Köpa gammal Prestige appaloosa eller annan?

Zoya

Trådstartare
Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en begagnad ganska billig en som de själva säger eftersom de i princip aldrig rider i den.
Min dotter vill ju hoppa så vi vill ha en hoppsadel och de har erbjudit att vi kan få köpa till deras sadel för runt 5-6000 kr. Det är en Prestige sa säljaren men nu när jag tittade på sadeln så står det Appaloosa där bak och jag har förstått att appaloosa är en gammal Prestige - typ iaf 20 år gammal. Sadeln är i ok skick för att vara så pass gammal, lite hack i bakvalvet men ändå i ok skick, och enligt säljaren har equiterapeut (ja, inte sadelutprovare utan ET) kollat så den sitter bra på ponnyn (men de har fårskinnspad under). Deras dressyrsadel är en Ideal men den vill jag inte köpa då den antagligen int ekommer komma till användning hos oss.

Men jag vet inte om jag vill betala 5-6000 för en så pass gammal och lite omodern sadel som dessutom inte använts så mycket de senaste nästan 5 åren - det kan ju innebära att när vi nu börjar rida i den dagligen så kommer den behöva stoppas om ganska snart också.

Vad tycker ni? Är jag bara snål och nojig ;) eller är det en bra deal?

Om jag inte ska ha den sadeln - vad finns det för sadlar som har liknande passform som appaloosa golden star?
 
Jag tror inte du behöver oroa dig över sadelns ålder, det är skicket som avgör. Den kommer ju inte behöva stoppas om snabbare för att den är gammal eller oanvänd utan det beror på hur stoppningen ser ut idag.

Jag har tyvärr inte koll på prisläget för just begagnade golden star men det låter ganska rimligt sådär spontant. En snabb koll på blocket säger att det just nu finns 4 Golden Star ute för mellan 5-7500 kr. Tror de iaf på min ponnytid låg kring 10 i nypris?

Men hur sitter dottern i sadeln?
Jag hade Silver Star som ponnyryttare och minns den som en skön sadel (det är ju dock en allroundmodell), nu som vuxen har jag ridit i flera Golden Star och de är helt fruktansvärda. Hårda och noll stöd.

Är det inte bra för dottern att ha en dressyrsadel också så att hon kan utveckla sin sits ordentligt? :)
 
Om ni ska köpa annan sadel är det nog enklast att ni tar hjälp av en utprovare och risken är att ni kommer hem med en betydligt dyrare sadel..
5000 kr är ju väldigt lite pengar i sadelsammanhang.
 
Jag köpte nyligen en Prestige Appaloosa på hästloppis, för 300€. Min har, utöver normalt slitage, ett par skönhetsfel där lädret är repigt/fult på ytan. Jag är jättenöjd med min, hade den varit snyggare hade jag lätt betalat 5-600€. Förutsatt att den passar er häst såklart.
 
Jag tror inte du behöver oroa dig över sadelns ålder, det är skicket som avgör. Den kommer ju inte behöva stoppas om snabbare för att den är gammal eller oanvänd utan det beror på hur stoppningen ser ut idag.

Jag har tyvärr inte koll på prisläget för just begagnade golden star men det låter ganska rimligt sådär spontant. En snabb koll på blocket säger att det just nu finns 4 Golden Star ute för mellan 5-7500 kr. Tror de iaf på min ponnytid låg kring 10 i nypris?

Men hur sitter dottern i sadeln?
Jag hade Silver Star som ponnyryttare och minns den som en skön sadel (det är ju dock en allroundmodell), nu som vuxen har jag ridit i flera Golden Star och de är helt fruktansvärda. Hårda och noll stöd.

Är det inte bra för dottern att ha en dressyrsadel också så att hon kan utveckla sin sits ordentligt? :)

Dottern är inte så erfaren så hon kan säga om den är bra eller inte - dock var hon mer nöjd med sadel (såpass att hon påpekade det) när vi provred en annan häst som då gick med en Prestige Arezzo (ganska ny sådan). Däremot är vi hästvakter just nu och hästen jag rider har en golden star och jag håller med dig - den är inte skön någonstans - precis som du säger, hård och inget stöd.
Jag personligen skulle önska en sadel med mer stöd till henne. Denna som erbjuds är ju som sagt en "andra hands sadel" och ska kanske fortsätta vara en sådan, inte en som ska fungera dagligen till både uteritter, markarbete som hoppning.

Det är inget problem att betala mer för en sadel - jag vill att det ska vara en bra sadel som ska fungera bra att rida dagligdags i. En dressyrsadel är inte intressant just nu då dottern liksom inte är där än. När det väl är dags så får vi ta det då.
 
Jag köpte nyligen en Prestige Appaloosa på hästloppis, för 300€. Min har, utöver normalt slitage, ett par skönhetsfel där lädret är repigt/fult på ytan. Jag är jättenöjd med min, hade den varit snyggare hade jag lätt betalat 5-600€. Förutsatt att den passar er häst såklart.

Denna har ett ordentligt skrap på bakvalvet, men annars är den i ok skick som jag kunnat se.
 
Dottern är inte så erfaren så hon kan säga om den är bra eller inte - dock var hon mer nöjd med sadel (såpass att hon påpekade det) när vi provred en annan häst som då gick med en Prestige Arezzo (ganska ny sådan). Däremot är vi hästvakter just nu och hästen jag rider har en golden star och jag håller med dig - den är inte skön någonstans - precis som du säger, hård och inget stöd.
Jag personligen skulle önska en sadel med mer stöd till henne. Denna som erbjuds är ju som sagt en "andra hands sadel" och ska kanske fortsätta vara en sådan, inte en som ska fungera dagligen till både uteritter, markarbete som hoppning.

Det är inget problem att betala mer för en sadel - jag vill att det ska vara en bra sadel som ska fungera bra att rida dagligdags i. En dressyrsadel är inte intressant just nu då dottern liksom inte är där än. När det väl är dags så får vi ta det då.
Ni kanske skulle satsa på en allroundsadel?
Funkar ju utmärkt till hoppning (iaf på lite lägre nivå) men lite mer flexibilitet för tex markarbete.
 
Är det någon som har koll på vilka andra sadlar som har liknande passform som Appaloosa golden star?
 
Vad blev det? Bjöd du på den? Tycker ju att man kan bjuda ett pris man själv tycker är vettigt.

Det var en sadel som vi skulle fått köpa till av säljaren när vi skulle köpa en ponny. Nu gick inte ponnyn igenom besiktningen så då föll det hela ändå.

Vi har köpt en annan onny och sadelletande pågår ;)
 
Det var en sadel som vi skulle fått köpa till av säljaren när vi skulle köpa en ponny. Nu gick inte ponnyn igenom besiktningen så då föll det hela ändå.

Vi har köpt en annan onny och sadelletande pågår ;)
Vi köpte också en gammal Prestige ponnysadel till nya ponnyn just. Urvalet på små ponnysadlar är inte det bästa. Varken nya eller begagnat.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 052
Senast: Mabuse
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 263
Senast: Lixiigirl
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 061
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vi som har det lite knapert - Ät snart
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp