Köpa häst från irland

Importerar du är det lite som att köpa "grisen i säcken", du har inge aning om du klickar med hästen.
Bara för att hästen är snäll och funkar där behöver det inte betyda att den funkar likadant i ditt stall med dig som ryttare. Så köper man importer på detta sätt tycker jag man ska vara beredd att kanske får du inte hem det du önskar, då får du vara beredd jobba med att anpassa dig efter hästen.
Eftersom ni verkar vara väldigt noga med att verkligen hitta rätt häst tycker jag det känns väldigt riskfyllt att köpa en import man inte vet något om.
 
En i mitt närområde köpte en ponny från Nederländerna, direkt från en känd uppfödare inom rasen. När ponnyn anlände visade det sig att den var en häst. Den är mycket spänd i hantering och har mycket eftersatt hovvård. Planen är att de kan börja rida den ungefär ett år efter att den anlänt till Sverige. Då har den kommit ikapp med sin utbildning och hovarna har stabiliserats tillräckligt för att belastas.

Hade de lagt till kostnaden för vad denna häst har kostat under första året, till den ursprungliga köpesumman så tror jag att de hade hittat en bättre lämpad ponny i Sverige. Men vi tänker olika.
 
En i mitt närområde köpte en ponny från Nederländerna, direkt från en känd uppfödare inom rasen. När ponnyn anlände visade det sig att den var en häst. Den är mycket spänd i hantering och har mycket eftersatt hovvård. Planen är att de kan börja rida den ungefär ett år efter att den anlänt till Sverige. Då har den kommit ikapp med sin utbildning och hovarna har stabiliserats tillräckligt för att belastas.

Hade de lagt till kostnaden för vad denna häst har kostat under första året, till den ursprungliga köpesumman så tror jag att de hade hittat en bättre lämpad ponny i Sverige. Men vi tänker olika.
I Holland har man E-ponnyer som är i storlek 148.1-156.9 cm så där kan det helt klart bli missförstånd om man inte är påläst.
 
oj, måste ha varit en oseriös transportör, importerade två ponnyer från norra England nu i november, kostade 6000 kronor/styck inklusive alla papper till Stockholm (tilläggsregistrering kostar 650 kronor i det ena avelsförbundet och 450 i det andra). Den transportör jag valde har fodrat och vattnat genom hela resan, och har gott omdöme från hela Europa men ingen av de andra transportörerna (också med goda referenser) skulle ha mer än 8000 kronor...
Absolut inte utan ett professionellt företag med goda referenser. Det är inte transportföretagets fel att hästen är känslig för foderbyten och stress och slutar dricka om rutiner bryts.
 
Absolut inte utan ett professionellt företag med goda referenser. Det är inte transportföretagets fel att hästen är känslig för foderbyten och stress och slutar dricka om rutiner bryts.
Nja, fast jag tänkte mer på priset, verkar vara exceptionellt högt för resor från England som ligger runt 6-10000 på de flesta bolag, som sagt, 8000 var det högsta jag hittade efter att kollat med ett tiotal bolag, min vän som regelbundet importerar från avkrokarna på Irland till norra Sverige betalar runt 14-15000 från dörr till dörr (norr om Örnsköldsvik) så att avråda någon från att handla för att transporten är dyr och dra till med ett pris som är långt över vad en "normal" transportör tar i dagsläget är ju lite synd...
 
OT men vet någon hur det går med importen från Irland nu? Transporterna går ju genom England. Blir det besvärligare? Ökad kostnad?
Som jag har förstått det kommer inte Irlands handel att påverkas av Brexit, inte levande djur heller, oavsett om de åker genom England eller inte. Det är väl högst tveksamt även vad som kommer att gälla från England, vet att de håller på att driva igenom något som förväntas bli klart ganska snart att renrasiga och stambokförda individer ska kunna exporteras som förut, vi har en ponny som ev väntar på att komma över så hoppas på att det blir verklighet av det.
 
Importerar du är det lite som att köpa "grisen i säcken", du har inge aning om du klickar med hästen.
Bara för att hästen är snäll och funkar där behöver det inte betyda att den funkar likadant i ditt stall med dig som ryttare. Så köper man importer på detta sätt tycker jag man ska vara beredd att kanske får du inte hem det du önskar, då får du vara beredd jobba med att anpassa dig efter hästen.
Eftersom ni verkar vara väldigt noga med att verkligen hitta rätt häst tycker jag det känns väldigt riskfyllt att köpa en import man inte vet något om.
Fast så är det ju även när man köper i sverige, hästar kan ändra beteende väldigt mycket beroende på uppställning och ryttare. Det är alltid en risk att köpa hästar oavsett.
 
Nja, fast jag tänkte mer på priset, verkar vara exceptionellt högt för resor från England som ligger runt 6-10000 på de flesta bolag, som sagt, 8000 var det högsta jag hittade efter att kollat med ett tiotal bolag, min vän som regelbundet importerar från avkrokarna på Irland till norra Sverige betalar runt 14-15000 från dörr till dörr (norr om Örnsköldsvik) så att avråda någon från att handla för att transporten är dyr och dra till med ett pris som är långt över vad en "normal" transportör tar i dagsläget är ju lite synd...
Jag hoppas att inte tyngden på mitt inlägg hamnade på priset. Jag berättade bara om min erfarenhet och där är priset en parameter, något som jag för övrigt tyckte var helt rimligt för servicen. Några få tusingar hit eller dit bör oavsett inte påverka beslut kring hästköp. Men det säger sig självt att det är mer risk inblandat att köra en häst genom halva Europa och det är en anledning till att avråda.
 
Fast så är det ju även när man köper i sverige, hästar kan ändra beteende väldigt mycket beroende på uppställning och ryttare. Det är alltid en risk att köpa hästar oavsett.
Jo men en häst i Sverige han du träffa, leda, borsta, sadla, prova rida i ridhus, paddock och rida ut. Och även träffa flera ggr. Så får man iaf ett hum om hur hästen är. En importhäst har man ju ingen aning då man aldrig ens varit nära hästen.
 
Jo men en häst i Sverige han du träffa, leda, borsta, sadla, prova rida i ridhus, paddock och rida ut. Och även träffa flera ggr. Så får man iaf ett hum om hur hästen är. En importhäst har man ju ingen aning då man aldrig ens varit nära hästen.
Det man vet med importhästar är att dom uppenbarligen är ridbara, hanterbara osv. Annars är det svårt att göra reklam för dom. Det man inte vet är ju ifall hästen kräver en viss typ av människa för att vara hanterbar och det är svårt även när man träffar hästarna flera gånger. Många hästar uppför sig exemplariskt när ägaren är med men som ändrar sig väldigt sen när man är ensam med den. Det går verkligen aldrig att veta hur en häst är fören man har köpt den och står ensam med den.

Det är ju bara att ta en snabb titt på alla som blivit besvikna och känner sig lurade och tror att ägaren har undanhållit saker och ting pga att hästarna ändrat sig så otroligt mycket sen dom bytt ägare.
 
Jo men en häst i Sverige han du träffa, leda, borsta, sadla, prova rida i ridhus, paddock och rida ut. Och även träffa flera ggr. Så får man iaf ett hum om hur hästen är. En importhäst har man ju ingen aning då man aldrig ens varit nära hästen.
Som säljare har jag tack och lova aldrig varit med om köpare som vill provrida hästen överallt och åka hit och dit med den och idag är det nog få som hinner åka och titta på ponnyerna flera gånger. De jag sålt under senaste året har gått på en gång till första spekulant som provridit, de har behövt bestämma sig snabbt eftersom det är en väldig åtgång på ponnyer... Det har då varit ponnyer för 50-75.000, ungefär liknande som en hyfsad irländare kostar, så varken superdyra eller billiga. Men visst, kan hålla med om att man i alla fall kan provrida en häst i Sverige på ett annat sätt.
 
För att klargöra: vi letar alltså efter en häst att jobba vidare med, alltså en häst som inte är "färdig". Hästen vi provred och tänkte köpa var långt ifrån färdigutbildad, hon hade inte ens hoppat under ryttare i Sverige.

Ang. den andra hästen vi provred så använde jag nog fel uttryck med att vi inte klickade med den. Vi insåg nu efteråt att det inte riktigt stod i annonsen om den var pigg eller inte men eftersom den var uppstallad så nära oss tänkte vi att det inte skulle skada att provrida. Den var en lite äldre häst än vi tänkt oss i första hand men det är så svårt att hitta häst just nu så vi fick sänka våra krav.

Med hästen på Irland är vi förstås mer noggranna med detaljer, tex har dom skickat många filmer i olika sammanhang, som hoppning ute i terrängen, hoppning på bana och vanligt flat work på banan. Han ser pigg ut och ägaren beskriver honom som en genuin häst. Vi har också kollat upp med stallet och de har många nöjda kunder, både de som köpt hästar och fått hem precis vad de blivit lovade och de som lämnat in hästar för träning och blivit nöjda. Det var bland annat en svensk person såg jag.

Visst är det alltid svårt att köpa häst osedd men det här känns verkligen som en häst för oss som skulle vara rolig att jobba vidare med.
 
Det man också skall kolla upp när man köper från Irland/Storbritannien är att de inte har samma tankar kring vaccination av hästinfluensa som vi har. Vaccinationsstatus behöver kollas upp och karantänstall fixas till hemkomst.
 
Om det är viktigt att klicka med hästen eller att det är/inte är en viss typ: köp ALDRIG osett.

Spelar det mindre roll vilken typ av mentalitet hästen har, du är OK med att ta det du får och är beredd på en del strul i början (alla reser inte bra t ex) - chansa. För det är just vad det är: en chansning.
 
För att klargöra: vi letar alltså efter en häst att jobba vidare med, alltså en häst som inte är "färdig". Hästen vi provred och tänkte köpa var långt ifrån färdigutbildad, hon hade inte ens hoppat under ryttare i Sverige.

Ang. den andra hästen vi provred så använde jag nog fel uttryck med att vi inte klickade med den. Vi insåg nu efteråt att det inte riktigt stod i annonsen om den var pigg eller inte men eftersom den var uppstallad så nära oss tänkte vi att det inte skulle skada att provrida. Den var en lite äldre häst än vi tänkt oss i första hand men det är så svårt att hitta häst just nu så vi fick sänka våra krav.

Med hästen på Irland är vi förstås mer noggranna med detaljer, tex har dom skickat många filmer i olika sammanhang, som hoppning ute i terrängen, hoppning på bana och vanligt flat work på banan. Han ser pigg ut och ägaren beskriver honom som en genuin häst. Vi har också kollat upp med stallet och de har många nöjda kunder, både de som köpt hästar och fått hem precis vad de blivit lovade och de som lämnat in hästar för träning och blivit nöjda. Det var bland annat en svensk person såg jag.

Visst är det alltid svårt att köpa häst osedd men det här känns verkligen som en häst för oss som skulle vara rolig att jobba vidare med.

Det möjligt att det inte finns några argument mot att köpa häst från Irland ur ert perspektiv. Men vilka är argumenten för, begriper jag inte?
 
För att klargöra: vi letar alltså efter en häst att jobba vidare med, alltså en häst som inte är "färdig". Hästen vi provred och tänkte köpa var långt ifrån färdigutbildad, hon hade inte ens hoppat under ryttare i Sverige.

Ang. den andra hästen vi provred så använde jag nog fel uttryck med att vi inte klickade med den. Vi insåg nu efteråt att det inte riktigt stod i annonsen om den var pigg eller inte men eftersom den var uppstallad så nära oss tänkte vi att det inte skulle skada att provrida. Den var en lite äldre häst än vi tänkt oss i första hand men det är så svårt att hitta häst just nu så vi fick sänka våra krav.

Med hästen på Irland är vi förstås mer noggranna med detaljer, tex har dom skickat många filmer i olika sammanhang, som hoppning ute i terrängen, hoppning på bana och vanligt flat work på banan. Han ser pigg ut och ägaren beskriver honom som en genuin häst. Vi har också kollat upp med stallet och de har många nöjda kunder, både de som köpt hästar och fått hem precis vad de blivit lovade och de som lämnat in hästar för träning och blivit nöjda. Det var bland annat en svensk person såg jag.

Visst är det alltid svårt att köpa häst osedd men det här känns verkligen som en häst för oss som skulle vara rolig att jobba vidare med.
Bara för att hästen beter sig och funkar på ett visst sätt i stallet på Irland med ryttaren där, så behöver inte det betyda att den kommer funka likadant i Sverige med er som ryttare.
Tex kanske den blir stressad, osäker och nervig häst, och inte alls funkar som den gjorde på Irland. Den kanske är stark och svårriden, eller slö och inte känslig i munnen. Är ni beredda att ta vad ni får oavsett vad det är så ser jag inge problem att köpa en import, men var beredd på att den kanske inte alls är som ägaren beskriver eller som det ser ut på videon. Det är inte schyst att importera en häst och sedan sälja när man inser att den inte var vad som utlovades.
 
Bara för att hästen beter sig och funkar på ett visst sätt i stallet på Irland med ryttaren där, så behöver inte det betyda att den kommer funka likadant i Sverige med er som ryttare.
Tex kanske den blir stressad, osäker och nervig häst, och inte alls funkar som den gjorde på Irland. Den kanske är stark och svårriden, eller slö och inte känslig i munnen. Är ni beredda att ta vad ni får oavsett vad det är så ser jag inge problem att köpa en import, men var beredd på att den kanske inte alls är som ägaren beskriver eller som det ser ut på videon. Det är inte schyst att importera en häst och sedan sälja när man inser att den inte var vad som utlovades.
Jag tror inte hästen bryr sig om anledningen att den säljs. Vad är skillnaden att importera eller köpa en osedd häst och sälja om det inte fungerar mot att importera för att sälja (finns mängder av importörer som importerar ponnyer för 30-40 och säljer direkt för 70-100) mot att köpa en häst, få cancer eller genomgå en separation och inse att man behöver sälja? Hästen vet knappast anledningen till att den byter stall... Och det är väl bra att vi har importörer så de som inte vill chansa kan provrida?
 
Men om det är aktuellt att köpa en häst osedd, varför importera? Är det inte enklare att söka inom landet och be om den dokumentation ni behöver för att göra en bedömning ifall det är något för er? Så blir transporten blir kortare, billigare och ni slipper allt krångel kring import.

(obs att jag inte rekommenderar att köpa häst osedd, men om man ändå är öppen för det så tänker jag att man ändå inte behöver gå över ån för att hämta vatten..)
 

Liknande trådar

Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
697
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 922
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp