Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

Sambon håller på med jägarexamen, jag erbjöd honom att lära honom rida så kan han rida eftersök om det skulle behövas, men han tackade nej :angel:

Däremor är hon livrädd för kossor, räcker med att hon hör dem råma så vill hon fly landet, men rådjursblod går tydligen bra.

ja mi är också så där fjantig när det kossor i närheten...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Kan enbart säga att det är raka motsatsen. Hästar verkar vara så "perversa" att har man slaktat och avblodat på grus så vill övriga levande hästar käka upp gruset...

AM
Jag instämmer!

En känd hästkarl i islandshästkretsar som jag lyssnade till för några år sedan pratade om den här idén (att hästar skulle vara så rädda för död och/eller blod). Han berättade dels om en hingst som dog tragiskt pga att den spetsat sig på en påle i ett staket. När de hittade den döda hästen hängande på pålen gick resten av flocken och betade intill utan att bry sig.

Han har slaktat hästar flertal gånger och då har man slaktat hästarna på samma ställe bakom stallet. När häst nummer 2 leds dit ligger alltså en död kompis avblodad bredvid. Hästen ifråga bryr sig inte det minsta ... typ "jaha, där ligger han" (om de nu ens förstår att det är en häst ...i hästens ögon kanske det lika gärna är en "hög" med päls på)

Jag kan tänka mig att en häst som står bredvid när en annan häst blir skjuten reagerar. MEN; inte för att den förstår att "oj där dog han" utan snarare så reagerar den då på att kompisen beter sig konstigt; att plötsligt falla ihop på marken i en stor hög är ju inte direkt normalt för hästar.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När min stallägare tog bort sitt gammelsto så åkte dom till slakeriet och då berättade hon att det var ca 5-6 st travare som stod där och skulle slaktas =( Ägaren berättade för henne att han valde att ta bort dom istället för att riskera att dom skulle komma i orätta händer. Sorgligt men sant.

bulwark den versionen finns också. Med andra ord så var mitt ganska så trovärdigt!
 
lite sent men...
från redbucketrescue
 

Bifogade filer

  • CC17B4A3-EF60-4ED9-866C-38ADF44D4D2B.jpeg
    CC17B4A3-EF60-4ED9-866C-38ADF44D4D2B.jpeg
    36 KB · Visningar: 135
lite sent men...
från redbucketrescue

Att väcka en 13 år gammal tråd enkom för att citera en engelskspråkig sida som källa känns sådär lagom trovärdigt och tillför inte mycket till diskussionen. Speciellt när "källan" ifråga är en rescue, jag menar de brukar ju i stort sett alltid vara väldigt anti all form av slakt eller avlivning överhuvudtaget oavsett djurens hälsostatus.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vet en 4-årig travare som nyligen gick till slakt för att hon inte dög till att springa travlopp. Ägaren vill ej bemöda sig med att försöka sälja stoet utan det var enklare att slakta den. Hon åkte tillsmmans med kor till slakteriet...

Men Ghost tycker väl att det bara var bra då att hon slaktades istället för att räddas?

Jag anser verkligen inte att denna tråd spårat ur, tvärtom är det en mkt viktig diskussion. Tycker Ghost att jag har spårat ur??

Förr så såldes väldigt många av dessa till ridhästar men många for så illa att travmänniskorna slutade med det. Det fanns gamla travare till parti och minut överallt. Nu finns det enstaka fd travare och ridtravarförbundet har SM och liknande. Att träna om en travare är inte så lätt alltid. Ja, oavsett vad andra tycker idag så var det inte roligt då. Nej en död häst lider inte i inkompetenta händer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 055
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 832
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp