Köpa ”gammal” häst som första häst?

Jag har velat fram och tillbaka, men blev tillslut inget hästköp denna gång. Har diskuterat med mer hästkunniga och erfarna bekanta, och även pratat lite mer med ridskolan om tidigare skadehistorik, varför han pensioneras osv. I det samtalet kom det fram sådant som gjorde mig ännu lite mer tveksam – plus att det finns en annan köpare som är intresserad som har betydligt mer erfarenhet än jag. Så tillslut kände jag att han nog får det bättre hos dem. Dels i och med att det fanns en klump i magen av tvekan så kände jag att jag kanske bör lita på den magkänslan. Första hästköpet bör väl kännas helt 100% rätt i magen tänker jag!

Tack för alla kloka svar och råd – och egen häst-drömmarna lever vidare haha! Rätt häst dyker upp så småningom, bättre att ha lite is i magen så det blir rätt 🥰
Låter som du fattat ett klokt och rätt beslut! 🥰
 
Tack för alla svar! Hästen i fråga kostar strax under 10 tusen, så priset är mer en symbolisk summa. All utrustning så som sadel, träns, flera täcken osv ingår dessutom. Jag får nog ta och fundera lite. Hjärtat säger köp för att jag blev så himla förälskad – hjärnan (och katastroftankarna som dyker upp) säger åt mig att fundera ett varv till. Är väl oron över att jag inte haft egen häst tidigare som gör mig extra osäker, att det då är "dumt" att som första häst köpa en äldre som ju naturligt löper större risk för sjukdomar och komplikationer. 😅
Om sadeln är bra så är ju utrustningen värd 10 000 minst och hästen därmed gratis. Jag har en 27-årig islänning som har ppid men mår bra med medicinering. Jag hade inte varit orolig för att köpa hästen du berättar om. Om du är noga med honom så lever han antagligen länge till.
 
Om sadeln är bra så är ju utrustningen värd 10 000 minst och hästen därmed gratis. Jag har en 27-årig islänning som har ppid men mår bra med medicinering. Jag hade inte varit orolig för att köpa hästen du berättar om. Om du är noga med honom så lever han antagligen länge till.
Men det är ju inte bara pengar i kronor och ören, man investerar ju också i känslor och tid! Inte så kul att behöv ta beslut om avlivning, eller avställning om man nu är ute efter en ridhäst i åtminstone några år till. Veterinärbesök, räkningar, medicinering etc tillkommer ju. Så det tål att tänkas på!
 
Men det är ju inte bara pengar i kronor och ören, man investerar ju också i känslor och tid! Inte så kul att behöv ta beslut om avlivning, eller avställning om man nu är ute efter en ridhäst i åtminstone några år till. Veterinärbesök, räkningar, medicinering etc tillkommer ju. Så det tål att tänkas på!
Jag skulle tänka som när jag köper en gammal bil billigt -den faller inte i värde men bilen kostar mer i reparationer och hästen, troligen så småningom, i vet o medicin. Hästen ifråga har fyra starka ben o hovar och är frisk så hon kanske inte tänker så egoistiskt utan -jag älskar den här hästen och kan ta hand om honom resten av hans liv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 883
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 240
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp