Köpa fölunge

sandraros

Trådstartare
Jag har aldrig köpt en fölunge som inte är avvänjd och redo att flytta. Hur fungerar det rent praktiskt och vad behöver man tänka på? Fölet ifråga är nu 2mån gammal. Undrar om allt från handpenning, vem står för vad osv.
 
Jag köpte min när han var 4 månader, då betalade jag och försäkrade honom. Sen fick han gå med sin mamma (gratis) tills han var avvand.
 
Jag har köpt när fölen varit en vecka gamla. Då har jag betalat hela hästen och försäkrat den. I kontrakten står att det i priset ingår att de får stå kvar hos stoägaren tills de är sex månader gamla. Jag skulle stått för veterinär om det behövts men uppfödaren skulle ha tagit hand om det så att säga. Vi skrev även in att uppfödaren ordnar registrering, pass och traces-intyg.
 
Jag har bara köpt ett föl, köpte honom när han var ca två veckor. Försäkrade honom, ordnade med pass med uppfödarens hjälp, samt stod för veterinärvård. Uppfödaren stod för ”stallplats” till han var åtta eller nio månader enligt kontrakt.
 
Jag har aldrig köpt en fölunge som inte är avvänjd och redo att flytta. Hur fungerar det rent praktiskt och vad behöver man tänka på? Fölet ifråga är nu 2mån gammal. Undrar om allt från handpenning, vem står för vad osv.
Ni kan i princip komma överens om vad som men jag har köpt hela fölungen utan att lägga handpenning. Jag gillar inte tidig avvänjning så då har fölen bott kvar hos sin uppfödare tills dom varit 8-9 månader. Uppfödaren har stått för kostnaden fram till månad 6 och sen har jag tagit över den kostnaden. Dvs hyra för box/lösdrift, mat, skoning osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Cambrie
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Lexa
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 392
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp