Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

Vet en 4-årig travare som nyligen gick till slakt för att hon inte dög till att springa travlopp. Ägaren vill ej bemöda sig med att försöka sälja stoet utan det var enklare att slakta den. Hon åkte tillsmmans med kor till slakteriet...

Något cyniskt, och ett ovärdigt slut, kan jag tycka.
Hästen borde fått åka i en hästtransport och ägaren/skötaren borde åkt med och sett att resan slutade på slakteriet. Att lämna över till andra människor är inte rätt.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Tycker att det har stor betydelse vilken anledning hästen skickats till slakteriet för. Om den ansetts som osäljbar men slakteriet lyckas sälja den så är den uppenbarligen inte osäljbar.

Köper slakteriet upp hästar då? Får hästägaren en fast summa per häst som "lämnas in" till slakt?

Det förfarandet har jag aldrig hört talas om. Däremot lämnar man in/kommer med en häst till slakteriet, hästen slaktas och styckas och därefter får man en avräkning på köttet.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

när min syster jobbade på travet skickades dom flesta hästarna som "inte dög" för travet med hästlastbil till slakt, dock inte i kreatursbil.

där tog transportören hand om det som behövdes, då dom flesta hästarna ägdes av flera personer som i många fall aldrig besökt hästen överhuvudtaget i stallet. dom som hade dessa "passhästar" hade som regel ingen möjlighet att följa med.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Pratade med en god vän vars kompis-kompis påstår att hon köpt två "friska & fina" f.d ridskoleponnyer från ett slakteri.

Hon påstår att "Är man vid ett slakteri tidigt på morgonen kan man köpa billiga hästar" Det borde väl inte vara möjligt?

Hade jag lämnat en häst för slakt skulle jag bli ganska upprörd om jag senare fick veta att den sålts eller om jag rent av skulle "hitta" hästen i ett annat stall.

De flesta hästar som skickas till slakt är ju gamla, obotligt sjuka/skadade hästar vars ägare beslutat att det är dags för hästen att få vandra vidare.

Om det nu är sant så har ju dessa ridskoleponnyer lämnats till slakt för att de har en skada/sjukdom som gör dem oanvändbara i ridverksamheten samt för att skona dem från lidande.

Hon ansåg att hon räddat dem från "ett hemskt öde" men borde det inte vara djurplågeri - Hon vet ju inte p.g.a vilken sjukdom/skada dessa ponnyer har lämnats till slakt för, de kanske lider.

Ett djur som lämnats för slakt bör väl inte slippa levande där ifrån - Eller? /Linda


Att hon ska ha fått köpa en häst via slakteriet om man står där på morgonen är bara nys! Jag äger hästen fram tills det att den blir en köttbit, inte slakteriet. Och även om jag vill slakta en frisk häst så är det min sak. Skulle ett slakteri sälja en häst som är inlämnad för slakt så skulle dom ju begå en brottslig handling, vilket dom aldrig skulle göra. Jag betalar ju dom omkostnader runt min hästs transport och slakt samt att som jag så tidigare att hästen är MIN tills dess att den är död och vägd. När ersättningen är utbet. till mig så äger slakteriet min häst i form av kött.

Och slaktar man sin häst så är det ju oftast något fel på den annars skulle den ju säljas för några tusenlappar privat för man får VÄLDIGT lite för hästkött per kilo samt att det kostar ju att slakta hästen. Och väljer jag att slakta en häst utan fysiska fel så finns det ju en orsak till det åxå som ska respekteras. Vill jag slakta min häst utan att få ut på försäkringen så är det ju upp till mig. OCH OM jag får ut på föräkringen p.g.a skada och slakteriet skulle sälja den vidare så sker ju även ett försäkringsbedrägeri.

Att slakterier har livauktion på nötkreatur är något helt annat, vi är mjölkbönder och skickar ofta tjurkalvar till slakteriet när dom är c:a 3 mån. för att säljas som livdjur till någon annan person med slakteriet som förmedling. Men då är det ju en överenskommelse som vi har redan från början. Dom djur som vi skickar för att slaktas får under inga som helst omständigheter säljas vidare till en tredje part! Vilket som sagt ALDRIG skulle hända!

/Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Ja visst, slakta ut allt skit som finns... :devil:

Skärp till dig...

Svaret från Swedish Meats:
Nu får du bestämma dig Ghost. Först säger du att det inte spelar ngn som helst roll varför hästen skickats till slakt, har ägaren bestämt att den ska dö så är det så som ske ske enligt dig. Att hästen är frisk och ngn vill köpa den vid slakteriet går inte för sig tycker du och flera andra. Men sedan ironiserar du över detta eller har du ändrat dig?

Nej skärp till dig själv!

Hästägarens beslut ska respekteras tyckte ngn men då tycker jag att den friska hästen som blir skickad till slakteriet ska respekteras mera, att den faktiskt vill leva hos en annan ägare.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Hästägarens beslut ska respekteras tyckte ngn men då tycker jag att den friska hästen som blir skickad till slakteriet ska respekteras mera, att den faktiskt vill leva hos en annan ägare.

Det är vi hästägare som tar ansvar för våra hästars liv, och som ibland måste ta det tunga beslutet att en häst måste tas bort även om den är frisk fysiskt. Våra beslut ska respekteras. Punkt.

Och för övrigt, som det står i förra inlägget, så är det hästägaren som äger hästen tills den är slaktad och vägd. När slakteriet betalt ut ersättning är hästen deras - inte en sekund tidigare, och de kan därför inte sälja vidare några slakthästar.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst från slakteri?

när min syster jobbade på travet skickades dom flesta hästarna som "inte dög" för travet med hästlastbil till slakt, dock inte i kreatursbil.

där tog transportören hand om det som behövdes, då dom flesta hästarna ägdes av flera personer som i många fall aldrig besökt hästen överhuvudtaget i stallet. dom som hade dessa "passhästar" hade som regel ingen möjlighet att följa med.

Förhoppningsvis såg ägarna/ägarbolagen till att det kom avräkningar från slakteriet. Annars ser man ju framför sig hur hästarna fortsatte resan till Italien......

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Detta nog antingen väldigt länge sedan eller en skröna. Vet inte säkert när det slutade förekomma hästar på Livdjursauktionerna som slakterierna hade. Då köptes djuren även hästarna in av slakteriet och en del som var friska såldes på auktionerna. Vanligt i Skåne i allafall inpå 90-talet har jag för mig. Det var då framförallt unghästar typ fjording, ardenner och tyngre raser som var svårsålda+ att de gav en del kött. Du kunde köpa en fjording för ett par tusen kr , slaktvärdet var väl 3-4000 för en stor häst . Vet även de som köpte halvblod då direkt från slaktbilen men det var ännu tidigare i början på 80-talet.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Hade en bekant som jobbade på slakteri som tog hem ett par ponnyer som skulle gått till slakt. Det blev ett j-a liv när det kom ut. Det är olagligt och jag kan inte tänka mig att det går till så numera. Detta var cirka 8 år sedan.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

*kl*
Det händer ju att slakterier köper upp hästar från t ex konkursbon och i de fallen kan man köpa en häst från slakteriet. Borde vara svårt att få köpa en häst från slakteri om inte ägaren gett sin tillåtelse, eftersom passet står på ägaren. Köparen borde ju då få problem att regga sig på hästen i vilket fall.
Såvitt jag vet är det dessutom inte tillåtet att sälja vidare slakthästar, men nog kan det hända att det förekommer, jag menar oseriösa människor finns ju överallt.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

det är jag helt övertygad om ;) det stall hon jobbade på ligger inom banans omr. och det är en respekterad tränare. dom anlitade dessutom alltid samma transportörer som enl. min syster va helt fantastiska med hästarna.

därimot ville tränaren sällan att hästarna såldes "för en spotstyv" eller skänktes bort som ridhästar om det inte fanns ref. därför att då ansåg den tränaren att hästarna kunde få "ett helvete".
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Min ridlärare köpte en d-ponny väldigt billigt på slakteriet när hon var liten. Den hade då precis sparkat av en tjeje benet , och var helt vild och därför skulle den slaktas . men min ridlärare e så satans duktig och hennes mamma var också så hon köpte den för att hon såg att hon kunde ändra den och göra så den fick tillbaka förtroende för männinskor osv. Den älskade också att hoppas så hon vann faktiskt SM med den i ponnyhoppning. och när hon sen sålde den var den som en helt vanlig häst. det tycker jag e rätt cooolt:) så jag tycker inte det e djurplågeri om den inte e sjuk lr nått sådant som i detta fall.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag tänker att det variera från fall till fall... Självklart måste man gå igenom en slakteriköpt häst jättenoga, men det gör man väl med vilken häst man än köper? och vore det jag så skulle jag kontakta förra ägaren om det gick, dte hade ju varit hemskt att mäta "sin" häst om man tror att den var död. men hästägaren säljer ju hästen till slakteriet och då har dom väl rätt att sälja den vidare sen?

Appropå detta: På ridskolan där jag red när jag var lite fanns det två st jättefina new forestponnies som köpts från slakt. De hade "blivit över" på en auktion och ingen ville ha dem, ägaren var död och då skulle hästarna gå till slakt. Hon som ägde stallet fick tips om dem och köpte dom från slakteriet. De var magra och rädda men i övrigt felfria. Hästarna levde båda helt friska i över 20 år och hade lyckliga liv och har lärt mängder med småttingar att rida. En liten solskenshistoria :)

Nej det har dom väl verkligen INTE!!!!
Har jag lämnat dit min häst för tjänsten att den ska slaktas så ska den ju det......INTE säljas!

HUUUUUGA Vad jag skulle bli arg om jag mötte min stackars pålle!!!

// M
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Tycker folk på fullaste allvar att det e helt ok att slakta en helt friskt 4 årigt varmblod för att "det inte duger på banan"??!

Vaddå det "kanske" får ett dåligt hem för att varmblod inte har så hög status? Det vet man väl aldrig vilket slags hem en häst slutligen hamnar i? Det finns ju hur många skräckhistorier som helst om folk som har sålt sin häst till sk trovärdiga människor för o bara konstatera att de tröttnat efter ett par år o sålt hästen vidare vind för våg. Det kan väl hända vilken häst som helst.
Ska man börja slakat alla hästar då för man vet ju aldrig vad som kan hända eller??
Det tycker jag verkar helt sjukt. Föder man upp en häst får man väl ta ansvar för den oxå o inte beröva den på livet bara för att den inte duger till det man tänkt..usch va sur jag blir..:mad:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Tycker folk på fullaste allvar att det e helt ok att slakta en helt friskt 4 årigt varmblod för att "det inte duger på banan"??!

Vaddå det "kanske" får ett dåligt hem för att varmblod inte har så hög status? Det vet man väl aldrig vilket slags hem en häst slutligen hamnar i? Det finns ju hur många skräckhistorier som helst om folk som har sålt sin häst till sk trovärdiga människor för o bara konstatera att de tröttnat efter ett par år o sålt hästen vidare vind för våg. Det kan väl hända vilken häst som helst.
Ska man börja slakat alla hästar då för man vet ju aldrig vad som kan hända eller??
Det tycker jag verkar helt sjukt. Föder man upp en häst får man väl ta ansvar för den oxå o inte beröva den på livet bara för att den inte duger till det man tänkt..usch va sur jag blir..:mad:


Vad betyder då "inte duger på banan??
Kan ju betyda massor..
Hästen vill inte springa, den kan inte springa, den är skör och går sönder, den har halsproblem, den har fel exteriör, den är het, den är slö, den är "galen" och går inte styra... Vi kan fortsätta i all oändlighet..
Men säg för det lätta i din värld då att den inte kan springa tillräckligt fort och är i alla andra avseenden frisk. Vet du ens då om den passar som ridhäst?

Jag vet massa folk som sålt travare som ridhästar där det blivit pannkaka och hästen fått ett helvete... och hur vet man det innan? Hur garderar man sig för att hästen ska få det bra?
Tyvärr styr priset på hästen och att hitta rätt person till rätt häst är svårt, att finna det till en travare är ännu svårare... Kolla på blocket eller varför inte annons sidorna på buke, så ser du hur fd. travare är överrepresenterade...
Jätte tråkigt, men jag förstår precis en ägare som väljer att ta bort sin häst hellre än att sälja den vidare..

Vi vill nog alla egentligen att inga friska hästar skulle behöva slaktas, men tyvärr ser inte verklighetet riktigt ut så :(

Sen finns det en massa travhästar som av en eller annan anledning inte passar som ridhäst eller avelsdjur!
Så med vissa hästar anser jag det är bättre slaka än riskera att de hamnar fel.. och innan du hoppar på mig så har jag förmedlat flera hästar från travet till ridfolket, tar både tid och jobb, i dessa fall har det lönat sig, men jag har oxå rekommenderat andra att ta bort deras häst, för den passar inte som ridhäst av olika anledningar.. Och det är inte roligt att säga till en ägare när man vet att alternativet är slakt...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det låter ju lite knepigt.. Men jag vet inte hur det ligger till, och orkade inte läsa igenom allt, utan läste bara snabbt mellan raderna, men måste itne de förra ägarna godkänna att hästarna köps ut från slakteriet? Jag tror inte att slakteriet får sälja hästar som blivit lämnade för slakt..
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag tror inte att slakteriet får sälja hästar som blivit lämnade för slakt..

Som någon skrev här tidigare: Hästen tillhör ägaren till den är slaktad och vägd. Då får ägaren en avräkning från slakteriet, dvs slakteriet betalar ägaren, och sedan tillhör köttet slakteriet.
Slakteriet kan alltså inte sälja en levande häst eftersom de inte äger den.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Nu får du bestämma dig Ghost. Först säger du att det inte spelar ngn som helst roll varför hästen skickats till slakt, har ägaren bestämt att den ska dö så är det så som ske ske enligt dig. Att hästen är frisk och ngn vill köpa den vid slakteriet går inte för sig tycker du och flera andra. Men sedan ironiserar du över detta eller har du ändrat dig?

Nej skärp till dig själv!

Hästägarens beslut ska respekteras tyckte ngn men då tycker jag att den friska hästen som blir skickad till slakteriet ska respekteras mera, att den faktiskt vill leva hos en annan ägare.

Hästägarens beslut SKA respekteras, det är min åsikt och tack och lov så är det ju så enligt mailsvaret som jag klippte in från Swedish Meats.

Jag lägger inte in några personliga åsikter om vilka hästar som ska slaktas eller ej i denna tråd. Jag är bara glad över att det inte är regelrätt att göra som TS skriver. I så fall skulle många hästar som inte ser sjuka ut utanpå kunna dömas till ett helt liv av lidande.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Tycker folk på fullaste allvar att det e helt ok att slakta en helt friskt 4 årigt varmblod för att "det inte duger på banan"??!

Att "det inte duger på banan" är knappast enda anledningen. Men många gånger är det bättre att en häst skickas till slakt än skänks bort och blir en vandringspokal. Vare sig det handlar om varmblod, kallblod eller ponny.

Vaddå det "kanske" får ett dåligt hem för att varmblod inte har så hög status? Det vet man väl aldrig vilket slags hem en häst slutligen hamnar i?

Att varmblodstravare har en låg status beror till mycket stor del på deras ägare. Att efter ett par terminer på ridskola köpa sig en billig varmblodstravare är ingen bra idé. Den dagen då alla som rider travare kan visa upp en välskött häst som rids i en ändamålsenlig form och som har rätt utrustning, ja då kan travarens rykte komma att återupprättas. Men så länge de ges bort eller säljs så billigt blir de oftast vandringspokaler och säljs av en oerfaren ryttare till en annan oerfaren ryttare.

Det finns ju hur många skräckhistorier som helst om folk som har sålt sin häst till sk trovärdiga människor för o bara konstatera att de tröttnat efter ett par år o sålt hästen vidare vind för våg. Det kan väl hända vilken häst som helst.

Det händer ytterst sällan med halvblodshästar.

Föder man upp en häst får man väl ta ansvar för den oxå o inte beröva den på livet bara för att den inte duger till det man tänkt..usch va sur jag blir..:mad:

Att ta ansvar för en egen uppfödning kan också innebära att ta beslutet att slakta den. Särskilt om man ser framför sig att den kommer att åka från ägare till ägare under ett antal år.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

De hästar vi har slaktat på slakteri (Linköping där de inte slaktar häst längre) har man beställt en tid för och sen åkt in till den tiden för att överlämna hästen till slakteripersonalen.

Nu har inte jag lämnat någon och mamma har varit med tills hästen fallit och så har vi fått hem grimman.

Men när man läser om vissa fall undrar man hur det går till? Finns det olika rutiner?

Förr i tiden hade slakterierna livdjursauktioner men jag vet inte om det förekommer längre? Men de hästar som kom med då var väl sådana som ingått i en stor djurbesättning, inget som folk lämnat för slakt.

Så har det vart för oss med! Vi har fått med grimman hem....
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 059
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 863
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 964
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp