Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

Fråga till någon som vet.
Om hästen avlivas hemma och töms på blod kan inte köttet gå till slakteriet då eller måste det gå till destruktion?

Vissa slakterier har den 'servicen' att hästen tas bort och avblodas hemma, och sen körs kroppen till slakteri och kroppen tas tillvara. Det får dock inte vara för långt till slakteriet osv, så det är inte så ofta det finns möjlighet, men på vissa håll fungerar det, kan vara värt att kolla upp 'innan' om det är intressant den dagen det är dags.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Oki då förstår jag och jag skulle inte villja köra min häst till slakteriet för hon har inte åkt transport på flera år (10år).


Fråga till någon som vet.
Om hästen avlivas hemma och töms på blod kan inte köttet gå till slakteriet då eller måste det gå till destruktion?

Jodå det kan den, den servicen finns i alla fall i Stockholm.

Vad som bestämmer om djuret får gå till köttproduktion är att djuret måste veterinärbesiktas innan avlivning. Det kostar säkert en liten slant mer än om man lämnat den vid slakteriet, att få ut en veterinär som godkänner att djuret ser friskt ut och inte är skadat, och sen bultas djuret avblodas och körs till slakteriet. Tror de har en gräns på runt 45 minuters resväg.

Detta är ju ett väldigt bra alternativ för transport rädda hästar, eftersom en stressad häst utsöndrar en massa hormon, så kan de inte ta vara på köttet ändå, det blir missfärgat om djuret stressats innan slakt och köttet måste kastas.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

tjejen som ägde hästen då den avlivades hade fått den efter avslutad tävlingssäsong.. av en mångmiljonär.. hon passade hästen hans sista 4 tävlingsår. Hästen var dessutom mångmiljonär, hade 3,4 mille på kontot.

Precis, hästen hade hon fått av gamla ägaren efter hästen slutat tävla.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vissa slakterier har den 'servicen' att hästen tas bort och avblodas hemma, och sen körs kroppen till slakteri och kroppen tas tillvara. Det får dock inte vara för långt till slakteriet osv, så det är inte så ofta det finns möjlighet, men på vissa håll fungerar det, kan vara värt att kolla upp 'innan' om det är intressant den dagen det är dags.

Tack så mycket för svaret...

Ska ta och kolla upp hur det är här men jag hoppas att det är många år kvar till den dagen...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jodå det kan den, den servicen finns i alla fall i Stockholm.

Vad som bestämmer om djuret får gå till köttproduktion är att djuret måste veterinärbesiktas innan avlivning. Det kostar säkert en liten slant mer än om man lämnat den vid slakteriet, att få ut en veterinär som godkänner att djuret ser friskt ut och inte är skadat, och sen bultas djuret avblodas och körs till slakteriet. Tror de har en gräns på runt 45 minuters resväg.

Detta är ju ett väldigt bra alternativ för transport rädda hästar, eftersom en stressad häst utsöndrar en massa hormon, så kan de inte ta vara på köttet ändå, det blir missfärgat om djuret stressats innan slakt och köttet måste kastas.


du som jobbar på slakteri finns det någon hemsida där man ser alla slakteri och vilka det är som tar imot hästar...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Trode på det jag oxå, var inte säker bara. Rider inte själv på den ridskolan nämligen, så jag hör ju inte allt om hästarna där. Glömde att skriva att hästen i fråga kommer från england om jag inte minns helt fel.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jo, men jag kom nte ihåg så bäst att skriva ut båda alternativen, för säkerhets skull.

Det sista är mest mina spekulationer om det var min häst det gällde. Dom får väll ringa så får jag kolla upp dom. Sverige tillåter ju inte detta men det finns ju fler länder.

Jag vet att man inte får livvärde för häösten på slakterie, men är man helt körd penga mässigt sätt så kankse det inte finns bättre alternativ.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Min ridskola har slängt iväg en helt frisk häst till slakt bara för att hon inte passade på ridskola så fick dom för sej att hon inte passade nånstans. Dom slaktade alltså en helt frisk häst. :S
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

du som jobbar på slakteri finns det någon hemsida där man ser alla slakteri och vilka det är som tar imot hästar...

Jag har tyvärr inte hittat något och små slakterier har inte alltid hemsidor.

Det du kan göra är att ringa livsmedelsverket eller jordbruksverket, de borde veta eftersom de ansvarar för alla slakterier runt om i sverige. (Jordbruksverket registrerar djuren och livsmedelsverket har veterinärer ute på slakterierna)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Min ridskola har slängt iväg en helt frisk häst till slakt bara för att hon inte passade på ridskola så fick dom för sej att hon inte passade nånstans. Dom slaktade alltså en helt frisk häst. :S

Hästen kanske hade kissing spines? Eller något psykiskt fel i huvudet?

En ridskola har inte så mkt pengar att de har råd att slakta istället för att sälja, De kanske fick någon tusenlapp för hästen, och var hästen inte utdömd av veterinär fick de inte ut hästens värde från försäkringbolaget. Var ska då ridksolan få pengar till att köpa in en ny fungerande häst?

Dessutom får man inte skicka sjuka eller skadade djur till slakt.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Min ridskola har slängt iväg en helt frisk häst till slakt bara för att hon inte passade på ridskola så fick dom för sej att hon inte passade nånstans. Dom slaktade alltså en helt frisk häst. :S

Det var då en rik ridskola! Låt oss säga att hästen kostat 10 000 kr i inköp och att de fick 1500 kronor från slakteriet - en förlust på 8500 kronor!

Ta du och prata med ansvarig personal på ridskolan så får du säkert en förklaring. Förmodligen var hästen utdömd och ridskolan fick ut försäkringspengar för den.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det var då en rik ridskola! Låt oss säga att hästen kostat 10 000 kr i inköp och att de fick 1500 kronor från slakteriet - en förlust på 8500 kronor!

Ta du och prata med ansvarig personal på ridskolan så får du säkert en förklaring. Förmodligen var hästen utdömd och ridskolan fick ut försäkringspengar för den.

Immer

Ja, det verkar ju inte som någon bra affär att skicka en frisk häst till slakt! Många hästar kan ju "se friska ut" men det betyder ju inte att dom är det.

Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det var då en rik ridskola! Låt oss säga att hästen kostat 10 000 kr i inköp och att de fick 1500 kronor från slakteriet - en förlust på 8500 kronor!

Ta du och prata med ansvarig personal på ridskolan så får du säkert en förklaring. Förmodligen var hästen utdömd och ridskolan fick ut försäkringspengar för den.

Immer

Fast 10.000:- är väl lite i lägsta laget räknat? Vet ju inte vad denna ridskola har för prisklass på sina hästar, men de som den ridskolan jag varit aktiv och arbetat på ligger ponnyerna mellan 10-30 och hästarna mellan 20-50. Beroende på ålder, utbildning, tävlingsresultat.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag har tyvärr inte hittat något och små slakterier har inte alltid hemsidor.

Det du kan göra är att ringa livsmedelsverket eller jordbruksverket, de borde veta eftersom de ansvarar för alla slakterier runt om i sverige. (Jordbruksverket registrerar djuren och livsmedelsverket har veterinärer ute på slakterierna)

oki det ska jag ta och göra...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Visst, det är riktigt lågt räknat. Men jag gjorde så med avsikt, med tanke på rekommendationen att man inte ska sälja en häst för mindre än 10 000.
För även om man köpt hästen billigt så blir det ändå en stor ekonomisk förlust vid slakt. Det var bara det jag ville betona....

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Hejsan!
Jag bara undrar om någon vet hur mycket dom tar för att slakta häst??är det ett speciellt pris eller olika.Jag vill rädda en häst som personen påstår att den blir slaktat om inte någon köper henne.. man är juh tveksam till detta.. slaktar man en frisk häst bara för att hon inte passar för trav???
Mvh Britt
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Slaktar häst - då får man pengar för hästen av slakten. Summan man får är x antall kr * x antal kilo hästkött. Har för mig summan bara blir ett par tusen kronor men svårt att kolla när jag inte har koll på priset per kilo ligger på. Större chans att Pmm har koll på det :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Hejsan!
Jag bara undrar om någon vet hur mycket dom tar för att slakta häst??är det ett speciellt pris eller olika.Jag vill rädda en häst som personen påstår att den blir slaktat om inte någon köper henne.. man är juh tveksam till detta.. slaktar man en frisk häst bara för att hon inte passar för trav???
Mvh Britt

Slakterier tar inte emot sjuka eller skadade djur.
Inte heller hästar som har 35 dygn kvar till fölning (sen en gräns på 3 veckor efter fölning)
De tar inte heller emot hästar som fått mediciner och har karens kvar.

Slakteriet köper hästen av ägaren, och hur mkt man får betalt beror på vilken kött och fettklass hästen hamnar i. Dvs en häst med gott hull ger betydligt mer pengar än en häst som är mager/fet.

Man kan inte säga när hästen lever hur mycket de kommer kunna få betalt. Hästens vikt är ju inte densamma slaktad som levande. Bla så vägs inte huvudet, skenbenen, huden, organen och bukfettet med.


Varför man väljer att slakta en för ögat frisk häst som inte passar för trav kan bero på olika anledningar, hästen har något psykiskt problem, den kan ha problem med lederna, kissing spines eller andra svåra problem inte synliga med blotta ögat när hästen betar i en hage.
Hästen kan ha problem med kotorn i nacke, hals eller rygg som gör att nervtrådar hamnar i kläm osv osv osv.


Jag menar skulle hästen fungera inom avel, sällskap eller som ridhäst skulle hästen säljas som det, eftersom du kanske inte får mer än 1.500:- från slakteriet + kanske då livvärde från försäkringen om de upptäckt något fel som försökringen går in och täcker.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst från slakteri?

Hej! vill bara tacka alla för hjälpen på mina frågor ang,slakt.. tack så hemskt mycket,jättesnällt av er..kram på er
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det finns tyvärr de hästar som blir slaktade också för att de inte blir sålda.. tex travare. Ingen som vill köpa en gammal tarvare etc och då väljer man att ta bort hästen pga det och inget annat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 055
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 834
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp