Köpa häst direkt från Irland

En irländare rids in o lärs att gå framåt i alla lägen, dvs gasen ska alltid funka o när den är avrastad så funkar bromsen...om du gnäller till en irländsk säljare att hästen beter sig knäppt så frågar dom ALLTID om man gett hästen a good gallop! Och då menar de inte 1 minut i skogen utan 25-40 min galopp i friskt tempo rakt fram ute.
Vi har ju ofta inte tillgång till såna marker som de har där så efter någon vecka här så byggs det upp en frustration i irländarna som inte går att longera bort. Har man dessutom isolerat hästen, vilket man ska, o den går ensam i för liten hage för få timmar så har man bäddat för den explosion som sen kommer.
Jag rider ut mycket och kan galoppera 3 - 4 km i sträck i frisk galopp, efter det är min häst som mest tillfreds med livet. Han älskar att galoppera, snabbt och länge och tror inte han skulle bli så rolig hos någon som mest vill rida på bana eller ta någon typisk svensk mesgalopp i hundra meter ute 🙄
Våra mår bäst när de får daglig och rejäl motion. Till och med min pappa konstaterade torrt: "Om han är sådan, kanske det bara är understimulering? Det är väl ingen ordentlig ridning om inte hästen blir svett?"

Undrar förresten om min häst är irländare egentligen men ingen vet om det 🙄 Utifrån hur ni beskriver era erfarenheter skulle det kunna vara henne ni pratade om 😂
 
Men va fan 😂
Vet inte hur många jag ridit med som sitter i någon jävla arbetsgalopp.
Upp med röven din late fan, släpp handbromsen och rid 😅
Jag och Molnet har inte tid med sånt larv 😁

Ja jag vet, jag har oxå ridit ut med sådant folk... man cantrar iväg lite lätt i 400 m/tempo och hör sedan folk skrika... INTE SÅÅÅ FORT! Råkar man vara bakom så står man i princip still i galoppen 😂
 
Ja jag vet, jag har oxå ridit ut med sådant folk... man cantrar iväg lite lätt i 400 m/tempo och hör sedan folk skrika... INTE SÅÅÅ FORT! Råkar man vara bakom så står man i princip still i galoppen 😂
Njae, nu skall jag vara helt ärlig. Jag är lite mer av fegis, än så länge. Men jag skyller på att jag tagit upp ridningen igen efter 12 års uppehåll, och lite vuxen mognad på det.

De ställen vi har att galoppera på bevisats också av allehanda cyklister, bilister, personer med stavgång, barnvagnar etc

Så jag rider nog med handbromsen i.

Men då och då! 🤠😎💪🤪🐎 yihaaaa!! 😅

(När kusten är klar, alltså!)
 
Nej alltså jag rider nästan bara ut 😊. Rider i paddock/ridhus ibland då och då.
Därför jag vill ha en häst som går fram överallt och speciellt när jag vill galoppera. För jag älskar att galoppera och snabbt men inte på hästar som tvärnitar, kastar sig för att det ligger en gren fel.

Det är därför jag funderar på irländare. För så länge hästen går fram ute så är farten inga problem för mig.

Den säljaren jag pratat med på Irland säljer väldigt mycket till Sverige och har även pratat med minst 7 personer som köpt av honom. Senast förra veckan i telefon.
Men hade gärna åkt över själv och provat och har då hittat tur/retur från Köpenhamn till tex Dublin för 1 - 1500 med tex Ryanair och SAS. Sen kostar transporten av hästen 850€ 😊.

Men får se hur länge Corona varar 😔🙏.

Har som sagt redan haft en import och klart de kan reagera på resan men även en svensk kan ju ändra beteende beroende på miljö, ryttare osv.

Har en lösdrift med stoor hage som tanke vid hästens karantän. Och sen vill jag gärna ha stora hagar och mycket utevistelse för min häst. Minst 7 - 21.
Där jag funderar på att ha hästen är bra med skog och även sjöar, hav. Så där ska vi nog kunna galoppera på bra och länge 😊.

Men inget är bestämt än utan ska spara och hitta rätt häst 😁.

Väldigt tacksam för alla svar 😁
 
Njae, nu skall jag vara helt ärlig. Jag är lite mer av fegis, än så länge. Men jag skyller på att jag tagit upp ridningen igen efter 12 års uppehåll, och lite vuxen mognad på det.

De ställen vi har att galoppera på bevisats också av allehanda cyklister, bilister, personer med stavgång, barnvagnar etc

Så jag rider nog med handbromsen i.

Men då och då! 🤠😎💪🤪🐎 yihaaaa!! 😅

(När kusten är klar, alltså!)

Jag galopperar på grusvägarna, vid bilmöte saktar jag av till trav, cyklister och fotgängare galopperar jag förbi, dock i lite lugnare tempo.
Är platt och öppet här så har bra översikt.
 
Men kollar mycket på en säljares hemsida och han visar gärna en massa olika filmer på hästar man är intresserad utav. Så som vanlig hantering som ryktning, lyfta hovar, spola benen osv. Samt hur hästen är att rida i olika miljöer.
Det är alltid ett vågspel att köpa häst på postorder. Nu verkar det inte som att det är det du planerar att göra, men... Något man måste komma ihåg är att hästar kan bete sig väldigt olika beroende på vem det är som hanterar eller rider den. Så, för att veta att det är en häst som är så som du vill ha din häst så måste du träffa hästen själv.

Sen får jag väl erkänna att jag anser, som någon nämnde, att de individuella skillnaderna mellan hästarna förmodligen är lika stora oavsett om de finns på Irland eller i Sverige.
Vidare - du skrev :
Jag vill ha en lugn, trygg men pigg hobbyhäst som jag kan hitta på lite olika saker med.
Då kanske det inte nödvändigtvis måste vara en SWB som du söker? Jag menar, det kanske lika gärna kan vara en welsh cob, morganhäst eller någon annan ras som kan uppfylla dina krav och önskemål.
Jag har själv börjat fundera på vad min nästa häst ska vara, eftersom min 22-åriga drake inte direkt blir yngre. Och jag kommer, efter 30 år med halvblod, börja med att leta bland andra raser och se om jag hittar någon som uppfyller mina önskemål. Eftersom halvbloden numera avlas mer och mer utpräglat mot prestation på tävlingsbanan. Och det är inte alls vad jag söker. (min drake är dressyrstammad, med en far som är känd för att lämna knäppskallar. Och trots det är hon utmärkt som promenaddrake och sjukgymnast till mig, men jag hade inte velat ha henne som tävlingshäst!)
Och min förra promenadkamel var även han efter en hingst som var känd för att lämna idioter, men som individ var han handikapphäst hos ägaren före mig och jag lånade ut honom till ridskola i ett par år innan han pensionerades...
 
Det är alltid ett vågspel att köpa häst på postorder. Nu verkar det inte som att det är det du planerar att göra, men... Något man måste komma ihåg är att hästar kan bete sig väldigt olika beroende på vem det är som hanterar eller rider den. Så, för att veta att det är en häst som är så som du vill ha din häst så måste du träffa hästen själv.

Sen får jag väl erkänna att jag anser, som någon nämnde, att de individuella skillnaderna mellan hästarna förmodligen är lika stora oavsett om de finns på Irland eller i Sverige.
Vidare - du skrev :

Då kanske det inte nödvändigtvis måste vara en SWB som du söker? Jag menar, det kanske lika gärna kan vara en welsh cob, morganhäst eller någon annan ras som kan uppfylla dina krav och önskemål.
Jag har själv börjat fundera på vad min nästa häst ska vara, eftersom min 22-åriga drake inte direkt blir yngre. Och jag kommer, efter 30 år med halvblod, börja med att leta bland andra raser och se om jag hittar någon som uppfyller mina önskemål. Eftersom halvbloden numera avlas mer och mer utpräglat mot prestation på tävlingsbanan. Och det är inte alls vad jag söker. (min drake är dressyrstammad, med en far som är känd för att lämna knäppskallar. Och trots det är hon utmärkt som promenaddrake och sjukgymnast till mig, men jag hade inte velat ha henne som tävlingshäst!)
Och min förra promenadkamel var även han efter en hingst som var känd för att lämna idioter, men som individ var han handikapphäst hos ägaren före mig och jag lånade ut honom till ridskola i ett par år innan han pensionerades...
Lite OT

Det där med hingstar och deras rykte är ledsamt tycker jag. I alla fall när det är negativt.

Kanske kan jämförelsen halta lite, men tänk på hur olika vi ofta är våra syskon? Ofta är vi människor helsyskon, dessutom!

När det talas om hingstar som lämnar avkommor som ingen vill ha, så tycker jag ofta att det verkar hänga ihop med hur mycket de använts. Hingstar som använts mycket i ett begränsat område, häradsbetäckaren, verkar ofta få ett tråkigare rykte än någon exklusiv.

Det behövs inte många historier heller.
Få framgångar, bara de är väl omtalade, så "vet" man att han lämnar bra. Likadant åt andra hållet.

Men självklart är år av planerad avel också väldesignat för att man vill nå ett syfte. Hästar som knappt reagerar och som tar saker med jämnmod blir sällan riktigt vassa på tävlingsbanan.

Men jag tycker det verkar klokt att göra som du @border_kelpie , reflektera över vilka önskemål man har på hästen, och handla därefter.

Få personer ifrågasätter varför man avstår en schäfer om man bara vill ha en sällskapshund. Det blir en mer lyckad matchning med en "tuss" i soffan när man lever stadsliv och gillar att ta det lugnt än att ha en stressad brukshund som ligger och väntar på aktivitet i hallen.

Likadant bör vi tänka med hästarna.

Så ts fundering om en "irländare" är än så länge ganska bred. Det kan bli liksom vad som helst.

Då är ett bra tips, tycker jag, att ta kontakt med hästuppfödare eller förmedlare som har haft fokus på något mer specifikt.

Min häst, nummer tre, tex kommer från en förmedlare vars fokus varit att sälja hästar som kan funka i verksamhet.

Tänker man även som du @ameo att man vill ha en särskild ras, så är man också mer specifik.

Jag har tex valt och förälskat mig i connemara som ras. Jag har haft swb och andra raser och alla hästar har varit olika. Uppenbarligen är connemaror det också, men lite mer vet man vad man kan förvänta sig, så klart, om det är ett fullblod eller en nordsvensk, eller något däremellan.

Nu skall jag ändå avsluta detta långa inlägg med att en häst är ändå en häst, och det är ett vågspel att köpa både sett och osett.

Så många faktorer spelar roll för hur hästen och ryttaren ändå trivs tillsammans.
 
Senast ändrad:
Men va fan 😂
Vet inte hur många jag ridit med som sitter i någon jävla arbetsgalopp.
Upp med röven din late fan, släpp handbromsen och rid 😅
Jag och Molnet har inte tid med sånt larv 😁
Detta tycker jag är jättekonstigt. Att en del som du säger inte får upp röven och dessutom håller igen. Inte konstigt då med mer ”humör” från hästens sida.
 
Jag har aldrig ridit någon irländare men ägt en kallblodstravare, fullblod, KWPN och SWB, ingen har varit svårriden ute utan gått fram överallt jag bett dem och jag har utan problem kunnat rida dem alla i full galopp med andra ekipage utan att de stuckit, kastat sig eller vägrat gå fram. När jag hade en uppstallade på Ekerö brukade jag använda slalombacken att klättra i och den var väldigt bra att ha att galoppera uppför några gånger när hon var i full kondition och vi tränade styrka och uthållighet. :D

Jag antar att det handlar mer om individen och ridningen än rasen.
 
Jag har aldrig ridit någon irländare men ägt en kallblodstravare, fullblod, KWPN och SWB, ingen har varit svårriden ute utan gått fram överallt jag bett dem och jag har utan problem kunnat rida dem alla i full galopp med andra ekipage utan att de stuckit, kastat sig eller vägrat gå fram. När jag hade en uppstallade på Ekerö brukade jag använda slalombacken att klättra i och den var väldigt bra att ha att galoppera uppför några gånger när hon var i full kondition och vi tränade styrka och uthållighet. :D

Jag antar att det handlar mer om individen och ridningen än rasen.

Men klart det har med individen och ryttaren att göra också.. Inte sagt något annat! Men jag som ryttare hittar nästan inga fullblod, KWNP och SWB som jag passar med ridmässigt och som jag känner mig trygg på. Då jag som sagt inte gillar heta, svåra hästar som kastar sig om man inte jobbar dem 24/7. Utan jag vill kunna rida ut och galoppera, trava utan att behöva "jobba" hästen hela tiden. Missförstå mig inte nu, klart jag kommer jobba hästen men inte alltid. Ibland vill jag bara kunna rida ut och njuta. Vilket inte gått på de hästar jag haft/ridit på förutom 2 st. Men visst jag kanske bara träffat fel hästar under mina 18 år.

Och av det jag hört så är irländaren mer modig, går på utan att man påverkar de hela tiden. Det jag vill ha :).
Men sen om jag nu skulle hitta en häst i Sverige som är som ovan så skulle jag kunna köpa den. Men har bara hittat 2 sådana hittills.

Till TS @Problematisk jag har som sagt pratat mycket med en försäljare som säljer massor av olika hästar till Sverige och även pratat med folk han sålt till. De jag pratat med har varit väldigt nöjda med sina hästar och dess temperament. De har sagt att säljaren är väldigt enkel att ha och göra med och gärna skickar videos på saker du vill se. Så som uppsittning, lyft av ben, spolning etc. Säljaren säger också att det kostar 850£ att transportera hästen till södra Sverige.
 
Lite OT

Det där med hingstar och deras rykte är ledsamt tycker jag. I alla fall när det är negativt.

Kanske kan jämförelsen halta lite, men tänk på hur olika vi ofta är våra syskon? Ofta är vi människor helsyskon, dessutom!

När det talas om hingstar som lämnar avkommor som ingen vill ha, så tycker jag ofta att det verkar hänga ihop med hur mycket de använts. Hingstar som använts mycket i ett begränsat område, häradsbetäckaren, verkar ofta få ett tråkigare rykte än någon exklusiv.

Det behövs inte många historier heller.
Få framgångar, bara de är väl omtalade, så "vet" man att han lämnar bra. Likadant åt andra hållet.
Jag håller med dig om att det i viss mån är problematiskt med rykten. Men när man hat en häst som beter sig precis som ryktena sägerr det svårt att ignorera.
Min nuvarande drake är ursnäll så länge man inte ställer krav på henne, men skulle aldrig funka som tävlingshäst - vilket hon sannolikt är avlad för. Typ som en Ferrari tankad med bromsolja... (det är också skälet till att hon inte på några villkors vis kommer användas i avel hos mig, trots att mitt avelsintresse är stort och stammen på pappret är väldigt bra)
Den förra kamelen var egentligen lika skruvad i huvudet som ryktena sa om pappans avkommor, det tog lååååång tid att få honom trygg under ryttare, men med grundligt förarbete kunde hans ägare använda honom som handikapphäst även då hen var svag, rullstolsburen och blind. Båda fallen gäller hästar som är födda före millennieskiftet och med fäder som exporterats efter relativt få år i avel.
 
Jag valde irländare eftersom jag haft svårt att hitta det jag söker hos svenska hästar.

Under 160 cm, grövre modell utan att vara tung. Inga stora gångarter men bra galopp och trevligt hopp. Med bra galopp menar jag ren takt och lätt att korta och länga med lite stuns i.
Mycket motor, lagom känslig med mycket mod men samtidigt försiktig.
Vill gärna ha en som gått jakt med tanke på framåttänket och vanan att hoppa allt i terrängen.
 
Tror det många menar med Irländare är svårare att hitta idag då man importerar mycket hästar och även där avlar mot en modern sporthäst. Den traditionella irländaren med inblandning av draught är inte lika vanlig. Den finns men kan vara svårare att hitta.
 
Det är inte ovanligt att Irländska importer inte är vaccinerade samt kan vara smittbärare tex kvarka. Så som det står ovan så är noggran karantän ett måste. Viktigt att kolla att man verkligen vet vad det innebär med karantän samt har en stallplats som kan erbjuda det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 791
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 435
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 242
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 903
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp