Köpa häst från slakteri?

Linda.B

Trådstartare
Pratade med en god vän vars kompis-kompis påstår att hon köpt två "friska & fina" f.d ridskoleponnyer från ett slakteri.

Hon påstår att "Är man vid ett slakteri tidigt på morgonen kan man köpa billiga hästar" Det borde väl inte vara möjligt?

Hade jag lämnat en häst för slakt skulle jag bli ganska upprörd om jag senare fick veta att den sålts eller om jag rent av skulle "hitta" hästen i ett annat stall.

De flesta hästar som skickas till slakt är ju gamla, obotligt sjuka/skadade hästar vars ägare beslutat att det är dags för hästen att få vandra vidare.

Om det nu är sant så har ju dessa ridskoleponnyer lämnats till slakt för att de har en skada/sjukdom som gör dem oanvändbara i ridverksamheten samt för att skona dem från lidande.

Hon ansåg att hon räddat dem från "ett hemskt öde" men borde det inte vara djurplågeri - Hon vet ju inte p.g.a vilken sjukdom/skada dessa ponnyer har lämnats till slakt för, de kanske lider.

Ett djur som lämnats för slakt bör väl inte slippa levande där ifrån - Eller? /Linda
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag tänker att det variera från fall till fall... Självklart måste man gå igenom en slakteriköpt häst jättenoga, men det gör man väl med vilken häst man än köper? och vore det jag så skulle jag kontakta förra ägaren om det gick, dte hade ju varit hemskt att mäta "sin" häst om man tror att den var död. men hästägaren säljer ju hästen till slakteriet och då har dom väl rätt att sälja den vidare sen?

Appropå detta: På ridskolan där jag red när jag var lite fanns det två st jättefina new forestponnies som köpts från slakt. De hade "blivit över" på en auktion och ingen ville ha dem, ägaren var död och då skulle hästarna gå till slakt. Hon som ägde stallet fick tips om dem och köpte dom från slakteriet. De var magra och rädda men i övrigt felfria. Hästarna levde båda helt friska i över 20 år och hade lyckliga liv och har lärt mängder med småttingar att rida. En liten solskenshistoria :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

De hästar vi har slaktat på slakteri (Linköping där de inte slaktar häst längre) har man beställt en tid för och sen åkt in till den tiden för att överlämna hästen till slakteripersonalen.

Nu har inte jag lämnat någon och mamma har varit med tills hästen fallit och så har vi fått hem grimman.

Men när man läser om vissa fall undrar man hur det går till? Finns det olika rutiner?

Förr i tiden hade slakterierna livdjursauktioner men jag vet inte om det förekommer längre? Men de hästar som kom med då var väl sådana som ingått i en stor djurbesättning, inget som folk lämnat för slakt.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

men hästägaren säljer ju hästen till slakteriet och då har dom väl rätt att sälja den vidare sen?

När jag slaktar en häst så får jag ett papper med klassificering av kött för bestämning av pris och så vidare. Hemska tanke om slakterierna plötsligt börjar fungera som försäljningsstall, man lämnar ju till slakt på grund av att hästen av någon anledning ska sluta sitt liv.

Om det sedan är pga av att den är osäljbar eller att den är helt slut i benen till exempel har inte med saken att göra.

Ett slakteri ska sköta sina åtaganden.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag håller med dig fullt ut. Jag skulle aldrig vilja att nån annan köpte min häst om man skicka den till slakt för att den va sjuk eller nått. och jag skulle aldrig köpa en häst så heller. tycker inte det borde va möjligt. man skickar väl inte friska hästar på slakt för man tycker det e kul lixom? det finns ju en anledning och då är det väl bättre att de får sluta sitt liv där.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vet en som köpte en häst från slakteri för en 15-20 år sen, tror dock inte att det är möjligt längre..
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Min mamma köpte en dräktig islandshäst från ett slakteri en gång, 5000 kr fick hon betala för det.

Jag tror att man kan säga att man inte vill att hästen ska säljas vidare, annars får de sälja. Jag är inte säker, men det är i alla fall vad jag hört.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Nej, som sagt detta var ju länge sen, över 20 år sedan. Kan lugnt tänka mig att det ändrats. Menar inte att jag rekommenderar folk att köpa häst från slakteri, eller att jag ens vet vad som gäller idag, jag bara spekulerade och berättade om en erfarenhet jag har av "slakteriköpta" hästar.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jeg vet ikke hvordan det er i Sverige, men i Norge får en ikke "hente ut igjen" dyr som er sendt til slakt. Er dyrene kommet inn på slakteriet, får en de ikke ut igjen. Tror dette har noe med smitterisiko å gjøre også.
Regner med at det er slik i Sverige og?

Har jobbet på slakteri der en bonde var litt trøtt om morgenen når sauene ble hentet av slaktetransporten, så han sendte med feil sauer, de han skulle beholde!
..han ringte til slakteriet og forsøkte å få dem tilbake, men det gikk ikke pga reglene..
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag håller inte alls med dig Ghost. Tycker att det har stor betydelse vilken anledning hästen skickats till slakteriet för. Om den ansetts som osäljbar men slakteriet lyckas sälja den så är den uppenbarligen inte osäljbar.
Om hästen lider och är obotligt sjuk ska den naturligtvis slippa leva mer men det finns ju väldigt många olika skäl till att hästar skickas till slakt. Många av dem är säkert lämpliga att leva vidare i ett nytt bra hem. På ridskolor anses många hästar uttjänta när de blir lite äldre (15-20 år) och har tröttnat helt på ridskolelivet. Dom blir väldigt tröga och ingen vill rida dem på ridskolan. Men med ett nytt privat hem kan en sån häst bli pånyttfödd, jag lovar. Om dom inte har några skador kan dom ju leva ett gott liv i ca 10 år till. Hästen blir lycklig och även den nya ägaren.:love:

Andra skäl till att folk skickar hästar till slakt kan vara att det tyvärr är enklare att slakta hästen än att försöka sälja hästen, man blir snabbare av med den om man t ex ska flytta (utomlands?) eller av ngn anledning inte kan eller vill ha kvar hästen. Det behöver inte vara ngt fel på hästen för det, om ni förstår vad jag menar. Samma sak sker ju i katt- och hundvärden. En del männiksor unnar inte ens ngn annan ens egen häst utan tycker det är bättre att den får sluta sitt liv. Egoistiskt tänkande enligt mitt sätt att se. Många tror att ingen annan skulle klara av hästen, skitsnack bara tycker jag.

Sammanfattningsvis tycker jag att det är bra att folk kan rädda friska häster från slakt. Många tror säkert att det bara är sjuka o gamla hästar som slaktas men verligheten ser tyvärr annorlunda ut. Vet att det t ex slaktas en hel del ardennerföl o unghästar som inte gått att sälja.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Och jag håller inte med dig.

Sen tycker jag att det är vansiggigt att avla fram hästar för köttproduktion med DET är en annan femma.

Tyvärr har såna här trådar en tendens att spåra ur.

För övrigt har jag precis mailat Swedish Meats och frågat om reglerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst från slakteri?

jag har varken hört om någon som gjort det eller inte gjort det, tvivlar på att det idag är så lätt att köpa en häst från slakteri, dock är jag inte helt emot tanken.
Absolut är det nödvändigt om hästen är dålig, lider osv. Men det finns många fullt dugliga hästar som skickas enbart i brist på tid,intresse eller ex. varmblod som inte duger att springa och tränaren har inte tid att flänga med köpare osv...
Såna friska hästar tycker jag borde vara tillåtet att kunna köpa om det är så, men jag vet som sagt heller inte om vilka rutiner eller papper och information som också då lämnas.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vet en 4-årig travare som nyligen gick till slakt för att hon inte dög till att springa travlopp. Ägaren vill ej bemöda sig med att försöka sälja stoet utan det var enklare att slakta den. Hon åkte tillsmmans med kor till slakteriet...

Men Ghost tycker väl att det bara var bra då att hon slaktades istället för att räddas?

Jag anser verkligen inte att denna tråd spårat ur, tvärtom är det en mkt viktig diskussion. Tycker Ghost att jag har spårat ur??
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vet en 4-årig travare som nyligen gick till slakt för att hon inte dög till att springa travlopp. Ägaren vill ej bemöda sig med att försöka sälja stoet utan det var enklare att slakta den. Hon åkte tillsmmans med kor till slakteriet...

Men Ghost tycker väl att det bara var bra då att hon slaktades istället för att räddas?

Jag anser verkligen inte att denna tråd spårat ur, tvärtom är det en mkt viktig diskussion. Tycker Ghost att jag har spårat ur??

Kan väl vara det bästa, fd. travare har inte så hög status i ridvärlden och hamnar ju ofta fel.. :crazy:
Sen kan det ju vara så att hästen av olika anledningar inte passade som ridhäst eller travhäst.
Personligen slaktar jag hellre än säljer som ridhäst..

Skulle jag skicka en häst till slakt oavsett anledning så förutsätter jag att den slaktas, inte "räddas"..
Vad vet ett slakteri om en häst historia? Varför den går till slakt osv?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst från slakteri?

Ja visst, slakta ut allt skit som finns... :devil:

Skärp till dig...

Svaret från Swedish Meats:

De hästar vi tar emot för slakt slaktas upp och säljaren får avräkning med slaktvikt och klass.
Samtliga slaktdjur journalförs och rapporteras till Jordbruksverket enligt Jordbruksverkets författning.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag kan inte tänka mej att det är lagligt att köpa hästar från slakteriet. när det är dags för min häst att gå ur tiden då ska jag va med och se så att hon dör, hon ska inte bli ngt pålägg heller för den delen.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

kl.

där vi slaktar har dom 1 dag i veckan då dom tar häst. man får ringa innan och "anmäla".

vad jag därimot skulle kunna tänka mig är att, ägarna som oftast är med och står utanför med hästen på transporten tills det är dennes tur (får inte lasta ur innan slakteriets vet. bes), kan sälja om dom har lust till någon som är utanför och frågar om just det.

det är ju inte fel på ALLA hästar som slaktas.

men då är det ju ägaren själv som säljer sin "slakthäst" och inte slakteriet.

annars är det ju så att man får en avräkning med slaktvikt och klass på köttet, pricis som ghost skrev.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag har mycket svårt att tro att det kan gå till så som du skriver. Det låter som en skröna. Dels så är det förhållandevis få hästar som slaktas, dels är oftast ägaren med in i det sista. Den som lämnat sin häst på ett slakteri får också en avräkning från slakteriet där det står hur många kilo kött som tillvaratagits osv.

Kan det möjligen vara så att det rör sig om en firma som både driver slakteriverksamhet och handlar med levande djur? Det finns en del sådana företag.
För omkring 20-25 år sedan hölls livdjursauktioner vid slakthuset i Kävlinge i Skåne. Det var alltså inte djur som lämnats in för slakt som såldes vidare, utan friska djur. Men jag har hört många säga att de köpt häst slakthuset i Kävlinge, vilket alltså är direkt fel.

Sen undrar jag lite över hur din gode väns kompis-kompis kan veta att ponnyerna skulle vara två f d ridskoleponnyer.... Vet h*n vilken ridskola de varit på - och har h*n meddelat ridskolan att de ponnyer de lämnat till slakt sålts vidare? Vilka papper har h*n på hästarna nu? Har h*n lyckats skaffa pass till dem osv?

Immer
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 055
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 832
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp