Ullmerkott

Trådstartare
Min gamla bil håller på att ramla i bitar och kommer snart att behöva vandra vidare. Följaktligen behöver en ny införskaffas om jag ska fortsätta kunna ta mig till jobb och stall. Bilen ska främst transportera mig, dvs vara någorlunda smidig och miljövänlig. Den bör samtidigt vara tillräckligt stor för att kunna köra spånbalar och fodersäckar, och vid behov kunna hänga på ett släp. Planen är att ta BE framöver.

Vidare vill jag ha fyrhjulsdrift (kör mkt på grusväg och det kan vara si och så med plogningen), bränslesnål, bra körkomfort, bra strålkastare. De flesta försäljare verkar dock bara skriva om deras fancy elektroniksystem, strömlinjeformade nanoedgelister och annat lullull, så det är svårt att få grepp om bilarnas mer basala egenskaper. :cautious:

Tidigare har jag haft Passat. Jag kör även modernare Passater i jobbet som jag verkligen trivs med, så det är helt klart ett alternativ. Vilka andra bilar borde jag titta på? Ska man köpa ny, nästan ny, eller en som gått längre? Fallgropar att se upp med? Jag vill ha något som funkar så att jag slipper byta de nästkommande 15 åren.
 
Ska man köpa ny, nästan ny, eller en som gått längre?

Jag vill ha något som funkar så att jag slipper byta de nästkommande 15 åren.
Om den undre meningen är ett skall-krav, då finns knappt ens alternativet "köp ny" - eftersom ingen förväntar sig att en bruksbil garanterat kommer leva i femton år.

Det är lika delar tur och skicklighet på ägaren/brukaren som avgör en sådan sak.
 
Om den undre meningen är ett skall-krav, då finns knappt ens alternativet "köp ny" - eftersom ingen förväntar sig att en bruksbil garanterat kommer leva i femton år.

Det är lika delar tur och skicklighet på ägaren/brukaren som avgör en sådan sak.
Jag som tänkt mig en bil som är helt oförstörbar, alternativt regenererar om jag råkar kvadda den. Menar du att det inte finns alltså? :cry:

Vilken budget pratar vi om?
Inte specificerat. Helst så billig som möjligt eftersom bil inte är något jag tycker är särskilt kul. Samtidigt lägger jag hellre mycket pengar på en bil jag trivs med, än halvmycket på en kompromiss.
 
Folkvagn har hållit lite varierande kvalitet de sista 20 åren. Skall man köpa en sådan måste man läsa på ordentligt, för det finns en del riktiga minor att gå på. Gäller även Passat som i perioder har rostat mer än acceptabelt och vissa motorer och annan teknik har varit riktigt dåliga. Men jag har ingen koll på nya eller nästan nya.
 
Jag som tänkt mig en bil som är helt oförstörbar, alternativt regenererar om jag råkar kvadda den. Menar du att det inte finns alltså? :cry:
Är hjulburen ett krav? :angel:

8aa82f83-d511-405e-844a-5052ff4feeab.jpeg
 
Skriv in alla krav på blocket, fyrhjulsdrift, drivmedel? mm och taket på din budget.
Sen ser du vad du har för alternativ.
Där kan du kolla upp i enskilda fall vad försäkring/skatt ligger på och vad den får dra.

Så gjorde jag iaf 🙂
 
Jag har precis köpt en volvo v60 och är väldigt nöjd 😁
Det är en 2016 års modell med 8 växlad automat, 190hk diesel. Dieselvärmare jag startar med en app på telefonen 👌🏼
Den är snål när man pendlar, ingen dyr skatt eller försäkring.
Sen gillar ju jag lite sportigare varianter så det är en r-design.
 
Skriv in alla krav på blocket, fyrhjulsdrift, drivmedel? mm och taket på din budget.
Sen ser du vad du har för alternativ.
Där kan du kolla upp i enskilda fall vad försäkring/skatt ligger på och vad den får dra.

Så gjorde jag iaf 🙂
Känns lite läskigt att köpa från privatperson man inte känner bara? Jag är ju totalt okunnig och vill helst ha en bil som är genomkollad av proffs och har någon sorts garanti.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
904
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Vilse i bildjungeln! Har just nu en liten skruttig Saab 9000 som passar mig fint. Trogen och startar alltid och funkar fint att dra...
Svar
19
· Visningar
1 182
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
S
Fritid Jag har inne på att köpa mig en liten bil så jag tänkte höra lite allmänt om råd och bilmärken och ekonomi. Först och främst, jag...
Svar
6
· Visningar
1 166
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp