Köpa gammal häst???

I

__Ida__

Har haft stora funderingar på att köpa en 20 årig häst. Finns det andra som har gjort det som vill berätta hur det gått till. För visst kan man använda sig av hästen fast den är vid 20 års ålder. Är det något speciellt som man ska tänka på innan köpet eller kolla upp extra :confused: ;)?? Tacksam för svar.
 
Funder fösrt på vad du ska ha den till, vill rida lite i skogen och ev lite lättare träningar så kan du mycket väl köpa en 20-åring, det du ska vara noga med att att hästen är försäkrad för ny försäkring kan du inte teckna.
 
Kolla att den är frisk och att tänderna fungerar bra på den. Som ovanstående sa, att den är försäkrad. Räkna inte med att kunna ut och tävla och så, utan det blir nog en promenadkompis, men det är kanske vad du har tänkt?
Annars är det ju inget fel. Har själv en 18-åring som är pigg & glad - men promenadhäst.
 
tävlade tom LA dressyr på min 20 åring. gick tom MSV hemma.
hur pigg som helst!
Hoppade dock inte med henne, då jag tyckte det var onödigt o göra för mkt. men dressyren och skogen gick bra. red 6 dagar/vecka.

Veterinär sa att en äldre häst bör gå ca 1 timmes ridpass, och mkt i form.
 
Jag kopte en gammal Grand Prix hast....21 ar gammal. Vi hade mycket roligt nar vi hoppade hemma med denna hasten. Jag tavlade aven 1 meter med honom ett par ganger...felfritt!! :) Lite fusk kanske med en hast som gatt 1.60m hoppning!! :cool:

Jag salde honom igen, efter typ 2 manader till en tjej som ville ha en laromastare. Han var verkligen perfekt for det.
 
En gammal häst mår bäst av att hålla igång. Alltså ställ inte av hästen någon längre tidsperiod! Fö håller jag med om det som skrivits redan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
849
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 669
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 040
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp