Köpa häst från irland

kotten0.0

Trådstartare
Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från början tänkt att vi i slutet av 2019 skulle köpa en ponny som vi ridit ett tag men efter att ha väntat ett tag tyvärr blev det inte av.
Vi bestämde oss för att leta vidare efter en annan ponny och hittade en (i våra ögon) perfekt ponny för oss. Irländsk import, 6 år, väldigt snäll och pigg, hoppade bra men lite spänd vid ridning. Väldigt lättlärd och allt kändes verkligen jättebra men tyvärr skadade hon sig och köpet blev inte av. Efter det har vi försökt hålla koll efter fler hästar men tyvärr kommer det inte många nya annonser. Vi provred även en till ponny som det tyvärr inte klickade med. Vi har inte heller möjlighet att åka så långt.

Nu börjar vi fundera på att köpa häst direkt från Irland. Vi har haft kontakt med en säljare där som just nu har en ponny som vi fått en del filmer och bilder på. 5 år, hoppar olika hinder och går fram över allt (såsom irländare brukar vara). Jag har även en bekant som med hjälp av hennes tränare importerad en ponny och hon är jättenöjd.

Jag har lite frågor till er som köpt/importerat hästar osett från Irland:)
- är det ofta man blir lurad och får hem något helt annat än de lovade?
- finns det några personer ni rekommenderar att man undviker respektive personer som har bra rykte?
- hur funkar det med transport? Är det lätt att fixa? Hur mycket kostar det?
- går det att transportera häst direkt från Irland till norra Sverige?
- är det värt att chansa? Ponnyn verkar som något vi skulle klicka med men funkar det absolut inte kan man ju alltid testa sälja vidare;)

Dela gärna med er av alla era erfarenheter!
 
Jag hade inte rekommenderat att importera sin första häst. I övrigt har jag ingen erfarenhet av irländare, men säljarna brukar nog kunna fixa transport utan större bekymmer. De borde även kunna svara på vad det kostar.
Jag har mycket erfarenhet innan vi har har bara inte kunnat ha egen häst tidigare pga av personliga själ så jag tror nog inte det ska vara något skillnad. Min kompis importerade sin första häst och det var inga problem
 
Jag har inte importerat själv men har en vän som importerar flera i sitt företag. Hen avråder generellt privatpersoner från att importera själva eftersom det kan bli trassligt. De flesta ponnyer och hästar hen fått hem har varit supertrevliga, men en del har också haft skador, varit rädda och osäkra eller varit en helt annan ponny än den som utlovats. Alla reklamationer har inte gått igenom, men förlusten på dessa ponnyer har täckts av vinsten hen gjort på de andra.
 
Jag har varit väldigt nära att importera häst från Irland, för mig skadade den hästen sig så det blev inget av det. Hade varit där och provridit, men i slutänden blev det inget av det.
Och nu med facit i hand är jag glad att det inte blev något. De har en helt annan hästsyn på irland än va vi t ex. har i Sverige, dressyr rids inte på samma sätt. Är man beredd att lägga ner jobb fine kör.

Grejen med import, det är inte bara själva hästen som kostar, det kostar även en bra slant att transportera den, kommer inte riktigt ihåg var priset låg på när jag kollade, men tror det låg runt 10 000kr och då var det bara transport till gränsen. Finns säkert transporter som kan ta hela vägen.

Sen tillkommer tilläggsregistreringen. Jag skulle säga att det kostar mer än det smakar, bättre att försöka hitta någon som redan är i Sverige och som kanske kommer från Irland istället. Så hade jag gjort.
 
Om ni redan har avböjt en häst för att ni inte klickar. Hur stor är chansen att en import skulle kunna vara just DEN hästen då?

Chansen finns förstås.
Men det är ju bra mycket roligare om man känner för hästen.
Än att stå där med en import med allt vad det innebär både i känslor och tid och engagemang, ställa den i karantän och komma igång och sen inse att man vill sälja för att det nog inte var vad ni sökte trots allt?
Är det ändå lite viktigt att man klickar och det känns bra, så leta vidare i Sverige. Tycker jag.
 
Jag importerade min häst från England efter att jag jobbat där och ridit honom en sommar. Jag visste alltså vad jag fick. Det kostade 13500 att få honom körd från södra England till Stockholm och detta är 8 år sedan.

Han kom fram uttorkad med gaskolik och såg ut att ha tappat 100 kg på 5 dagars transport. Det var inte företagets fel, de gjorde allt rätt men stressen tog hårt på honom.

Jag skulle inte göra om det för en häst jag inte känner. Nu råkade detta vara hästen med stort H och allt gick bra men...

Ta en långhelg och åk en lite längre sväng i Sverige istället
 
Om ni redan har avböjt en häst för att ni inte klickar. Hur stor är chansen att en import skulle kunna vara just DEN hästen då?

Chansen finns förstås.
Men det är ju bra mycket roligare om man känner för hästen.
Än att stå där med en import med allt vad det innebär både i känslor och tid och engagemang, ställa den i karantän och komma igång och sen inse att man vill sälja för att det nog inte var vad ni sökte trots allt?
Är det ändå lite viktigt att man klickar och det känns bra, så leta vidare i Sverige. Tycker jag.
De sa tex att hästen var känslig men det var det absolut inte. Det fanns inte direkt nån film men eftersom den stod så nära bestämde vi oss för att testa
 
De sa tex att hästen var känslig men det var det absolut inte. Det fanns inte direkt nån film men eftersom den stod så nära bestämde vi oss för att testa

Men vad säger att den här importen ni sett på film passar? Det är ju en ren chansning. Men ja, så kan man ju också köpa häst. I så fall tycker jag att det är schysst mot hästen att ta med det i beräkningen, dvs den kanske inte passar men man säljer inte vidare hästen det första man gör.
 
Jag importerade min häst från England efter att jag jobbat där och ridit honom en sommar. Jag visste alltså vad jag fick. Det kostade 13500 att få honom körd från södra England till Stockholm och detta är 8 år sedan.

Han kom fram uttorkad med gaskolik och såg ut att ha tappat 100 kg på 5 dagars transport. Det var inte företagets fel, de gjorde allt rätt men stressen tog hårt på honom.

Jag skulle inte göra om det för en häst jag inte känner. Nu råkade detta vara hästen med stort H och allt gick bra men...

Ta en långhelg och åk en lite längre sväng i Sverige istället
oj, måste ha varit en oseriös transportör, importerade två ponnyer från norra England nu i november, kostade 6000 kronor/styck inklusive alla papper till Stockholm (tilläggsregistrering kostar 650 kronor i det ena avelsförbundet och 450 i det andra). Den transportör jag valde har fodrat och vattnat genom hela resan, och har gott omdöme från hela Europa men ingen av de andra transportörerna (också med goda referenser) skulle ha mer än 8000 kronor...

KL. Ts, det är väldigt vanligt idag (har väl alltid varit men svenska ponnyer är otroligt dyra idag) att det importeras från Irland/England (innan Brexit) eftersom prisskillnaden är markant. Det man ska veta är att det blir en chansning, de flesta av våra vänner som importerade eller köpt nyimporterade ponnyer förra året är mycket nöjda med sina hästar dock, däremot är hästarna inte behandlade på det sätt vi är vana med. Det har vållat problem i ett par fall som jag känner till men där är det nya ägarna som kanske inte haft förståelse för att irländare är vana att ridas ganska hårt och det därför har blivit problem. Våra ponnyer från England går bra, men de är inte ridna som i Sverige dock, de hoppar otroligt bra, men är inte skolade något på banan vilket är det vi jobbar med nu. Sammantaget var de dock så billiga jämfört med vad svenska ponnyer går för nu att jag anser att det är värt det. Så är det överlag med de vänner som importerat ponnyerna och visst är det mycket arbete om man vill ha en dressyrponny, våra vänner har dock köpt uteslutande ponnyer för hoppning och det kan de utan och innan, så jobbar de med markarbetet allt eftersom liksom. Skoning och lastning är andra grejer som det behövt träna på.

Om man är beredd på att hästarna är annorlunda hanterade och ridna än vi är vana med, så vänd er till ett försäljningsstall, de är troligen ofta vana med att även skicka utomlands. Jag hade inte tvekat att köpa privat, och det blir nog nästa ponny, men jag har också möjlighet att ta chansningen, även om det skulle bli fel och inte vara det som förväntades. Dock ser jag inget problem i att sälja vidare en häst som inte visar sig passa, finns ju gott om svenska importörer som importerar billigt och säljer dyrt. Kan faktiskt inte riktigt se skillnaden på om man som privatperson importerar och säljer en ponny.
 
De sa tex att hästen var känslig men det var det absolut inte. Det fanns inte direkt nån film men eftersom den stod så nära bestämde vi oss för att testa
Man vet ju aldrig förrän man testat.

Risken är ju att en osedd import inte alls är vad ni förväntat er.
Det är ju rätt lätt för säljaren att utelämna nåt, för er viktigt, också.

Jag hade aldrig chansat om jag vet att jag helst vill klicka med hästen.
 
@kotten0.0 tänkte bara inflika att det nog är bra att räkna på om det verkligen blir så mycket billigare efter brexit gissar att det tillkommer både moms och tullavgifter även på levande djur nu precis som på andra varor från Storbritannien . I övrigt tycker jag du har fått många andra kloka råd i tråden har ingen egen erfarenhet.
 
@kotten0.0 tänkte bara inflika att det nog är bra att räkna på om det verkligen blir så mycket billigare efter brexit gissar att det tillkommer både moms och tullavgifter även på levande djur nu precis som på andra varor från Storbritannien . I övrigt tycker jag du har fått många andra kloka råd i tråden har ingen egen erfarenhet.
Irland är en egen nation som fortfarande är med i EU.
Nordirland tillhör dock Storbritannien som gått ur EU.
Viktigt att ha koll på vad som är vad och, precis som du nämnde, att man måste ha koll på att fler avgifter kan tillkomma eftre Brexit.
 
Om det är viktigt för er att klicka med hästen så tycker jag inte det låter som att importera själva låter som en bra idé för just er. Beroende på vem du köper ifrån kan du få hem vad som helst som inte ens är ponnysize. Utöka ert sökområde här hemma istället där ni kan prova ponnyn innan.
 
OT men vet någon hur det går med importen från Irland nu? Transporterna går ju genom England. Blir det besvärligare? Ökad kostnad?
 
OT men vet någon hur det går med importen från Irland nu? Transporterna går ju genom England. Blir det besvärligare? Ökad kostnad?
Ökade kostnader blir det nog per automatik men det finns ju båtar som går från Irland direkt till fastlandet och då slipper man Storbritannien. Blir ju långa båtresor men att kuska från Fishguard, Wales till Dover, England för vidare transport till Calais, Frankrike är ju redan det en resa på över 50 svenska mil och inget man gör i en handvändning i normal brittisk trafik.
 
Ökade kostnader blir det nog per automatik men det finns ju båtar som går från Irland direkt till fastlandet och då slipper man Storbritannien. Blir ju långa båtresor men att kuska från Fishguard, Wales till Dover, England för vidare transport till Calais, Frankrike är ju redan det en resa på över 50 svenska mil och inget man gör i en handvändning i normal brittisk trafik.
Men är väl den vägen de flesta gått hittills? Eller vi brukade köra Harwich till Hook of holland om de inte åkte till Göteborg.
 
Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från början tänkt att vi i slutet av 2019 skulle köpa en ponny som vi ridit ett tag men efter att ha väntat ett tag tyvärr blev det inte av.
Vi bestämde oss för att leta vidare efter en annan ponny och hittade en (i våra ögon) perfekt ponny för oss. Irländsk import, 6 år, väldigt snäll och pigg, hoppade bra men lite spänd vid ridning. Väldigt lättlärd och allt kändes verkligen jättebra men tyvärr skadade hon sig och köpet blev inte av. Efter det har vi försökt hålla koll efter fler hästar men tyvärr kommer det inte många nya annonser. Vi provred även en till ponny som det tyvärr inte klickade med. Vi har inte heller möjlighet att åka så långt.

Nu börjar vi fundera på att köpa häst direkt från Irland. Vi har haft kontakt med en säljare där som just nu har en ponny som vi fått en del filmer och bilder på. 5 år, hoppar olika hinder och går fram över allt (såsom irländare brukar vara). Jag har även en bekant som med hjälp av hennes tränare importerad en ponny och hon är jättenöjd.

Jag har lite frågor till er som köpt/importerat hästar osett från Irland:)
- är det ofta man blir lurad och får hem något helt annat än de lovade?
- finns det några personer ni rekommenderar att man undviker respektive personer som har bra rykte?
- hur funkar det med transport? Är det lätt att fixa? Hur mycket kostar det?
- går det att transportera häst direkt från Irland till norra Sverige?
- är det värt att chansa? Ponnyn verkar som något vi skulle klicka med men funkar det absolut inte kan man ju alltid testa sälja vidare;)

Dela gärna med er av alla era erfarenheter!
Varför inte kolla runt bland uppfödare där ni bor med omnejd? :-) Finns säkert någon, finns det någon ridskola där ni bor så hör er för där om de känner till någon seriös säljare. Kolla med Connemarastuterier, bara antog att det var en connemara ni tänkt på?
 

Liknande trådar

Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
696
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 921
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp