Köpa ful häst?

Kallblodsfreak

Trådstartare
Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och hoppas få lite reflektioner och erfarenheter från er som köpt häst som utseendemässigt inte tilltalade er och hur det blev sedan.

Jag har alltså letat ny häst ett tag, läst annonserna varje dag, bara ringt på vad som verkligen passar kravlistan och sedan sållat bort en hel del efter telefonkontakt, och de jag till slut kommit iväg för att prova har inte varit vad jag letar efter. Sen har det varierat mellan att säljaren friserat sanningen å det grövsta (så jävla tröttsamt), säljaren och jag helt enkelt har olika bild av vad trygg/känslig/pigg/het/osv innebär (helt ok och inget man kan komma ifrån när man letar häst) till att hästen helt saknat personlighet och man fått noll kontakt med den (funkar inte, en stor del av hästupplevelsen för mig är stallmyset och att umgås med hästen.)

Nu har jag fastnat för en annons som på beskrivningen är precis vad jag letar. Telefonsamtalet är perfekt, allt stämmer och tid är bokad för provridning nästa vecka.

Problemet är bara att hästen är hiskeligt ful.
Bilderna är osmickrande på alla sätt och vis, färgen är fel, försöker hitta nåt positivt, men njaee. Den är inte vacker på något sätt. Ser mer ut som nån slags korsning mellan mula och älg än en häst... :o

Jag kommer såklart att åka dit och prova, och verkligen hålla tummarna för att den är som utlovad (och en typ som inte gör sig bra på bild men ser trevlig ut i verkliga livet.) och stämmer det som säljaren sagt lär jag köpa på studs. Oavsett hur den ser ut. Kravlistan är helt och hållet uppfylld så att säga.

Men... Kommer jag sedan gå och snegla på stallkompisar med vackra, eleganta, eller söta pållar? Kanske börja tänka att "om jag bara väntade X månader till hade det till slut kommit en som uppfyllde alla krav OCH var skitsnygg, med en perfekt formad bläs och flashig färg och yada yada yada osv"

Ska tillägga att jag i ungdomen vid två tillfällen köpte skitsnygga hästar som redan vid provridningen inte var rätt, och sen blev det ju inte så bra, och de fick säljas vidare ganska snabbt så jag har ju lärt mig läxan åt det hållet iaf (och sållat bort en massa snygga pållar som inte låter rätt.)

TLDR; Jag känner mig ytlig och skäms. Om hästen är som den verkar köper jag den och kommer att älska den till döds, är bara en gnutta orolig att jag kommer tycka att den är ful istället för att älska den förbehållslöst. Input please! :idea:
 
@tara Det har du ju faktiskt rätt i! :) Tror förvisso att jag skulle tycka att den vore en mardröm men för rätt person är det säkert en helt otrolig känsla.
 
Känns hästen rätt i övrigt så skulle jag inte haka upp mig på utseendet, så länge den inte har typ kraftiga exteriörsfel eller liknande. Alla hästar är inte bildsköna, och vissa säljare är rent ut sagt kassa på att få till bra bilder oavsett hur snygg hästen är. Jag skulle vänta med att döma tills jag sett hästen i verkligheten. Blir man störtkär i hästen så tycker man ju om den oavsett hur den ser ut, liksom. ;)
 
Alltså ibland blir folk lurade av utseendet , det blir inte så bra heller.

ÖverhuvudtGet har många hopphästar inte de snyggaste dragen precis. Bakbenen har blivit så långa att de måste vara lite svårridna tror jag. Iallafall måste en tänka på det så styrkan finns bak. Kan ha fel. Motsäger inte om någon säger emot mig.
 
Det finns inga fula hästar! :love:
Men jag förstår vad du menar. Åk dit och se på hästen som du planerat, antingen blir du kär och tycker den är världens sötaste oavsett om den så hade haft en stor utåtstående bula på magen eller bara ett öga, eller så tycker du inte det trots dennes personlighet och egenskaper, och då är det nog inte rätt häst trots allt. Jag tänker som att det är när man väljer kille.. man måste bli kär. Man ska inte nöja sig med en "ful" eller tråkig eller med egenskaper man inte står ut med, bara för att man inte tror att man kan få en bättre. Heller inte bry sig om man tror någon annan tycker den är ful om man själv tycker det är den mest underbara som finns! Man ska bara bli lite kär helt enkelt och trivas tilsammans då vet man att det är rätt! :heart
 
I våras åkte jag för att titta på en "ful" kantig fuxvallack. Han visade sig vara allt jag ville ha så jag bestämde mig efter en kvarts provridning att köpa honom. Har inte ångrat mig en sekund. :D

Jag var fö även och tittade på en häst som utseendemässigt var allt jag ville ha, hoppade av efter en kvart och tackade för mig. :p
 
Du anar inte vad folk är dåliga på att ta bra bilder på sina hästar. Jag vet inte hur många annonser jag har sett med hästar som ser ut som mer eller mindre missfoster men IRL är de helt okej. Så åk dit och kolla på hästen så håller jag tummarna för att den är snyggare än på bilderna och att den är precis rätt i allt annat också
 
@spuffinuff Ungefär så. Men lite är det ju också så att det är hundra gånger viktigare med temperament och förutsättningar att ha kul med hästen varje dag än att den ska vara snygg. När man letar får man ju göra en lista med önskemål och krav, och ska man ha något där man inte tummar på någonting kanske man får leta i flera år. :P
Jag skulle inte nöja mig med en tråkig, eller en som har egenskaper jag absolut inte vill ha nej. Men en "ful" där allting annat stämmer, ja, det vore nog dumt att tacka nej till.

@Elendil Vad roligt! Hoppas jag får en liknande historia!

@cirkus Det är vad jag hoppas på, tack! :)
 
I våras åkte jag för att titta på en "ful" kantig fuxvallack. Han visade sig vara allt jag ville ha så jag bestämde mig efter en kvarts provridning att köpa honom. Har inte ångrat mig en sekund. :D

.
Så gjorde jag också , en fuxvallack med hjärta av guld. Fick 15 fina år :heart
 
Ingen häst men väl hund. Tyckte verkligen inte att hon var vacker, alls. Bilderna var gräsliga. Men kändes ändå som att det kunde bli bra. Träffade henne, hade henne på prov. Ingen himlastormande kärlek, fortfarande ingen skönhet men en himla trevlig hund. Och nu. Att titta på henne värmer mitt hjärta och hon är bland det finaste jag vet, på riktigt. Så min erfarenhet är att det inte har betydelse, inte i långa loppet.
 
@spuffinuff Ungefär så. Men lite är det ju också så att det är hundra gånger viktigare med temperament och förutsättningar att ha kul med hästen varje dag än att den ska vara snygg. När man letar får man ju göra en lista med önskemål och krav, och ska man ha något där man inte tummar på någonting kanske man får leta i flera år. :P
Jag skulle inte nöja mig med en tråkig, eller en som har egenskaper jag absolut inte vill ha nej. Men en "ful" där allting annat stämmer, ja, det vore nog dumt att tacka nej till.

@Elendil Vad roligt! Hoppas jag får en liknande historia!

@cirkus Det är vad jag hoppas på, tack! :)


Jag har bara haft halvblod av typen stor och brun. Vanligen är det inget sådär exeptionellt med dem. Det är inte min första tanke att den måste vara vacker.

Om vi inte pratar om jätteöron av typen "hur ska jag kunna tränsa", eller att den helt felbyggd/felmusklad. Men då är det ju annat som fallerar.

Men det kan ju vara dåliga bilder bara, tagna på snedden eller liknande. Åk och titta. Vill du inte ha den så köp inte. Tycker du om den, den har god ridbarhet och ni passar ihop så kommer du också tycka att den är vacker på sitt sätt. :)
 
Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och hoppas få lite reflektioner och erfarenheter från er som köpt häst som utseendemässigt inte tilltalade er och hur det blev sedan.

Jag har alltså letat ny häst ett tag, läst annonserna varje dag, bara ringt på vad som verkligen passar kravlistan och sedan sållat bort en hel del efter telefonkontakt, och de jag till slut kommit iväg för att prova har inte varit vad jag letar efter. Sen har det varierat mellan att säljaren friserat sanningen å det grövsta (så jävla tröttsamt), säljaren och jag helt enkelt har olika bild av vad trygg/känslig/pigg/het/osv innebär (helt ok och inget man kan komma ifrån när man letar häst) till att hästen helt saknat personlighet och man fått noll kontakt med den (funkar inte, en stor del av hästupplevelsen för mig är stallmyset och att umgås med hästen.)

Nu har jag fastnat för en annons som på beskrivningen är precis vad jag letar. Telefonsamtalet är perfekt, allt stämmer och tid är bokad för provridning nästa vecka.

Problemet är bara att hästen är hiskeligt ful.
Bilderna är osmickrande på alla sätt och vis, färgen är fel, försöker hitta nåt positivt, men njaee. Den är inte vacker på något sätt. Ser mer ut som nån slags korsning mellan mula och älg än en häst... :o

Jag kommer såklart att åka dit och prova, och verkligen hålla tummarna för att den är som utlovad (och en typ som inte gör sig bra på bild men ser trevlig ut i verkliga livet.) och stämmer det som säljaren sagt lär jag köpa på studs. Oavsett hur den ser ut. Kravlistan är helt och hållet uppfylld så att säga.

Men... Kommer jag sedan gå och snegla på stallkompisar med vackra, eleganta, eller söta pållar? Kanske börja tänka att "om jag bara väntade X månader till hade det till slut kommit en som uppfyllde alla krav OCH var skitsnygg, med en perfekt formad bläs och flashig färg och yada yada yada osv"

Ska tillägga att jag i ungdomen vid två tillfällen köpte skitsnygga hästar som redan vid provridningen inte var rätt, och sen blev det ju inte så bra, och de fick säljas vidare ganska snabbt så jag har ju lärt mig läxan åt det hållet iaf (och sållat bort en massa snygga pållar som inte låter rätt.)

TLDR; Jag känner mig ytlig och skäms. Om hästen är som den verkar köper jag den och kommer att älska den till döds, är bara en gnutta orolig att jag kommer tycka att den är ful istället för att älska den förbehållslöst. Input please! :idea:
Alltså, skönheten sitter i betraktarens ögon. Jag har tex varit kär i (och otroligt attraherad av) en man som jag idag knappt kan se på utan att svimma för jag tycker han är så ful :rofl:
Jag var också och tittade på en supersnygg fölis en gång, jag hade ju i princip bestämt mig för att jag skulle ha den. Uppfödaren hade en till men den var så ful på bild så den ville jag inte ens titta på, men artig som man är följer man ju med och tittar på den först då eftersom den stod närmast.
Den var verkligen svinful även irl, men när jag kom närmare och såg ÖGONEN, BLICKEN :love::love:
Fast jag skulle ju ha den lilla snygga, så vi gick vidare till den. Och jah..snygg..men ingen känsla.
Köpte den fula jäkeln, och faktiskt slutade jag att tänka på hans fulhet, hans vackra inre lyste igenom liksom :love:
 
Äsch.
Min är skitful, byggd som en dragster med långa bakben, kort hals, grovt huvud och ganska långa öron.
När jag var och kollade sa min icke hästintresserade kompis att han ser ju ut som en gammal åsna :p
Han ser dessutom alltid sur ut, är envis och ifrågasätter allting man ska göra.
Rör sig uselt men hoppar som fan.
 
Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och hoppas få lite reflektioner och erfarenheter från er som köpt häst som utseendemässigt inte tilltalade er och hur det blev sedan.

Jag har alltså letat ny häst ett tag, läst annonserna varje dag, bara ringt på vad som verkligen passar kravlistan och sedan sållat bort en hel del efter telefonkontakt, och de jag till slut kommit iväg för att prova har inte varit vad jag letar efter. Sen har det varierat mellan att säljaren friserat sanningen å det grövsta (så jävla tröttsamt), säljaren och jag helt enkelt har olika bild av vad trygg/känslig/pigg/het/osv innebär (helt ok och inget man kan komma ifrån när man letar häst) till att hästen helt saknat personlighet och man fått noll kontakt med den (funkar inte, en stor del av hästupplevelsen för mig är stallmyset och att umgås med hästen.)

Nu har jag fastnat för en annons som på beskrivningen är precis vad jag letar. Telefonsamtalet är perfekt, allt stämmer och tid är bokad för provridning nästa vecka.

Problemet är bara att hästen är hiskeligt ful.
Bilderna är osmickrande på alla sätt och vis, färgen är fel, försöker hitta nåt positivt, men njaee. Den är inte vacker på något sätt. Ser mer ut som nån slags korsning mellan mula och älg än en häst... :o

Jag kommer såklart att åka dit och prova, och verkligen hålla tummarna för att den är som utlovad (och en typ som inte gör sig bra på bild men ser trevlig ut i verkliga livet.) och stämmer det som säljaren sagt lär jag köpa på studs. Oavsett hur den ser ut. Kravlistan är helt och hållet uppfylld så att säga.

Men... Kommer jag sedan gå och snegla på stallkompisar med vackra, eleganta, eller söta pållar? Kanske börja tänka att "om jag bara väntade X månader till hade det till slut kommit en som uppfyllde alla krav OCH var skitsnygg, med en perfekt formad bläs och flashig färg och yada yada yada osv"

Ska tillägga att jag i ungdomen vid två tillfällen köpte skitsnygga hästar som redan vid provridningen inte var rätt, och sen blev det ju inte så bra, och de fick säljas vidare ganska snabbt så jag har ju lärt mig läxan åt det hållet iaf (och sållat bort en massa snygga pållar som inte låter rätt.)

TLDR; Jag känner mig ytlig och skäms. Om hästen är som den verkar köper jag den och kommer att älska den till döds, är bara en gnutta orolig att jag kommer tycka att den är ful istället för att älska den förbehållslöst. Input please! :idea:

Förlåt jag börjar bli gamnal-fel färg? Köper man häst efter färg??? Trode man köpte häst som stämde in på vad man önskar i hästen sätt,hantering, utbildning mm. Ja det är ytligt!!!
Vad i hela värden spelar det för roll om hästen har ex långa öron, grövre huvud osv. Det är ingen skönhetstävling ni ska vara med i. Bara den passar det du har tänkt. O ni passar i till sammans.
Ett tipps köp ingen häst du inte tycker om med hjärtat.
 
Tvärtom för mig, jag måste koppla bort hjärtat när jag köper häst annars kommer jag hem med ett ytterligare projekt som inte går att rida och förmodligen har ihjäl någon innan det är slut.

Det va inte riktigt så jag menade. Beskrivningen på att den har fel färg o va ful fick mig att tänka på skönhetsideal i dag som jag inte förstår. O är det likadant i hästvärden blir jag fundersam. Då är det mycket ytligt. Då trådskaparen var rädd att hen inte ska tycka om hästen för att den är ful o har fel färg! Men givetvis ska hästen uppfylla kraven för det man tänkt ha den till. Vilket jag skrev.
Inte att den ska vara farlig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp