Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

När blev det förbjudet att sälja hästar vid slakterierna. Minns att det såldes oftast fjordingar vid livdjurauktioner på Farmek i början på 80 talet. Var även på en auktion i Uddevalla ( dagen efter Flink sköt ihjäl ett antal personer i Falun). Kommer ihåg detta för vi klev upp vid tretiden och hörde detta på nyheterna när vi körde mot Uddevalla. Där såldes ett stort antal shettisar och fjord/halvblodskorsningar som var 1- 3år gammla.

Du får nog lov att hålla isär begreppen här!

Att köpa häst vid slakteri (livdjursauktion) är inte samma sak som det vi pratar om i den här tråden. Här pratar vi om att köpa häst från slakteriet! Det är en oerhörd skillnad.

Köpa häst vid slakteri, alltså livdjurauktion är ju en arrangerad auktion där man säljer livs levande djur som inte är avsedda att gå till slakt.

Att köpa häst från slakteri är förbjudet, eftersom ägaren har lämnat hästen med avsikten att den skall slaktas. Slakteriet äger inte hästen förrän den är död och papper påskrivna. Eller dom äger inte hästen ens då. För slakteriet äger bara slaktviken av hästen. För levandevikt och slaktvikt är inte samma sak. Det skiljer ca 40% i kg. Först när ägaren fått ersättning för slaktvikten äger slakteriet köttet.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

KL Detta är tydligen alltid en het diskussion det här med att slakta.. Måste bara fråga.. Om man väljer att köra sin häst till slakteriet för att avliva den,är man en sämre människa och mindre djurvän då än om man avlivar hemma? Älskar man sin häst mindre då? Jag har gjort båda delarna och jag skulle lätt välja att köra till slakteriet om det skulle bli aktuellt igen. På slakteriet var det proffsig personal som tog emot hästen,allt gick på nån sekund. Hemma avlivade vi med spruta pga att hästen hade inte klarat en transport resa men det tog säkert nån minut innan hon somnade in och hon kämpade emot ett tag.Sen fick hon ligga under en pressening några timmar innan en bil kunde hämta henne.Självklart förstår jag att det kan se olika ut beroende på omständigheter,men som sagt är man en sämre människa om man kör till slakteri??

Jag skulle nog säga att man ska göra vad som är bäst för hästen...

T.ex min häst som är 20 år har stått i samma stall i typ 8-10 år och har då inte åkt någon transport på jätte länge... mitt val blir att avliva henne hemma (där hon bor)men om det går så får köttet gå till slakteriet...
för i hennes fall så tror jag att hon skulle bli stressad av att åka transport och inte veta vart hon ska...

men om det hade varit så att hon var van att åka transport (tävling/träning) så skulle jag nog köra henne till slakteriet...

Men vet ju inte vad som kommer att hända i framtiden så jag tror att man får ta det beslutet när det kommer...

Så jag tycket inte att man är en sämre vad man än väljer bara man själv eller någon som hästen är van vid är med när tiden är inne...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Du trycker väldigt kraftigt på detta att de döda kropparna mals innan bränning men vad spelar det för roll egentligen? De är ju redan borta.

Visst är de redan borta.
Och det är de även när de slaktats och köttet blir till livsmedel. Men i det senare fallet kommer ju köttet till någon nytta, i alla fall.

Många här tycker ju det är hemskt att någon ska äta deras häst, men jag tror inte de vet att alternativet kan vara att kadavret mals i kvarn innan det bränns?

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

:( NEVER jag skulle aldrig köpaaen häst från ett slakteri bara jag hör prdet slakt ryser det i hhel a mig ; :crazy: ´
HALLÅ din kompis värkar rätt fläng man köper inte bara en häst från ett slakteri så dära :S JAJA Låt na hållas men rid aldrig hennes häst i allafalla tänk om det är värsta sjuk och hon i märker deta ;S stakars häst :cry: Men hadé så bra så längre pusspuuuss :love:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När blev det förbjudet att sälja hästar vid slakterierna. Minns att det såldes oftast fjordingar vid livdjurauktioner på Farmek i början på 80 talet. Var även på en auktion i Uddevalla ( dagen efter Flink sköt ihjäl ett antal personer i Falun). Kommer ihåg detta för vi klev upp vid tretiden och hörde detta på nyheterna när vi körde mot Uddevalla. Där såldes ett stort antal shettisar och fjord/halvblodskorsningar som var 1- 3år gammla.

Det finns fortfarande "livdjusrauktioner" eller snarare förmedlare, går du in på www.swedishmeats.se så hittar du förmedlare av livdjur. Dvs uppfödare av smågrisar och kalvar, vi slaktar inte hästar längre.

Djur som kommit in på slakteriets anläggning, dvs innanför grindarna, kommer inte ut där ifrån levande, det har med b.la smittskydd att göra.

Djurägaren äger djuret fram tills att slakteriet vägt in och registrerat det i datorn. Då äger slakteriet djuret. Djur utan någon form av id-märkning får inte slaktas.


Jag har skrivit tidigare i tråden eller om det är i en annan tråd, att jag nu börjar ledsna på alla rent ut sagt idiotiska påhitt folk läst/hört hit och dit om svenska slakterier.

Visst finns det rötägg som slaktar, men lika så finns det hästägare som vanvårdar sina djur. Men de åker alla dit till slut.

Jag kommer försöka komma iväg till ett mindre slakteri och följa hästslakten där och om det även godkäns av djurägare och slakteriägaren ta lite foton. Bara för att det är så himla många som tror sig veta exakt vad som händer utan att ens vart i närheten av ett slakteri.

Klart som f*n det lukar apa om kvarnen/bio-malen, vad tror ni inte det lukar om kontainrarna på djursjukhusen?


Jag har jobbat som slaktar i 3 år, tror ni jag skulle fortsätta om djuren for illa? Jag gick naturbruk och har besökt många av de större gårdarna och har även kompisar som är bönder.


Min häst är cool lugn att transportera och när hon kommer till nya platser, och jag kommer självklart köra henne till slakteriet den dagen kommer.

Efterfrågan på hästkött i sverige är stort det slaktas för lite svenska hästar vilket betyder att det importeras utomlands, där vi inte kan göra ett smack för djurhållningen, de kan vara de hästar ni sett på film från främst USA som blandas med svenskt hästkött för att göra en simpel korv.

Att skicka en häst till slakteri ger ingen vinst, du tjänar på att sälja sin "gamla travare" till vem som helst.

Du får kanske säg 1.000:- för en häst här i sverige. Du får kanske 3.000:- om du säljer den, och köparen vet du ingenting om, h*n kan välja att sälja hästen för 5.000:- så lastas den på en transport och hamnar sen i Italien där de får 15.000:- för en häst som då i våra ögon klassas som ett levande kadaver!

Varför tror ni det varnas för att sälja sin häst billigt?

Sjuka och skadade (t.ex. benbrott) hästar får inte gå till livsmedel, endast friska hästar tas emot på slakerier.
Det betyder alltså hästar som avlivas pga t.ex. ålder, problem med hälta, kissing spines eller psykiska problem.

Vad är mest humant? Att 2 åriga travhästen Adde som visar sig ha en förskjutning på kotorna i nacken som gör att hans nerver kläms och hans bakdel blir förlamad skickas till slakt en att han får leva vidare?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det finns fortfarande "livdjusrauktioner" eller snarare förmedlare, går du in på www.swedishmeats.se så hittar du förmedlare av livdjur. Dvs uppfödare av smågrisar och kalvar, vi slaktar inte hästar längre.

Det finns ju regelrätta auktioner också, ett av de andra stora slakterierna anordnar sådana. Fast såvitt jag vet är det i princip bara kor på dem.


Jag kommer försöka komma iväg till ett mindre slakteri och följa hästslakten där och om det även godkäns av djurägare och slakteriägaren ta lite foton. Bara för att det är så himla många som tror sig veta exakt vad som händer utan att ens vart i närheten av ett slakteri.

Jag var på ett sådant för några veckor sedan. Då fick man komma dit tidigt på morgonen och de tog hästarna först. De fick lasta ur en och en på gårdsplanen, och sedan gå in via en dörr på gaveln. Nu var jag inte där med häst, så jag följde förstås inte med in, men jag hörde ju att de togs bort 20-30 sekunder efteråt. Den häst som väntade på sin tur utanför reagerade inte ett dugg, och när jag sedan kom med mina djur var det rent och snyggt och de reagerade inte heller. Allt gick mycket lugnt och stilla till.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det finns ju regelrätta auktioner också, ett av de andra stora slakterierna anordnar sådana. Fast såvitt jag vet är det i princip bara kor på dem.
Precis, det är nog himla sällan auktioner med hästar. Och om man läser t.ex. land så brukar det finnas annonser om gårdsauktioner lite här och där. Då säljer de nötkreatur.
Inom traven och galoppen är det nog vanligare med auktioner av åringar ect. Själv tycker jag auktioner är lite "Emil i Lönneberga" nu när vi har internet och leta hästar på!

Jag var på ett sådant för några veckor sedan. Då fick man komma dit tidigt på morgonen och de tog hästarna först. De fick lasta ur en och en på gårdsplanen, och sedan gå in via en dörr på gaveln. Nu var jag inte där med häst, så jag följde förstås inte med in, men jag hörde ju att de togs bort 20-30 sekunder efteråt. Den häst som väntade på sin tur utanför reagerade inte ett dugg, och när jag sedan kom med mina djur var det rent och snyggt och de reagerade inte heller. Allt gick mycket lugnt och stilla till.

Så gör det på detta slakteri också, börjar dagen med hästarna.

När vi slaktade häst var de aldrig i kontakt med nöt/svin och lastades av på en egen plats.
Anledningen till att vi inte slaktar hästar längre, vilket jag tycker är tråkigt, är att de är en för hög kostnad för slakteriet. Det tar helt enkelt för lång tid och det ger en högre personalkostnad (mindre ton kött/timme).
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

i så fall ska man väl inte åka på tävlingar eller träningar heller :angel: även det är ju otroligt stressande för många individer (och även där är många ggr. ägaren själv som överför stressen till hästen)


stressade blir hästarna av sina ibland allt för hysteriska ägare (genom sin egen hysteri talar dom ju faktiskt om för hästen "att det är farligt"), det är min övertygelse för det har jag sett allt för många ggr. därför är inte heller slaktarna så jätte pigga på att ägarna följer med in, det försvårar ju deras jobb när hästen känner av ägarens känslor och stressen kommer in. dessutom finns ju skaderisken då långt i från alla ägare förstår att hästen kan resa sig i skottögonblicket, vilket dom även kan av avlivningsvätska, förra gången jag va med när vet. sprutade så slog hästen runt. den va död när den landade, men givetvis otäckt för ägaren

jag har slaktat hästar både på större och mindre slakterier under årens lopp, det har hänt att vi tagit bort hemma med. antingen med hjälp av lantbrukstjänst eller av veterinär då det varit akut.

vid ett tillfälle på -80 talet gick det mindre bra på slakteriet, hästen drabbades av akut andnöd (pga. sjukdom, men det va inte väntat) och löpte pga. det amok. det va inget kul alls, men jag har upplevt mindre snabba och smärtfria avlivningar med injektionsvätska oxå. det va faktiskt värre för då tog det tid för hästen att dö. problemet är väl att vi lägger mänskliga känslor och tankar på sådant här, ett problem som inte djuret själv har.

alla gånger vi slaktat på slakteri oavsett slakteriets storlek så har en och en häst tagits in, visst har det hänt att man sett föregående häst hänga innan dom hunnit stänga (mellan avrinningen och själva avlivningsplatsen) men det är inget som dom hästar jag följt reagerat alls på.

vilken metod man än väljer så kan man aldrig gardera sig från att det inte går som det va tänkt.


nej, jag håller med precis. man kan aldrig gardera sig för att det ska funka precis som man vill, och man kan aldrig bli fri från stress kanske. Skönt för din häst att den inte hade ont av att det hängde annan häst där, mina hästar reagerar och markerar en avblodningsplats för ko i över ett halvår efter avlivningen. (när vi gjort det här hemma utanför lagårn...)

sen tror jag inte kanske att stressen vid en slakt är riktigt densamma som vid tävling... kanske inte luktar lika mycket blod och bränt på en tävling. men det kan ju oxå vara olika tävlingar...!:angel:

visst kan avlivning hemma oxå vara stressande, men den är ÅTMINSTONE i sin hemmamiljö.

det finns kanske inga perfekta sätt att avliva hästar, men när det är dags, ska man försöka komma nära nog. det kan vi nog vara överrens om. :D
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När blev det förbjudet att sälja hästar vid slakterierna. Minns att det såldes oftast fjordingar vid livdjurauktioner på Farmek i början på 80 talet. Var även på en auktion i Uddevalla ( dagen efter Flink sköt ihjäl ett antal personer i Falun). Kommer ihåg detta för vi klev upp vid tretiden och hörde detta på nyheterna när vi körde mot Uddevalla. Där såldes ett stort antal shettisar och fjord/halvblodskorsningar som var 1- 3år gammla.


Du blandar begreppen nu, Livdjursauktionerna är en sak och att skicka häst till slakt en helt annan.

Nu vet jag att det finns andra som är bättre på rutinerna angående auktionerna men jag vet bestämt att man inte får sälja en häst på auktion som ägaren säljer till slakt.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

sen tror jag inte kanske att stressen vid en slakt är riktigt densamma som vid tävling... kanske inte luktar lika mycket blod och bränt på en tävling. men det kan ju oxå vara olika tävlingar...!:angel:

Hur kan det lukta bränt på ett slakteri?

Många hästar har ko-skräck, oavsett om de är levande eller döda. T.om. även fast de bor grannar (ladugård och stall vägg-i-vägg).

Hos oss ser inte de som bultas djuren som hänger vid avblodningen.

Jag har aldrig träffat en häst som reagerat på hästblod, ridskolan har avlivat sina hemma, vid ett tillfälle tog de bort 3 st halvblod på samma plats. Kanske 20 min efter att slaktbilen åkt så har det letts förbi hästar där utan att de har reagerat på det. Lika så om hästar avlivats i hage, de har gått fram och luktat och sen gått där ifrån.

När vi var ute och red i vintras så hittade vi blodspår av ett rådjur. Min häst stannade och luktade länge och borrade ner hela nosen i blodfläcken innan hon tog upp huvudet, frustade och gick vidare.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

När vi var ute och red i vintras så hittade vi blodspår av ett rådjur. Min häst stannade och luktade länge och borrade ner hela nosen i blodfläcken innan hon tog upp huvudet, frustade och gick vidare.


:rofl: :rofl: det är ju inget att skatta tå men det lät lite kul för så gör min häst åt bajs som hon hittat på vägen... (hon borrade inte ner hela nosen i det men typ...)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Precis vad jag menar med olika omständigheter. Jag skulle inte heller köra en 20 årig häst som inte lämnat gården på kanske 10 år till slakteri utan då istället avliva hemma.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Sanitetsslakt där djuret avlivas på gården för att tas in o slaktas upp till livsmedel försvann 1/1 2006.
Häst som avlivas hemma får gå till destruktion eller grävas ner(kräver tillstånd)
PL
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Sanitetsslakt där djuret avlivas på gården för att tas in o slaktas upp till livsmedel försvann 1/1 2006.
Häst som avlivas hemma får gå till destruktion eller grävas ner(kräver tillstånd)
PL

jaha... har det gjort det... tack då vet jag det...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

:rofl: :rofl: det är ju inget att skatta tå men det lät lite kul för så gör min häst åt bajs som hon hittat på vägen... (hon borrade inte ner hela nosen i det men typ...)

Sambon håller på med jägarexamen, jag erbjöd honom att lära honom rida så kan han rida eftersök om det skulle behövas, men han tackade nej :angel:

Däremor är hon livrädd för kossor, räcker med att hon hör dem råma så vill hon fly landet, men rådjursblod går tydligen bra.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag har aldrig träffat en häst som reagerat på hästblod, ridskolan har avlivat sina hemma, vid ett tillfälle tog de bort 3 st halvblod på samma plats. Kanske 20 min efter att slaktbilen åkt så har det letts förbi hästar där utan att de har reagerat på det. Lika så om hästar avlivats i hage, de har gått fram och luktat och sen gått där ifrån.

Är ganska övertygad att det är enbart hästfolket som reagerar på blodet. Inte hästarna.

För man kan ju vända på det hela och fundera lite filosofiskt eller?? ;)

Vi får ca 15 föl per år där det "spills" en del blod i boxarna:
Skulle övriga inackorderingar bli galna och få panik av den blodlukten??

Eller hästars skärskador:
övriga i flocken stack till skogs??

Blodprovstagning på gången:
Övriga hästar tog fönstervägen ut till hagen

Blodprovstagning i box (inget att rek)
Hästen skyggade för sig själv och svimmade av blodlukten


Kan enbart säga att det är raka motsatsen. Hästar verkar vara så "perversa" att har man slaktat och avblodat på grus så vill övriga levande hästar käka upp gruset...

AM
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

k.l

jag tror det är samma typ av "skröna" att man kan köpa ut hästar från slakteriet som att hästar får panik av blod och "vägrar" gå förbi där annan häst blivit avblodad i flera år. jag har hört båda påståendena av massa människor dom senaste 35 åren, men aldrig sett ett "bevis" på att det skulle vara så :crazy:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det där stämmer med min erfarenhet också. Novan slickar alltid på allt blod hon hittar. Hon har även gått fram till färsk nyflådd älghud ute i skogen nosat på den, tagit tag i den, lyft lite, dragit i den och sedan ställt sig att smaka på den. Det var garanterat mycket blod och annat gojs på den huden. Matte hade hört om att hästar är rädda för blod och vilt och trodde därmed att hon skulle bli rädd.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Är ganska övertygad att det är enbart hästfolket som reagerar på blodet. Inte hästarna.

För man kan ju vända på det hela och fundera lite filosofiskt eller?? ;)

Vi får ca 15 föl per år där det "spills" en del blod i boxarna:
Skulle övriga inackorderingar bli galna och få panik av den blodlukten??

Eller hästars skärskador:
övriga i flocken stack till skogs??

Blodprovstagning på gången:
Övriga hästar tog fönstervägen ut till hagen

Blodprovstagning i box (inget att rek)
Hästen skyggade för sig själv och svimmade av blodlukten


Kan enbart säga att det är raka motsatsen. Hästar verkar vara så "perversa" att har man slaktat och avblodat på grus så vill övriga levande hästar käka upp gruset...

AM

:rofl: :rofl: :rofl: Underbara kommentarer! :bow: :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 055
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 834
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp