Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

Det finns tyvärr de hästar som blir slaktade också för att de inte blir sålda.. tex travare. Ingen som vill köpa en gammal tarvare etc och då väljer man att ta bort hästen pga det och inget annat.

Och det vet du med 100% säkerhet?? :eek:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När min stallägare tog bort sitt gammelsto så åkte dom till slakeriet och då berättade hon att det var ca 5-6 st travare som stod där och skulle slaktas =( Ägaren berättade för henne att han valde att ta bort dom istället för att riskera att dom skulle komma i orätta händer. Sorgligt men sant.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Man ska ALDRIG köpa hästar så! :mad:

De bara smusslar med pappren....
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När min stallägare tog bort sitt gammelsto så åkte dom till slakeriet och då berättade hon att det var ca 5-6 st travare som stod där och skulle slaktas =( Ägaren berättade för henne att han valde att ta bort dom istället för att riskera att dom skulle komma i orätta händer. Sorgligt men sant.

Tycker du då på fullaste allvar att det hade varit bättre att sälja hästarna med den ovissfaktorn att inte veta hos vem hästarna hamnar? Om den personen sedan säljer vidare. Och nästa säljer vidare. Det är ju just den cirkusen vi inom travet vill få bort. Att hästarna blir vandringspokaler. Eller hamnar hos någon glad ung flicka/pojke som är överlycklig att ha fått sin första häst. Travarna är och förblir ingen lämplig första häst!! Eller så hamnar hästen hos någon som tycker det är jätteroligt med häst, de första åren. Men vad händer med hästen när ägaren tröttnar, eller får andra intressen?

Jag tycker det är dags att sluta med kindergartennivån och tycka synd om alla hästar som slaktas. Och alla här på buke som till varje pris skall "rädda" alla slakthästar. Inse fakta! Det är så tragiskt att läsa alla tycka-synd-om-hästen-inläggen som handlar om att rädda slakthästarna. Vad vet ni egentligen om den verkliga orsaken att hästen slaktas? Vad vet ni om hur hästen är mentalt? Hanteringsmässigt?
Jag läser ofta här på Buke. Och till min stora förskräckelse ser jag hur många som skriver här som inte har en aning om vad dom skriver om. Kunskapsnivån är skrämmande låg. Flertalet av dom skulle nog inte ha/handskas med häst överhuvudtaget. Värst är dom som tror att dom vet. Alltså alla dessa som svarar i olika trådar utan att ha någon som helst kunskap i frågan. Jag önskar att det infördes något sorts kompetensbevis för att få ha eller hanskas med häst.

Jag kanske låter hård och elak, men avsikten är bara att få somliga här på Buke att vakna till och fundera på vad dom håller på med.

För att återgå till mannen som slaktade travarna. All heder åt honom. Att han hade kurage nog att låta hästarna gå till slakt istället för att hamna hos kreti och pleti!! Det visar på en ägare som verkligen tar sitt ansvar för hästarna! Bra gjort av honom!
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När min stallägare tog bort sitt gammelsto så åkte dom till slakeriet och då berättade hon att det var ca 5-6 st travare som stod där och skulle slaktas =( Ägaren berättade för henne att han valde att ta bort dom istället för att riskera att dom skulle komma i orätta händer. Sorgligt men sant.


Heder till den hästägaren! Det finns värre saker som sagt som man kan göra sin häst än att slakta den.

Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det är nog väldigt olika beroende på vilken häst man köper. De som ska gå till slakt för att de är skadade eller liknande ska absolut gå till slakt också. Hörde idag om en dam som fött upp sjättisar men som var för gammal att ta hand om dem så dessa små friska ponnier fick åka till slakt. Dom hade jag önskat blev sålda till en ny, trevlig ägare...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Slakterier för hästar borde inte få finnas. :cry:

:confused: Hur hade du då tänkt att man skall förfara med skadade och obotligt sjuka hästar? Ska dom gå och plågas tills dom självdör?

Jag uppfattar ditt inlägg som oerhört grymt, hänsynslöst och helt i strid med djurskyddslagen! :devil:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vet du vad du talar om?

Hästar som avlivas hemma med bult eller spruta ska antingen

1. Grävas ned på egen mark efter tillstånd från Länsstyrelsen
2. Kremeras separat, kostar ca 15 000 kronor. Transportkostnader till hästkrematoriert tillkommer.
3. Läggas i en container med andra kadaver i avvaktan på att containern blir full. Sedan körs containern till en destruktionsanläggning där kadavren mals i kvarnar för att sedan brännas

Om man inte har egen mark (alt inte får tilstånd till att gräva ned)eller kan lägga 15000 kronor på separat kremering då är man tacksam för att det finns slakterier som tar emot hästar. Alternativ 3 är inte tilltalande.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Slakterier för hästar borde inte få finnas. :cry:

Säger som bulwark, ska dom självdö då eller :confused: Varför ska det vara så hemskt att slakta en häst, värre än något annat djur? Begriper inte detta resonemang!

Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

3. Läggas i en container med andra kadaver i avvaktan på att containern blir full. Sedan körs containern till en destruktionsanläggning där kadavren mals i kvarnar för att sedan brännas

Om man inte har egen mark (alt inte får tilstånd till att gräva ned) då är man tacksam för att det finns slakterier som tar emot hästar. Alternativ 3 är inte tilltalande.

Immer


nej, det är inte tilltalande alls, tyvärr har ju alternativen för många hästar (och ägare) blivit så begränsade så det finns inget annat alt.

jag står själv inför vissa inte så kul beslut just, där jag hellre valt slakteriet men pga. rådande lagar så är det inte möjligt utan då är det destruktion som återstår.

slakteriet tar ju inte imot alla hästar, i mitt halvblods fall så räcker det med att han är just kastrerad. fick fylla i papper till jordbruksverket när jag hämtade honom :( min shettis fick mediciner med livstids karens i samband med knivskadan förra året. det andra halvblodet fick senast för en mån. sedan medicin när hon stod på klinik pga. mkt. ful stickskada i kotan, även D ponnyn har fått livstidskarens medicin och så även den shettis vi tog bort i årsskiftet. dvs. att jag har en shettis kvar som kan bli mat, men hon är ännu bara 4 år :(

undra om alla dom hästar som går utomlands för slakt hade fått bli mat i sverige ? i villketfall som helst så importeras ju köttet sedan ändå.

jag tycker det är urfel
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

För att återgå till mannen som slaktade travarna. All heder åt honom. Att han hade kurage nog att låta hästarna gå till slakt istället för att hamna hos kreti och pleti!! Det visar på en ägare som verkligen tar sitt ansvar för hästarna! Bra gjort av honom!

Håller med :bow:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

djurägare som säljer till slakteriet får betalt för slaktvikten, inte för levandevikt. hur kan de då sälja de levande djuren vidare?
tycker det låter lite konstigt, men visst, solskenshistorier kanske finns... det finns ju folk som tröttnat bara, och om de hästarna får en ny chans är det ju fint.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Slakterier för hästar borde inte få finnas. :cry:

slakterier är ett nödvändigt ont, och ett sätt att förkorta lidandet för sjuka och obotligt döende djur. det är tur att det finns folk som vill och kan jobba med att förkorta deras liv.
Skulle själv dock aldrig kunna lämna min häst till ett slakteri, eftersom jag själv besökt ett slakteri under en veckas tid. Jag skulle inte utsätta min häst för den stressen den känner innan det är dags.
Dock brukar det säkert oftast gå ganska fort, iallafall på de mindre slakterierna. Det är ju inga djurplågare som står där, de är proffsiga och snabba.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Nu har jag själv aldrig åkt med någon häst till slakthuset. Men alla jag känner som gjort det har fått komma till slakthuset tidigt på morgonen, innan alll annan verksamhet startat. Hästarna har inte känt av någon som helst stress.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

hm, kanske så, men när jag var där,,, alltså flera timmar efter att de öppnat, stod det hästar där, i allra högsta grad levande, för att någon stund senare hänga betydligt dödare....
Jag tror kanske de försöker ta in de tidigt, men det gäller alla djur, för de vill sluta i tid på slutet av dan!

Det är inte heller riktigt det jag menar med stress.. jag tror de känner stress när de känner blodlukt och bränt kadaver,, som det stinker runtom ett slakteri... det är ju avblodning precis någon meter ifrån där de kommer in lixom... och döda djur hänger lixom oxå där.. klart att de blir stressade.. så var det där jag var.
Jag tyckte det var hemskt.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det är inte heller riktigt det jag menar med stress.. jag tror de känner stress när de känner blodlukt och bränt kadaver,, som det stinker runtom ett slakteri... det är ju avblodning precis någon meter ifrån där de kommer in lixom... och döda djur hänger lixom oxå där.. klart att de blir stressade.. så var det där jag var.
Jag tyckte det var hemskt.

Så är det inte på "vårt" slakteri, där är det rent och fräscht och luktar inte. Du skulle aldrig kunna gissa att det var ett slakteri, om du så stod med handen på dörrhandtaget.
Dit skulle jag med lätt hjärta köra mina hästar, det går fort och värdigt till.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag skulle själv ALDRIG skicka min häst till slakt. Hon skall inte bli något pålägg. Kosta vad det kosta vill, hon har jätt mig så mycket då skall hon väll få dö på ett värdigt sätt. En slakt skull aldrig komma på frågan oavsett om det var rent/fint på slakterierna, jag har hört alldeles för många hitorier om hästar som gått hemska öden till mötes när dom skickades till slakteri, kanske lite överdimmensionerat visst men den risken är jag inte beräd att ta. För att lägga till en sak till det som denna tråd började med så har jag en kompis som köpte en häst från slakt, jag själv skulle aldrig gjort det men hästen var helt ok, det var inga fel på honom. Detta var ca 5 år sedan och om hon kunde köpa en häst från ett slakteri så kan det ju knappast vara olagligt??? Eller? kan det kanske variera från slakteri till slakteri??
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Du har hört många historier, men inte sett med egna ögon hur det går till? Då tycker jag du ska göra det först. Jag har nämligen sett hur det går till, och det är definitivt värdigt. Det har inget med kostnaden att göra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 854
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 059
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 863
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 961
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp