Köpa grovfoder för dummies

tapeten

Trådstartare
Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder för en hel säsong, där vi står nu ingår det i hyran. För en tag sedan köpte jag ett mindre parti småbalar hösilage med lågt socker, då bara googlade jag och hittade en liten producent som hade ett parti med passande analys. Det köpet var visserligen inget svårt alls, men jag känner mig helt lost inför hur man gör när man köper "framtidens" grovfoder som så att säga ännu inte finns. Ett sätt är förstås att bara ringa runt till massa olika producenter och fråga, men innan jag gör det vore det gött med lite tips och råd från folk som har gjort det här förut. (Så kanske jag kan undvika att framstå som ett totalt stolpskott... :o)

- Ett scenario är att jag går ihop med de andra som står i det nya stallet, de har som jag förstår det en bonde de köpt av tidigare år till bra pris. MEN till saken hör att min häst är lättfödd och förmodligen IR, så jag har lite specifika krav och önskemål angående socker, energiinnehåll och kvot... Det vore ju flax om det foder som köps in gemensamt funkar, men det känns lite risky att utgå från att det ska göra det? Tänk om det visar sig vara helfel så står jag där utan något att ge till hästen.

- Har förstått att det kan vara bra att "boka" sitt hösilage på förhand, men vad händer om man bokar hos någon och så visar sig analysen vara helt tokig? I mitt fall är det ju i synnerhet sockret som bara inte får vara för högt. Kan man säga att man bokar X kilo under förutsättning att sockret blir max Y? Har också läst att folk lämnar önskemål om vad de vill ha för värden, men 1) hur pass precis går det att styra egentligen? 2) hur troligt är det att det spelar någon roll vad jag, som ny kund som köper ett litet parti till en häst, har för önskemål? När ska man boka - är det alldeles för sent att göra det nu?

- Eller är det bättre att vänta tills det är skördat och analyserat, och ringa runt och försöka hitta något som passar?

- Finns det någon poäng med att kolla vad producenter har haft för analyser på sina skördar 2015 och tänka att det kan bli liknande i år, alltså om någon har haft lågt socker ett år - är det troligt att det kommer vara det även nästa år?

- När jag har kollat runt annonser på Blocket verkar det som att många inte har någon analys på sitt foder. Hur är den vanliga gången i sådana fall, är tanken att man ska köpa oanalyserat och sen ta analys själv om man är intresserad? Eller finns det något "normalt" upplägg om man ber säljaren att skicka iväg prov åt en innan man bestämmer sig för att köpa, typ att man delar på analyskostnaden eller så?

- Känner mig som ett lovligt byte för att bli hyfsat lurad, är det något särskilt man ska tänka på för att undvika det? Typ hålla sig till stora och välkända producenter? Min nuvarande stallägare/bonde muttrade något om att producenter "ger en det man frågar efter", alltså att det är en uppenbar risk för att bli lurad om man kommer med specifika önskemål om vad man vill ha. Det är ju onekligen rätt svårt att som kund kontrollera att de balar man köpt verkligen är från det parti som analysen refererar till, men samtidigt undrar jag hur pass vanligt det är med så oseriösa producenter...

- Var hittar man producenter? Var läggs annonser ut?
 
Jag bor i ett område med ganska många hästgårdar och har kollat annonser på blocket. Min erfarenhet är tyvärr att många bönder verkar tro att de kan lura på hästägare vad som helst, speciellt kanske när det gäller ensilerat foder. De första åren vi bodde här tog vi vårt eget hö/silage men det blev inte lönsamt att hyra in många tjänster. Under åren som följde la jag ner en hel del tid på att leta efter bra leverantörer men det var inte helt lätt. Till sist hittade vi en hobbylantbrukare som sålde bra, skulltorkat hö och också bra halm. Han var inte bland de billigaste men allt vi köpte var bra. Så vi har fortsatt att handla hos honom i snart 10 år. Han vet hur mycket vi behöver och vi har hela vintern på oss att hämta det. Om någon bal är dålig så sorterar han (naturligtvis) bort den. Han har själv bestämt sig för att det är han som ansvarar för att det klarar sig under vintern. Under alla dessa år har det hänt någon enstaka gång att en mindre del har varit dåligt. Vi får då alltid nya balar utan att betala. Jag tycker att det fungerar bra även om det innebär att vi inte kan välja bland flera olika höpartier.
 
Jag har bokat min förbrukning från förra årets skörd = får det jag vill ha i den mängd jag vill ha. Har testat de lokala men är inte nöjd med kvaliteten. Då jag inte har bråttom så blir inte transportkostnaden så hög, mitt åker med antingen när en granne tar hem eller när leverantören hämtar spån i området (och då slipper köra tom bil).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 499
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 154
Senast: Leeelot
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 928
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp