Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

Så är det inte på "vårt" slakteri, där är det rent och fräscht och luktar inte. Du skulle aldrig kunna gissa att det var ett slakteri, om du så stod med handen på dörrhandtaget.
Dit skulle jag med lätt hjärta köra mina hästar, det går fort och värdigt till.

Ja, det låter som ett kanonslakteri. Tyvärr tror jag det är mycket unikt. Jag har ieof bara besökt två,- vårt och ett annat, tyckte båda var likvärdiga. Visst-rena och fräscha, men det luktar blod, och bränt. Tycker jag! jag kanske är lite petig, men jag inbillar mig att hästarna känner mer än vi...(alla djur,,inte bara hästar.) Det är oxå mycket industrialiserat, det går på löpande band lixom, även medan djuren fortfarande lever... mycket trist. Men något måste slakterierna ju göra för att effektivisera, annars konkurrerar de utländska slakterierna ut de svenska, och jag kan inte ens DRÖMMA om hur djuren behandlas där,,, i italien, argentina osv.. där mycket av vårt importerade kött kommer ifrån.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

I vissa fall förstår jag att man hellre slaktar en fullt frisk häst än att låta den bli en vandringspokal.
Min första nuvarande häst är en travare. Hon kanske kunde ha blivit pålägg om inte ägarna hade hittat ett bra hem...
Tänk om alla tänkte så...
T.ex en mamma måste adoptera bort ett barn, "Nej, det kanske finns en chans att mitt barn får ett dåligt hem. Äsh, jag dödar henne så slipper hon lida".
Som hästägare har man (tycker jag) lika stort ansvar för sin häst som sitt barn när det gäller sådana situationer.
Till alla hästägare: ta ditt j***a ansvar. :mad:

Om hästen är obotligt skadad eller lider enormt så är det en anna sak. Men jag tycker ändå att beslut om slakt ska komma från ägaren och ingen annan. Om du skickar hästen till slakt så är det ingen annan som ska kunna köpa den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa häst från slakteri?

Du har hört många historier, men inte sett med egna ögon hur det går till? Då tycker jag du ska göra det först. Jag har nämligen sett hur det går till, och det är definitivt värdigt. Det har inget med kostnaden att göra.

Nej, jag har inte sett det med egna ögon och det vill jag aldrig behöva göra heller. Jag tror att oavsett hur väl slakteriet än är drivet så är det inget kul ställe att dö på, det är klart att hästarna kommer att känna stress! vart är jag? Hur hamnade jag här? Vad händer nu? osv. ni förstår kanske vad jag menar. Det skulle heller inte förvåna mig om djuren känner att "slutet är nära".Jag kan förstå varför man slaktar en häst och hur du resonerar, men jag kan inte hålla med dig!
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

I vissa fall förstår jag att man hellre slaktar en fullt frisk häst än att låta den bli en vandringspokal.
Min första nuvarande häst är en travare. Hon kanske kunde ha blivit pålägg om inte ägarna hade hittat ett bra hem...
Tänk om alla tänkte så...
T.ex en mamma måste adoptera bort ett barn, "Nej, det kanske finns en chans att mitt barn får ett dåligt hem. Äsh, jag dödar henne så slipper hon lida".
Som hästägare har man (tycker jag) lika stort ansvar för sin häst som sitt barn när det gäller sådana situationer.
Till alla hästägare: ta ditt j***a ansvar. :mad:

Om hästen är obotligt skadad eller lider enormt så är det en anna sak. Men jag tycker ändå att beslut om slakt ska komma från ägaren och ingen annan. Om du skickar hästen till slakt så är det ingen annan som ska kunna köpa den.

jag tycker att det var en dålig jämnförelse (barn/häst).
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

man kan köpa hästar innan slakteriet köpt dem, för slaktpris. men man kan inte köpa hästar av slakteriet.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

jag tycker att det var en dålig jämnförelse (barn/häst).

Det tycker då inte jag. Visst du låter inte barnet gå till slakt fall h*n blir obotligt sjuk, men man har faktiskt sånt ansvar (tycker jag) för sina hästar.

Det är upp till hästägarna att sluta se på sina hästar som en inkomst utan som levande varelser.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Nej, jag har inte sett det med egna ögon och det vill jag aldrig behöva göra heller.

Då tycker jag du ska göra det innan du uttalar dig så tvärsäkert om vad hästar känner och inte känner. Det kan lika gärna bli stress vid avlivning hemma.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vad är det för sjuka människor som hänger runt slakterierna på morgonen för att "göra sig ett klipp"? Vilket sätt att köpa häst på!
Varför hänger de inte runt trav- och galoppbanorna istället? Kan det vara för att det inte finns några "billiga klipp" att göra bland tävlingsfolket? Utan de ser till att deras hästar inte hamnar vind för våg hos någon som vill spela samarit för en dag.
Visst, det är jättetrist när friska hästar går till slakt, men håll med om att det är mycket värre att se vanvårdade hästar som ingen orkar med.

Att köpa häst är att ta på sig ett stort ansvar och det är inte helt gratis i längden. Och hör och häpna! När man köper en häst har man i det flesta fall även framför sig det trista beslutet att ta när och hur ens häst ska dö! Jag är övertygad om att slakterierna inte säljer av hästar som är där för att slaktas. Däremot är det lätt att fläska på historier tills de blir sagor...

Det är synd att friska tävlingshästar som gjort sitt inte har ett högre andrahandsvärde. Då är det lätt att det blir rädda-hästen-till-varje-pris istället för att tänka på hästens bästa. Men det förekommer med alla typer av husdjur, man köper en katt för ett par tior, sen har man "råd" att tröttna, hur många hundar och katter avlivas i förtid, de har väl också rätt till ett liv?
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Då tycker jag du ska göra det innan du uttalar dig så tvärsäkert om vad hästar känner och inte känner. Det kan lika gärna bli stress vid avlivning hemma.

Själv klart men risken är inte lika stor! Jag kan respektera din åsikt men jag förstår inte varför du har så svårt att respektera min. Visst jag har aldrig besökt ett slakteri! Men är det ett krav för att få tycka som man vill i den sektorn? Jag är inget dum huvud jag har läst det jag hittat och sedan grundat min åsikt på det. det har varit både positiva och negativa historier. Jag kommer ändå aldrig att slakta min häst!! Oavsett vad andra tycker min häst skall inte bli uppäten så är det bara!
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

hm, kanske så, men när jag var där,,, alltså flera timmar efter att de öppnat, stod det hästar där, i allra högsta grad levande, för att någon stund senare hänga betydligt dödare....
Jag tror kanske de försöker ta in de tidigt, men det gäller alla djur, för de vill sluta i tid på slutet av dan!

Det är inte heller riktigt det jag menar med stress.. jag tror de känner stress när de känner blodlukt och bränt kadaver,, som det stinker runtom ett slakteri... det är ju avblodning precis någon meter ifrån där de kommer in lixom... och döda djur hänger lixom oxå där.. klart att de blir stressade.. så var det där jag var.
Jag tyckte det var hemskt.

i så fall ska man väl inte åka på tävlingar eller träningar heller :angel: även det är ju otroligt stressande för många individer (och även där är många ggr. ägaren själv som överför stressen till hästen)


stressade blir hästarna av sina ibland allt för hysteriska ägare (genom sin egen hysteri talar dom ju faktiskt om för hästen "att det är farligt"), det är min övertygelse för det har jag sett allt för många ggr. därför är inte heller slaktarna så jätte pigga på att ägarna följer med in, det försvårar ju deras jobb när hästen känner av ägarens känslor och stressen kommer in. dessutom finns ju skaderisken då långt i från alla ägare förstår att hästen kan resa sig i skottögonblicket, vilket dom även kan av avlivningsvätska, förra gången jag va med när vet. sprutade så slog hästen runt. den va död när den landade, men givetvis otäckt för ägaren

jag har slaktat hästar både på större och mindre slakterier under årens lopp, det har hänt att vi tagit bort hemma med. antingen med hjälp av lantbrukstjänst eller av veterinär då det varit akut.

vid ett tillfälle på -80 talet gick det mindre bra på slakteriet, hästen drabbades av akut andnöd (pga. sjukdom, men det va inte väntat) och löpte pga. det amok. det va inget kul alls, men jag har upplevt mindre snabba och smärtfria avlivningar med injektionsvätska oxå. det va faktiskt värre för då tog det tid för hästen att dö. problemet är väl att vi lägger mänskliga känslor och tankar på sådant här, ett problem som inte djuret själv har.

alla gånger vi slaktat på slakteri oavsett slakteriets storlek så har en och en häst tagits in, visst har det hänt att man sett föregående häst hänga innan dom hunnit stänga (mellan avrinningen och själva avlivningsplatsen) men det är inget som dom hästar jag följt reagerat alls på.

vilken metod man än väljer så kan man aldrig gardera sig från att det inte går som det va tänkt.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag har svårt att respektera din åsikt eftersom du inte vet vad du pratar om när det gäller att ta bort sin häst på slakteri. Långtifrån alla hästar som körs till slakterier blir livsmedel, för den delen.

Vi fick för ett tag sedan ta bort en ko hemma, och tro mig, det är ingen vacker syn att se den dras ut och vinschas upp i kadaverbilen... :crazy: Om det hade varit någon av hästarna hade jag haft den minnesbilden på näthinnan länge, länge, där kan man snacka om ovärdigt!
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vi fick för ett tag sedan ta bort en ko hemma, och tro mig, det är ingen vacker syn att se den dras ut och vinschas upp i kadaverbilen... :crazy: Om det hade varit någon av hästarna hade jag haft den minnesbilden på näthinnan länge, länge, där kan man snacka om ovärdigt!

:bow:
Tillåt mig att berätta om vad som händer sen:

Kadavret vinschas upp i kadaverbilen och körs bort, till ett uppsamlingsställe där den läggs i en container med andra döda djur. När containern är full körs den till en destruktionsanläggning där kadavren mals i kvarnar innan de bränns.

Den som tror att varenda avlivad häst under värdiga former "skjutsas in i kremeringsugnen" tror alltså fel.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

av nysgjerrighet, har dere ikke mulighet til å levere hester som ikke kan gå til menneskemat på slakterier for destruksjon i Sverige ? må hesten avlives for senere å bli hentet til kremering/containeroppbevaring etc hvis man ikkke har mulighet til å gravlegge på egen tomt, evnt separat kremering ?
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

KL Detta är tydligen alltid en het diskussion det här med att slakta.. Måste bara fråga.. Om man väljer att köra sin häst till slakteriet för att avliva den,är man en sämre människa och mindre djurvän då än om man avlivar hemma? Älskar man sin häst mindre då? Jag har gjort båda delarna och jag skulle lätt välja att köra till slakteriet om det skulle bli aktuellt igen. På slakteriet var det proffsig personal som tog emot hästen,allt gick på nån sekund. Hemma avlivade vi med spruta pga att hästen hade inte klarat en transport resa men det tog säkert nån minut innan hon somnade in och hon kämpade emot ett tag.Sen fick hon ligga under en pressening några timmar innan en bil kunde hämta henne.Självklart förstår jag att det kan se olika ut beroende på omständigheter,men som sagt är man en sämre människa om man kör till slakteri??
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Du trycker väldigt kraftigt på detta att de döda kropparna mals innan bränning men vad spelar det för roll egentligen? De är ju redan borta.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

KL Detta är tydligen alltid en het diskussion det här med att slakta.. Måste bara fråga.. Om man väljer att köra sin häst till slakteriet för att avliva den,är man en sämre människa och mindre djurvän då än om man avlivar hemma? Älskar man sin häst mindre då? Jag har gjort båda delarna och jag skulle lätt välja att köra till slakteriet om det skulle bli aktuellt igen. På slakteriet var det proffsig personal som tog emot hästen,allt gick på nån sekund. Hemma avlivade vi med spruta pga att hästen hade inte klarat en transport resa men det tog säkert nån minut innan hon somnade in och hon kämpade emot ett tag.Sen fick hon ligga under en pressening några timmar innan en bil kunde hämta henne.Självklart förstår jag att det kan se olika ut beroende på omständigheter,men som sagt är man en sämre människa om man kör till slakteri??

:bow: :bow: Bra skrivet! :bow:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När blev det förbjudet att sälja hästar vid slakterierna. Minns att det såldes oftast fjordingar vid livdjurauktioner på Farmek i början på 80 talet. Var även på en auktion i Uddevalla ( dagen efter Flink sköt ihjäl ett antal personer i Falun). Kommer ihåg detta för vi klev upp vid tretiden och hörde detta på nyheterna när vi körde mot Uddevalla. Där såldes ett stort antal shettisar och fjord/halvblodskorsningar som var 1- 3år gammla.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag skulle själv ALDRIG skicka min häst till slakt. Hon skall inte bli något pålägg. Kosta vad det kosta vill, hon har jätt mig så mycket då skall hon väll få dö på ett värdigt sätt. En slakt skull aldrig komma på frågan oavsett om det var rent/fint på slakterierna, jag har hört alldeles för många hitorier om hästar som gått hemska öden till mötes när dom skickades till slakteri, kanske lite överdimmensionerat visst men den risken är jag inte beräd att ta. För att lägga till en sak till det som denna tråd började med så har jag en kompis som köpte en häst från slakt, jag själv skulle aldrig gjort det men hästen var helt ok, det var inga fel på honom. Detta var ca 5 år sedan och om hon kunde köpa en häst från ett slakteri så kan det ju knappast vara olagligt??? Eller? kan det kanske variera från slakteri till slakteri??

Isf. har hon haft kontakt med ägaren till hästen för slakteriet äger inte hästen förrän den är död. Och har därmed inte rätt att sälja den.

P.g.a dessa "hemska historier" så skulle det nog vara bra med en film som visar detta tabubelagda ämne. pmm, dax att göra din dokumentär! ;)

Du kan ju följa din häst till slakteriet eller slakta hemma på gården, då har du ju möjlighet att hålla hästen själv.

Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När blev det förbjudet att sälja hästar vid slakterierna. Minns att det såldes oftast fjordingar vid livdjurauktioner på Farmek i början på 80 talet. Var även på en auktion i Uddevalla ( dagen efter Flink sköt ihjäl ett antal personer i Falun). Kommer ihåg detta för vi klev upp vid tretiden och hörde detta på nyheterna när vi körde mot Uddevalla. Där såldes ett stort antal shettisar och fjord/halvblodskorsningar som var 1- 3år gammla.

Dom hästarna var isf. sålda som livdjur från första början, hästar som av ägaren är skickade till slakt är ägarens tills djuret är dött.

Kicki :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 055
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 834
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp