Köpa eller inte?

S

skumpan2000

Jag har aldrig behövt köpa mitt hö själv förrut så nu undrar jag om detta hö verkligen är okey till mitt nätta halvblod som kräver mycket för att hålla hull på vinterhalvåret. Dessutom går hon rätt så hårt nu!
Kan noll om värdena och skulle därför behöva hjälp från er, är ej säker på att dessa siffror är till någon hjälp, tog dom över telefon och får hela raden när höet leverareras men iaf, Protein 28 och 7-8 MJ, det var vad han sa. Enligt bonden var det ett bra hö till fritidshästar men inget till tävlingshästar i hård träning, nu vet jag inte vad han kan om hästar men jag blev lite orolig när han sa så. Är så trött på att hålla på och komplettera med en massa kraftfoder men det verkar som jag får göra det detta året oxå, eller vad säger ni? Är siffrorna till nån hjälp överhuvudtaget?

Kan tillägga att han ska ha 2,50kr/kg plus moms!
 
Köp INTE detta dåliga och dyra hö. 28 g smältbart råprotein är lite, din häst kanske snarare borde ha runt 50 smrp i höet, åtminstone 40 smrp.
Energin är mindre viktig, det som är viktigt där är att balansen mellan energi och protein är bra. I detta höet är balansen felaktig. Du delar proteinet med energin för att få fram balansen. 28/7 = 4 , 28/8 = 3,5 . Siffran du ska få fram ska vara så nära 6 som möjligt, fast högre 7-8 är också bra- och ett måste om man har föl/unghäst/dräktigt sto/häst med stort proteinbehov.

7-8 MJ(energi) hade varit bra om ditt hö hade haft 42-56 SMRP. Men nu är det ju inte så. Och det var ett fasligt dyrt pris för ett dåligt hö, nej, leta vidare tycker jag!

Ett räkneexempel kommer förresten här. Vi säger att din häst behöver 80 MJ, då skulle du behöva ge detta:
8 kg hö
2 kg lusern
200 g krafft protein
För att komma upp i rätt balans med proteinet som energin. Du får en kvot på 6,1 med detta förslag, och din häst behöver säkert högre om han var lite "svår". Gärna 6,5-7.. Så det blir mer proteinfoder då. Dyrt proteinfoder..

Mvh Nina
 
Tyckte också att det var lite för dyrt för detta hö, får panik på detta snart. Blir nog till att köpa fjolårshö i år! :(
 
Lycka till i din jakt! Själv ska jag göra min analys på torsdag, har kollat på höet och luktat på det än så länge. Ser fint ut men man kan ju inte se på det vad det innehåller. Det luktade dock gott och var lagom grovt, dammade ej, så hästarna kommer nog gilla det iaf. Dock vet jag att det är mindre protein i detta än bondens fjolårshö(60-70 smrp), då det är slaget 2 veckor efter midsommar. Men hooooppas att det inte är för lite protein. Är stallägaren som köpt det och jag *måste* använda det jag med då det inte finns lagringsutrymme för eget hö, och ja lite andra orsaker.

Mvh Nina
 
Ja, det här med hö blir man ju gråhårig av. Har fått hem en "provbal" från en annan bonde nu, ser väldigt gott ut och luktar fräscht, liksom grönare, mer gräsliknande och inte så kraftigt som "vanligt" hö. Blev lite misstänksam av det men det har kanske ingen betydelse! :confused: Kostar bara 1,75kr/kg. Hoppas inte det är sämre nu bara. Tycker jag var ute i så god tid men i år har det varit svårt att få tag på bra hö häromkring! Det är ju iaf tur att det finns lusern i alla dess former, ett foder man verkligen kan lita på.....vet inte hur mkt pengar jag lagt på detta "superfoder"! :smirk:
 
Vet ju inte var du bor, emn jag vet en leverantör i Södermanland som har kanonfint hö, skulltorkat och löspressat, vet inte årets värden än, men förra året hade han jättefint hö. Han fixar även transport om man vill det, säljer även havre och det bästa är att allt är ekologiskt odlat. Skicka ett pm om du är intresserad!

/Hippo
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 238
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Jag har när jag köpt hö till min insulinresistenta häst, fokuserat på mängden socker och aldrig reflekterat över att mängden protein...
Svar
13
· Visningar
2 007
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp