Köpa dyrare bil som sambo, vad ska man tänka på?

Jo jag såg det den. Jag svarade dock utifrån trådstartsinlägget. Men huvudsaken är de har koll. Bil är annars en av de vanligaste saker som folk blir besvikna och arga kring att sambolagen inte reglerar. Fullt förståeligt, det är ju ofta rätt höga värden. Betydligt högre än bestick och porslin och sånt.
Ja, mitt svar var inte till dig.
 
Antingen delar ni inköpspriset lika, och var och en tankar för sitt körande och så delar ni på servicekostnader,
Eller så köper du hela och hyr ut den till sambon vid sambons behov för en rimlig milpenning.
 
Problem uppstår då om behovet ändras över tid.

Jag och min man har också alltid varit så "dumma" att vi räknar med att vara ihop resten av livet och då spelar sånt här ingen roll. Så skönt att slippa fundera över sånt här!

Jag hoppas med hela mitt hjärta att jag och min sambo kommer hålla ihop hela livet! Men det har inte med saken att göra i detta fallet. Vårat problem är att jag inte kan med att min sambo ska betala 100 000kr på en bil han bara kommer använda då och då.
 
Jag hoppas med hela mitt hjärta att jag och min sambo kommer hålla ihop hela livet! Men det har inte med saken att göra i detta fallet. Vårat problem är att jag inte kan med att min sambo ska betala 100 000kr på en bil han bara kommer använda då och då.
Då så. Du köper bilen och sambon får betala dig vad som är rimligt för hans användande.
 
Så hennes sambo ska alltså hyra hennes bil? I min värld är det helt obegripligt. Men man har väl iofs olika erfarenheter.

Med tanke på att TS skriver att "Vårat problem är att jag inte kan med att min sambo ska betala 100 000kr på en bil han bara kommer använda då och då." så verkar det inte vara på tanke att sambon ska vara delägare i bilen. Återstår att hyra ut bilen. Om TS tycker att en rimlig hyra är noll kr så är det ju inget mer med det.
Om det känns smakligare att använda ordet "låna" istället för att hyra så be my guest.
 
Hur hade ni gjort? Eller är det enklare att jag köper hela själv då jag kommer stå som ägare (slipper man krångla med avtal å grejer) och han betalar typ löpande utgifter som service, nya däck m.m.? Hur hade ni gjort? Känner mig helt vilsen hur man ska tänka
Jag hade nog köpt bilen själv och betalat alla kostnader för den, likaså får partnern göra likadant med sin bil.

Då blir det inget krångel om man delar på sig senare. Så hade jag och mitt ex det när vi var sambos. Jag hade min bil och betalade, han sin, när vi gjorde slut var det inget snack vems bil som var vems. Tyckte det var glasklart.
 
Med tanke på att TS skriver att "Vårat problem är att jag inte kan med att min sambo ska betala 100 000kr på en bil han bara kommer använda då och då." så verkar det inte vara på tanke att sambon ska vara delägare i bilen. Återstår att hyra ut bilen. Om TS tycker att en rimlig hyra är noll kr så är det ju inget mer med det.
Om det känns smakligare att använda ordet "låna" istället för att hyra så be my guest.
Man gör ju olika, men jag säger inte att något är "mitt", jag kallar allt "vårat". Så jag lånar inte ut "min" bil till min sambo, han använder våran bil, oavsett om jag betalar varenda krona på den. Men så fungerar vårat förhållande.
 
Man gör ju olika, men jag säger inte att något är "mitt", jag kallar allt "vårat". Så jag lånar inte ut "min" bil till min sambo, han använder våran bil, oavsett om jag betalar varenda krona på den. Men så fungerar vårat förhållande.
OK - var och en blir salig på sin fason:-)
 
Med tanke på att TS skriver att "Vårat problem är att jag inte kan med att min sambo ska betala 100 000kr på en bil han bara kommer använda då och då." så verkar det inte vara på tanke att sambon ska vara delägare i bilen. Återstår att hyra ut bilen. Om TS tycker att en rimlig hyra är noll kr så är det ju inget mer med det.
Om det känns smakligare att använda ordet "låna" istället för att hyra så be my guest.

En bil kan bara ha en ägare :) Så min sambo kan inte bli delägare i bilen. Närmast man kommer är ett avtal mellan mig och sambon angående bilen. Vi vill helst slippa känslan av att man lånar varandras bilar, utan det ska helt enkelt vara den som har behov av att använda bilen är den som tar den. Dock kommer det vara min bruksbil (mycket då han älskar sin BMW och vill ha den som sin bruksbil och jag gillar inte hans bil lika mycket...). Annars hade vi nog delat användandet mer jämt mellan oss.



Har fått så många olika svar och alternativ och det är jag jättetacksam för! Just nu lutar det åt förslaget att vi lägger in 50/50, min sambo har inga problem med det men jag tycker det känns dumt. Så skriver papper på att om vi gör oss av med bilen ska man få 50/50 av marknadsvärdet (syrran är jurist så hon slänger ihop något bra). Så delar vi kostnaderna på båda bilarna rakt av. Får trösta mig med att hans bil är lite äldre och antagligen kommer kosta mer i underhåll m.m. så känns det lite bättre.
 
En bil kan bara ha en ägare :) Så min sambo kan inte bli delägare i bilen. Närmast man kommer är ett avtal mellan mig och sambon angående bilen. Vi vill helst slippa känslan av att man lånar varandras bilar, utan det ska helt enkelt vara den som har behov av att använda bilen är den som tar den. Dock kommer det vara min bruksbil (mycket då han älskar sin BMW och vill ha den som sin bruksbil och jag gillar inte hans bil lika mycket...). Annars hade vi nog delat användandet mer jämt mellan oss.



Har fått så många olika svar och alternativ och det är jag jättetacksam för! Just nu lutar det åt förslaget att vi lägger in 50/50, min sambo har inga problem med det men jag tycker det känns dumt. Så skriver papper på att om vi gör oss av med bilen ska man få 50/50 av marknadsvärdet (syrran är jurist så hon slänger ihop något bra). Så delar vi kostnaderna på båda bilarna rakt av. Får trösta mig med att hans bil är lite äldre och antagligen kommer kosta mer i underhåll m.m. så känns det lite bättre.
Jag håller inte med dig om att en bil bara kan ha en ägare. https://lawline.se/answers/samagd-bil

I övrigt låter det som ett vettigt förslag.
 
Jag tycker det känns snålt och girigt att hålla på med avtal och att sambon ska betala för din bil mot att låna den nån gång ibland. Det är det bilpooler är till för i min värld. Jag skulle betala min bil själv och låna ut den kostnadsfritt utan tvekan, oavsett prisklass.
 
Jag tycker det känns snålt och girigt att hålla på med avtal och att sambon ska betala för din bil mot att låna den nån gång ibland. Det är det bilpooler är till för i min värld. Jag skulle betala min bil själv och låna ut den kostnadsfritt utan tvekan, oavsett prisklass.
Är det inte mer snålt att sambon betalar för en dyr bil införskaffad för att båda ska kunna utnyttja att den har dragkrok och är kombi?

Det blir lite trist när man drar på med snålhetskortet när någon försöker hitta en rättvis lösning. Här är det en bil båda behöver även om det är i olika omfattning. Det blir klart billigare för TS att skaffa en mindre bil utan dragkrok som fyller enbar hennes egna behov. Nu har de gemensamma behov också. Är det snålt att båda betalar för gemensamma behov?
 
Jag tycker det känns snålt och girigt att hålla på med avtal och att sambon ska betala för din bil mot att låna den nån gång ibland. Det är det bilpooler är till för i min värld. Jag skulle betala min bil själv och låna ut den kostnadsfritt utan tvekan, oavsett prisklass.

Oj, du får nog läsa igenom lite mer noggrant innan du svarar nästa gång. Det är ett gemensamt beslut att köpa denna bil, jag hade aldrig gjort det ensam. Det är min sambo som vill betala halva bilen, men jag vet inte om det är "rätt" eller om det finns bättre lösningar, då det känns lite obalanserat att han ska göra det. Han kommer aldrig låna bilen av mig, utan den som har mest behov av den kommer vara den som tar den. Men då han har kvar sin bruksbil och jag gör mig av med min i samband med att vi köper ny bil, så blir det mest naturligt att jag kommer använda den mest. Därav min frågeställning.

Men hade jag velat ha en dyr bil för helt eget bruk så håller jag med dig att det är snålt och girigt att kräva att någon annan ska vara med att betala för den.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 710
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 242
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 387
Senast: Squie
·
Fordon Sonen funderar på att lappa ihop vår XC70, som är avställd, trasig och lika gärna kan köras till skroten pga behov av dyra reparationer...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp