Är inte de lite onödigt stora och törstiga när man främst ska ha bilen att åka till jobbet med?

Golf alltrac?
https://www.expressen.se/motor/volkswagen-golf-alltrack--sa-bra-ar-den/

”Först och främst handlar det om den 184 hästkrafter starka dieselmotorn från Golf GTD – en kombiversion som inte säljs i Sverige. Den här motorn är en trevlig och lagom stark bekantskap som gör sig fint i bilen tillsammans med den automatlåda som är standard. Och det bästa av allt: Med den här drivlinan får Golf Alltrack en maximal dragvikt på 2 000 kilo. Upplagt för att många Golf Alltrack kommer att användas som dragbilar, alltså.”

Undrar om den kommit hit ännu. Artikeln avser 2015
 
Skoda Kodiaq. Sjukt stort bagage och fyrhjulsdrift. Poppis dragbil hos de med obskyrt stora husvagnar.
Vi var och provkörde en nu när vi letade ny bil (hade en XC60 från 2019) och vi blev positivt överraskade till komfort och utrustning. Ffa mot priset.
Det var nära att det blev en, den föll dock på att de hade lite märkliga leasingavtal för företagare.
 
Golf alltrac?
https://www.expressen.se/motor/volkswagen-golf-alltrack--sa-bra-ar-den/

”Först och främst handlar det om den 184 hästkrafter starka dieselmotorn från Golf GTD – en kombiversion som inte säljs i Sverige. Den här motorn är en trevlig och lagom stark bekantskap som gör sig fint i bilen tillsammans med den automatlåda som är standard. Och det bästa av allt: Med den här drivlinan får Golf Alltrack en maximal dragvikt på 2 000 kilo. Upplagt för att många Golf Alltrack kommer att användas som dragbilar, alltså.”

Undrar om den kommit hit ännu. Artikeln avser 2015
Jodå jag har en 2016 med den motorn som beskrivs. Köpte den begagnad för snart 4 år sen då den gått drygt 1000 mil som tjänstebil på bilfirman, nu har den gått 5000 mil och jag har fått byta bromsar en gång och har fått byta glas i en backspegel då det trillade av förutom vanlig service. Jag gillar den skarpt.
Nu vet jag inte hur gammal Passat @Ullmerkott haft innan men de säger att de nyare Golfarna är storleksmässigt jämförbara med en gamla Passaterna.
 
Gillar min Seat Ateca och trivs med VW-familjens fyrhjulsdrivna. Valet pga kompatibilitet med hästtransport på B-kort, bränsleförbrukning och en låg skattenivå för en diesel.

De här modellerna är exakt samma bilar:
Seat Ateca, Skoda Karoq, VW Tiguan.

Vill man gå upp en storlek är det (men då krävs också utökad behörighet)
Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace.

Har kört Seat länge nu, pga det färre antalet riksdalerna.
 
Gillar min Seat Ateca och trivs med VW-familjens fyrhjulsdrivna. Valet pga kompatibilitet med hästtransport på B-kort, bränsleförbrukning och en låg skattenivå för en diesel.

De här modellerna är exakt samma bilar:
Seat Ateca, Skoda Karoq, VW Tiguan.

Vill man gå upp en storlek är det (men då krävs också utökad behörighet)
Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace.

Har kört Seat länge nu, pga det färre antalet riksdalerna.
Tekniskt sett, så håller jag med om att det är "samma bilar". Dessutom med liknande stolar, och liknande mätare och reglage.

Men karossen är lite olika.

Runtomsikten, alltså hur man ser, t.ex. när man backar, är definitivt "olika". Backkameror i all ära, men när man backar, eller planerar backning, med (häst-)släp (t.ex. för att precisionsparkera på trångt utrymme), så vill åtminstone jag gärna kunna se på ett flertal olika sätt. I backspeglarna, genom de olika sidofönstren, och även "framåt" för att "ta märke", förutom eventuella kameror som "ser runt hörn".

Tiguan är mest "lådformad" och har lite större fönster runt om, vilket ger bästa "runtomsikten" enligt min definition, av de här mycket likartade bilarna.

Skodan är den i "familjen" av liknande bilar, som har minst sidofönster bak (mest bakåtlutad kaross så att säga), och har enligt mig den sämsta "runtomsikten" av dessa tre.

Seat liknar Tiguan mer i karossen, men är ett uns mer "bakåtlutad", så den har bättre "runtomsikt" än Skoda.

Sedan så beror "upplevelsen" av "runtomsikt", både vid backning med (häst-)släp, och vid vanlig körning, en del på hur ens egen kropp är utformad (lång/kort, lång överkropp/kort överkropp), och hur stolarna och deras regleringsmöjligheter är utformade.

Så jag rekommenderar var och en som ska skaffa en bil, där körning, inkluderande en del backning med (häst-)släp ingår, att noggrant provsitta och provköra de bilmodeller som är "tekniskt rätt", för att hitta en modell som passar för den egna kroppen. Man kanske inte kan få provköra med släp, men det är nog klokt att tänka sig att man kör med släp.

Det som råkar vara perfekt rätt för mig vad avser att sitta och köra, och backa med släp, kan vara helt fel för någon annan, och vice versa.

Vid "min" utvärdering inför bilköp 2018 (där dragvikt 2000 kg var ett krav), så satt just jag, som allra bäst i Subaru Forester.
Min nr två på listan var VW Tiguan, jag sitter nästan lika bra i den bilen. Dessa märken har ungefär samma låga bränsleförbrukning, och samma skattesatser.
 
Tekniskt sett, så håller jag med om att det är "samma bilar". Dessutom med liknande stolar, och liknande mätare och reglage.

Men karossen är lite olika.

Runtomsikten, alltså hur man ser, t.ex. när man backar, är definitivt "olika". Backkameror i all ära, men när man backar, eller planerar backning, med (häst-)släp (t.ex. för att precisionsparkera på trångt utrymme), så vill åtminstone jag gärna kunna se på ett flertal olika sätt. I backspeglarna, genom de olika sidofönstren, och även "framåt" för att "ta märke", förutom eventuella kameror som "ser runt hörn".

Tiguan är mest "lådformad" och har lite större fönster runt om, vilket ger bästa "runtomsikten" enligt min definition, av de här mycket likartade bilarna.

Skodan är den i "familjen" av liknande bilar, som har minst sidofönster bak (mest bakåtlutad kaross så att säga), och har enligt mig den sämsta "runtomsikten" av dessa tre.

Seat liknar Tiguan mer i karossen, men är ett uns mer "bakåtlutad", så den har bättre "runtomsikt" än Skoda.

Sedan så beror "upplevelsen" av "runtomsikt", både vid backning med (häst-)släp, och vid vanlig körning, en del på hur ens egen kropp är utformad (lång/kort, lång överkropp/kort överkropp), och hur stolarna och deras regleringsmöjligheter är utformade.

Så jag rekommenderar var och en som ska skaffa en bil, där körning, inkluderande en del backning med (häst-)släp ingår, att noggrant provsitta och provköra de bilmodeller som är "tekniskt rätt", för att hitta en modell som passar för den egna kroppen. Man kanske inte kan få provköra med släp, men det är nog klokt att tänka sig att man kör med släp.

Det som råkar vara perfekt rätt för mig vad avser att sitta och köra, och backa med släp, kan vara helt fel för någon annan, och vice versa.

Vid "min" utvärdering inför bilköp 2018 (där dragvikt 2000 kg var ett krav), så satt just jag, som allra bäst i Subaru Forester.
Min nr två på listan var VW Tiguan, jag sitter nästan lika bra i den bilen. Dessa märken har ungefär samma låga bränsleförbrukning, och samma skattesatser.
Ja, så är det. Karossen och inredning är det som står hyfsat fritt för varje tillverkare att anpassa för sitt varumärke. (När det gäller Ateca/Karoq/Tiguan så byggs Ateca/Karoq i samma fabrik på samma lina, och Tiguan i en annan fabrik, så det finns lite fler skillnader kring byggprocessen på det viset även om underlagen är desamma)

Jag gillar Atecans runtom-kamera och back-kamera tillsammans med hästtransporten. Subaru Forester kom jag aldrig till att provköra då den föll på andra parametrar innan provkörning.

Men jag håller helt med om att man ska provsitta och provköra på de sätt man använder bilen i så stor utsträckning som möjligt. Det är förvånansvärt många fabrikat och modeller mina 190cm inte passar i på de sätt jag vill sitta och köra. (Sämst var en Seat Ibiza vi hade för länge sedan där jag satt inkilad med huvudet i taket. Sen den modellen har de fixat den buggen. Och jag blivit mer noga med att provköra själv innan inköp.)
 
Wayke är en riktigt bra sida med salubilar! "Alla" bilhandlare annonserar där. Jag köpte en VW T-Roc. 190 hk, bra vridmoment (320 har jag för mig), 4 hjulsdriven. Får dra 1500kg på B-kort. Sjukt nöjd!
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
904
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Vilse i bildjungeln! Har just nu en liten skruttig Saab 9000 som passar mig fint. Trogen och startar alltid och funkar fint att dra...
Svar
19
· Visningar
1 182
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 733
S
Fritid Jag har inne på att köpa mig en liten bil så jag tänkte höra lite allmänt om råd och bilmärken och ekonomi. Först och främst, jag...
Svar
6
· Visningar
1 166
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp