Köpa el ej

Många funderingar

Trådstartare
Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra. När vi nu pratat pris osv med ägarna så visade det sig att den har en reservation i försäkringen för pålagringar på vänster bak glidlederna. Ägaren berättade ochså att han har en liten knöl i området. Kan det vara spatt? Röntgen är 8 år gammal och de har ej haft några problem med hästen. (Ser i tdb att han klassat ut sig i högre klasser dock) . Hur ska jag tänka? Är det en riktig chansning att köpa? Är risken stor att hälta uppstår? Fått råd av några att ej köpa. Tips?
 
Svårt att få vettigt svar på ett forum när vi vet så lite om den.

Boka en rejäl undersökning på klinik så vet du mer sedan. Åtta år gamla röntgenplåtar är inget som är aktuellt idag.
Du måste ju ändå veterinärbesikta. Lika bra att göra det ordentligt.
 
Är hästen intressant så röntga haserna när den veterinärbesiktas och utgå ifrån det.
Plåtarna är gamla och säger inget om nuet.

Har den inga besvär idag så är det ju absolut bra.
Men med ny ridning/underlag etc kan sånt ju förstås ändras och det behöver man nog vara medveten om.

Men jag personligen hade tänkt några varv extra, beroende på vad ni ska ha hästen till förstås.
 
Är hästen i övrigt tillräckligt intressant och priset satt i hänsyn till reservationen tycker jag att du ska besiktiga hästen ordentligt på klinik som du väljer. Det är viktigt att det är du som beställer och betalar besiktningen så att du får tillgång till all information om vad veterinären ser. Beställer köparen är det denne som äger informationen och denne kan då välja vad man delar med sig av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har letat häst ett tag nu och hittande en helt underbar häst sto, 6 år, 168 cm. Hon är precis allt jag vill ha och lite till!!! Tog...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 212
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hittat en trevlig ponny som ska "pensioneras" från tävlingslivet då den fått spatt bägge bak. Enl veterinär kan den ridas och köras...
Svar
10
· Visningar
2 148
Hästmänniskan Ny vill jag ha era synpunkter på detta; För ca 1,5 år sedan köpte jag en häst som vid veterinärbesiktning markerade på böjprov samt...
Svar
8
· Visningar
1 969
Senast: Kia_Fia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp