Köpa häst direkt från Irland

Problematisk

Trådstartare
Med tanke på hur många irländska hästar och ponnyer det finns i Sverige finns det säkert nån här som själv köpt häst från Irland? Dvs inte via svensk mellanhand utan direkt från säljaren på Irland.
Hur går det till rent praktiskt? Hur hittar man regler kring transport, behöver hästen stå i karantän, såna saker?
Åkte vi över och provred eller köpte ni "på distans"? Av företag eller privatperson? Spelar det nån roll kring extra avgifter om man köper av privatperson eller företag?
 
Hejsan!

Jag har precis börjat fundera på att köpa en fin hobbyhäst till mig själv från Irland. Då jag hört de ska vara bättre mentalt och vara trygga ute. Då jag är så trött på hispiga hästar som kastar sig så fort ett löv kommer med vinden. Men inte så konstigt då de svenska hästarna är högre i blod, men inte såna hästar jag vill ha.
Men jag har iallafall fått tips om en förmedlare i Irland som fixar transport, besiktning osv. Samt skickar film på hästen/hästarna till en och man kan även be dem att filma specifika saker om man önskar det. Har pratat med flera stycken som köpt från honom i Sverige och då genom video.

Jag hade nog som säkerhet satt min häst i 1 månads karantän när den kommit till Sverige för säkerhets skull :).

Jag funderar dock på att flyga över när Corona är över då det kostar tur/retur ungefär 1000 kr.
 
Jag var på väg att köpa en häst från Irland, var ändå på ridläger och provred hästar de hade till salu. För mig blev det inget köp då hästen skadade sig under en jakt när jag själv red, sen väntade vi på att det skulle läka men det blev inte bättre så det blev inget köp. Köpte istället en häst som redan fanns i Sverige.

Om köpet hade blivit av hade jag fått stå för fraktkostnaderna hit till Sverige, tror de då låg på runt 10 000kr, skulle inte förvåna mig om det är mer idag. Såvitt jag vet är det inget krav på karantän, men det är inte fel att sätta hästen i det ändå, hört många stall som haft friska hästar sen kommer det en från utlandet och vips blir de sjuka.

I ett stall jag hade min häst i hade de karatän i 2 veckor oavsett vart hästen kom ifrån, då fick hästarna stå i uteboxar och gå i sjukhage de tre första dygnen då de avmaskades vid ankomst till stallet. Sedan fick de gå i en egen hage som sen skulle mockas ur osv.
 
Med tanke på hur många irländska hästar och ponnyer det finns i Sverige finns det säkert nån här som själv köpt häst från Irland? Dvs inte via svensk mellanhand utan direkt från säljaren på Irland.
Hur går det till rent praktiskt? Hur hittar man regler kring transport, behöver hästen stå i karantän, såna saker?
Åkte vi över och provred eller köpte ni "på distans"? Av företag eller privatperson? Spelar det nån roll kring extra avgifter om man köper av privatperson eller företag?

Om du inte vill riskera få in sjukdomar så ska hästen gärna sättas i karantän. Vad menar du ang regler? Som du behöver tänka på? Boka en transportfirma (de dyrare tycker jag känns säkrare med att det rengörs och håller reglerna), de kan också svara på dina frågor om hur själva resan.
Jag har tidigare köpt häst osett men känner lite att många har ingen självinsikt och när de köper osett så vet dom inte riktigt hur duktiga eller inte duktiga de är och därför blir det skit. Jag vet inte hur duktig du är men bara du är beredd på att du kan få hem en ev ohanterad, lite förskrämd häst som du måste jobba på så kör på och köp osett. Om inte så köp en irländare här i Sverige som du kan prova innan. Jag älskar irländare men oftast blir dem varken inridna och utbildade som här i Sverige så man bör vara kunnig och kanske ha hjälp av tränare att ev göra om tex inridningen osv. Jag kan pma svenska kontakter på Irland om du vill kolla med dem vad de har osv.

@border_kelpie Det där om att svenska hästar är hispiga, står högt i blod och kastar sig osv känns som en fördom utan dess like. Det finns massor av svenska hästar med stabilt temperament som är precis lika coola som en irländare, tysk eller holländare kan vara. Jag har ridit massor av irländare som varit totalt ostabila samtidigt som jag även ridit många väldigt stabila irländare. Det handlar om att hitta rätt individ som passar ryttaren men oftast har inte ryttaren rätt självinsikt om sin egna ridning och skaffar/provar för svåra hästar. Tex köper en ferrari när de behöver en volvo och då är det inte konstigt det blir fel.
 
@border_kelpie Det där om att svenska hästar är hispiga, står högt i blod och kastar sig osv känns som en fördom utan dess like. Det finns massor av svenska hästar med stabilt temperament som är precis lika coola som en irländare, tysk eller holländare kan vara. Jag har ridit massor av irländare som varit totalt ostabila samtidigt som jag även ridit många väldigt stabila irländare. Det handlar om att hitta rätt individ som passar ryttaren men oftast har inte ryttaren rätt självinsikt om sin egna ridning och skaffar/provar för svåra hästar. Tex köper en ferrari när de behöver en volvo och då är det inte konstigt det blir fel.
[/QUOTE]


Absolut ingen fördom utan är tyvärr mina erfarenheter av 18 års tid som medryttare, fodervärd och hästägare. Du får tycka vad du vill utifrån dina erfarenheter och jag får tycka vad jag vill utifrån mina egna och genom mina är det exakt vad jag menar.
När jag skulle köpa min senaste häst så provred jag hästar över hela Sverige och Danmark och den jag till slut köpte var ett Ungerskt halvblod, alltså en import. Då alla svenskuppfödda hästar var för nerviga, svåra för mig.
Jag vill ha en lugn, trygg men pigg hobbyhäst som jag kan hitta på lite olika saker med. Så provar inget som är mer avancerat än de.
De finns såklart i Sverige med men så få och sällsynta att de är svåra att hitta.
Har själv ridit på irländare samt alla annonser jag gillar är på irländare och de är även kända för sitt bra huvud. Men som du säger är det en individ fråga också så klart! Men mycket lättare att hitta i Irland än i Sverige.
 
@border_kelpie Det där om att svenska hästar är hispiga, står högt i blod och kastar sig osv känns som en fördom utan dess like. Det finns massor av svenska hästar med stabilt temperament som är precis lika coola som en irländare, tysk eller holländare kan vara. Jag har ridit massor av irländare som varit totalt ostabila samtidigt som jag även ridit många väldigt stabila irländare. Det handlar om att hitta rätt individ som passar ryttaren men oftast har inte ryttaren rätt självinsikt om sin egna ridning och skaffar/provar för svåra hästar. Tex köper en ferrari när de behöver en volvo och då är det inte konstigt det blir fel.


Absolut ingen fördom utan är tyvärr mina erfarenheter av 18 års tid som medryttare, fodervärd och hästägare. Du får tycka vad du vill utifrån dina erfarenheter och jag får tycka vad jag vill utifrån mina egna och genom mina är det exakt vad jag menar.
När jag skulle köpa min senaste häst så provred jag hästar över hela Sverige och Danmark och den jag till slut köpte var ett Ungerskt halvblod, alltså en import. Då alla svenskuppfödda hästar var för nerviga, svåra för mig.
Jag vill ha en lugn, trygg men pigg hobbyhäst som jag kan hitta på lite olika saker med. Så provar inget som är mer avancerat än de.
De finns såklart i Sverige med men så få och sällsynta att de är svåra att hitta.
Har själv ridit på irländare samt alla annonser jag gillar är på irländare och de är även kända för sitt bra huvud. Men som du säger är det en individ fråga också så klart! Men mycket lättare att hitta i Irland än i Sverige.
[/QUOTE]


Hehe och min irländare som kunde explodera när nån fes en kilometer bort :D Men hoppa terräng kunde han.
Köpte dock honom från Storbritannien. Använde John Parker transportbolag och de var toppen. De kan hjälpa dig med allt pappersarbete och besiktning mm. Kostade 7000 för fem år sedan och tog ca tre dagar från London.
Själva hästen betalade jag med kort via telefon.
 
Hejsan!

Jag har precis börjat fundera på att köpa en fin hobbyhäst till mig själv från Irland. Då jag hört de ska vara bättre mentalt och vara trygga ute. Då jag är så trött på hispiga hästar som kastar sig så fort ett löv kommer med vinden. Men inte så konstigt då de svenska hästarna är högre i blod, men inte såna hästar jag vill ha.
Men jag har iallafall fått tips om en förmedlare i Irland som fixar transport, besiktning osv. Samt skickar film på hästen/hästarna till en och man kan även be dem att filma specifika saker om man önskar det. Har pratat med flera stycken som köpt från honom i Sverige och då genom video.

Jag hade nog som säkerhet satt min häst i 1 månads karantän när den kommit till Sverige för säkerhets skull :).

Jag funderar dock på att flyga över när Corona är över då det kostar tur/retur ungefär 1000 kr.
När jag köpte häst senast för drygt ett år sedan provred jag flera irländare och måste säga att de var väldigt olika. En del av stencoola men flera var rätt nervösa. Nu slutade det med att jag köpte en irländare som då varit i Sverige i tre månader. Hon är guld verkligen (gudasnäll, lättriden och en fantastisk inställning) men även där kommer det fram nerv i bland och när hon kom var hon både huvudskygg och hade tendenser till sadeltvång. Jag hade absolut velat träffa hästen IRL innan köp.
 
När jag köpte häst senast för drygt ett år sedan provred jag flera irländare och måste säga att de var väldigt olika. En del av stencoola men flera var rätt nervösa. Nu slutade det med att jag köpte en irländare som då varit i Sverige i tre månader. Hon är guld verkligen (gudasnäll, lättriden och en fantastisk inställning) men även där kommer det fram nerv i bland och när hon kom var hon både huvudskygg och hade tendenser till sadeltvång. Jag hade absolut velat träffa hästen IRL innan köp.

Ja min tanke är att åka ditt över en helg och prova några :). Kostar ju bara ca 1000 kr tur/retur och alltid velat åka ditt.
Men kollar mycket på en säljares hemsida och han visar gärna en massa olika filmer på hästar man är intresserad utav. Så som vanlig hantering som ryktning, lyfta hovar, spola benen osv. Samt hur hästen är att rida i olika miljöer.

Sen så säljer de flesta försäljarna här i Sverige en häst för ca 70-80 000 som de själva importerat för kanske 40-50 000. Om de siffror jag fått stämmer.

Men vi får se hur det blir :).
 
Ja min tanke är att åka ditt över en helg och prova några :). Kostar ju bara ca 1000 kr tur/retur och alltid velat åka ditt.
Men kollar mycket på en säljares hemsida och han visar gärna en massa olika filmer på hästar man är intresserad utav. Så som vanlig hantering som ryktning, lyfta hovar, spola benen osv. Samt hur hästen är att rida i olika miljöer.

Sen så säljer de flesta försäljarna här i Sverige en häst för ca 70-80 000 som de själva importerat för kanske 40-50 000. Om de siffror jag fått stämmer.

Men vi får se hur det blir :).
Ja, man kan säkert spara en slant genom att importera själv. Låter bra att åka över och prova ett gäng när allt lugnar ner sig med corona. Spännande! :)

Jag betalade bara 55' för min kan jag tillägga, kändes som ett riktigt fynd :)
 
Hejsan!

Jag har precis börjat fundera på att köpa en fin hobbyhäst till mig själv från Irland. Då jag hört de ska vara bättre mentalt och vara trygga ute. Då jag är så trött på hispiga hästar som kastar sig så fort ett löv kommer med vinden. Men inte så konstigt då de svenska hästarna är högre i blod, men inte såna hästar jag vill ha.

Tänk vad olika upplevelser man kan ha! Den enda irländska hästen jag ägt är det absolut nervigaste jag någonsin träffat, och då har jag ägt tre araber :D men det är väl det som är så fantastiskt med hästar, att alla är individer så det finns nåt som passar alla:heart
 
@border_kelpie Det där om att svenska hästar är hispiga, står högt i blod och kastar sig osv känns som en fördom utan dess like. Det finns massor av svenska hästar med stabilt temperament som är precis lika coola som en irländare, tysk eller holländare kan vara. Jag har ridit massor av irländare som varit totalt ostabila samtidigt som jag även ridit många väldigt stabila irländare. Det handlar om att hitta rätt individ som passar ryttaren men oftast har inte ryttaren rätt självinsikt om sin egna ridning och skaffar/provar för svåra hästar. Tex köper en ferrari när de behöver en volvo och då är det inte konstigt det blir fel.


Absolut ingen fördom utan är tyvärr mina erfarenheter av 18 års tid som medryttare, fodervärd och hästägare. Du får tycka vad du vill utifrån dina erfarenheter och jag får tycka vad jag vill utifrån mina egna och genom mina är det exakt vad jag menar.
När jag skulle köpa min senaste häst så provred jag hästar över hela Sverige och Danmark och den jag till slut köpte var ett Ungerskt halvblod, alltså en import. Då alla svenskuppfödda hästar var för nerviga, svåra för mig.
Jag vill ha en lugn, trygg men pigg hobbyhäst som jag kan hitta på lite olika saker med. Så provar inget som är mer avancerat än de.
De finns såklart i Sverige med men så få och sällsynta att de är svåra att hitta.
Har själv ridit på irländare samt alla annonser jag gillar är på irländare och de är även kända för sitt bra huvud. Men som du säger är det en individ fråga också så klart! Men mycket lättare att hitta i Irland än i Sverige.
[/QUOTE]

Självklart har man alla olika tycke men jag tycker som sagt det är en fördom att tro att alla svenska hästar är hispiga. Tycker faktiskt tvärtom, det har aldrig funnits så bra och ridbara hästar som nu. Sen är det en annan sak om de du har provat har varit för nerviga för just dig. Man kan titta på stammen och se vilka som passar mer för hobby än tävling. Sen är det ju tyvärr så att de där bra hästarna som ”alla” vill ha kostar därefter. Ungerska hästar är underbara men inte alls lika irländare tycker jag. Du verkar vara väldigt inne på just irländare så hopps du hittar den där individen som passar just dig och det du vill men var beredd att lägga ner jobb på den.
 
De få irländare jag träffat på har varit rätt nerviga, dragit repor med folk, stuckit på uteritter o s v. Jag tror inte att de är mer stabila än andra. Med det inte sagt att de är "värre" än andra, men jag tror inte heller att de är stabilare. Det handlar, som vanligt, om individ - inte ras/ursprung.
 
De få irländare jag träffat på har varit rätt nerviga, dragit repor med folk, stuckit på uteritter o s v. Jag tror inte att de är mer stabila än andra. Med det inte sagt att de är "värre" än andra, men jag tror inte heller att de är stabilare. Det handlar, som vanligt, om individ - inte ras/ursprung.

Jag tror som du, att de individuella skillnaderna är större än de geografiska.

Nu har jag de senaste fyra åren, av olika skäl, haft fyra olika hästar, alla importerade från Irland, renrasiga connemaror med full stam.

Det de haft gemensamt är att de varit känsliga, men på helt olika vis!

Häst nummer ett var tittig och tyckte nya hinder, grejer utomhus etc var läskigt. Han var framåt men aldrig het, kunde dra lite mot hindren som han kände igen.
Han var till en början jätterädd för hovslagaren. Typ, panik, men det gick över helt efter ca ett år. (Samma hovslagare hela tiden)

Häst nummer två, var lugn och stabil men felaktigt riden efter (tror vi) minimal inridning. Han var totalt orädd för allt, vi mötte lösa får ute och baggen sprang upp mot hasen på honom, han rörde inte en fena. Däremot känslig för minsta lilla missförstånd. Han frös och rörde sig inte, alternativt stack om han inte förstod.

Häst nummer tre är stabil i allt. Helt otittig, pigg och var väldigt lite riden, bara precis inriden när jag fick henne vid 5,5 år.
Men hon är känslig för vikten. En ryttare i obalans och hon sätter fart. Hon blir stark och het på hinder och det är svårt att rida en så känslig häst med servostyrning som själv tar initiativ och hoppar.

Häst nummer fyra är behagligt framåt, motor men saktar gärna ned om någon är nybörjare. Men han är känslig för all yttre stimuli. Totalt otittig på hinder, men brevlådor, bilar, leksaker i en trädgård samt för oss osynliga spöken, kan få honom att vilja vända hem. Han blåser, spänner sig och blir ängslig.
Likaså om någon annan häst bockar eller busar i ridhuset, så dras han med!

Det kräver en stabil ryttare som håller honom i schack och har fokus på uppgiften, så kan han koppla av.

Med detta sagt, så skulle jag vilja säga att dessa fyra har gemensamt att de är importerade från samma land. De är/var alla i samma ålder när vi fick dem (ca 6-7 år) och de var alla bara precis inridna (utom häst nummer fyra som ridits i tre år i Sverige).

De är som sagt känsliga, men på helt olika vis.

Den som är mest som det positiva ryktet om irländaren; är häst nummer tre. Hon är helt cool och oberörd i de allra flesta situationer. Hon sover i stallgången och blir aldrig otålig, som häst nummer fyra, som kan skrapa, gnägga, trampa runt osv om man inte blir klart snart. Men även de andra två stod snällt i gången.

Nu är jag ju bara en ryttare, men för att hantera de hästar vi har haft så har min erfarenhet av unghästar varit absolut nödvändig.

Hade jag bara ridit erfarna väl inridna och ridna hästar förr, så hade jag gett upp. De hade samtliga, på olika vis, varit för svåra för mig.

Att lära om en felaktigt inriden häst är ett projekt. Att rida en ängslig häst utomhus kräver en ryttare med mod, balans och tålamod. Att "rida in" och utbilda hästen kräver en kunnighet och noggrannhet och kanske framför allt, tålamod att allt tar tid.

Så, med detta långa inlägg, vill jag mena att det är dumt att generalisera. Köper man hästen osedd så bör man ha kompetens att ta hand om "lite vad som helst", samt en portion tur.

Vi provred alla våra hästar, och trots detta så var det flera överraskningar på vägen. En häst som nyss kommit till Sverige är fortfarande spak efter resan och det tar ett par månader att se hur hästen verkligen är.

Vår ängsliga herre hade (enligt uppgift) inga problem med förra ägaren, men ett par incidenter vid uteritt med mellandottern och kompisar under en kort period, skapade otryggheten. Så en del problem kan man lätt förvärva själv när hästen är känslig.
 
Senast ändrad:
Ja min tanke är att åka ditt över en helg och prova några :). Kostar ju bara ca 1000 kr tur/retur och alltid velat åka ditt.
Var hittar du så billiga resor? Har åkt över sen 2014 o lyckats 1 enda gång åka från Köpenhamn för 1400 tur o retur.
Sen så säljer de flesta försäljarna här i Sverige en häst för ca 70-80 000 som de själva importerat för kanske 40-50 000. Om de siffror jag fått stämmer.
Nej de stämmer inte, iaf inte om du ska få en någorlunda ung, snäll och välinriden häst. Möjligtvis för 60000 och uppåt men sen tillkommer resan och i dagsläget med det höga eurovärdet pratar vi 12000 för resa.

För övrigt är det extremt svårt att köpa häst från Irland via video. För även om man varit där o provat hästen så kan den reagera på resan och bli helt annorlunda här. Det är då köpare skriker i högan sky att hästen varit drogad vid provridningen....:grin:. Är rätt sällsynt att de är det men väldigt väldigt vanligt att de tar illa vid sig av uppsamlingen, där de befinner sig innan transport över, och sen resan. Dessutom är irländare vana vid att galopperas ordentligt ute i naturen LÄNGE, flera ggr i veckan. De rider såsom vi gjorde när jag växte upp här, dvs man galopperade på ordentligt ute i naturen flera ggr per vecka o red sällsynta pass på bana.

En irländare rids in o lärs att gå framåt i alla lägen, dvs gasen ska alltid funka o när den är avrastad så funkar bromsen...om du gnäller till en irländsk säljare att hästen beter sig knäppt så frågar dom ALLTID om man gett hästen a good gallop! Och då menar de inte 1 minut i skogen utan 25-40 min galopp i friskt tempo rakt fram ute.
Vi har ju ofta inte tillgång till såna marker som de har där så efter någon vecka här så byggs det upp en frustration i irländarna som inte går att longera bort. Har man dessutom isolerat hästen, vilket man ska, o den går ensam i för liten hage för få timmar så har man bäddat för den explosion som sen kommer.

Mitt råd är att åka över till välrenommerad säljare, en som man kan hitta andra i Sverige som handlat från honom, och prova samma häst/hästar i minst 3 dagar på olika sätt. Och att man sen när hästen kommer till Sverige förstår under vilka förhållanden hästen har bott på Irland, och bokar en lösdrift som karantänställe. Där ska hästen vara minst 3 veckor om inte mer för att säkerställa att den inte fått någon sjukdom med sig på resan, ofta plockas kvarka mm upp på vägen hit. Mest ideala uppstallningen är sen att hästen får fortsätta bo på lösdriften, alternativt stall med långa utetider, minst 14 tim/dag, för att minimera svårigheterna med omställning. Och en irländare är inte en ridhushäst. Dvs du ska inte köpa en irländare om din mesta tid spenderas i paddock/ridhus. Men rider du ut dagligen och älskar att hoppa/galoppera, då är irländare hästen för dig!

Sorry, det blev en hel bok, men jag hör talas om så många som misstar sig när de köper häst från Irland, hoppas du hittar det du vill!
 
Var hittar du så billiga resor? Har åkt över sen 2014 o lyckats 1 enda gång åka från Köpenhamn för 1400 tur o retur.

Nej de stämmer inte, iaf inte om du ska få en någorlunda ung, snäll och välinriden häst. Möjligtvis för 60000 och uppåt men sen tillkommer resan och i dagsläget med det höga eurovärdet pratar vi 12000 för resa.

För övrigt är det extremt svårt att köpa häst från Irland via video. För även om man varit där o provat hästen så kan den reagera på resan och bli helt annorlunda här. Det är då köpare skriker i högan sky att hästen varit drogad vid provridningen....:grin:. Är rätt sällsynt att de är det men väldigt väldigt vanligt att de tar illa vid sig av uppsamlingen, där de befinner sig innan transport över, och sen resan. Dessutom är irländare vana vid att galopperas ordentligt ute i naturen LÄNGE, flera ggr i veckan. De rider såsom vi gjorde när jag växte upp här, dvs man galopperade på ordentligt ute i naturen flera ggr per vecka o red sällsynta pass på bana.

En irländare rids in o lärs att gå framåt i alla lägen, dvs gasen ska alltid funka o när den är avrastad så funkar bromsen...om du gnäller till en irländsk säljare att hästen beter sig knäppt så frågar dom ALLTID om man gett hästen a good gallop! Och då menar de inte 1 minut i skogen utan 25-40 min galopp i friskt tempo rakt fram ute.
Vi har ju ofta inte tillgång till såna marker som de har där så efter någon vecka här så byggs det upp en frustration i irländarna som inte går att longera bort. Har man dessutom isolerat hästen, vilket man ska, o den går ensam i för liten hage för få timmar så har man bäddat för den explosion som sen kommer.

Mitt råd är att åka över till välrenommerad säljare, en som man kan hitta andra i Sverige som handlat från honom, och prova samma häst/hästar i minst 3 dagar på olika sätt. Och att man sen när hästen kommer till Sverige förstår under vilka förhållanden hästen har bott på Irland, och bokar en lösdrift som karantänställe. Där ska hästen vara minst 3 veckor om inte mer för att säkerställa att den inte fått någon sjukdom med sig på resan, ofta plockas kvarka mm upp på vägen hit. Mest ideala uppstallningen är sen att hästen får fortsätta bo på lösdriften, alternativt stall med långa utetider, minst 14 tim/dag, för att minimera svårigheterna med omställning. Och en irländare är inte en ridhushäst. Dvs du ska inte köpa en irländare om din mesta tid spenderas i paddock/ridhus. Men rider du ut dagligen och älskar att hoppa/galoppera, då är irländare hästen för dig!

Sorry, det blev en hel bok, men jag hör talas om så många som misstar sig när de köper häst från Irland, hoppas du hittar det du vill!

Amen @Novali01 🙏
 
Var hittar du så billiga resor? Har åkt över sen 2014 o lyckats 1 enda gång åka från Köpenhamn för 1400 tur o retur.

Nej de stämmer inte, iaf inte om du ska få en någorlunda ung, snäll och välinriden häst. Möjligtvis för 60000 och uppåt men sen tillkommer resan och i dagsläget med det höga eurovärdet pratar vi 12000 för resa.

För övrigt är det extremt svårt att köpa häst från Irland via video. För även om man varit där o provat hästen så kan den reagera på resan och bli helt annorlunda här. Det är då köpare skriker i högan sky att hästen varit drogad vid provridningen....:grin:. Är rätt sällsynt att de är det men väldigt väldigt vanligt att de tar illa vid sig av uppsamlingen, där de befinner sig innan transport över, och sen resan. Dessutom är irländare vana vid att galopperas ordentligt ute i naturen LÄNGE, flera ggr i veckan. De rider såsom vi gjorde när jag växte upp här, dvs man galopperade på ordentligt ute i naturen flera ggr per vecka o red sällsynta pass på bana.

En irländare rids in o lärs att gå framåt i alla lägen, dvs gasen ska alltid funka o när den är avrastad så funkar bromsen...om du gnäller till en irländsk säljare att hästen beter sig knäppt så frågar dom ALLTID om man gett hästen a good gallop! Och då menar de inte 1 minut i skogen utan 25-40 min galopp i friskt tempo rakt fram ute.
Vi har ju ofta inte tillgång till såna marker som de har där så efter någon vecka här så byggs det upp en frustration i irländarna som inte går att longera bort. Har man dessutom isolerat hästen, vilket man ska, o den går ensam i för liten hage för få timmar så har man bäddat för den explosion som sen kommer.

Mitt råd är att åka över till välrenommerad säljare, en som man kan hitta andra i Sverige som handlat från honom, och prova samma häst/hästar i minst 3 dagar på olika sätt. Och att man sen när hästen kommer till Sverige förstår under vilka förhållanden hästen har bott på Irland, och bokar en lösdrift som karantänställe. Där ska hästen vara minst 3 veckor om inte mer för att säkerställa att den inte fått någon sjukdom med sig på resan, ofta plockas kvarka mm upp på vägen hit. Mest ideala uppstallningen är sen att hästen får fortsätta bo på lösdriften, alternativt stall med långa utetider, minst 14 tim/dag, för att minimera svårigheterna med omställning. Och en irländare är inte en ridhushäst. Dvs du ska inte köpa en irländare om din mesta tid spenderas i paddock/ridhus. Men rider du ut dagligen och älskar att hoppa/galoppera, då är irländare hästen för dig!

Sorry, det blev en hel bok, men jag hör talas om så många som misstar sig när de köper häst från Irland, hoppas du hittar det du vill!

Det där med galoppera ute kan jag verkligen skriva under på.
Jag rider ut mycket och kan galoppera 3 - 4 km i sträck i frisk galopp, efter det är min häst som mest tillfreds med livet. Han älskar att galoppera, snabbt och länge och tror inte han skulle bli så rolig hos någon som mest vill rida på bana eller ta någon typisk svensk mesgalopp i hundra meter ute 🙄
Finns en anledning att jag helst rider ut ensam 😁
 
Var hittar du så billiga resor? Har åkt över sen 2014 o lyckats 1 enda gång åka från Köpenhamn för 1400 tur o retur.

Nej de stämmer inte, iaf inte om du ska få en någorlunda ung, snäll och välinriden häst. Möjligtvis för 60000 och uppåt men sen tillkommer resan och i dagsläget med det höga eurovärdet pratar vi 12000 för resa.

För övrigt är det extremt svårt att köpa häst från Irland via video. För även om man varit där o provat hästen så kan den reagera på resan och bli helt annorlunda här. Det är då köpare skriker i högan sky att hästen varit drogad vid provridningen....:grin:. Är rätt sällsynt att de är det men väldigt väldigt vanligt att de tar illa vid sig av uppsamlingen, där de befinner sig innan transport över, och sen resan. Dessutom är irländare vana vid att galopperas ordentligt ute i naturen LÄNGE, flera ggr i veckan. De rider såsom vi gjorde när jag växte upp här, dvs man galopperade på ordentligt ute i naturen flera ggr per vecka o red sällsynta pass på bana.

En irländare rids in o lärs att gå framåt i alla lägen, dvs gasen ska alltid funka o när den är avrastad så funkar bromsen...om du gnäller till en irländsk säljare att hästen beter sig knäppt så frågar dom ALLTID om man gett hästen a good gallop! Och då menar de inte 1 minut i skogen utan 25-40 min galopp i friskt tempo rakt fram ute.
Vi har ju ofta inte tillgång till såna marker som de har där så efter någon vecka här så byggs det upp en frustration i irländarna som inte går att longera bort. Har man dessutom isolerat hästen, vilket man ska, o den går ensam i för liten hage för få timmar så har man bäddat för den explosion som sen kommer.

Mitt råd är att åka över till välrenommerad säljare, en som man kan hitta andra i Sverige som handlat från honom, och prova samma häst/hästar i minst 3 dagar på olika sätt. Och att man sen när hästen kommer till Sverige förstår under vilka förhållanden hästen har bott på Irland, och bokar en lösdrift som karantänställe. Där ska hästen vara minst 3 veckor om inte mer för att säkerställa att den inte fått någon sjukdom med sig på resan, ofta plockas kvarka mm upp på vägen hit. Mest ideala uppstallningen är sen att hästen får fortsätta bo på lösdriften, alternativt stall med långa utetider, minst 14 tim/dag, för att minimera svårigheterna med omställning. Och en irländare är inte en ridhushäst. Dvs du ska inte köpa en irländare om din mesta tid spenderas i paddock/ridhus. Men rider du ut dagligen och älskar att hoppa/galoppera, då är irländare hästen för dig!

Sorry, det blev en hel bok, men jag hör talas om så många som misstar sig när de köper häst från Irland, hoppas du hittar det du vill!
Klok som en bok!

Så upplever jag också att hästarnas behov är!

Våra mår bäst när de får daglig och rejäl motion. Till och med min pappa konstaterade torrt: "Om han är sådan, kanske det bara är understimulering? Det är väl ingen ordentlig ridning om inte hästen blir svett?"

(Utifrån att jag berättade om vår hästs tendenser att vara tittig på uteritt - och visst hänger det ihop? 😉)
 
Har inte riktigt hunnit sätta mig ner och läsa och svara alla, men tack så jättemycket för svar, erfarenheter och tankar!
Svarar @Novali01 men egentligen är iallafall delar av svaret riktat till alla som svarat mig :)

Var hittar du så billiga resor? Har åkt över sen 2014 o lyckats 1 enda gång åka från Köpenhamn för 1400 tur o retur.

Nej de stämmer inte, iaf inte om du ska få en någorlunda ung, snäll och välinriden häst. Möjligtvis för 60000 och uppåt men sen tillkommer resan och i dagsläget med det höga eurovärdet pratar vi 12000 för resa.

För övrigt är det extremt svårt att köpa häst från Irland via video. För även om man varit där o provat hästen så kan den reagera på resan och bli helt annorlunda här. Det är då köpare skriker i högan sky att hästen varit drogad vid provridningen....:grin:. Är rätt sällsynt att de är det men väldigt väldigt vanligt att de tar illa vid sig av uppsamlingen, där de befinner sig innan transport över, och sen resan. Dessutom är irländare vana vid att galopperas ordentligt ute i naturen LÄNGE, flera ggr i veckan. De rider såsom vi gjorde när jag växte upp här, dvs man galopperade på ordentligt ute i naturen flera ggr per vecka o red sällsynta pass på bana.

En irländare rids in o lärs att gå framåt i alla lägen, dvs gasen ska alltid funka o när den är avrastad så funkar bromsen...om du gnäller till en irländsk säljare att hästen beter sig knäppt så frågar dom ALLTID om man gett hästen a good gallop! Och då menar de inte 1 minut i skogen utan 25-40 min galopp i friskt tempo rakt fram ute.
Vi har ju ofta inte tillgång till såna marker som de har där så efter någon vecka här så byggs det upp en frustration i irländarna som inte går att longera bort. Har man dessutom isolerat hästen, vilket man ska, o den går ensam i för liten hage för få timmar så har man bäddat för den explosion som sen kommer.

Mitt råd är att åka över till välrenommerad säljare, en som man kan hitta andra i Sverige som handlat från honom, och prova samma häst/hästar i minst 3 dagar på olika sätt. Och att man sen när hästen kommer till Sverige förstår under vilka förhållanden hästen har bott på Irland, och bokar en lösdrift som karantänställe. Där ska hästen vara minst 3 veckor om inte mer för att säkerställa att den inte fått någon sjukdom med sig på resan, ofta plockas kvarka mm upp på vägen hit. Mest ideala uppstallningen är sen att hästen får fortsätta bo på lösdriften, alternativt stall med långa utetider, minst 14 tim/dag, för att minimera svårigheterna med omställning. Och en irländare är inte en ridhushäst. Dvs du ska inte köpa en irländare om din mesta tid spenderas i paddock/ridhus. Men rider du ut dagligen och älskar att hoppa/galoppera, då är irländare hästen för dig!

Sorry, det blev en hel bok, men jag hör talas om så många som misstar sig när de köper häst från Irland, hoppas du hittar det du vill!

Förhoppningsvis ligger nästa häst flera år fram i tiden när min nuvarande ridhäst vill trappa ner, men jag har börjat fundera redan nu på att NÄR den dagen kommer, eventuellt leta häst på Irland. Detta för att de flesta irländare jag haft lite mer kontakt med har varit hästar som fallit mig i smaken, och jag tycker de ofta "stämmer med mig" bra, i vad jag vill osv.

Det jag vill ha i nästa häst är en pigg, glad häst att tävla upp till kanske 120, träna terräng ibland,rida ut mest och trimma på bana/ridhus nån gång ibland. Jag har alltid mest ridit ut och tränat ute, brukar ha hästar i bra kondition (med svenska mått mätt - säkert inget att komma med jämfört med en irländare ;)) och har både ridit in ponnyer, haft en "halvny" ponny från Irland med vissa problem som jag misstänker kom därifrån, utbildat osv så jag är inte rädd för att behöva backa bandet och behöva göra om vissa grunder (tillsammans med tränare).

Utifrån alla svar här ser det ut som att när min nuvarande vill börja pensionera sig (eller min plånbok blivit såpass fet att jag kan ha två ridhästar) så får jag planera en resa över till Irland :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 833
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 499
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 336
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 925
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp