Köpa en till häst eller inte?

Moggie

Trådstartare
Hej

skulle behöva lite input på den här situationen!

Jag har min häst hemma hos mina föräldrar. Det är jättepraktiskt, för att pappa hjälper till med mockning (det är jag och han som mockar, vi delar 50/50) och han sköter även in- utsläpp. I stallet finns tre boxar, men bakom en vägg finns en hel lagårdsbyggnad som är tom. Pappa är spannmålsbonde så vi har billig tillgång på foder.

Två av våra hästar är pensionärer, de är 25 och 29 år (kallblod). Jag köpte en ny häst för två år sedan. Det går inte att rida ut själv på henne, jag har försökt att jobba med det men hon blir så himla nervös att det inte känns säkert på något sätt. Om man rider med sällskap är hon däremot kolugn.

Jag har tidigare ridit mycket med en granne men i höst ska grannen flytta! Det gör att jag inte har någon att rida med (det är tyvärr långt till andra stall också).

Jag tycker för min del att det känns fel att ha tre hästar, varav bara en är helt ridbar, en går att promenadrida kortare turer och en är inte riden på över tio år. Jag tycker att det är dags att den äldsta hästen får somna in, då han dessutom är rejält stel i benen. (Och en riktig bråkstake som alltid bits när man kommer ut i hagen och krånglar när man ska ta in de andra hästarna och försöker slänga sig ut genom leddet.... suck).

Har varit och kollat på en ny nordis som är jättetrevlig och mysig att rida. Min idé är att jag köper den hästen och fixar en medryttare, så får jag sällskap på ridturerna och dessutom kan jag rida ut själv på nordisen. Och vi får en körhäst på gården igen. En av de hästar som nu gått i pension har vi kört mycket med, både släde och större vagnar.

Nu till problemet: Med åldern har min pappa blivit en riktigt negativ gubbe som tycker att ALLT är omöjligt. Nej, vi har inte plats för fyra hästar. Nej, det går inte att bygga ut stallet. Nej, det går inte att göra en lösdrift i t.ex. den tomma ladan som står i hästhagen som hästarna redan använder som vindskydd. Han vägrar att ta bort någon av de äldre hästarna, det klarar han inte av säger han. Han vägrar dessutom se att den yngsta av de gamla hästarna inte klarar av att dra en vagn längre. Senast förra veckan sa han att han ska ut och köra släde med den i höst. "Mm men det kan du inte göra, han håller knappt att rida för längre, han har gjort sitt" säger jag. "Nä, det går nog bra!". (Inte för att han kommer att göra det men det känns som att det kommer dröja till vintern innan han inser att den hästen inte är körbar).

Pappas argument mot att köpa en till häst är 1) Vi har inte plats 2) Vi har inte tid med en till.

Vad tycker ni, är det dumt att ha fyra hästar på två personer?
Kan ni hjälpa mig med argument? :bump:
 
Sv: Köpa en till häst eller inte?

Du skulle ju ta bort gamlingen som jag förstod det, då är du nere i 3?

Jag tycker det låter som om du borde köpa den mysiga nordisen, sälja ridhästen som inte går att rida ut ensam på, och behålla 25-åringen som sällskap åt mysiga nordisen. Vips så är du nere i 2 hästar, du o din pappa har mindre att göra, du har en häst att rida som han också kan köra, och allt är bara bra.

Jag tycker det låter en smula knasigt att hålla en häst åt en medryttare, bara för att ha ridsällskap.

Eller resonerar jag fel tycker du? :)
 
Sv: Köpa en till häst eller inte?

Jag tror att det inte är så enkelt som du vill.
Om din pappa är förtjust i gamlingen och gamlingen inte lider, så kommer din pappa att få som han vill eftersom det är han som äger gården.

Det är inte alltid så enkelt att hitta en medryttare som fungerar, varken till välutbildade eller outbildade hästar. Så köp av ytterligare en ridhäst kan innebära ägo av fyra hästar som du/ni ska ta hand om själva och motionera själv.

Du kommer inte att kunna köra över din pappa.

Om du vill bestämma helt själv över ditt hästägande, skaffa annan stallplats.:angel:

Tycker inte fyra hästar är för mycket jobb för två personer men om din pappa tycker det, så är det på det sättet för just er.
Lycka till!
 
Sv: Köpa en till häst eller inte?

Hej

nej vi kan inte ta bort den äldsta eftersom pappa inte vill det.

Jag fixade medryttare till en av de andra hästarna för några år sedan och det gick då hur bra som helst. Om det är en lugn och snäll nordis så brukar många intresserade höra av sig.

Att sälja min häst känns inte som något alternativ, eftersom jag är fäst vid henne. Dessutom är hon ridtravare och de brukar vara svåra att få sålda, är min erfarenhet. Förutom att jag rider så rider även min pappa lite och min syster, som kommer hem ofta på helgerna, och för mig skulle det kännas väldigt bra att ha två ridbara hästar. Inte bara en. Visst, man kan rida på den ena nordisen men han orkar bara skritta typ en kilometer och sen hem igen. Vi har hästarna till skogsridning.

Funderar mer och mer på att bygga en lösdrift, då gör ju tre eller fyra hästar inte så stor skillnad.
 
Sv: Köpa en till häst eller inte?

Men om du har hästarna hemma hos dina föräldrar är det väl ändå upp till dom om dom anser att dom har tid, plats, ork för en till. Säger dom nej får du respektera det, alt. köpa den och stalls upp den någon annanstans
 
Sv: Köpa en till häst eller inte?

Ja fast grejen är att jag tror att det skulle funka bra. Och sen som sagt, plats finns det, bara man bygger en box till. Alternativt lösdrift då.

Problemet är mest att min pappa blivit så himla negativ på senare år. Förra året tänkte vi t.ex. fixa sprickorna i stenväggen i stallet, då sa han direkt att "Nej, det går inte". Varför inte? "Nej men det är så mycket jobb". "Ja men du behöver ju inte jobba". "Nej men det är för mycket jobb". Så där är det med allt nuförtiden. "Vi tänkte måla om i stallet". "Ja det skulle ju ha gjorts men det är så mycket jobb så det går inte".

Om jag köper en till häst så kommer jag ju naturligtvis sköta om mina två hästar. Under senaste två åren har jag faktiskt delat 50/50 på tre hästar varav bara en är min.

Jag har en vision om att bygga om ladugården till uthyrningsstall då vi har massa mark för hagar och bra ridvägar och som sagt eget foder. Tyvärr så ser farsgubben framtiden som en svart ridå där bara elände väntar.
 
Sv: Köpa en till häst eller inte?

Alternativet är ju att du köper en till häst och sedan stallar upp dem någon annanstans.

Så länge du har hästarna hos din pappa är det han som bestämmer huruvida han kan tänka sig att "hyra ut" ännu en box, som inte ens finns i dagsläget utan i så fall måste byggas. Hur tråkigt det än känns så är det bara att gilla läget, hade det varit ditt stall hade det varit du som bestämt.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp