Köpa billigare hästtransport

grodan21

Trådstartare
Jag ska förhoppningsvis snart köpa en hästtransport, i prisklassen 20-30 tkr. Vilket märke hade ni tittat på? Hade helst haft sadelkammare, men känner att det är viktigare med ett bra och stabil transport.
 
Jag gillar böckman. Stabilt och rejält.
Mitt är från 08 och ligger nog runt 30 kanske och under. Väldigt värt pengarna!


Överlag de svenska släpen ume, boj, Thule, men kanske över budget även om man går tillbaka några år. Värt att hålla utkik.
 
Jag vet att de har de som är för och de som är jätteemot, men jag har bara gott att säga om cheval. Ligger väldigt stadigt med häst i (lite mindre utan häst men vi kör nästan aldrig tomt så det är egentligen inget problem) och hästarna trivs bra i det. Två svårlastade hästar har blivit lättlastade i vårt cheval, det tycker jag är bra betyg. Och du kan absolut få tag på ett ok chevalsläp inom din budget.
 
Jag har en Kylinge Eurotrailer som jag är väldigt nöjd med. Tror de ligger kring 25-30.000:-
Stor, rejäl, rymlig.
Bara ett litet sadelskåp frampå men det är nog det enda negativa jag kan komma på 🤔
Fronturlastning, panikbommar fram och bak, rymligt framför hästen. Två axlar. Går stabilt och bra.
 
Jag vet att de har de som är för och de som är jätteemot, men jag har bara gott att säga om cheval. Ligger väldigt stadigt med häst i (lite mindre utan häst men vi kör nästan aldrig tomt så det är egentligen inget problem) och hästarna trivs bra i det. Två svårlastade hästar har blivit lättlastade i vårt cheval, det tycker jag är bra betyg. Och du kan absolut få tag på ett ok chevalsläp inom din budget.
Tycker alla chevalsläp är dyrare än min budget. Hade jag haft mer pengar hade jag köpt ett helt nytt chevalsläp.
 
Jag gillar böckman. Stabilt och rejält.
Mitt är från 08 och ligger nog runt 30 kanske och under. Väldigt värt pengarna!


Överlag de svenska släpen ume, boj, Thule, men kanske över budget även om man går tillbaka några år. Värt att hålla utkik.
Är väldigt sugen på ett thulesläp. Men det kommer inte ut så många i rätt prisklass.
 
En kompis har en äldre startrailer som verkar vara väldigt rejäl, en fräsch sådan går att få för ca 20.000. Känns som rätt mycket transport för pengarna.
 
För dom pengarna skulle jag också satsa på en Star trailer. Det är bra transporter och enda nackdelarna som jag ser det är att de är plyfasläp och inte finns med kombiramp. Men bomlösningarna är bra, de finns med 2/3 bommar för en bredare spilta och vanligt med både fronturlastning och sadelskåp fram samt verkar hyfsat lätta att byta väggar mm på vid behov.
 
Jag har en Kylinge Eurotrailer som jag är väldigt nöjd med. Tror de ligger kring 25-30.000:-
Stor, rejäl, rymlig.
Bara ett litet sadelskåp frampå men det är nog det enda negativa jag kan komma på 🤔
Fronturlastning, panikbommar fram och bak, rymligt framför hästen. Två axlar. Går stabilt och bra.

Har haft Kylinge i alla år och har kvar vår Apollo från -03 ännu även om vi köpt ett nytt Forzab nyligen. Fantastiskt släp, hästarna har alltid älskat det. Bytt golv nyligen i den samt skötardörren, för övrigt inget dåligt med plyfa. Panikbommar fram o bak, mjuk mellanvägg, 3/4 dels bom bak och ljust inuti 😍
Har också sadelkammaren påhängt fram, tycker det har funkat jättebra.
 
Jag köpte ett Jade x-trail i somras och fick ge 36000 kr (årsmodell 2016).

Inget exklusivt utan väldigt basic, men jag är så nöjd! Ligger fint på vägen och och är lätt att backa även för mig som är ganska ovan ännu.

Golvet är i aluminium och det var det viktigaste för mig.
 
Jag köpte ett Jade x-trail i somras och fick ge 36000 kr (årsmodell 2016).

Inget exklusivt utan väldigt basic, men jag är så nöjd! Ligger fint på vägen och och är lätt att backa även för mig som är ganska ovan ännu.

Golvet är i aluminium och det var det viktigaste för mig.

Alltså, detta var ett jätteproblem för mig. Billiga släp med aluminiumgolv. Den största kostnaden är arbetskraften. Billig arbetskraft tenderar att ha bråttom eller sakna kompetens som krävs. Det räcker med felaktiga skruvar på fel ställe för att försvaga aluminium så det blir fullständigt livsfarligt. Och tittar man under på billiga släp tycker jag att det verkar vara en risk.
 
Alltså, detta var ett jätteproblem för mig. Billiga släp med aluminiumgolv. Den största kostnaden är arbetskraften. Billig arbetskraft tenderar att ha bråttom eller sakna kompetens som krävs. Det räcker med felaktiga skruvar på fel ställe för att försvaga aluminium så det blir fullständigt livsfarligt. Och tittar man under på billiga släp tycker jag att det verkar vara en risk.
Har du dåliga erfarenheter av jade x-trail?
 
Hade valt ett ume eller trane med trägolv. Bara att lyfta på mattan och använda kniv några gånger om året för att se om golvet börjar bli dåligt.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 829
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 278
Senast: ako
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Anemone
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp