Köpa Belgisk Vallhund?

Okej! Har i nuläget, vad jag vet, inga i närheten. Men det är ju också ett tag tills jag tänkt köpa hunden så då kanske man ska på utställningar och sånt och snacka innan man bestämmer sig? :)
Men annars låter det ju som en bra hund för mig. Kanske lite liten men man får göda den mycket som valp så kanske den växer sig större haha, skämtar :)
Men min nuvarande är lite så som du beskriver. Hon går hellre och luktar på blommorna (som Ferdinand) än springer och hoppar... Men hon föredrar att lunka runder i skogen framför träning. Fast jag hade förväntat mig ett motionsfreak när jag köpte en Schäfer/Jänthund/Kungspudel korsning :O Blev istället en hund som knappt kräver en långrunda i veckan haha :) Men det är skönt när man är sjuk att man inte behöver gå ut så mycket. Men annars är det ju roligare med en aktivare hund som vill träna :)

Lapphundsklubben, södra.

"Lapphundsutställning i Röstånga i september, vi håller till på den fina campingen där" :idea:
(Vet ju inte hur långt du har till Röstånga, men det står att du är från Skåne så det kanske funkar?)
 
Gillar inte småhundar, har aldrig gjort. Kan gilla vissa men inte så att man skulle vilja ha en. Föredrar helt enkelt stora hundar.
Och jag tycker inte att spaniels är speciellt fina, och har hört att de ofta har problem med öronen osv? Och en gyllene golden hade jag kunnat tänka mig, men vad jag märkt så är de antingen väldigt aktiva eller "sega". Och hur man kan då vara säker på vad man får?? :O


Om du är lite inne på retriever, så tycker jag att du ska kontakta hundskolan och höra om de har någon omplacering. Det blir en del hundar varje år som inte klarar sina tester, och ibland kan/vill inte fodervärdarna ta tillbaka dem. Då får du (i bästa fall) en vuxen "klar" hund, som inte bedöms kunna gå ut i tjänst - men som säkerligen duger utmärkt för lättare träning och ev tävling, som du ju beskriver att du vill ägna dig åt. De har främst labrador och schäfer, nån enstaka pudel.

Gå inte iväg och köp på dig någon högintensiv unghund, välj en coolare i så fall. Du ska ju hålla igång din nuvarande och utvecklas med den, samtidigt orka ta hand om den nya, OCH sköta alla teoretiska gymnasiestudier.
 
Ser att flera drar upp pudel som en möjlig ras, till och med storpudel. Jag säger nej, nej, nej till detta! I hemmet verkar det inte finnas den (främst) mentala stimulans som en pudel kräver. Jag förstår varför pudlar får ett så dåligt rykte om folk rekommenderar dom hött och mött.

Pudlar är extremt lättränade så nej, de springer generellt inte efter vilt men de kräver träning! De är inga fjanthundar som gillar att ligga i soffan, det mår de dåligt av!

Sluta rekommendera pudel till någon som vill ha en sällskapshund och inte kan erbjuda den träning som den här rasen kräver!

Ska man ha en ren sällskapshund får man skaffa sig en Bichon Frisé, Havanais eller Mops (med flera). Inte pudel.
 
Ska man skala av en hund pälsen utan att bry sig om ev utställningar tar det mindre än en timme att göra själv. En bra maskin är lätt att använda utan att hunden blir rakad utan man tar bara det som är för långt.

Jag har en bra maskin men jag räknar ändå med att det tar ca 2 timmar att klippa min storpudel. Själva klippandet går nog snabbare men man bör bada hunden innan man klipper för att inte slita på skären och det tillsammans med klippning samt fram- och bortstädning tar mig ca 2 timmar.

Så här ser min tjej ut, nu var det ca. 3 veckor sedan jag klippte henne och det börjar vara dags igen.

23rr0h3.jpg
 
@Hundbloggerskan, du skulle börja på hundgymnasium, right? Hett tips då från en som själv gått på hundgymnasium: Vänta med att ens fundera på vad du ska skaffa för hund tills du gått 1-2 år på gymnasiet!

När jag gick på hundgymnasium så fick vi nämligen läsa väldigt(!) mycket om olika hundraser, vi fick även prova på alla tänkbara tävlingsgrenar (och kunde därmed få koll på vad vi själva ville syssla med samt hur mycket jobb det krävdes). Eftersom såväl lärare som andra elever hade hundar av olika typ så fick vi även möjlighet att på nära håll studera olika hundtyper, lära känna dem och ännu mer se vad som kunde tänkas passa oss. Där jag gick så vimlade det av olika brukshundar, men det fanns även spaniels i olika storlekar, border collies, shelties, schnauzers, terriers, blandraser, polarhundar, spetsar, retrievers och så hade jag med mig vinthundar. ALLT fanns där och oj vad man lärde sig av det. Jag själv som alltid varit vinthundsnörd fick upp ögonen för en mängd raser jag sett som otänkbara tidigare, folk som varit intresserade av andra raser fick inse att raserna kanske inte passade bra osv. Guld värt!

Därför rekommenderar jag, som många andra redan gjort, att du nu läser på allt du kan om olika belöningsformer, testar samtliga på din nuvarande hund (utan att träna något, försök bara kolla om hon gillar det du tänker belöna med) och försök träna lite lätta saker på rätt nivå för er. Vill hunden inte träna 10 minuter? Träna 5 minuter! Sluta när hunden tycker att det är som roligast och när det går som bäst så ska du se att den mentala uthålligheten ökar och hundens motivation till att träna med dig blir större och större hela tiden. Du kommer lära dig enormt mycket på det, sådant som sedan kommer vara fantastiskt bra att kunna när du väl skaffar dig din andra hund :)
 
Med vissa raser (särskilt spetsraser upplever jag) måste man Träna fram viljan att träna mer. Jag har till exempel från det att shiban var ett litet knytt fått knuffa och jobba och uppmuntra fysisk lek och kamplust för att kunna använda det som motivation när vi jobbar tillsammans.
Med detta i bakfickan är hon en förbaskat rolig träningskompis och skulle säkert räcka till det TS vill göra med sin framtida hund - men rasen skulle jag inte rekommendera.
Menar mest att du, TS...
.....borde lyssna på Red_Chili som skickade sitt inlägg innan jag hann skriva mitt. :)

Öppna också sinnet om du verkligen tänker skaffa hund nummer två, tycker jag. Våga tänka utanför "stor hund", umgås på agilityträningar, i freestylegruppen och känn efter. Man blir ofta överraskad.
 
Jag blir alltid så fundersam av sådana här trådar, där man vill ha en brukshund och hoppas på att den inte ska bli en brukshund.
Alla bruksraser är inte identiska men de är gjorda för att arbeta. Mycket och länge. Det gör att de ligger väldigt högt i aktivitetsnivå och de har mycket driv. Till allt. Samma egenskaper som gör de så bra och roliga att träna med, gör att de har hög motivation att hitta på annat också. Får de inte utlopp för behoven kommer gärna problembeteenden som skällande på andra hundar osv. Drivet gör att de, särskilt som unga innan de lärt sig vad som gäller, gärna tuggar sönder saker, snor mat osv. Och behöver tränas till att ta det lugnt.

Det är väldigt roliga hundar, särskilt att träna med när de håller sig i skinnet, men det är mycket jobb och har man inte intresse (eller förutsättningar) för att det är just arbetsegenskaperna man vill åt, så köper man mest på sig problem i onödan.

De pudlar och labbar jag träffat har inte större jaktlust än en belgare. Visst ska du inte ha en ren jakthund men vissa av apportörerna kan nog funka. Hundar är så mycket mer än utseende.

Jag skulle vilja säga att otroligt många pudlar har STOR jaktlust dvs själva jakten inte att döda. Toyen inte så mycket som de andra storlekarna dock. verkar mer regel än undantag med pudlar som sticker efter vilt och deras tempramtn kan göra själva viltträningen svår också. Jag har slitit mitt hår med min ochdet som tillslut tog skruv var nät ngt vilt i skogen skrämde honom rejält. Sen den dagen sticker han max 25 m och ger sedan upp för han vågar inte komma ifrån mig! Pudlar är generellt reaktiva dvs handlar först och tänker sen. Visst kan de ha en bra off knapp spec med rätt träning men man kan inte komma ifrån att de trots allt ändå handlar snabbt i tanken! Och pälsvård....jag har en BRA trimmer men ska man bada och föna först tar det mig 2½ timme klippa ner en Bichon frisé och 1-2 timmar klippa ner en liten dvärgpudel UTAN föregående bad och klipp. Då är det för att det oftast är ngt på hunden som är pilligare eller hunden rent utav ogillar som tassarna eller nosen eller så ska man handklippa huvudet eller ngt. En storpudel hade tagit mig ca 3 timmar alltså med bad och fön och klippning MINST även om jag har en turbofön!

Sedan håller jag med om aktiveringen. Min hund är lugn inne i uppemot en vecka javisst och börjar inte förfölja mig efter 3 dagar som vinthunden gör MEN han blir reaktivare både ute och att skälla på dörren, dra i koppel och sånt han får helt enkelt en massa onödig uppdämd energi. Sedan kräver han inte mycket egentligen. Leta kurragömma, söka godis, klättra i berg eller bara springa av sig rejält med vinthunden men MOTION och UPPLEVELSER kräver han. Så att bara kasta boll eller apportera lite och framförallt gå en händelselös promenad hade tråkat ut honom rejält såpass att han hittar på egna saker ( dvs dumheter som att jaga eller nåt ). Han lyssnar bäst när jag är busig och oförutsägbar, springer iväg, gömmer godis ber honom hoppa upp på ngt eller så men jag behöver vara vaken och med. Han är ingen hund som jag bara kan gå tyst med i timmar och tro han ska följa mig. ( min är blandis med storpudel, mellanpudel och pappan är hälften eng. cocker vilket visar sig i stor envishet ).
 
@Mumorsan

Jag rekommenderade pudel eftersom den erfarenhet jag har av dem är att de är jättebra och trevliga hundar till just det som TS är ute efter, dvs agility och freestyle men sällan så krävande att de behöver aktivering i form av mer bruksinriktad träning även om de passar bra även för det. Jag tycker inte heller att de ska vara rena sällskapshundar men så uppfattade jag inte riktigt tråden heller? TS vill ju ha en hund att träna med när hon börjar gymnasiet.
 
@Mumorsan

Jag rekommenderade pudel eftersom den erfarenhet jag har av dem är att de är jättebra och trevliga hundar till just det som TS är ute efter, dvs agility och freestyle men sällan så krävande att de behöver aktivering i form av mer bruksinriktad träning även om de passar bra även för det. Jag tycker inte heller att de ska vara rena sällskapshundar men så uppfattade jag inte riktigt tråden heller? TS vill ju ha en hund att träna med när hon börjar gymnasiet.

Fast den aktivering hon skriver i Trådstarten förtäljer en annan historia..

med min hund går jag oftast en långrunda mitt på dagen (ca 1h där hon är lös i skog halva tiden), och på morgonen brukar jag gå till en fotbollsplan när jag kastar boll tills hon är trött och sen går vi hem. Och på kvällen brukar det bli en 10-30minuters runda, ibland längre om vi känner för det. Och jag har även tänkt cykla när jag hittat cykelpumpen, och då blir det ca 1-2km (inte riktigt säker på hur lång den rundan är) en gång om dagen, det lär väll ta ca 10min att cykla i bra tempo.

Jag använder även aktivitetsbollar och brädor i stortsett varje dag inomhus. Och ibland får hon sin frukost utomhus på gräsmattan så hon får kämpa lite för att hitta allt. Jag försöker även träna lite (freestyle och lydnad) 2-3ggr i veckan. Men ska börja på gymnasium nu till hösten där vi har både inomhus och utomhus bana för agility och annan hundträning så då har jag ju bättre möjligheter för träning och även instruktörer som kan hjälpa till.

Detta är den aktivering som hon tänker sig. Den mentala stimuli som jag ser här är freestyle och lydnad. Frågan är hur intensivt det blir. Den fysiska motionen är väl inte så dålig men den mentala träningen är för lite. Nu är inte min pudel som han ska då hans höfter är dåliga men när han var runt 2-3 år, alltså hans bästa tid, som de flesta pudlar får behålla större delen av livet, så skulle inte den träningen räcka till.

De kräver inte lika mycket stimuli som en Malinois men de kräver trots allt mycket av föraren.

Vad jag kallar för lite är vad jag gör med min hund nu; simträning, långpromenader i skogen med knepig terräng, viltspår, nästan daglig lydnadsträning (10-20 minuter kanske) och förstås kissrundor.

Han skulle inte velat ha bara detta om han hade varit frisk, då hade han orkat och velat ha mycket mer än så.

Jag reagerade kanske lite extra starkt i den här tråden eftersom att jag ser det i var och varannan rasvalstråd; rekommendation av pudel. Det är sällan jag håller med om den rekommendationen då förutsättningarna för att ha pudel finns färre gånger än hur många gånger rekommendationer om pudel dyker upp.
 
@Hundbloggerskan, du skulle börja på hundgymnasium, right? Hett tips då från en som själv gått på hundgymnasium: Vänta med att ens fundera på vad du ska skaffa för hund tills du gått 1-2 år på gymnasiet!

När jag gick på hundgymnasium så fick vi nämligen läsa väldigt(!) mycket om olika hundraser, vi fick även prova på alla tänkbara tävlingsgrenar (och kunde därmed få koll på vad vi själva ville syssla med samt hur mycket jobb det krävdes). Eftersom såväl lärare som andra elever hade hundar av olika typ så fick vi även möjlighet att på nära håll studera olika hundtyper, lära känna dem och ännu mer se vad som kunde tänkas passa oss. Där jag gick så vimlade det av olika brukshundar, men det fanns även spaniels i olika storlekar, border collies, shelties, schnauzers, terriers, blandraser, polarhundar, spetsar, retrievers och så hade jag med mig vinthundar. ALLT fanns där och oj vad man lärde sig av det. Jag själv som alltid varit vinthundsnörd fick upp ögonen för en mängd raser jag sett som otänkbara tidigare, folk som varit intresserade av andra raser fick inse att raserna kanske inte passade bra osv. Guld värt!

Därför rekommenderar jag, som många andra redan gjort, att du nu läser på allt du kan om olika belöningsformer, testar samtliga på din nuvarande hund (utan att träna något, försök bara kolla om hon gillar det du tänker belöna med) och försök träna lite lätta saker på rätt nivå för er. Vill hunden inte träna 10 minuter? Träna 5 minuter! Sluta när hunden tycker att det är som roligast och när det går som bäst så ska du se att den mentala uthålligheten ökar och hundens motivation till att träna med dig blir större och större hela tiden. Du kommer lära dig enormt mycket på det, sådant som sedan kommer vara fantastiskt bra att kunna när du väl skaffar dig din andra hund :)

Nu är det en väldigt liten skola jag kommer gå på. När vi var och kollade så var där typ 6-8 hundar, och i år kan det ju vara mer/mindre så det finns nog inte så många olika sorters men några fler får man ju träffa! Jag har inte tänkt köpa hunden förens typ nästa sommarlov, och då har jag ju gått där 1år. Men tanken är lite att jag ska gå på gymnasiet när jag får valpen så de kan "hjälpa" till med träningen när den är ung osv :)
 
Vad jag vet tillåter de flesta hundgymnasier inte valpar. Hur hade du tänkt hinna med en liten som ska ensamtränas osv samtidigt som du går i skolan?
 
Vad jag vet tillåter de flesta hundgymnasier inte valpar. Hur hade du tänkt hinna med en liten som ska ensamtränas osv samtidigt som du går i skolan?

Kommer isåfall införskaffa den när sommarlovet börjar. Alltså har vi tid att "ensamhetsträna" vilket hunden inte lär bli då den alltid kommer vara med min hund och under skoldagarna kommer de vara på en sorts hunddagis (inhägnader där de kan vara inne och ute) så de är med andra hundar. Och man har lite tid att träna den att vara ensam under sommarlovet. Och jag kan ju gå ut med den på raster osv. Har inte snackat med skolan om det eller så men det får man ju göra när det blir aktuellt.
 
Kommer isåfall införskaffa den när sommarlovet börjar. Alltså har vi tid att "ensamhetsträna" vilket hunden inte lär bli då den alltid kommer vara med min hund och under skoldagarna kommer de vara på en sorts hunddagis (inhägnader där de kan vara inne och ute) så de är med andra hundar. Och man har lite tid att träna den att vara ensam under sommarlovet. Och jag kan ju gå ut med den på raster osv. Har inte snackat med skolan om det eller så men det får man ju göra när det blir aktuellt.
Du har ju gott om tid att fundera, planera och planlägga hur du ska sköta allt rent praktiskt. Jag gick också på hundgymnasium, införskaffade min lapske på avataren första året jag gick där. Hämtade honom när han var 8v och allt gick väldigt bra. Var hemma 1v eftersom vi hade lov och hade 1v ledig tid PÅ skolan för att introducera valpen i lugn och ro. Det gäller att prioritera med tiden.
Vi hade ingen spikad minimiålder, önskvärt var dock att valparna var minst 6 månader för att kunna tränas hyfsat vettigt, men skolan insåg rätt snart att det inte var fullt genomförbart. Dessutom gick det väldigt bra ändå för oss som hade riktigt smått.
Dock fick vi bara ha en hund per elev, hur det är vad gäller sådana bestämmelser på Östra Ljungby vet jag inte. Men det har du ju som sagt tid att kolla upp :)
 
Okey. Vi börjar om eftersom ni verkar ha fått helt fel uppfattning.
Ni kan ju ge tips på en hundras som är pigg och alert som inte halkar efter i agility eller freestyle och som tycker det är kul att jobba och inte bara 5 minuter om dagen. Det ska vara en stor hund som inte kräver någon pälsvård (borstas igenom en gång i veckan max) men som inte är korthårig (håren har en viss tendens till att sätta sig i kläder och de brukar behöva täcken på vintrarna). Den ska inte vara kraftig (såson Rottweiler) och passa bra till agility och freestyle. Och den ska även gå att ha lös överallt (inte inne i stan då jag ändå inte släpper dem där), den ska gå ihop med min nuvarande hund (men det tar jag lite förgivet då de kommer växa upp tillsammans så det är väll otroligt liten risk att de inte går ihop?) men behöver inte vara överlycklig mot andra. Vill inte heller ha en hund som behöver trimmas eller liknande.
Tror jag fick med det mesta.
Och har även här hemma en skog att cykla till (10-15min asfalt dit och tillbaka så man kan ju gå dit som liten uppvärmning) som brukar ta ca 40min att gå i. Men jag kommer ju bara vara här hemma på helgerna och jag vet inte riktigt hur bra det är med grusvägar vid internatet. Så längre cykelturer kan tas men enbart på helgerna. Och enbart agility kan tränas på vardagarna.
Så, några tips?

Pumi?
Klipps ibland.....fäller i gengälld inte.
 
De är helt för små!

Jag har full förståelse för att du gillar stora hundar - det gör jag också. :up:
Men för de aktiviteter du vill syssla med (agility och freestyle) är storlek en rejäl nackdel! Förutom att större hundar är långsammare (spelar kanske mindre roll då du inte ville tävla, men kvickhet/smidighet är ju ändå lite av grejen i de sporterna) ökar också skaderisken med större och tyngre hundar. Det är explosiva sporter med mycket ryck och knyck, det tär snabbt på en stor hund. Det är klart det går ändå, men om du har just de sporterna i sikte så kan det vara värt att ha i tankarna att ju lättare desto bättre...
 
Min personliga erfarenhet av Belgare är att deras psyke är inte det bästa , vet inte om dom fått till det i aveln nu men jag skulle inte köpa nån av sorterna
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 353
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 245
Senast: Milosari
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 596
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 304
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp