Köpa föl/åring ska stå kvar ett tag

Myzan87

Trådstartare
Är i färd med att leta efter ett föl/åring och har två fina kandidater. Dock är det tänkt att de ska stå kvar 1-2månader. Så jag tänkte kolla hur folk brukar göra handpenning, betalning, stallhyra osv. Vem står för vad? Självklart är det väldigt olika men då kan man ändå få ett hum om hur folk gjort tidigare.
 
Är i färd med att leta efter ett föl/åring och har två fina kandidater. Dock är det tänkt att de ska stå kvar 1-2månader. Så jag tänkte kolla hur folk brukar göra handpenning, betalning, stallhyra osv. Vem står för vad? Självklart är det väldigt olika men då kan man ändå få ett hum om hur folk gjort tidigare.

Viktigast är att du kollar upp säljaren hos kronofogden. Om hästen står kvar och säljaren råkar ut för utmätning kan din häst mätas ut för säljarens skull. Det beror på ett krav på tradition som inte uppfylls när hästen inte byter stall.

Annars så är det inget särskilt att tänka på mer än komma överens om vem som ska betala vad för period mellan att du betalar hästen och den hämtas.

Jag tingade min när han var 24 h. Betalade häromveckan men behövde inte betala innan han ska hämtas i januari. Han kunde också fått stå kvar, då hade jag betalat hans uppehälle mm from januari och så länge han stod kvar.

Andra vill ha betalt både för häst och sen för kostnaderna direkt. Så det är bara att ni kommer överens.
 
Viktigast är att du kollar upp säljaren hos kronofogden. Om hästen står kvar och säljaren råkar ut för utmätning kan din häst mätas ut för säljarens skull. Det beror på ett krav på tradition som inte uppfylls när hästen inte byter stall.

Annars så är det inget särskilt att tänka på mer än komma överens om vem som ska betala vad för period mellan att du betalar hästen och den hämtas.

Jag tingade min när han var 24 h. Betalade häromveckan men behövde inte betala innan han ska hämtas i januari. Han kunde också fått stå kvar, då hade jag betalat hans uppehälle mm from januari och så länge han stod kvar.

Andra vill ha betalt både för häst och sen för kostnaderna direkt. Så det är bara att ni kommer överens.
Jag har inte köpt ett föl, men jag tycker det är bra att du tar upp det där med ev utmätning.

Tänk så förargligt om man förlorade sin häst på sådana premisser! Det är märkligt att det ens kan gå så illa, när man ju hade haft papper på att man äger hästen!

I övrigt vill jag tipsa ts om att vara väldigt noggrann. Du vill inte plötsligt ha en skuld där säljaren säger att du är skyldig dem något som du kanske trodde ingick.

Ingår in- och utsläpp, mockning och fodring, då skall det vara specificerat.
 
Jag har inte köpt ett föl, men jag tycker det är bra att du tar upp det där med ev utmätning.

Tänk så förargligt om man förlorade sin häst på sådana premisser! Det är märkligt att det ens kan gå så illa, när man ju hade haft papper på att man äger hästen!

I övrigt vill jag tipsa ts om att vara väldigt noggrann. Du vill inte plötsligt ha en skuld där säljaren säger att du är skyldig dem något som du kanske trodde ingick.

Ingår in- och utsläpp, mockning och fodring, då skall det vara specificerat.

Det är ju för att en person med dålig ekonomi inte ska kunna "sken"-sälja tillgångarna. Dvs de står på någon annan men säljaren har kvar kontrollen över varan. Men det blir knepigt just när det av många skäl är praktiskt att varan är kvar och nya ägaren betalar för det. Men då finns alltid den där risken med utmätning. Den är sannolikt för de allra flesta minimal, men ändå bra veta om.
 
Viktigast är att du kollar upp säljaren hos kronofogden. Om hästen står kvar och säljaren råkar ut för utmätning kan din häst mätas ut för säljarens skull. Det beror på ett krav på tradition som inte uppfylls när hästen inte byter stall.

Annars så är det inget särskilt att tänka på mer än komma överens om vem som ska betala vad för period mellan att du betalar hästen och den hämtas.

Jag tingade min när han var 24 h. Betalade häromveckan men behövde inte betala innan han ska hämtas i januari. Han kunde också fått stå kvar, då hade jag betalat hans uppehälle mm from januari och så länge han stod kvar.

Andra vill ha betalt både för häst och sen för kostnaderna direkt. Så det är bara att ni kommer överens.
Mycket viktig punkt tycker jag.

Vill bara ge ett litet tillägg, om jag inte kommer ihåg helt fel så gäller inte traditionsprincipen om säljaren är näringsidkare och köparen privatperson, alltså då konsumentköplagen skall tillämpas.

En sak som är bra att avtala om är vad som gäller om fölets skadas eller blir sjukt under övergångstiden.
 
Mycket viktig punkt tycker jag.

Vill bara ge ett litet tillägg, om jag inte kommer ihåg helt fel så gäller inte traditionsprincipen om säljaren är näringsidkare och köparen privatperson, alltså då konsumentköplagen skall tillämpas.

En sak som är bra att avtala om är vad som gäller om fölets skadas eller blir sjukt under övergångstiden.

Nej är det under konsumentköplagen är köparen skyddad bara varan är individualiserad. Det skulle jag anse en mikrochipad häst med tillhörande pass är.

Men bra förtydligande där!
 
@Myzan87 jag har inte gjort så jättemånga hästaffärer i mitt liv, men har tidigare växlat häst och pengar nästan på samma sekund. Men så har jag heller aldrig förrän nu köpt något så ungt som ett årsföl. Jag bestämde mig i november och betalade handpenning 20 %, sedan veterinärbesiktning och efter den skrev vi kontraktet med detaljerna och då betalade jag resten. Nu är han alltså färdigbetalad men kommer hit först när uppfödaren bedömer att det är lämpligt att dela honom och stoet, och att de är redo fysiskt och mentalt utan att det forceras. Vilket såklart är bra.

Jag tippar på att det kan bli under januari eller tidigt i februari så det är inte jättelång tid mellan full betalning och leverans, men kändes ändå lite bakvänt för mig till att börja med. Och det är ett välstammat halvblodsföl så det är inte helt lite pengar att förskottsbetala. Men uppfödare med stabil firma/AB som hållit på flera år, även om jag inte känner dem personligen sedan tidigare så har jag inte hittat något skumt eller varningsflaggor hos dem.

Vi har kontrakt på att uppfödaren står för alla löpande kostnader fram till leveransdag och att försäkringen skulle övertas av mig senast leveransdag eller om det slog på en eller ett par dagar, minns inte riktigt men det står också skrivet. Jag valde att ta över försäkringen också nu i juldagarna, så är manegen krattad - och bara det roliga återstår. :)

PMa om du undrar över mer detaljer i kontraktet!
 
Jag köpte föl och betalade först 20 % och sen resten ca 1 månad innan jag skulle hämta den. Den stod kvar tills den blev 8 månader, det ingick och det jag betalade var försäkringen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 813
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 338
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp