkort och föreslår att du tar en titt på Bedlingtonterriern! Fallerar en del på storlek och päls kanske, men att lära sig klippa ned en krullhund i sportfrisyr är inte svårt och vill man pyssla med agility är en flink, mellanstor hund helt rätt.
Annars en spaniel eller retriever, som man nämnt förut?
Gillar inte småhundar, har aldrig gjort. Kan gilla vissa men inte så att man skulle vilja ha en. Föredrar helt enkelt stora hundar.
Och jag tycker inte att spaniels är speciellt fina, och har hört att de ofta har problem med öronen osv? Och en gyllene golden hade jag kunnat tänka mig, men vad jag märkt så är de antingen väldigt aktiva eller "sega". Och hur man kan då vara säker på vad man får?? :O
 
Säker kan man väl aldrig vara, men eftersom de nästan är som två olika raser fast i samma ras. Så får du kolla vad uppfödaren avlar på jakttypen(som är den aktiva) eller utställningstypen(lugnare och oftast blekare).

Sen finns de en variant som heter dual purpose, som både ska fungera innom jakt och utställning. Men sen om de är de bästa från två värdar eller sämsta, kan inte jag säga.:)
 
Titta pa Goldens utomlands. I USA, tillexempel har alla utstallnings Golden just den morkare fargen. De vita gar inte alls bra pa utstallning dar, man sager att det ju ar GOLDEN retrievers.:)
 
Vill tyvärr inte behöva vara "upphängd" på att behöva lämna in. Främst för att jag bara haft en bra upplevelse av säkerligen 15, från trimställen här omkring. Och vill inte behöva köra iväg långt bara för att behöva klippa. Och annars hade det varit att raka hemma men tycker det tar för lång tid.

Rent krasst: att hitta en ras som har allt man vill ha och absolut inget man inte vill ha är inte det lättaste för de flesta av oss. För det mesta får man kompromissa en del, och det viktiga är då att man kompromissar på rätt saker (tex pälsen istället för mentaliteten).

Rent krasst nr2: nu vet inte jag exakt hur lång tid det tar att klippa ner en pudel, men om jag drar till ordentligt och säger att det tar fem timmar var tredje vecka? Utslaget blir det ungefär en kvart om dagen. Det skulle jag säga är bra mycket mindre "extratid" än om du skaffar en brukshund som du sannolikt behöver ändra ganska mycket i dina vardagsrutiner för.
(Jag tror i alla fall att jag tagit i rejält i överkant med tiden för pälsvård?)

Sen undrar jag om du inte har lite av en idealbild av hur det är att ha en intensiv hund? Känner du någon med hund av den typen? Skulle du kunna fråga om du får prova på att träna den hunden i så fall? (På något nytt, och något hunden inte "ska" tränas i - freestyle kanske?) Bonus om det är en halvspattig unghund... För jag får lite "Turbovarning" när jag läser vad du skriver nämligen. Ett tag (och det händer ju fortfarande även om det väl inte är fullt lika vanligt längre) skulle "alla" ha en bc, för de var ju så intelligenta! Och en intelligent hund vill man så klart ha! Utan att ägna minsta tanke åt att egenskaper inte är beteenden: en smart hund är bättre på att klura ut saker man inte vill den ska göra också. Den är också mycket lättare uttråkad. Men det låter ju himla käckt att ha hundvärldens Einstein, och så kan man ju lära den massor med roliga tricks! Men skillnaden mellan hund som hobby och stickning som hobby är inte att hund är bättre, coolare, roligare eller något sådant. Skillnaden är att stickningen lägger man undan när man inte vill hålla på. Ändå startar folk hundprojekt (Min hund ska bli som Turbo! :idea:) som de varken kan eller vill slutföra (Min hund är helt hopplös! :wtf:), som om det vore stickning: det vore kul att sticka en tröja, men lessnar jag efter vägen så är det bara att sluta...

Jag är lessen om jag låter hård eller dömande nu! Det är inte vad jag menar i så fall (jag har försökt skriva om flera gånger men är osäker på vilken ton jag nått...), jag försöker ärligt vara hjälpsam. Jag har förstått det som att du är väldigt ung? Det är jättebra att du ser positivt på en framtid med hund, men det är också viktigt att du i möjligaste mån försöker undvika misstag... Att ha "mer hund" än man kan och/eller vill ha är verkligen ingen höjdare! Och jag tror som några andra redan skrivit att du skulle tjäna väldigt mycket på att försöka utveckla dig själv och din träning med den hund du har nu (jag har ingen koll på dig och din hund, så specifika problem eller liknande du haft med henne vet jag inget om), tills vidare. Och om du absolut vill ha en hund till så tror jag du ska akta dig för att ta ett alltför stort kliv i "hundnivå" i det här läget.
 
Väl talat @Monstermom!

Sen är många av de egenskaper som efterlyses sällan just rasegenskaper utan förvärvade erfarenheter. On/offknapp osv.
 
Angående att det tar tid att själv sköta pälsen på en nedklippt storpudel så tror jag att du har fått det om bakfoten.
Det borde räcka med 2-3 timmar en gång i månaden om man bara vill klippa ner den, inte särskilt mycket tid i sammanhanget.

Att welshen kräver mycket pälsvård tror jag också du har fått om bakfoten. Min bror har en sån och det är enbart om dom ska ställa ut som dom egentligen gör något med pälsen. Men jaktlust tycker jag dom verkar ha ganska mycket av.

Jag tror att en storpudel skulle passa bra men det är inte den lämpligaste rasen för agility då dom är ganska stora och därför inte lika snabba som tex Kelpi eller BC.
I allmänhet är nog sällan stora hundar särskilt framgångsrika inom agilityn, men du kanske inte ville tävla?

Har du funderat på Finsk lapphund? Jag tycker att den låter ganska lämplig utefter vad du beskriver.

Jag tänker även att Vit Herdehund skulle kunna passa dig men jag tror inte att dom heller är några agilitystjärnor.

Jag tror det är svårt att hitta en hund som har så hög energi som du vill ha utan att vara jaktintresserad, det hänger ofta ihop.
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men tänkte berätta vad jag gör med mina hundar.

Har Staffe, liten blandras och Malinois.
Mina hundar är med mig på jobbet varje dag, vilket i mitt fall betyder miljöträning då jag kör lastbil.
Vi spårar lr kör uppletande ca 2 dagar/v. Resterande dagar spenderas oftast på klubben, om vi inte byter ut lydnadspass mot ett fyspass som kan vara cykling lr långpromenad (1,5-2 tim)
1 dag/vecka har vi en vilodag, men hundarna brukar ändå få någon form av mental stimulans. Tex positionsträning, targetträning lr apportering.
Mallen kräver mycket av mig som förare, han går från 0 till 100 på en millisekund. Han har extremt stor kamplust, han är reserverad och osäker mot folk, han går lätt upp i stress om jag blir irriterad på honom, han är fruktansvärt signalkänslig.
Allt det här innebär att jag hela tiden måste va med, jag kan inte låta honom ta egna initiativ, jag måste styra honom på rätt väg.
Han är en underbar individ när man lärt känna honom, och fruktansvärt lättlärd (på gott och ont). Han har stor arbetslust, och vill alltid göra rätt.
Kan även tillägga att jag har många extremt duktiga personer i min närhet, det behövs!
 
Angående att det tar tid att själv sköta pälsen på en nedklippt storpudel så tror jag att du har fått det om bakfoten.
Det borde räcka med 2-3 timmar en gång i månaden om man bara vill klippa ner den, inte särskilt mycket tid i sammanhanget.

Att welshen kräver mycket pälsvård tror jag också du har fått om bakfoten. Min bror har en sån och det är enbart om dom ska ställa ut som dom egentligen gör något med pälsen. Men jaktlust tycker jag dom verkar ha ganska mycket av.

Jag tror att en storpudel skulle passa bra men det är inte den lämpligaste rasen för agility då dom är ganska stora och därför inte lika snabba som tex Kelpi eller BC.
I allmänhet är nog sällan stora hundar särskilt framgångsrika inom agilityn, men du kanske inte ville tävla?

Har du funderat på Finsk lapphund? Jag tycker att den låter ganska lämplig utefter vad du beskriver.

Jag tänker även att Vit Herdehund skulle kunna passa dig men jag tror inte att dom heller är några agilitystjärnor.

Jag tror det är svårt att hitta en hund som har så hög energi som du vill ha utan att vara jaktintresserad, det hänger ofta ihop.
Jag har sagt att jag inte vill lämna bort hunden för att få den klippt, och då lär det ta tid. Klippte min nuvarande hund och det tog ca 4-5 timmar, uppdelat på 3ggr. Och jag tycker att jag hellre lägger den tiden på träning och långrundor med hundarna. Men en nerklippt hund behöver väll ingen pälsvård?
På SKKs hemsida står det att welshen kräver pälsvård? Men det kanske bara är om den ska ställas ut? Har aldrig träffat en faktiskt. Men vad jag hört så har de väldigt mycket jakt i sig!
Och jag vill inte tävla, så den behöver inte vara otroligt snabb. Men den ska inte halka efter som min nuvarande gör. Hon travar från hinder till hinder haha :) Utan jag vill göra det för att jag tycker det är jättekul. Skulle egentligen ha min nuvarande hund till det men eftersom hon verkar tycka det är roligare med långrundor och att hitta saker (söka) så vill jag inte tvinga henne till något.
Och jag har faktiskt inte ens tänkt på Finsk Lapphund! Men läste om den och den verkar passa, kanske i minsta laget...
Jag har tänkt lite på vit herdehund men tror inte att de lär vara speciellt bra inom agility och freestyle...

Min syster har en JR som jag tränat med men eftersom hon fått höftproblem (p.g åldern) så har jag slutat. Hon är otrolig hög i energi och stirrar runder som en galning haha. Där gäller det att ligga steget före och verkligen visa för annars hoppar hon fel. Jag har även tränat lite med min f.d hund (SpringerSpaniel/BC/Rottweiler) men då var jag jätteliten. Men det var mest enstaka hinder och även där gällde det att ligga steget före annars sprang hon förbi en och ignorerade en...
 
Rent krasst: att hitta en ras som har allt man vill ha och absolut inget man inte vill ha är inte det lättaste för de flesta av oss. För det mesta får man kompromissa en del, och det viktiga är då att man kompromissar på rätt saker (tex pälsen istället för mentaliteten).

Rent krasst nr2: nu vet inte jag exakt hur lång tid det tar att klippa ner en pudel, men om jag drar till ordentligt och säger att det tar fem timmar var tredje vecka? Utslaget blir det ungefär en kvart om dagen. Det skulle jag säga är bra mycket mindre "extratid" än om du skaffar en brukshund som du sannolikt behöver ändra ganska mycket i dina vardagsrutiner för.
(Jag tror i alla fall att jag tagit i rejält i överkant med tiden för pälsvård?)

Sen undrar jag om du inte har lite av en idealbild av hur det är att ha en intensiv hund? Känner du någon med hund av den typen? Skulle du kunna fråga om du får prova på att träna den hunden i så fall? (På något nytt, och något hunden inte "ska" tränas i - freestyle kanske?) Bonus om det är en halvspattig unghund... För jag får lite "Turbovarning" när jag läser vad du skriver nämligen. Ett tag (och det händer ju fortfarande även om det väl inte är fullt lika vanligt längre) skulle "alla" ha en bc, för de var ju så intelligenta! Och en intelligent hund vill man så klart ha! Utan att ägna minsta tanke åt att egenskaper inte är beteenden: en smart hund är bättre på att klura ut saker man inte vill den ska göra också. Den är också mycket lättare uttråkad. Men det låter ju himla käckt att ha hundvärldens Einstein, och så kan man ju lära den massor med roliga tricks! Men skillnaden mellan hund som hobby och stickning som hobby är inte att hund är bättre, coolare, roligare eller något sådant. Skillnaden är att stickningen lägger man undan när man inte vill hålla på. Ändå startar folk hundprojekt (Min hund ska bli som Turbo! :idea:) som de varken kan eller vill slutföra (Min hund är helt hopplös! :wtf:), som om det vore stickning: det vore kul att sticka en tröja, men lessnar jag efter vägen så är det bara att sluta...

Jag är lessen om jag låter hård eller dömande nu! Det är inte vad jag menar i så fall (jag har försökt skriva om flera gånger men är osäker på vilken ton jag nått...), jag försöker ärligt vara hjälpsam. Jag har förstått det som att du är väldigt ung? Det är jättebra att du ser positivt på en framtid med hund, men det är också viktigt att du i möjligaste mån försöker undvika misstag... Att ha "mer hund" än man kan och/eller vill ha är verkligen ingen höjdare! Och jag tror som några andra redan skrivit att du skulle tjäna väldigt mycket på att försöka utveckla dig själv och din träning med den hund du har nu (jag har ingen koll på dig och din hund, så specifika problem eller liknande du haft med henne vet jag inget om), tills vidare. Och om du absolut vill ha en hund till så tror jag du ska akta dig för att ta ett alltför stort kliv i "hundnivå" i det här läget.

Jag förstår exakt hur du menar och det var just därför jag gjorde denna tråden! Jag var osäker på om det var en för tuff hund eller inte. Jag har tänkt lite på en BC, men har sett för många skräckexemplar för att våga mig på en. Groenendael och Tervueren har jag docksett väldigt få "skräckexemplar" fast de är svårare (??).
Och du låter inte alls dömmande tycker jag, du skriver allt på ett bra sätt! :D
Jag är 17 och har haft hund hela livet, även farmor och farfar, mormor, mina kusiner osv har haft hundar hela livet så familjen är van vid hundar. Båda mina morbröder är väldigt duktiga med hundar, den ena har haft en Weimaraner och den andra en omplacerings Dobermann (som gick från att vara aggressiv och osäker till världens goaste hund). Så där kan jag få hjälp om det skulle krisa sig. Men annars har familjen mest haft "sällskapshundar".
Men en Finsk Lapphund kanske skulle passat?
 
Ja, jag skulle kunna tänka mig att det vore ett bra rasval. :up:

Dock har man kanske liiiiite extra jobb med motivationen och förarfokuseringen med dem? Men som sagt, allt är ju en avvägning. Jag tycker du ska prova att träffa några stycken och känna vad du tycker om dem! :)
 
Jag har sagt att jag inte vill lämna bort hunden för att få den klippt, och då lär det ta tid. Klippte min nuvarande hund och det tog ca 4-5 timmar, uppdelat på 3ggr. Och jag tycker att jag hellre lägger den tiden på träning och långrundor med hundarna. Men en nerklippt hund behöver väll ingen pälsvård?
På SKKs hemsida står det att welshen kräver pälsvård? Men det kanske bara är om den ska ställas ut? Har aldrig träffat en faktiskt. Men vad jag hört så har de väldigt mycket jakt i sig!
Och jag vill inte tävla, så den behöver inte vara otroligt snabb. Men den ska inte halka efter som min nuvarande gör. Hon travar från hinder till hinder haha :) Utan jag vill göra det för att jag tycker det är jättekul. Skulle egentligen ha min nuvarande hund till det men eftersom hon verkar tycka det är roligare med långrundor och att hitta saker (söka) så vill jag inte tvinga henne till något.
Och jag har faktiskt inte ens tänkt på Finsk Lapphund! Men läste om den och den verkar passa, kanske i minsta laget...
Jag har tänkt lite på vit herdehund men tror inte att de lär vara speciellt bra inom agility och freestyle...

Min syster har en JR som jag tränat med men eftersom hon fått höftproblem (p.g åldern) så har jag slutat. Hon är otrolig hög i energi och stirrar runder som en galning .

Fast för att hunden ska fortsätta vara nedklippt måste man ju klippa den ibland? Det är det jag menar borde ta ca 3 timmar en gång i månaden. För mig tar det kanske två timmar att klippa hela min hund men då har jag ju lite vana.


Vad är det för skola du ska gå förresten? Låter super med egen agilityhall!
 
Okey. Vi börjar om eftersom ni verkar ha fått helt fel uppfattning.
Ni kan ju ge tips på en hundras som är pigg och alert som inte halkar efter i agility eller freestyle och som tycker det är kul att jobba och inte bara 5 minuter om dagen. Det ska vara en stor hund som inte kräver någon pälsvård (borstas igenom en gång i veckan max) men som inte är korthårig (håren har en viss tendens till att sätta sig i kläder och de brukar behöva täcken på vintrarna). Den ska inte vara kraftig (såson Rottweiler) och passa bra till agility och freestyle. Och den ska även gå att ha lös överallt (inte inne i stan då jag ändå inte släpper dem där), den ska gå ihop med min nuvarande hund (men det tar jag lite förgivet då de kommer växa upp tillsammans så det är väll otroligt liten risk att de inte går ihop?) men behöver inte vara överlycklig mot andra. Vill inte heller ha en hund som behöver trimmas eller liknande.
Tror jag fick med det mesta.
Och har även här hemma en skog att cykla till (10-15min asfalt dit och tillbaka så man kan ju gå dit som liten uppvärmning) som brukar ta ca 40min att gå i. Men jag kommer ju bara vara här hemma på helgerna och jag vet inte riktigt hur bra det är med grusvägar vid internatet. Så längre cykelturer kan tas men enbart på helgerna. Och enbart agility kan tränas på vardagarna.
Så, några tips?
De flesta belgare har stor jaktlust och många förföljer vilt och en del av dem dödar också. Jag tror att det är enklare för dig att välja en annan hundras och bortse från hur pälsen ser ut, och se hur rasen är och om den passar de krav du har.
 
Fast för att hunden ska fortsätta vara nedklippt måste man ju klippa den ibland? Det är det jag menar borde ta ca 3 timmar en gång i månaden. För mig tar det kanske två timmar att klippa hela min hund men då har jag ju lite vana.


Vad är det för skola du ska gå förresten? Låter super med egen agilityhall!
Ska man skala av en hund pälsen utan att bry sig om ev utställningar tar det mindre än en timme att göra själv. En bra maskin är lätt att använda utan att hunden blir rakad utan man tar bara det som är för långt.
 
Tror att kelpie blir för liten. Och somsagt när jag börjar skolan lär det bli träning nästan varje dag, men även lek osv. Och vill inte ha en korthårig Collie.
Har träffat en hel del belgare (groenendael och tervueren) som inte tränar något speciellt. Men även många Rottweilers, Schäfers osv, som inte tränar utöver långrundor. Så jag tror att det är väldigt individuellt.

Jag blir alltid så fundersam av sådana här trådar, där man vill ha en brukshund och hoppas på att den inte ska bli en brukshund.
Alla bruksraser är inte identiska men de är gjorda för att arbeta. Mycket och länge. Det gör att de ligger väldigt högt i aktivitetsnivå och de har mycket driv. Till allt. Samma egenskaper som gör de så bra och roliga att träna med, gör att de har hög motivation att hitta på annat också. Får de inte utlopp för behoven kommer gärna problembeteenden som skällande på andra hundar osv. Drivet gör att de, särskilt som unga innan de lärt sig vad som gäller, gärna tuggar sönder saker, snor mat osv. Och behöver tränas till att ta det lugnt.

Det är väldigt roliga hundar, särskilt att träna med när de håller sig i skinnet, men det är mycket jobb och har man inte intresse (eller förutsättningar) för att det är just arbetsegenskaperna man vill åt, så köper man mest på sig problem i onödan.

De pudlar och labbar jag träffat har inte större jaktlust än en belgare. Visst ska du inte ha en ren jakthund men vissa av apportörerna kan nog funka. Hundar är så mycket mer än utseende.
 
Fast för att hunden ska fortsätta vara nedklippt måste man ju klippa den ibland? Det är det jag menar borde ta ca 3 timmar en gång i månaden. För mig tar det kanske två timmar att klippa hela min hund men då har jag ju lite vana.


Vad är det för skola du ska gå förresten? Låter super med egen agilityhall!
Det tog mig ca 5 timmar att raka min Schäferkorsning, det var dock både första gången för mig (enbart klippt hästar tidigare) och första gången för henne. Så det går ju snabbare nästa år om det behövs.
Jag ska börja på Segra Gymnasiet i Östra Ljungby :)
 
Ja, jag skulle kunna tänka mig att det vore ett bra rasval. :up:

Dock har man kanske liiiiite extra jobb med motivationen och förarfokuseringen med dem? Men som sagt, allt är ju en avvägning. Jag tycker du ska prova att träffa några stycken och känna vad du tycker om dem! :)
Vad menar du? Är de sådana som tycker att allt annat är roligare än det dem faktiskt ska göra haha?? :)
 
Vad menar du? Är de sådana som tycker att allt annat är roligare än det dem faktiskt ska göra haha?? :)

Nää, så hårt skulle jag inte beskriva dem. Men jag uppfattar dem väl som lite mer självständiga än brukstypen av hundar, och lite mer svårmotiverade. Lite alltså, inte "skiter i matte och sitter och glor in i väggen hela dan!". ;)

Livliga, glada och roliga, absolut. Bara inte så förarfokuserade och lättbelönade som brukstypen av hundar. Men det är ju ett plus också, eftersom de inte är så beroende av att bli styrda hela tiden. Jag har dock aldrig haft nån, så någon annan får ta över beskrivningarna tror jag. :laugh:

Och som sagt, försök träffa några stycken och känn efter. :up:
 
Nää, så hårt skulle jag inte beskriva dem. Men jag uppfattar dem väl som lite mer självständiga än brukstypen av hundar, och lite mer svårmotiverade. Lite alltså, inte "skiter i matte och sitter och glor in i väggen hela dan!". ;)

Livliga, glada och roliga, absolut. Bara inte så förarfokuserade och lättbelönade som brukstypen av hundar. Men det är ju ett plus också, eftersom de inte är så beroende av att bli styrda hela tiden. Jag har dock aldrig haft nån, så någon annan får ta över beskrivningarna tror jag. :laugh:

Och som sagt, försök träffa några stycken och känn efter. :up:
Okej! Har i nuläget, vad jag vet, inga i närheten. Men det är ju också ett tag tills jag tänkt köpa hunden så då kanske man ska på utställningar och sånt och snacka innan man bestämmer sig? :)
Men annars låter det ju som en bra hund för mig. Kanske lite liten men man får göda den mycket som valp så kanske den växer sig större haha, skämtar :)
Men min nuvarande är lite så som du beskriver. Hon går hellre och luktar på blommorna (som Ferdinand) än springer och hoppar... Men hon föredrar att lunka runder i skogen framför träning. Fast jag hade förväntat mig ett motionsfreak när jag köpte en Schäfer/Jänthund/Kungspudel korsning :O Blev istället en hund som knappt kräver en långrunda i veckan haha :) Men det är skönt när man är sjuk att man inte behöver gå ut så mycket. Men annars är det ju roligare med en aktivare hund som vill träna :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 349
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 242
Senast: Milosari
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 591
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 304
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp