Köpa häst från irland

Nu har inte jag importerat någon häst. Men ridningen skiljer sig rätt mycket. Där får de ju vara ute och galoppera på ordentligt. I grupp och hoppa massor. Jag vet ju ett gäng importer som blivit rätt knäppa när de kommer till Sverige och ska ridas i ridhus och ridas ut under kontrollerade former på begränsat med ridvägar.
 
Men om det är aktuellt att köpa en häst osedd, varför importera? Är det inte enklare att söka inom landet och be om den dokumentation ni behöver för att göra en bedömning ifall det är något för er? Så blir transporten blir kortare, billigare och ni slipper allt krångel kring import.

(obs att jag inte rekommenderar att köpa häst osedd, men om man ändå är öppen för det så tänker jag att man ändå inte behöver gå över ån för att hämta vatten..)
Det finns ju en klar fördel med att importera faktiskt: Priset. Det kan ingen komma ifrån att svenska ponnyer är svindyra dag. Har man möjlighet är det väl bra att köpa i Sverige, alla har dock inte den möjligheten eller den ekonomin. Att man inte har råd att lägga 80.000 på en medioker ponny som hoppar LC när du får den för 40-45 på Irland har jag som ponnyförälder alla förståelse för. Och, bara en import landat på svensk mark blir den genast 35000 kronor dyrare än vad den kostat att köpa så det samma gäller ju liksom ponnyer som importörer tagit risken med (full förståelse för det med, det ska försöka hållas i karantän, det är en risk att importera, det kostar att tilläggsregga etc).

Vi tog risken som sagt och importerade två ponnyer från England innan årsskiftet. Fick hem två fantastiska ponnyer som går för många, många mer tusenlappar här än vad vi betalt för dem i England om man skulle köpa en svensk, liknande ponny. Sedd eller osedd. Transporten är inte det minsta krånglig, inte från ett EU-land. Och även med de dyrare transportörerna blir ponnyerna billigare än om man skulle köpa liknande ponny i Sverige.
 
Jag tror inte hästen bryr sig om anledningen att den säljs. Vad är skillnaden att importera eller köpa en osedd häst och sälja om det inte fungerar mot att importera för att sälja (finns mängder av importörer som importerar ponnyer för 30-40 och säljer direkt för 70-100) mot att köpa en häst, få cancer eller genomgå en separation och inse att man behöver sälja? Hästen vet knappast anledningen till att den byter stall... Och det är väl bra att vi har importörer så de som inte vill chansa kan provrida?
För att det är ett levande djur och inte en vara? det är stressande för ett djur att importeras, hamna i ett nytt hem, vara där i 2 månader, ägaren inser att det inte funkar, främlingar ska komma och provrida den nya hästen, sedan ska den flytta igen. Allt detta inom loppet av 6 månader är inte schyst emot hästen, onödig stress och oro.

Jag tycker inte försäljningsstall har en schyst hästsyn, först tar man in hästen, säljer den snabbt, sedan får man tillbaka den eftersom man har bytes rätt på 6 månader, och säljer igen, och den som blir lidande i denna karusell är hästen.

Jag tycker att köper man osedda hästar ska man vara beredd att ta det man får oavsett om hästen inte är vad som utlovades. Är man inte beredd att göra det utan det är viktigt att det blir rätt, ja då åker man och provrider hästen så man har större chans att det blir rätt häst i rätt hem (trots provridning kan det bli fel, men då har iaf köparen gjort så gott dem kan)
 
För att det är ett levande djur och inte en vara? det är stressande för ett djur att importeras, hamna i ett nytt hem, vara där i 2 månader, ägaren inser att det inte funkar, främlingar ska komma och provrida den nya hästen, sedan ska den flytta igen. Allt detta inom loppet av 6 månader är inte schyst emot hästen, onödig stress och oro.

Jag tycker inte försäljningsstall har en schyst hästsyn, först tar man in hästen, säljer den snabbt, sedan får man tillbaka den eftersom man har bytes rätt på 6 månader, och säljer igen, och den som blir lidande i denna karusell är hästen.

Jag tycker att köper man osedda hästar ska man vara beredd att ta det man får oavsett om hästen inte är vad som utlovades. Är man inte beredd att göra det utan det är viktigt att det blir rätt, ja då åker man och provrider hästen så man har större chans att det blir rätt häst i rätt hem (trots provridning kan det bli fel, men då har iaf köparen gjort så gott dem kan)
Ok, jag tycker du säger emot dig själv när du pratar om provridningar hit och dit och flera gånger och att säljaren för en import har dålig hästsyn ärligt talat. Jag hade aldrig utsatt mina ponnyer för en massa provridningar av ungar, det har jag inte behövt de få jag har sålt hittills heller, där har man kommit och provridit en gång och sedan har man köpt hästen liksom...
 
Ok, jag tycker du säger emot dig själv när du pratar om provridningar hit och dit och flera gånger och att säljaren för en import har dålig hästsyn ärligt talat. Jag hade aldrig utsatt mina ponnyer för en massa provridningar av ungar, det har jag inte behövt de få jag har sålt hittills heller, där har man kommit och provridit en gång och sedan har man köpt hästen liksom...
På vilket sätt säger jag emot mig själv? jag tycker inte man ska köpa osedda hästar om det är viktigt att det blir en bra match. Då ska man köpa en häst man kan provrida innan köpet.
Jag sa aldrig att hästförsäljningsstall har dålig hästsyn, men det är vetenskapligt bevisat att hästar blir stressad att av flytta flera ggr på kort tid. Och att ha tex 3 olika ägare/ryttare/stall på 6 månader är också jobbigt för hästen.
Ingen har väl sagt något om provridning av massa ungar? däremot är det ju helt normal att folk åker ut och provrider innan köp, och det är ju inte helt ovanligt att det tar ett tag innan man hittar rätt köpare som matchar med hästen och säljaren. Det är ju inte jätte vanligt att den 1:a personen som provrider hästen är den rätta köparen = flera olika personer provrider hästen innan man hittar rätt köpare.
 
På vilket sätt säger jag emot mig själv? jag tycker inte man ska köpa osedda hästar om det är viktigt att det blir en bra match. Då ska man köpa en häst man kan provrida innan köpet.
Jag sa aldrig att hästförsäljningsstall har dålig hästsyn, men det är vetenskapligt bevisat att hästar blir stressad att av flytta flera ggr på kort tid. Och att ha tex 3 olika ägare/ryttare/stall på 6 månader är också jobbigt för hästen.
Ingen har väl sagt något om provridning av massa ungar? däremot är det ju helt normal att folk åker ut och provrider innan köp, och det är ju inte helt ovanligt att det tar ett tag innan man hittar rätt köpare som matchar med hästen och säljaren. Det är ju inte jätte vanligt att den 1:a personen som provrider hästen är den rätta köparen = flera olika personer provrider hästen innan man hittar rätt köpare.
Ja det är helt normalt, men jag förstår inte riktigt varför en privatsäljares häst skulle må mindre dåligt över massa olika ryttare än en importerad, provryttare är ju olika ryttare och säkerligen också väldigt stressigt för hästarna... Är du emot ridskolor också? Är ju otroligt mycket ryttare som rider hästarna där också? Sammantaget är det nog tur att vi har både ridskolor och importörer. Den svenska ponnyuppfödningen är inte så stor, och ponnyerna hade ju troligen inte räckt till i så fall.

Jag hade personligen aldrig sålt häst till någon som vill tramsa runt och provrida överallt, dra hästen till ridhus, etc. Nu är jag ingen försäljare men har sålt de ponnyer dottern växt ur, en vanlig företeelse inom ponnyvärlden som jag väl ärligt talat inte har det minsta dåligt samvete för, de har hamnat i goda hem utan veliga spekulanter som känner att de behöver provrida flera gånger och dra runt hästen överallt för att prova.
Sedan finns det inga garantier, den enda gången det faktiskt blivit fel för oss är när vi gjort allt efter skolboken, provridit, veterinärbesiktat etc. Den ponnyn funkar inte alls för ändamålet och kommer att säljas inom kort igen. De andra har vi köpt osedda, och det har blivit hur bra som helst, och då också två importer.
 
Jag tänker nog att det är lite skillnad ändå på att köpa en osedd svensk häst som hamnar hos fel och behöver säljas.
Än en som ska importeras dvs transporteras långt och sen passar det inte och den igen ska försöka hitta sin nya ägare.

Ett handelsstall är ju en sak men som privatperson som ska importera EN häst, då kanske man bara kan leta vidare i Sverige. För hästens skull liksom.

Har sett irländska hästar/ponnys kliva av transporten som staket och det är ju verkligen inte en rolig syn.
 
Jag köpte min häst från Irland för 3 år sedan, dock reste jag till Irland för att provrida först, och ordnade självklart med egen veterinärbesiktning. Transporten kostade ca 10 000 till sthlm, det transportbolaget körde iaf inte längre norrut än så.
Ja, det tog säkert ett halvår för hästen att komma till ro (de verkar inte alltid vara så snälla mot sina hästar på Irland) och han var ju helt grön inom dressyren när han kom, men sett till priset (ink frakt) har han varit väl värd pengarna. Importerade då jag helt enkelt inte hittade den typen av frisk hobbyhäst i min prisklass i Sverige, och ville inte betala mer för en "bättre" häst då jag inte tävlar eller vill hoppa 1,20.
 
Det är sant, kan vara så också. Just min häst anlände iaf väldigt huvudskygg.
Jag vet att det är så. Bott och jobbat på Irland på olika ställen. Ofta hämtades dom bara in från fältet när dom skulle säljas där dom gått med sin flock sedan dom föddes i princip, helt ohanterade. Gör du samma sak med vilken häst som helst så är dom också huvudskygga och osäkra tills dom har vant sig.
 
Ja det är helt normalt, men jag förstår inte riktigt varför en privatsäljares häst skulle må mindre dåligt över massa olika ryttare än en importerad, provryttare är ju olika ryttare och säkerligen också väldigt stressigt för hästarna... Är du emot ridskolor också? Är ju otroligt mycket ryttare som rider hästarna där också? Sammantaget är det nog tur att vi har både ridskolor och importörer. Den svenska ponnyuppfödningen är inte så stor, och ponnyerna hade ju troligen inte räckt till i så fall.

Jag hade personligen aldrig sålt häst till någon som vill tramsa runt och provrida överallt, dra hästen till ridhus, etc. Nu är jag ingen försäljare men har sålt de ponnyer dottern växt ur, en vanlig företeelse inom ponnyvärlden som jag väl ärligt talat inte har det minsta dåligt samvete för, de har hamnat i goda hem utan veliga spekulanter som känner att de behöver provrida flera gånger och dra runt hästen överallt för att prova.
Sedan finns det inga garantier, den enda gången det faktiskt blivit fel för oss är när vi gjort allt efter skolboken, provridit, veterinärbesiktat etc. Den ponnyn funkar inte alls för ändamålet och kommer att säljas inom kort igen. De andra har vi köpt osedda, och det har blivit hur bra som helst, och då också två importer.
En svensk häst mår lika dåligt av att flytta massor. Det jag motsätter mig är att importera en häst eftersom den är osedd och inte kan provridas, OM man inte är beredd att ta det som kommer. Eftersom det inte finns garanti att det säljare säger är sant, eller att hästen beter sig likadant här som den gjorde i det förra landet.

Det finns en anledning att ridskolor är väldigt noga med vilka hästar dem har, och att dem ibland säljer hästar pga att dem inte trivs som ridskolehästar, att vara en ridskolehäst är väldigt tufft och det är många hästar som inte klarar den miljön och flera olika ryttare hela tiden. Så ridskolehästar är ju snarare ett bevis på att många hästar mår dåligt av olika ryttare, och att det är väldigt få hästar som passar som ridskolehästar.

Dem flesta större försäljningsställen har både paddock och ridhus på gården, så man behöver inte åka runt massor.
 
En svensk häst mår lika dåligt av att flytta massor. Det jag motsätter mig är att importera en häst eftersom den är osedd och inte kan provridas, OM man inte är beredd att ta det som kommer. Eftersom det inte finns garanti att det säljare säger är sant, eller att hästen beter sig likadant här som den gjorde i det förra landet.

Det finns en anledning att ridskolor är väldigt noga med vilka hästar dem har, och att dem ibland säljer hästar pga att dem inte trivs som ridskolehästar, att vara en ridskolehäst är väldigt tufft och det är många hästar som inte klarar den miljön och flera olika ryttare hela tiden. Så ridskolehästar är ju snarare ett bevis på att många hästar mår dåligt av olika ryttare, och att det är väldigt få hästar som passar som ridskolehästar.

Dem flesta större försäljningsställen har både paddock och ridhus på gården, så man behöver inte åka runt massor.
Jag har varken ridhus eller paddock, skulle inte sälja ändå till någon som vill härja runt med hästen. Jag tycker som sagt att du motsäger dig själv. Du tror alltså att alla handlar från försäljningsstall och anser att det är helt ok men inte importer för de behandlar hästar dåligt...
 
En svensk häst mår lika dåligt av att flytta massor. Det jag motsätter mig är att importera en häst eftersom den är osedd och inte kan provridas, OM man inte är beredd att ta det som kommer. Eftersom det inte finns garanti att det säljare säger är sant, eller att hästen beter sig likadant här som den gjorde i det förra landet.

Det finns en anledning att ridskolor är väldigt noga med vilka hästar dem har, och att dem ibland säljer hästar pga att dem inte trivs som ridskolehästar, att vara en ridskolehäst är väldigt tufft och det är många hästar som inte klarar den miljön och flera olika ryttare hela tiden. Så ridskolehästar är ju snarare ett bevis på att många hästar mår dåligt av olika ryttare, och att det är väldigt få hästar som passar som ridskolehästar.

Dem flesta större försäljningsställen har både paddock och ridhus på gården, så man behöver inte åka runt massor.
Menar du att om man köper häst i Sverige så har en garanti att säljaren talar sanning och att hästen beter sig hos mig som hos säljaren? För i så fall måste jag anmäla kraftigt avvikande åsikt.

Sista meningen förstår jag inte riktigt.
 
Menar du att om man köper häst i Sverige så har en garanti att säljaren talar sanning och att hästen beter sig hos mig som hos säljaren? För i så fall måste jag anmäla kraftigt avvikande åsikt.

Sista meningen förstår jag inte riktigt.
Den sista meningen är ett svar på mitt inlägg som var ett svar på hans från början att en häst i Sverige kan man provrida flera gånger åka till både ridhus och paddock och se hur den beter sig i alla möjliga situationer. Min erfarenhet av det är att dels går ponnyer åt direkt idag - de jag har sålt har jag inte ens hunnit lägga ut på annons knappt innan de är sålda, dels är det nog överlag få spekulanter som kräver att provrida hästar vid flera tillfällen. Nu hävdar ju @Dopy att alla försäljningsstall har ridhus och paddock, men min erfarenhet från dessa, oavsett om de säljer svenskt eller importerat, är att hästarna säljs otroligt fort och de som provrider känner på hästen i alla gångarter och hoppar lite om det är vad de ska använda hästen till. Jag tror inte heller försäljningsstall som säljer enbart svenska ponnyer/hästar är jättevanliga, men har ingen insikt där så kan absolut ha fel.
 
Jag har varken ridhus eller paddock, skulle inte sälja ändå till någon som vill härja runt med hästen. Jag tycker som sagt att du motsäger dig själv. Du tror alltså att alla handlar från försäljningsstall och anser att det är helt ok men inte importer för de behandlar hästar dåligt...
Vart har jag sagt att någon behandlar importer dåligt? du läser saker jag inte skriver.
Jag skriver att det är viktigt att man klickar med hästen och man inte är beredd att ta det man får, då ska man inte importera en häst eftersom man inte kan provrida den innan köpet.


Menar du att om man köper häst i Sverige så har en garanti att säljaren talar sanning och att hästen beter sig hos mig som hos säljaren? För i så fall måste jag anmäla kraftigt avvikande åsikt.

Sista meningen förstår jag inte riktigt.
Jag har skrivit det tidigare och tycker det kanske bli tjatigt att upprepa samma sak i varje kommentera. Men är det viktigt att man klickar med hästen och inte är beredd att ta det man får, då ska man träffa och provrida hästen innan köpet så man får ett hum om hur hästen är, trots provridning kan det bli fel, men då har iaf köparen gjort så gott dem kan för att det ska bli en match.
Är man inte beredd att ta det man får då ska man inte köpa hästar man inte kan träffa innan köpet, tex importera en häst.
 
Den sista meningen är ett svar på mitt inlägg som var ett svar på hans från början att en häst i Sverige kan man provrida flera gånger åka till både ridhus och paddock och se hur den beter sig i alla möjliga situationer. Min erfarenhet av det är att dels går ponnyer åt direkt idag - de jag har sålt har jag inte ens hunnit lägga ut på annons knappt innan de är sålda, dels är det nog överlag få spekulanter som kräver att provrida hästar vid flera tillfällen. Nu hävdar ju @Dopy att alla försäljningsstall har ridhus och paddock, men min erfarenhet från dessa, oavsett om de säljer svenskt eller importerat, är att hästarna säljs otroligt fort och de som provrider känner på hästen i alla gångarter och hoppar lite om det är vad de ska använda hästen till. Jag tror inte heller försäljningsstall som säljer enbart svenska ponnyer/hästar är jättevanliga, men har ingen insikt där så kan absolut ha fel.
Okej nu kommer jag sluta svara dig eftersom du inte läser vad jag skriver.

Jag har ALDRIG skrivit att ALLA försäljningsstall har ridhus och paddock, jag skrev "Dem flesta större försäljningsställen har både paddock och ridhus på gården"
Jag har heller ALDRIG sagt att det finns försäljningsstall som enbart säljer svenska ponnyer/hästar. Jag har däremot sagt att flytta ofta som importer ofta gör, tex 2 nya hem på 1 vecka är stressande för hästen/ponnyn, tex importeras tills Sverige, landa i ett försäljningsstall, och sedan säljas inom 1 vecka, det ÄR stressande för hästen/ponnyn. Om du tror något annat får det stå för dig.
 
Okej nu kommer jag sluta svara dig eftersom du inte läser vad jag skriver.

Jag har ALDRIG skrivit att ALLA försäljningsstall har ridhus och paddock, jag skrev "Dem flesta större försäljningsställen har både paddock och ridhus på gården"
Jag har heller ALDRIG sagt att det finns försäljningsstall som enbart säljer svenska ponnyer/hästar. Jag har däremot sagt att flytta ofta som importer ofta gör, tex 2 nya hem på 1 vecka är stressande för hästen/ponnyn, tex importeras tills Sverige, landa i ett försäljningsstall, och sedan säljas inom 1 vecka, det ÄR stressande för hästen/ponnyn. Om du tror något annat får det stå för dig.
Jag tror inget annat, men jag har dock inga problem att köpa osett, alla mina hästar är osett köpta förutom en och det blev jävligt kasst, den kommer få byta hem. Kan heller inte se att stress en kort period i hästens liv skulle vara så negativt att man verkligen inte kan handla importer. Det finns gott om hästar i Sverige som byter hem - flyttar runt etc. Se bara tävlingshästar. Det är också, inom ponnysporten, otroligt få som köper en häst och har kvar hela livet "för att den mår dåligt att flytta" de flesta byter ryttare regelbundet. Så nej, ser inte alls varför "vara beredd att behålla det man får" om man köper en importerad ponny som är det som ts ska göra ska gälla, klart att i den bästa av världar skulle ingen häst behöva flytta. Nu funkar det inte riktigt så.
 
Jag upplever att tråden gått att handla mer om att TS ska argumentera för sina funderingar ang import snarare än att svara på hennes frågor? Jag har själv gått i samma funderingar och hoppades på att hitta fler praktiska tips här i tråden. I stil med tips på vad man ska tänka på, vilka extra kostnader som tillkommer som man kanske inte tänker på, hur man ska resonera med transport osv. Folks erfarenheter snarare än åsikter helt enkelt.
 
Jag upplever att tråden gått att handla mer om att TS ska argumentera för sina funderingar ang import snarare än att svara på hennes frågor? Jag har själv gått i samma funderingar och hoppades på att hitta fler praktiska tips här i tråden. I stil med tips på vad man ska tänka på, vilka extra kostnader som tillkommer som man kanske inte tänker på, hur man ska resonera med transport osv. Folks erfarenheter snarare än åsikter helt enkelt.
Se till att du kan ha hästen i karantän någonstans. Inte ovanligt med Irländare som får kvarka efter transporten. Det är inte heller ovanligt att de kommer ovaccinerade.
 

Liknande trådar

Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
697
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 921
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp