Köpa gård?

Myzan87

Trådstartare
Det finns en gård i närheten som har ett markareal på ca 150ha som jag och en kompis satt och funderade på vad som krävs för att kunna köpa.
Mestadels utav gården är skog, en del av det är avverkningsbar idag. Närhet till hästanläggning och till stan (potentiella inkomster på att hyra ut boxplatser) och kanske möjlighet att ta eget foder (kan inte hur det ser ut exakt med hag/åkermarker).
Gårdens pris kommer ligga på ca 20-25milj.
Kan ”vem som helst” köpa en sådan gård? Hur brukar upplägget se ut? Hur funkar det med lön från vanliga jobb som man får in, betalar man hyra till ex företaget eller dras det som ett vanligt lån?
Kan ens två personer med en månadsinkomst tillsammans på ca 80-90’ innan skatt, köpa en sådan gård?
Skriv gärna om det är något mer. Att man måste ha tillstånd från länsstyrelsen gällande djur/hästar har jag lite koll på.
 
Det beror nog mest på hur mycket nu kan lägga kontant. Jag har tvärt att tro att ni kan köpa utan att lägga in några miljoner. Dvs, det hänger på banken. Har ni ekonomi att betala ränta/amortera ett så pass stort lån?
 
Det beror nog mest på hur mycket nu kan lägga kontant. Jag har tvärt att tro att ni kan köpa utan att lägga in några miljoner. Dvs, det hänger på banken. Har ni ekonomi att betala ränta/amortera ett så pass stort lån?
Nu är det bara funderingar men skulle vi sälja husen så skulle vi ha ca 2-3milj att lägga in, kanske till och med 4 om försäljningarna vill sig väl.
 
Har ni möjlighet att sköta/driva en såpass stor gård, eller är tanken att arrendera ut mark?
Hur mycket är mest skog? Avverkningsbart kan banker se positivt på, eftersom det blir pengar in.

Kontantinsatsen för gårdar kan variera mellan 10-20%, så det bör ni kunna lägga iaf.
 
Det finns en gård i närheten som har ett markareal på ca 150ha som jag och en kompis satt och funderade på vad som krävs för att kunna köpa.
Mestadels utav gården är skog, en del av det är avverkningsbar idag. Närhet till hästanläggning och till stan (potentiella inkomster på att hyra ut boxplatser) och kanske möjlighet att ta eget foder (kan inte hur det ser ut exakt med hag/åkermarker).
Gårdens pris kommer ligga på ca 20-25milj.
Kan ”vem som helst” köpa en sådan gård? Hur brukar upplägget se ut? Hur funkar det med lön från vanliga jobb som man får in, betalar man hyra till ex företaget eller dras det som ett vanligt lån?
Kan ens två personer med en månadsinkomst tillsammans på ca 80-90’ innan skatt, köpa en sådan gård?
Skriv gärna om det är något mer. Att man måste ha tillstånd från länsstyrelsen gällande djur/hästar har jag lite koll på.
Jag hade mest varit orolig för kompisrelationen. Min erfarenhet är att de gånger det fungerar bra att ha affärer ihop i den storleksordning är när man är 100% professionella och gör allt som affärspartner och inte som kompisar. Tänker noggrant igenom allt som kan hända, sjukdom, familjeproblem, flytt, arbetslöshet med mera och har bra dialog med någon duktig rådgivare (kanske LRF).
Med det sagt så är det en sådan grej jag hade kunnat tänka mig att göra, ibland måste man våga lite :)
 
Jag har fått för mig att så stora gårdar ofta köps upp av andra stora gårdar.
jag vet inte alls hur det fungerar, men har svårt att tro att man som relativt vanlig privatperson klarar det ekonomiskt.
 
Jag har fått för mig att så stora gårdar ofta köps upp av andra stora gårdar.
jag vet inte alls hur det fungerar, men har svårt att tro att man som relativt vanlig privatperson klarar det ekonomiskt.
Som jag har förstått, har du skog och får inkomster på dessa kan du använda pengarna till att köpa mer skog, utan att skatta däremellan. Därför har de som redan är skogsägaren en stor fördel. Vet inte om det är samma system när det gäller jordbruksmark.
 
Som jag har förstått, har du skog och får inkomster på dessa kan du använda pengarna till att köpa mer skog, utan att skatta däremellan. Därför har de som redan är skogsägaren en stor fördel. Vet inte om det är samma system när det gäller jordbruksmark.

Har man företag, och tjänar pengar på det, kan man använda de pengarna i sitt företagande utan att skatta för dem. Det har inget att göra med om det är jord- eller skogsbruk utan gäller generellt för alla företagare i Sverige.
 
OM ni får låna de kanske 20 mkr som behövs så innebär det en räntekostnad på i storleksordningen 30-35 tkr/mån, OM man räknar med dagens mycket låga boräntor. Men jag har spontant svårt att tro att man kan få den räntan på ett sådant lån. Sen tillkommer, utgår jag från, kostnader för "underhåll" av skogen i form av gallring mm. Och kostnader för sedvanligt underhåll av byggnader.

OM man kan göra ett långsiktigt upplägg kring arrende eller avverkning (där man förstås har svårt att sia om framtida virkespriser) för kostnadstäckning så kanske det kan finnas grund för att ge sig in i projektet.
Men jag tror att man får fundera över drivkraften. Vill man äga skogsgård för att man gillar att arbeta fysiskt med/i skog? För att skogen kommer på köpet med en gård, som man vill äga för byggnadernas (stall mm) skull? För att man gillar företagande och ser ekonomisk potential? Om man inte brinner för skogsförvaltning kanske det kan vara möjligt att stycka av del av skogen och sälja?
 
Det finns en gård i närheten som har ett markareal på ca 150ha som jag och en kompis satt och funderade på vad som krävs för att kunna köpa.
Mestadels utav gården är skog, en del av det är avverkningsbar idag. Närhet till hästanläggning och till stan (potentiella inkomster på att hyra ut boxplatser) och kanske möjlighet att ta eget foder (kan inte hur det ser ut exakt med hag/åkermarker).
Gårdens pris kommer ligga på ca 20-25milj.
Kan ”vem som helst” köpa en sådan gård? Hur brukar upplägget se ut? Hur funkar det med lön från vanliga jobb som man får in, betalar man hyra till ex företaget eller dras det som ett vanligt lån?
Kan ens två personer med en månadsinkomst tillsammans på ca 80-90’ innan skatt, köpa en sådan gård?
Skriv gärna om det är något mer. Att man måste ha tillstånd från länsstyrelsen gällande djur/hästar har jag lite koll på.
Förutom att det krävs en rejäl kontantinsats så behöver ju gården skötas/företaget drivas. Om er månadsinkomst förutsätter heltidsarbete så måste ni kanske anlita någon för att sköta gården. Alternativt behöver ni gå ner i arbetstid/sluta arbeta. Då är frågan om ni kan få en intäkt på gården som (minst) motsvarar kostnaden för anställd/förlorad löneinkomst?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 630
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: Snubbelfot
·
Hästhantering Jag och min man är sugna på att köpa två shettisar att ha hemma på gården. Vi har skogsmark och vanlig "gräshage" på sammanlagt ca 1,5...
Svar
14
· Visningar
2 248
Ekonomi & Juridik Vi är sugna på att gå in i budgivning på en gård men skulle behöva lite hjälp att reda ut en del begrepp. Åkermarken har vi ganska god...
Svar
9
· Visningar
1 954
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp