Köpa häst direkt från Irland

Men klart det har med individen och ryttaren att göra också.. Inte sagt något annat! Men jag som ryttare hittar nästan inga fullblod, KWNP och SWB som jag passar med ridmässigt och som jag känner mig trygg på. Då jag som sagt inte gillar heta, svåra hästar som kastar sig om man inte jobbar dem 24/7. Utan jag vill kunna rida ut och galoppera, trava utan att behöva "jobba" hästen hela tiden. Missförstå mig inte nu, klart jag kommer jobba hästen men inte alltid. Ibland vill jag bara kunna rida ut och njuta. Vilket inte gått på de hästar jag haft/ridit på förutom 2 st. Men visst jag kanske bara träffat fel hästar under mina 18 år.

Och av det jag hört så är irländaren mer modig, går på utan att man påverkar de hela tiden. Det jag vill ha :).
Men sen om jag nu skulle hitta en häst i Sverige som är som ovan så skulle jag kunna köpa den. Men har bara hittat 2 sådana hittills.

Till TS @Problematisk jag har som sagt pratat mycket med en försäljare som säljer massor av olika hästar till Sverige och även pratat med folk han sålt till. De jag pratat med har varit väldigt nöjda med sina hästar och dess temperament. De har sagt att säljaren är väldigt enkel att ha och göra med och gärna skickar videos på saker du vill se. Så som uppsittning, lyft av ben, spolning etc. Säljaren säger också att det kostar 850£ att transportera hästen till södra Sverige.
Det låter som du inte ska ha en häst med mycket motor, mina har behövt gå dagligen för att vara trevliga att rida även om de inte har behövt jobbas dagligen, men som jag ser det behöver en häst i hög kondition mer ridning för att inte hoppa ur skinnet och om du själv inte har möjlighet att ge den det så skaffa medryttare. Inga av mina har varit svårridna men behövt bli genomridna och flera av dem har jag ridit barbacka och även jakter utan problem.
 
I höstas när jag var på Irland senast besökte vi en traditionell hästmarknad. Riktigt tragiskt att se bitvis, men hästarna som var där var verkligen coola. Massor massor med människor och hästar, Hästar stod bunda i varje träd, ofta ett 10-tal runt samma träd, de red och kördes hästar över allt. Folk provred mitt i röran och hästar bytte ägare mot en bunt pengar.

Såklart sjukt dåligt hästhantering, men står de ut med det utan att ha dragit därifrån så är det i grunden VÄLDIGT stabila hästar.
 
Det låter som du inte ska ha en häst med mycket motor, mina har behövt gå dagligen för att vara trevliga att rida även om de inte har behövt jobbas dagligen, men som jag ser det behöver en häst i hög kondition mer ridning för att inte hoppa ur skinnet och om du själv inte har möjlighet att ge den det så skaffa medryttare. Inga av mina har varit svårridna men behövt bli genomridna och flera av dem har jag ridit barbacka och även jakter utan problem.

Nja, min har motor och kan bli het.
Men han har en tydlig av och påknapp, kan stå några dagar utan att påverkas det minsta.
Vilar man så vilar man, tränar man så tränar man 😁
 
Det låter som du inte ska ha en häst med mycket motor, mina har behövt gå dagligen för att vara trevliga att rida även om de inte har behövt jobbas dagligen, men som jag ser det behöver en häst i hög kondition mer ridning för att inte hoppa ur skinnet och om du själv inte har möjlighet att ge den det så skaffa medryttare. Inga av mina har varit svårridna men behövt bli genomridna och flera av dem har jag ridit barbacka och även jakter utan problem.

Tvärt om :). Jag vill ha häst med motor men det ska vara en reglerbar motor om man ska säga så. Men den ska gå på och hela tiden tänka framåt. Då jag hatar hästar som inte går framåt men de ska inte vara hetsiga, nerviga bara för det. Jag vet inte varifrån du får att jag inte rider mina hästar heltid?
Jag rider mina hästar 6 dagar i veckan men det är knappt det räcker med dagens svåra, heta hästar.

Jag vill som @Bison här ovan ha en viktbärande häst på ca 160 som ska vara framåt, modig men inte het eller svår för det. Ras spelar mig ingen roll egentligen men vill definitivt inte ha en tung riden häst bara för jag vill ha en viktbärande. En Irish draught hade ju inte varit fel ;)

Jag vill som sagt ha en Hobby häst som jag ska kunna träna/tävla i olika saker så som pay and jump, pay and ride och gärna lite terräng. Men inte så att vi ska bli värsta tävlingsekipaget utan bara för skojs skull.
Och då behöver jag inte dessa prestations avlade hästarna som ska klara tävla 160 varje helg.
 
I höstas när jag var på Irland senast besökte vi en traditionell hästmarknad. Riktigt tragiskt att se bitvis, men hästarna som var där var verkligen coola. Massor massor med människor och hästar, Hästar stod bunda i varje träd, ofta ett 10-tal runt samma träd, de red och kördes hästar över allt. Folk provred mitt i röran och hästar bytte ägare mot en bunt pengar.

Såklart sjukt dåligt hästhantering, men står de ut med det utan att ha dragit därifrån så är det i grunden VÄLDIGT stabila hästar.
Jag vill inte förringa dina iakttagelser, för hästarna var säkert coola.

Det är dock inte ovanligt att en häst som annars är på tårna "stänger av" när det blir så mycket som en marknad innebär. Det går helt enkelt inte att reagera på allting.
 
Jag vill inte förringa dina iakttagelser, för hästarna var säkert coola.

Det är dock inte ovanligt att en häst som annars är på tårna "stänger av" när det blir så mycket som en marknad innebär. Det går helt enkelt inte att reagera på allting.
Det är jag fullt medveten om och säkerligen var det många avstänga hästar.
Men det kom oxå massor med nya hästar hela tiden, de var inte panikslagna ens när de var nya där. Min häst hade inte gått närmare än ett antal hundra meter.....
de some var där verkade vara avlade på att snällt stå ut med precis allting som går att utsätta en häst för.
 
Nja, min har motor och kan bli het.
Men han har en tydlig av och påknapp, kan stå några dagar utan att påverkas det minsta.
Vilar man så vilar man, tränar man så tränar man 😁
Precis så är vår irländska ponny. Hon kan stå i hagen och hänga och se ut som värsta tråkmånsen. Sen hoppar man upp och rider mot ett stubbfält, då blir det minsann fart! Hon skulle nog också kunna galoppera länge, länge, hon är egentligen aldrig helt nöjd när man håller in henne, utan hon vill lite mer. Studsar på stället och vill iväg, så kul med denna energi, om man gillar det som ryttare. Hon skulle ju varit lite större bara, 138 i manke bara. Det är dotterns ponny men jag rider den ibland.

Helt obrydd över saker runtomkring och är en väldigt snäll och enkel häst i all hantering och skötsel. Sen har det inte varit helt lätt för barnet att lära sig rida ponnyn, barnet är van vid en lite segare welsh som man hela tiden fick driva framåt.



Jessie o spottan.jpg
 
Jag vill inte förringa dina iakttagelser, för hästarna var säkert coola.

Det är dock inte ovanligt att en häst som annars är på tårna "stänger av" när det blir så mycket som en marknad innebär. Det går helt enkelt inte att reagera på allting.
Nu är det ju inga kvalitetshästar på de där marknaderna precis och det är ju heller inga ovana hästar på de där marknaderna. Utan det är travellers (tinkers, gypsies, pikies, call them what you want) hästarna som är på de där marknaderna och de är uppvuxna med att vara uppbundna vid ett träd efter vägen...typ. De är oftast helt mentalt bra när man kommer hem också. Faktiskt. Men inte alltid inridna, även om det är någon som sitter på dem och rider runt på marknaden. Knackers...suck!

Jag har köpt ett par hästar/ponnyer på marknader, men man får ju vara beredd på att det är något galet. Ingen säljer ju en häst på marknad som är helt bra. Då hade man ju sålt den på ett mer legitimt ställe.
 
För övrigt är det extremt svårt att köpa häst från Irland via video. För även om man varit där o provat hästen så kan den reagera på resan och bli helt annorlunda här. Det är då köpare skriker i högan sky att hästen varit drogad vid provridningen....:grin:. Är rätt sällsynt att de är det men väldigt väldigt vanligt att de tar illa vid sig av uppsamlingen, där de befinner sig innan transport över, och sen resan. Dessutom är irländare vana vid att galopperas ordentligt ute i naturen LÄNGE, flera ggr i veckan. De rider såsom vi gjorde när jag växte upp här, dvs man galopperade på ordentligt ute i naturen flera ggr per vecka o red sällsynta pass på bana.

Sen så säljer de flesta försäljarna här i Sverige en häst för ca 70-80 000 som de själva importerat för kanske 40-50 000. Om de siffror jag fått stämmer.

Lite halvt KL

Jag som bott på Irland i en hel massa år och fortfarande handlar därifrån håller inte alls med dig om detta med galopperna. Visst, de rids in och ska gå framåt, men numer är ju även irländarna moderna med ridhus mm. Jag säger helt tvärtom vad du gör, de har inte de där markerna att galoppera på eftersom de saknar allemansrätt. Få personer har så stora egna marker, däremot åker man ju kanske iväg och hyr in sig på tex en fälttävlansbana och rider, men det är ju långt ifrån alla som gör det. Däremot används ju gärna hästarna mer på Irland än i Sverige.

Sen beror det ju på vilken prisklass man vill ha, ju billigare ju billigare så att säga. Då kan man inte förvänta sig att hästen är välriden och har den där utbildningen som man vill ha. En grundutbildad häst i Sverige är inte samma sak som en grundutbildad häst på Irland. De olika länderna har helt olika kulturer vad man vill att hästen ska klara av och kunna. Sen beror det på vilken del av landet man köper häst ifrån och vilken jaktkultur som finns i området. I vissa områden är hästarna vana vid mycket stök och stim, stora grupper och höga murar ute på jakt, medan andra har gått jakt med mindre grupp, färre hästar, kanske inte alls så många hundar, ingen trafik och mest diken. Vissa delar av landet har ingen jakt alls! Ska jag köpa en sportponny vill jag inte ha en de gått jakt med. Då vill jag ha en ponny de har varit mycket mer rädda om. Har den gått lite hunter trials eller sådär är jag helt okej med det, men har den gått jakt ska det ha varit med en rutinerad ryttare i skolningssyfte och miljöträning, ingenting annat. Jakten skapar ingenting annat än okänsliga och oförsiktiga hästar och det är inte riktigt det vi är ute efter i Sverige. Det fina med Irland är att de har en massa träningstävlingar de även får ta med 3-åringar på och hoppar typ 40-50 cm. Så många av hästarna/ponnyerna man köper har en hel del gjort även om de bara är unga....och de kanske inte känns så himla välridna, men de har ändå erfarenhet och miljöträningen.

Det man ska ha med sig från Irland är att numer har de också kontinentalt blod i deras hästar. Det är lite samma stammar på dem som i Sverige med en massa Z osv. Ponnyerna dock är en helt annan femma, de är ju fortfarande mycket Connemara eller Connemara-korsningar, och welsh.

Sen ska man ju veta när man köper häst från någonstans där den behöver transporteras länge att de kan bli lite knäppa på resan. Hästar som är väldigt välridna mm kan få för sig att de inte kan svänga mm när de kommer fram. Bäst är att sätta igång hästen som att den knappt var inriden när man sätter sig på den första gången. Men allra bäst är att gå promenader och tömköra hästarna ut i skog och mark innan man sätter sig. Om det är någonting irländarna är bra på så är det att tömköra sina hästar ut i skog och mark när de rids in så där är alla irländare väldigt stabila.

Men som sagt, allt har ju med pris att göra. Det finns ett gäng billiga hästar i Sverige också, precis som på Irland. Grejen är väl att det finns en anledning till att de är billiga. När det kommer till pris så är det ju självklart att folk ska få tjäna pengar, det är ju inget konstigt i sig. Men sen ska man ju veta att det kostar att ta in en häst för är man inte med i matchen eller har en bra kontakt på Irland kan man behöva renovera hästen helt när den kommer med tänder, vaccinationer, hovslagare etc. Plus att man måste ha hästen i ett par veckor för att inte sprida smitta och sen behålla den ytterligare några veckor/månader för att rida till den innan den säljs. Billigast är att ha det där gjort på Irland, där veterinär och hovslagare är typ halva priset.
 
@Problematisk du har redan fått många bra svar. Tänkte bara flika in att under karantäntiden har jag upplevt att just hästar från Irland är jäkligt coola när det gäller omställningen (tänk en normal vinter tex och med nya omgivningar mm)
Jag kan nog tänka mig att en irländare skulle passa dig efter hur du beskrivit var du söker efter men att köpa en häst osedd är jättesvårt verkligen.
Jag har alltid åkt IRL när jag söker häst (oavsett ras!). Det blir ändå nästan aldrig som jag tänkt mig.
 
Jag tror som du, att de individuella skillnaderna är större än de geografiska.

Nu har jag de senaste fyra åren, av olika skäl, haft fyra olika hästar, alla importerade från Irland, renrasiga connemaror med full stam.

Det de haft gemensamt är att de varit känsliga, men på helt olika vis!

Häst nummer ett var tittig och tyckte nya hinder, grejer utomhus etc var läskigt. Han var framåt men aldrig het, kunde dra lite mot hindren som han kände igen.
Han var till en början jätterädd för hovslagaren. Typ, panik, men det gick över helt efter ca ett år. (Samma hovslagare hela tiden)

Häst nummer två, var lugn och stabil men felaktigt riden efter (tror vi) minimal inridning. Han var totalt orädd för allt, vi mötte lösa får ute och baggen sprang upp mot hasen på honom, han rörde inte en fena. Däremot känslig för minsta lilla missförstånd. Han frös och rörde sig inte, alternativt stack om han inte förstod.

Häst nummer tre är stabil i allt. Helt otittig, pigg och var väldigt lite riden, bara precis inriden när jag fick henne vid 5,5 år.
Men hon är känslig för vikten. En ryttare i obalans och hon sätter fart. Hon blir stark och het på hinder och det är svårt att rida en så känslig häst med servostyrning som själv tar initiativ och hoppar.

Häst nummer fyra är behagligt framåt, motor men saktar gärna ned om någon är nybörjare. Men han är känslig för all yttre stimuli. Totalt otittig på hinder, men brevlådor, bilar, leksaker i en trädgård samt för oss osynliga spöken, kan få honom att vilja vända hem. Han blåser, spänner sig och blir ängslig.
Likaså om någon annan häst bockar eller busar i ridhuset, så dras han med!

Det kräver en stabil ryttare som håller honom i schack och har fokus på uppgiften, så kan han koppla av.

Med detta sagt, så skulle jag vilja säga att dessa fyra har gemensamt att de är importerade från samma land. De är/var alla i samma ålder när vi fick dem (ca 6-7 år) och de var alla bara precis inridna (utom häst nummer fyra som ridits i tre år i Sverige).

De är som sagt känsliga, men på helt olika vis.

Den som är mest som det positiva ryktet om irländaren; är häst nummer tre. Hon är helt cool och oberörd i de allra flesta situationer. Hon sover i stallgången och blir aldrig otålig, som häst nummer fyra, som kan skrapa, gnägga, trampa runt osv om man inte blir klart snart. Men även de andra två stod snällt i gången.

Nu är jag ju bara en ryttare, men för att hantera de hästar vi har haft så har min erfarenhet av unghästar varit absolut nödvändig.

Hade jag bara ridit erfarna väl inridna och ridna hästar förr, så hade jag gett upp. De hade samtliga, på olika vis, varit för svåra för mig.

Att lära om en felaktigt inriden häst är ett projekt. Att rida en ängslig häst utomhus kräver en ryttare med mod, balans och tålamod. Att "rida in" och utbilda hästen kräver en kunnighet och noggrannhet och kanske framför allt, tålamod att allt tar tid.

Så, med detta långa inlägg, vill jag mena att det är dumt att generalisera. Köper man hästen osedd så bör man ha kompetens att ta hand om "lite vad som helst", samt en portion tur.

Vi provred alla våra hästar, och trots detta så var det flera överraskningar på vägen. En häst som nyss kommit till Sverige är fortfarande spak efter resan och det tar ett par månader att se hur hästen verkligen är.

Vår ängsliga herre hade (enligt uppgift) inga problem med förra ägaren, men ett par incidenter vid uteritt med mellandottern och kompisar under en kort period, skapade otryggheten. Så en del problem kan man lätt förvärva själv när hästen är känslig.
Vilket väldigt klokt inlägg! :bow:
 


Lite halvt KL

Jag som bott på Irland i en hel massa år och fortfarande handlar därifrån håller inte alls med dig om detta med galopperna. Visst, de rids in och ska gå framåt, men numer är ju även irländarna moderna med ridhus mm. Jag säger helt tvärtom vad du gör, de har inte de där markerna att galoppera på eftersom de saknar allemansrätt. Få personer har så stora egna marker, däremot åker man ju kanske iväg och hyr in sig på tex en fälttävlansbana och rider, men det är ju långt ifrån alla som gör det. Däremot används ju gärna hästarna mer på Irland än i Sverige.

Sen beror det ju på vilken prisklass man vill ha, ju billigare ju billigare så att säga. Då kan man inte förvänta sig att hästen är välriden och har den där utbildningen som man vill ha. En grundutbildad häst i Sverige är inte samma sak som en grundutbildad häst på Irland. De olika länderna har helt olika kulturer vad man vill att hästen ska klara av och kunna. Sen beror det på vilken del av landet man köper häst ifrån och vilken jaktkultur som finns i området. I vissa områden är hästarna vana vid mycket stök och stim, stora grupper och höga murar ute på jakt, medan andra har gått jakt med mindre grupp, färre hästar, kanske inte alls så många hundar, ingen trafik och mest diken. Vissa delar av landet har ingen jakt alls! Ska jag köpa en sportponny vill jag inte ha en de gått jakt med. Då vill jag ha en ponny de har varit mycket mer rädda om. Har den gått lite hunter trials eller sådär är jag helt okej med det, men har den gått jakt ska det ha varit med en rutinerad ryttare i skolningssyfte och miljöträning, ingenting annat. Jakten skapar ingenting annat än okänsliga och oförsiktiga hästar och det är inte riktigt det vi är ute efter i Sverige. Det fina med Irland är att de har en massa träningstävlingar de även får ta med 3-åringar på och hoppar typ 40-50 cm. Så många av hästarna/ponnyerna man köper har en hel del gjort även om de bara är unga....och de kanske inte känns så himla välridna, men de har ändå erfarenhet och miljöträningen.

Det man ska ha med sig från Irland är att numer har de också kontinentalt blod i deras hästar. Det är lite samma stammar på dem som i Sverige med en massa Z osv. Ponnyerna dock är en helt annan femma, de är ju fortfarande mycket Connemara eller Connemara-korsningar, och welsh.

Sen ska man ju veta när man köper häst från någonstans där den behöver transporteras länge att de kan bli lite knäppa på resan. Hästar som är väldigt välridna mm kan få för sig att de inte kan svänga mm när de kommer fram. Bäst är att sätta igång hästen som att den knappt var inriden när man sätter sig på den första gången. Men allra bäst är att gå promenader och tömköra hästarna ut i skog och mark innan man sätter sig. Om det är någonting irländarna är bra på så är det att tömköra sina hästar ut i skog och mark när de rids in så där är alla irländare väldigt stabila.

Men som sagt, allt har ju med pris att göra. Det finns ett gäng billiga hästar i Sverige också, precis som på Irland. Grejen är väl att det finns en anledning till att de är billiga. När det kommer till pris så är det ju självklart att folk ska få tjäna pengar, det är ju inget konstigt i sig. Men sen ska man ju veta att det kostar att ta in en häst för är man inte med i matchen eller har en bra kontakt på Irland kan man behöva renovera hästen helt när den kommer med tänder, vaccinationer, hovslagare etc. Plus att man måste ha hästen i ett par veckor för att inte sprida smitta och sen behålla den ytterligare några veckor/månader för att rida till den innan den säljs. Billigast är att ha det där gjort på Irland, där veterinär och hovslagare är typ halva priset.
Åh så intressant svar! :)
Jag har inte den erfarenhet som du besitter, men är väl införstådd med att allemansrätten är unik här.

Jag har reflekterat över var folk rider, om man inte har mycket mark, och som du skriver, så får man utgå från att mycket av ridningen sker i paddocken och ridhus.

Verkligheten är sällan som på film, om man säger så. :angel:

Tack för att du delar med dig, det där med hästar som går jakt var en värdefull kunskap du gav mig. 🤩

Sedan är det väl som i Sverige. Man kan bli lurad av en oseriös säljare och man kan köpa av en välrenommerad och veta att varan stämmer, så att säga.

En annan reflektion som du tog upp är också hur resan påverkar hästen. Det finns flera risker och det verkar som om alla blir mer eller mindre tagna av den.

Den häst jag har nu, som var riden bara några månader när hon kom, hon är numera mycket mer häst att rida. Det tog nästan ett år innan hennes personlighet riktigt trädde fram.

Det är ju även så med unghästar i allmänhet, så inget specifikt pga importen, men ändå.

Köper man en häst som bara är något riden, så vet man inte riktigt vad man får.
 
Senast ändrad:
Den säljaren jag nämnt skickade videos nu sist när jag var intresserad utav en Irish sport horse x Irish cob korsning. I en film får man se när de sitter upp, rider alla gångarter i en paddock, hoppar terräng hinder i paddocken och ute på en äng. Samt när hästen hoppar vanliga hinder i ett ridhus och badar i en å. Även film på när de ryktar hela hästen inklusive huvud och de lyfter alla hovarna.
Men som ni säger kan det variera stort mellan individ och individ på hur de tar resan, så man får ju helt klart ta en funderare där.
 
Jag har reflekterat över var folk rider, om man inte har mycket mark, och som du skriver, så får man utgå från att mycket av ridningen sker i paddocken och ridhus.
Men rider ut på vägen. Normalt sett finns det väl någon slinga man kan rida genom någon allmänning, men den mesta ridningen ut går ut på asfaltsvägen. Så alla hästar från Irland är ju väldigt trafikvana, för de är vana vid att vara ute i trafiken från första början. Och där är det ju ingen som är rädd för att rida ut, det är ju bara i Sverige vi har sådana saker för oss så alla hästar rids ju ut. Precis som att ingen är rädd för att hoppa. Det är också en svensk grej irländarna aldrig har hört talas. om. När jag tycker att hindren blir för höga blir de helt ställda och förstår inte alls vad jag menar.

Sen har ju alla egen ridbana. Det är enormt få som inte har egen ridbana. Numer är ju eget ridhus väldigt vanligt också eftersom det är så mycket billigare att bygga där än här då de inte behöver någon isolering mm. Och eftersom det är så vanligt med träningstävlingar så har de flesta inkomst på sina ridhus, eftersom det finns så få inackorderingsstall. I Sverige är ju många ridhus redan proppfulla eftersom folk har sina hästar inhyrda. Det är ju bara extrema stadsbor i Dublin, Galway mm som har hästen uppstallad. Alla andra har ju sina hästar hemma eftersom de har egen mark och egna stall.

Man åker ju iväg med hästarna mer på Irland. Alla har egen transport eller lastbil så man kan ta med flera. Det är jakt, det är träningstävlingar, det är hunter trials/cross country (man tävlar bara i terrängdelen av fälttävlan), det är någon charity ride och det är tävlingar varje dag hela veckan någonstans inom en timmes bilkörning så man kan ju tävla hur mycket som helst.
 
@Ramona Vi har olika erfarenhet och det är ju bra men kanske inte någon av ska generalisera då. T ex har jag 3 ggr av x-antal resor fått prova hästar i ett ridhus. Dvs har alltså bara sett ridhus 2 ggr övrig tid har jag ridit i paddock, på terrängbanor eller ut i naturen på mina tilltänkta objekt. De 3 ridhus jag varit i har haft dåligt underlag som legat alldeles för länge utan att fixats till så där har hästarna oftast gått sämre än när jag sen tagit ut dom o provat i paddocken.
Jag har köpt häst över hela Irland, verkligen från norr till söder, och kört bil över hela ön kors o tvärs så även om jag inte bott där så har jag besökt de flesta delar och överallt har jag fått rida ut en häst och då via vägar tagits till olika fält där man kunnat galoppera ordentligt.
Jag har även ridit jakt på Irland, inget jag har nån större lust att göra igen då mesta tiden går ut på att stå still, frysa och vänta på att hundarna ska få upp spår...däremot är Hunter Trials superkul!

Tror inte vi direkt är oense men jag har ju haft ett antal olika hästar hemma under de senaste åren och behandlat dem lika, dvs minst 3 veckor i hage utan att göra nåt pga karantän, sedan ridit ut direkt varje dag i nån vecka innan jag ridit i paddock och det verkar fungera iaf. Jag hävdar fortfarande att det inte är några paddockhästar generellt även om de givetvis funkar att träna där några dagar/vecka precis som andra hästar. Och de flesta ställen jag varit på har haft oändligt stora hagar jämfört med 4-kanterna här som vissa hävdar är hage.
 
Den säljaren jag nämnt skickade videos nu sist när jag var intresserad utav en Irish sport horse x Irish cob korsning. I en film får man se när de sitter upp, rider alla gångarter i en paddock, hoppar terräng hinder i paddocken och ute på en äng. Samt när hästen hoppar vanliga hinder i ett ridhus och badar i en å. Även film på när de ryktar hela hästen inklusive huvud och de lyfter alla hovarna.
Men som ni säger kan det variera stort mellan individ och individ på hur de tar resan, så man får ju helt klart ta en funderare där.
Det du ska tänka på med såna videos är ju att du inte vet hur många ggr det tog för dom att få hästen att se så lugn ut. Kan mycket väl vara så att den är precis som videon visar men kan också vara tvärtom. Så att prova själv är en stark rekommendation.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 791
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 437
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 242
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 903
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp