Köpa bostad från dödsbo

Capel

Trådstartare
Så har även jag hamnat i dödsboträsket :( Behöver input och support från allvetande Bukemänniskor..

Förutsättningar:

Nära släkting har avlidit, efter flera förvecklingar senaste året är det nu åtta dödsbodelägare (varav jag är en av dessa).

Finns specifikt ett hus som jag är intresserad av att köpa (min fars föräldrahem).

Huset är värderat till 3 300 000 av mäklare, de andra delägarna i dödsboet är beredda att släppa huset till mig för denna summa.

Stämmer nedan beräkning av mig?

Varje delägare har ett värde på 412 400 kr i huset, skatten vid försäljning är 22% = 90 750 i vinstskatt, kvar blir då 321 750 per person att erhålla när jag tar över huset. Total ska jag betala 2 252 250 till de andra i dödsboet. Min vinstskatt skjuts upp tills att jag säljer huset.

Hur blir det med lagfarten om jag tar över huset från dödsboet? Endast administrationsavgift? Ingen stämpelskatt?

Stämmer min uträkning av vad jag ska betala de andra dödsbodelägarna?

Om någon har erfarenhet av att köpa ut fastighet från dödsbo eller är allmänt kunnig i hur detta ska ske vore jag tacksam för input.:nailbiting::bow:
 
Alltså, jag förstår inte riktigt hur du räknar?
Om du ska köpa huset för 3,3 miljoner, så är det väl den summan, minus din andel, som ska till dödsboet? Det är från den summan skatten dras och först därefter delas det som finns kvar mellan arvtagarna.
Jag får en känsla av att du tänker bort pengarna som dödsboet ska betala in till skatteverket.
 
Så har även jag hamnat i dödsboträsket :( Behöver input och support från allvetande Bukemänniskor..

Förutsättningar:

Nära släkting har avlidit, efter flera förvecklingar senaste året är det nu åtta dödsbodelägare (varav jag är en av dessa).

Finns specifikt ett hus som jag är intresserad av att köpa (min fars föräldrahem).

Huset är värderat till 3 300 000 av mäklare, de andra delägarna i dödsboet är beredda att släppa huset till mig för denna summa.

Stämmer nedan beräkning av mig?

Varje delägare har ett värde på 412 400 kr i huset, skatten vid försäljning är 22% = 90 750 i vinstskatt, kvar blir då 321 750 per person att erhålla när jag tar över huset. Total ska jag betala 2 252 250 till de andra i dödsboet. Min vinstskatt skjuts upp tills att jag säljer huset.

Hur blir det med lagfarten om jag tar över huset från dödsboet? Endast administrationsavgift? Ingen stämpelskatt?

Stämmer min uträkning av vad jag ska betala de andra dödsbodelägarna?

Om någon har erfarenhet av att köpa ut fastighet från dödsbo eller är allmänt kunnig i hur detta ska ske vore jag tacksam för input.:nailbiting::bow:
Ska du köpa huset från dödsboet, eller ska du tillskiftas det i bodelningen (dvs. ärva)?
Blir olika processer och olika skatteeffekter av det.

Edit: och olika lagfartskostnad
 
Senast ändrad:
Hur blir det med lagfarten om jag tar över huset från dödsboet? Endast administrationsavgift? Ingen stämpelskatt?
Så var det i varje fall då jag tog över föräldrarnas fäbod, trots att vi var tre dödsbodelägare. Administrationsavgiften var klart under tusenlappen.

Vi gjorde så att vi tre värderade fäboden, och sedan fick det bli en del i arvet;

exempelvärden:
pengar på bankkonto: 600.000
aktiers värde efter skatt: 400.000
fäbodens värde: 200.000

ärver:
Syskon 1: 400.000 pengar.
Syskon 2: Aktier.
Jeffery: Fäbod + 200.000 pengar.
 
Senast ändrad:
Mitt enda tips är att ta hjälp av en sakkunnig. Inte bara random person med lite lös kunskap om fastighetsaffärer utan en person som har erfarenhet av just generationsskiften, dödsbon och liknande.

Jag har gjort något liknande det du bedkriver och det finns tusen fallgropar. Första perdonen vi anlitade kunde inte tillföra något trots att denne hade mångårig kunskap om just fastighetsaffärer. Andra personen vi tog hjälp av lyckades förklara alla komplexa parametrar så att alla inblandade förstod. Guld värt!
 
Jag vill också ge rådet att anlita någon med kunskap inom området. Det går att göra överlåtelsen så att lagfartskostnad och reavinstskatt minimeras men olika upplägg har sina för och nackdelar och vad som är bäst beror mycket på förutsättningarna i det individuella fallet.
 
Jag vill också ge rådet att anlita någon med kunskap inom området. Det går att göra överlåtelsen så att lagfartskostnad och reavinstskatt minimeras men olika upplägg har sina för och nackdelar och vad som är bäst beror mycket på förutsättningarna i det individuella fallet.
OK, hur avgör man om någon verkligen är kunnig inom området? Det finns tyvärr många "säljare" även inom juristområdet.

Jag blev tyvärr varse om detta när vi tog hjälp av en välkänd juristfirma när släktingen avled. Vi (arvingarna) tog hjälp av juristfirman att skapa bouppteckningen. Inte värt pengarna - alls :mad: Nu försöker samma firma sälja in mer tjänster :meh:

Som sagt - hur vet jag att de är bra på just arvsproblematik kopplat till fastighetsaffärer? :o

Usch, vilken soppa..

Efter att ha scannat nätet så verkar det mest fördelaktigt för mig att erhålla huset som gåva av dödsboet.

Jag ska då kompensera de andra delägarna med samma belopp som om vi hade sålt huset på marknaden = försäljningspriset minus vinstskatten (samt ev. framtida mäklarkostnad samt dra av husets inköpspris (det är dock köpt 1920 talet som då skulle man räkna på 1952 års värde + 150 %)).

Det ska inte göra någon skillnad för de andra delägarna rent prismässigt (pengar i deras plånbok) men för mig gör det en rejäl skillnad i vad jag ska betala i rena pengar då vinstskatten skjuts upp tills att jag säljer fastigheten i min tur)
 
OK, hur avgör man om någon verkligen är kunnig inom området? Det finns tyvärr många "säljare" även inom juristområdet.
Det är där kruxet ligger.

För egen del hade jag själv läst på ordentligt och sen kört på det, men jag har grunderna sen innan.
 
Har nu fått svar av en fastighetsjurist:

Jag köper ut de andra delägarna från/i dödsboet.

Därvid ska man ta hänsyn till framtida utgifter vid försäljning såsom mäklararvode och latent reavinstskatt osv. Detta skapar då ingen stämpelskatt, lagfartsavgift 825 kr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp