Köpa en eller två kattungar?

Lena

Trådstartare
Går i planeringstankar för inköp av katt då jag nyligen flyttat till egen lägenhet (mindre radhus egentligen) igen efter att ha bott hemma hos mina föräldrar i några år. Är van sedan barnsben att alltid ha djur omkring mig både inne som ute så just nu är det väldigt stilla här.
Bodde några år själv tidigare också och hade då en kanin som husdjur, har fortfarande kaniner men dom bor ute nu på sommaren och planeras sedan att få bo i stallet med hästarna under vintern då det finns bra med plats där och lämplig temperatur.

Funderar bara på om det är lämpligast att köpa enbart en kattunge eller om man ska köpa två från samma kull? Jobbar ju på dagtid så det blir ju en del timmar ensam för katten och sen ska jag iväg till stallet på eftermiddagen också... hemma har vi två kullsyskon, ca 10år, som trivs alldeles utmärkt i varandras sällskap och det blir nog väldigt hjärtslitande den dag någon av dom går bort. Men samtidigt har jag hört många säger att katter trivs minst lika bra ensamma eftersom dom inte är flockdjur.

Så kom gärna med era tankar och kunskaper för att hjälpa mig med mitt beslut:laugh:

Kanske ska tillägga att jag bor i en lägenhet på ca 68kvadrat och har tänkt mig ha katten/katterna enbart inne då jag bor alldeles vid en 70väg och på andra sidan finns ett dagis med fina sandlådor som inte vore så populärt om det gjordes om till kattoalett...
 
Sv: Köpa en eller två kattungar?

Mina katter vill ha mycket sällskap så att bara ta en och den får vara ensam så mycket kanske inte är det bästa. I din situation så hade jag tagit två men de vill ändå och behöver ganska mycket social kontakt.
 
Sv: Köpa en eller två kattungar?

javisst, självklart behöver dom mycket social kontakt:) Menar inte att man kan ignorera katterna bara för att man har två... men det hoppas jag att ingen trodde jag tänkte:( alla djur kräver sin tid och den tänker jag också se till att ge dom. Jag har bara en egen känsla av att katterna borde kunna koppla av mer och känna sig mer tillfreds om dom har en artfrände, framförallt ett kullsyskon som dom växt upp med.
 
Sv: Köpa en eller två kattungar?

Tog det inte som att du skulle ignorera dem, bara att de vill ha en ganska stor del av din tid ändå :)
Tycker att du är helt rätt i dina tankar om att ta två kullsyskon. De har mycket kul tillsammans.
 
Sv: Köpa en eller två kattungar?

Två kattungar (av samma kön för att underlätta) är en god ide! Jag tycker inte att det är snällt att lämna en kattunge själv så många timmar som det blir när man är på jobbet.
Jag har två katter och de har mycket glädje av varandra även i vuxen ålder!
 
Sv: Köpa en eller två kattungar?

Jag har också erfarenheten att ha bott med två katter som växt upp tillsammans och visst har dom utbyte av varandra. Vet du dessutom om att du kommer vara borta en hel del timmar hemifrån så tycker jag definitivt att katten ska ha sällskap av en annan. Det är inte heller inte särskilt mycket dyrare att ha en katt till, sand och alla tillbehör kommer du ju ändå ha hemma.
 
Sv: Köpa en eller två kattungar?

självklart ska du ha två.. inget snack om saken.. mina lever verkligen för varandra, två hanar ur samma kul och dom e två år nu...
 
Sv: Köpa en eller två kattungar?

Tycker du definitivt ska skaffa två katter, visst om man har tänkt att ha utekatt så kanske man inte nödvändigtvis måste ha två katter, men om man ska ha innekatt så behöver de extra stimulans och om man inte är hemma hela dagarna och har tid för gos och lek så är en kattkompis det allra bästa.
Dessutom har mina två som är ute om somrarna enorm lycka av varandra, de jagar varandra över gräsmattan som galningar, det duger inte att leka med grannens två kissar så katter skapar lätt starka band med varandra.
 
Sv: Köpa en eller två kattungar?

tack för alla era synpunkter, då känns de som mina tankar varit rätt iallafall.

Nu blev de lite hastigt så att det har flyttat hem en söt liten kattunge redan, kunde helt enkelt inte motstå denna 14 veckors lilla dam men resten av hennes syskon hade redan blivit tingade...det blev kärlek vid första ögonkastet. Ska dock se till att leta vidare efter ytterligare en katt i ungefär samma ålder så att hon får sällskap och framförallt en lekkamrat
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är i startgroparna att köpa katt efter att längtat efter katt i jätte många år men inte kunnat ha pga hur jag bott. Nu bor vi i ca...
Svar
12
· Visningar
1 190
Senast: Leoni
·
Övr. Katt Vi har två kattungar, hanar på 12v. Har bara haft vuxna katter förut, så inte så mycket erfarenhet av just småttingar. Bor på hästgård...
Svar
5
· Visningar
1 107
Senast: zanzan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
12 878
Senast: _Taggis_
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp