Köpa häst från utlandet (osedd) via svensk förmedlare

R

Raderad medlem 142449

Hej!

Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står utomlands men som verkar säljas via svenska förmedlare. Har hört så mycket negativt men kan ändå inte låta bli att fundera, då de hästarna ligger så pass mycket bättre i pris. Man får mer för pengarna, om man ska tro annonserna.

Så det jag funderar på är....
  • Hur vet man att man får rätt häst? Att passet hör till just den hästen? Och att hästen inte blivit utdömd i hemlandet?
  • Om man köper hästen av ett svenskt företag så har man väl ångerrätt, eller hur? Dvs. man kan köpa hästen, göra en egen vet-besiktning och ha hästen "på prov" ett tag men om man sedan ångrar sig/besiktningen visar på skador, så kan man lämna tillbaka hästen, eller hur funkar det?
  • Är det förmedlaren eller jag som ska ordna med tilläggsregistrering av hästen?

Någon som försökt sig på detta och dessutom köpt hästen osedd? Hur har det gått?

Kanske ska tillägga att min prisklass är runt 80.000 kr högst och det är enbart en häst för hobby jag söker. Tävla på skoj kanske, men inget mer.
 
1. Finns inga garantier att det är rätt häst till passet eller att den inte är utdömd.

2. Hur den biten ser ut överlämnar jag till någon annan att svara på.

3. Det finns ingen sån bestämmelse, men om hästen kommer direkt från utlandet till dig eller om den mellanlandar ett fåtal dagar i Sverige innan du köper den så utgår jag från att du som köpare tilläggsregistrerar den.
Som förmedlare skulle jag nog inte skicka iväg passet för tilläggsregistrering om jag visste att hästen bara mycket kortvarigt skulle vara i min vård innan den skickas iväg.
Jag kan ju inte gärna sälja en häst jag inte har passet till?

Jag har köpt flera osedda från utlandet via svenska förmedlare och från en uppfödare, det har varit smidigt och jag har betalat hästarna innan de ställts på transporten i utlandet.
Jag har tilläggsregistrerat alla själv.
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står utomlands men som verkar säljas via svenska förmedlare. Har hört så mycket negativt men kan ändå inte låta bli att fundera, då de hästarna ligger så pass mycket bättre i pris. Man får mer för pengarna, om man ska tro annonserna.

Så det jag funderar på är....
  • Hur vet man att man får rätt häst? Att passet hör till just den hästen? Och att hästen inte blivit utdömd i hemlandet?
  • Om man köper hästen av ett svenskt företag så har man väl ångerrätt, eller hur? Dvs. man kan köpa hästen, göra en egen vet-besiktning och ha hästen "på prov" ett tag men om man sedan ångrar sig/besiktningen visar på skador, så kan man lämna tillbaka hästen, eller hur funkar det?
  • Är det förmedlaren eller jag som ska ordna med tilläggsregistrering av hästen?

Någon som försökt sig på detta och dessutom köpt hästen osedd? Hur har det gått?

Kanske ska tillägga att min prisklass är runt 80.000 kr högst och det är enbart en häst för hobby jag söker. Tävla på skoj kanske, men inget mer.
Har svårt att tro att det är ångerveckor på hästar, om det inte är något dolt fel på hästen.

Det är alltid en chansning att köpa häst, oavsett vem man köper av. Det bästa är att ta reda på så mycket om hästens som det går och sedan är det bara att hålla tummarna att hästen är vad du vill ha. Var beredd på att hästen ev förmodligen kommer förändras hos dig första tiden, kanske första året, innan du lärt känna den helt.
 
Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står utomlands men som verkar säljas via svenska förmedlare. Har hört så mycket negativt men kan ändå inte låta bli att fundera, då de hästarna ligger så pass mycket bättre i pris. Man får mer för pengarna, om man ska tro annonserna.
Grejen är den att nja, du får inte mer för dina pengar. Marknadsföring är marknadsföring, så givetvis kan det kännas som att det är på det sättet men det är värt att komma ihåg att det inte finns någonstans i världen som någon som försörjer sig på hästförsäljning inte gör det i syfte att få vinst i verksamheten.

Tänk på det så här:
Förmedlaren lägger på en bit på hästens pris för att hen ska göra vinst, kunna köpa in fler hästar och täcka sina utgifter. Utöver det behöver förmedlaren även lägga på en bit på hästens pris så att den kan täcka eventuella andra förluster som hen gör (t ex andra hästar som inte blir sålda snabbt nog, oväntade utgifter relaterade till verksamheten och så vidare).

Och det kan ju vara okej, om man är medveten om det. Alltså att hästen som du köper för 80 000, kanske är en häst som försäljaren har köpt för 50 (och som har kvaliteter för en 50-häst). Eller att den i sin tur köpt den av en annan handlare, som också tagit en bit av kakan.

Sedan finns det olika typer av kvaliteter som olika personer värdesätter, men det är som sagt något att vara medveten om. Ingen vill sälja en häst billigt om de kan få mycket pengar för dem. Speciellt inte förmedlare som ändå har det här som sitt levebröd.
 
Jag äger för övrigt en importhäst, även om jag köpte henne här i Sverige (hon hade kommit från Polen två veckor tidigare, kommer från en hästhandlare). Fixade tilläggsregistreringen själv och det skulle jag gissa att du får göra i de flesta fall (man måste ju skicka in passet och för en försäljare så innebär det ju att hästen inte kan säljas under den tiden: massa onödiga risker).

Man behöver vara medveten om att det är en stor omställning för en häst att flytta, speciellt om den ska skickas långt. Många hästar kan falla ur eller inte må helt bra efter en längre transportsträcka. De behöver få tid att acklimatisera sig och det kan ta tid innan de helt landar - min egen tog det nog minst sex månader med. Och det tycker jag verkligen att man ska ge hästen! Jag har tyvärr sett flera fall i min omgivning där folk har köpt importer (till och med sådana de prövat på plats i landet) och sedan blivit besvikna/upplevt sig som lurade för att det inte blev som de hade önskat. Men hela hästens liv har ju ändrats, inte konstigt att den också kan vara annorlunda!

Har man tur vet man kanske hur hästen har haft det innan. Eller så vet man ingenting. Köper man sett har man fått ta en titt på hästen i verkliga livet, men osett så kan du få hem vad som helst. Du kan inte veta om filmerna var helt spontana, eller om den där videon där hästen står och är mysig är filmad efter att den blivit riden hårt i en timme. Klart att du kan ha tur, men du kan också ha väldig otur.

Sedan, det här kan vara en impopulär åsikt men jag säger det med välmening, men jag tycker inte att det är moraliskt rätt mot hästen att utsätta den för den påfrestning som det innebär att bli importerad med tanken att man kan lämna tillbaka den om den inte passar när man provar den, bara för att man ville köpa osett. Hästen kommer att behöva tid. Det tror jag är något som är bättre att bara ställa in sig på.
 
Senast ändrad:
Vi har köpt en del hästar från utlandet. Det som är det svåra är att om de har skador blir det mycket svårare att få skadehistorik. Hästarna kan ha gamla skador de senare får problem med och då måste man själv vara dektektiv och det kan bli kostsamt. Från vissa länder kan det vara svårt och veta om tävlingsresultat är de riktiga. Sen beror väl det på vilken typ av ryttare man är. Klarar du olika typer av hästar eller vill du ha en specifik typ av häst blir risken större att det blir fel
 
Tack för svar! Känner spontant att det är svårt att göra pengar på schysta hästimporter och att det då kanske inte alltid är rent mjöl i påsen. Men jag kan ha fel.

Det känns riskabelt iallafall, tror jag får ha lite is i magen och söka av närområdet mer noggrant.
 
Tack för svar! Känner spontant att det är svårt att göra pengar på schysta hästimporter och att det då kanske inte alltid är rent mjöl i påsen. Men jag kan ha fel.

Det känns riskabelt iallafall, tror jag får ha lite is i magen och söka av närområdet mer noggrant.

Du hade det väl dessutom struligt med din förra häst? Kanske läge att köpa ngt som med så stor sannolikhet som möjligt passar dig och dina behov/förhållanden? Dvs ej osedd importhäst.
 
Du hade det väl dessutom struligt med din förra häst? Kanske läge att köpa ngt som med så stor sannolikhet som möjligt passar dig och dina behov/förhållanden? Dvs ej osedd importhäst.

Precis som jag skrev så känns det för riskabelt. Men tack för din omtanke, och att du håller koll på mig ;)
 
Tack för svar! Känner spontant att det är svårt att göra pengar på schysta hästimporter och att det då kanske inte alltid är rent mjöl i påsen. Men jag kan ha fel.

Det känns riskabelt iallafall, tror jag får ha lite is i magen och söka av närområdet mer noggrant.
Har man stor vana vid olika hästar och kan tänka sig att sälja vidare med förlust (!) om man inte klickar, så vågar man nog köpa en häst osedd.

Men det gäller egentligen alla hästar.

Vi hade en ponny i nio månader, och det var inget fel på ponnyn, men det visade sig att hans utbildningsnivå inte passade barnen.

Den ponnyn köptes i närområdet och vi tittade på honom två gånger.

Men, det visade sig senare att han de senaste månaderna, innan vi köpte honom, hade ridits av endast en vuxen. Detta på grund av att en nybörjare hade ställt till det, då han vid deras inköp, knappt var inriden.

Med tiden visade det sig att hans kunskaper från den vuxna ryttaren inte var befästa och han blev osäker när barnen tvekade. Det kunde jag kanske ha förutspått, men jag var positiv och entusiastisk och trodde nog att det inte skulle vålla några stora bekymmer.

Tyvärr visade det sig att han bara trivdes med ryttare som var erfarna.

Så, vi fick ta det tråkiga beslutet att sälja vidare.

Lyckligtvis hittade vi rätt köpare, och det tog inte så lång tid, men det kunde ju varit så att vi stod där, med en ponny som var avsedd för barnen, men som jag som vuxen red. 🙄

Med denna lilla historia vill jag mena att alla köp är en chansning, men om man köpt hästen "hemmavid", så vet man (förhoppningsvis) vad den varit med om och kan vara ärlig mot nästa köpare.

Så det jag tänker på utifrån din sits, vågar du chansa mer, och eventuellt sälja vidare, eller mindre, och ändå riskera att det inte är helt rätt?
 
Senast ändrad:
Har man stor vana vid olika hästar och kan tänka sig att sälja vidare med förlust (!) om man inte klickar, så vågar man nog köpa en häst osedd.

Men det gäller egentligen alla hästar.

Vi hade en ponny i nio månader, och det var inget fel på ponnyn, men det visade sig att hans utbildningsnivå inte passade barnen.

Den ponnyn köptes i närområdet och vi tittade på honom två gånger.

Men, det visade sig senare att han de senaste månaderna, innan vi köpte honom, hade ridits av endast en vuxen. Detta på grund av att en nybörjare hade ställt till det, då han vid deras inköp, knappt var inriden.

Med tiden visade det sig att hans kunskaper från den vuxna ryttaren inte var befästa och han blev osäker när barnen tvekade.

Nu såldes han för samma belopp som vi betalade. Jag hade under dessa månader ridit honom mer eller mindre själv och det var en trevlig häst, men som lätt blev osäker med barn.

Lyckligtvis hittade vi rätt köpare, och det tog inte så lång tid, men det kunde ju varit så att vi stod där, med en ponny som var avsedd för barnen, men som jag som vuxen red. 🙄

Med denna lilla historia vill jag mena att alla köp är en chansning, men om man köpt hästen "hemmavid", så vet man (förhoppningsvis) vad den varit med om och kan vara ärlig mot nästa köpare.

Så det jag tänker på utifrån din sits, vågar du chansa mer, och eventuellt sälja vidare, eller mindre, och ändå riskera att det inte är helt rätt?
Jag har egentligen inte tänkt köpa en importhäst men har funderat en del kring hur man som köpare ska kunna vara trygg och även varför hästarna är så billiga. Är dom billigare utomlands generellt? Så har jag funderat.

Jag har blivit bränd tidigare, köpte en häst (i Sverige) som blev helt annorlunda så fort jag fick hem honom, gjorde en ganska stor förlust när jag fick den hästen såld. Det får man väl vara beredd på helt enkelt. Man har inga garantier oavsett.
 
Jag har egentligen inte tänkt köpa en importhäst men har funderat en del kring hur man som köpare ska kunna vara trygg och även varför hästarna är så billiga. Är dom billigare utomlands generellt? Så har jag funderat.

Jag har blivit bränd tidigare, köpte en häst (i Sverige) som blev helt annorlunda så fort jag fick hem honom, gjorde en ganska stor förlust när jag fick den hästen såld. Det får man väl vara beredd på helt enkelt. Man har inga garantier oavsett.
Nej, det finns inga garantier, och man får ha lite tur.

Vad gäller "billigare utomlands", så är väl det en sanning med modifikation. En häst med goda förutsättningar och riktigt bra kvalité är dyr överallt.

Men, jag tror du hade otur förra gången, liksom vi hade med ponnyn vi fick sälja vidare. Det händer då och då, och jag har hört flera som hamnat där.

Jag skulle dock råda dig att ta god tid på dig och hellre köpa en häst från en seriös firma än en privatperson.
 
Jag har nyss köpt en häst osedd från utlandet genom en känd svensk förmedlare. Jag fick filmer från besiktningen så jag kunde se skicket och att den var fräsch. Omöjligt att ta reda på gamla skador förstås, men en kan röntga och göra de undersökningar en vill.

Passet är garanterat hästens eftersom det finns foton i det, mycket bra! Tilläggsregistrering ligger på mig som köpare. Med just den här säljaren har jag 1 års bytesrätt. Kan tycka det är rätt skönt om det skulle komma fram nån skada eller om den visar sig oridbar osv. Har vänner som bytt häst genom förmedlaren utan problem, så jag vet att det fungerar.

För mig är detta ett helt ok sätt att köpa häst! Visst är det lite väl spännande att se vad som kommer men jag är rätt trygg i mitt hästeri och vet att jag kan fixa det mesta. En måste också ha i åtanke att det är en enorm omställning för hästen att resa så långt och det är så mycket nytt för den. Jag väntade en månad innan jag red första gången. Första tiden gick åt att umgås, pyssla och få honom att äta upp sig.

Min häst annonserades som bombproof och det är väl nåt att ta med en nypa salt. Han är supersnäll men nu när han får ordentligt med mat och börjar bli bättre i kroppen är han allt lite busig. Återigen, allt är nytt och det är en annan hantering mm som gör att han lever ut lite mer.

Prismässigt får en absolut mer häst för pengarna. Typen av häst jag tittade på här i Sverige kostade väldigt mycket mer än att importera själv.
 
Jag tänker att man kan få tag på billiga hästar i Sverige också om man är beredd att ta någon med lite skadehistorik. Då kan det kännas mer lockande att köpa en import men den har kanske samma skadehistorik bara det att man inte vet om den. Det kan ju vara utläkta ledinflammationer, senskador, ligamentskador mm som inte syns på röntgen och besiktning och som den kanske aldrig kommer få problem av men som gör att den är svårsåld i hemlandet där historiken kan komma fram. Det kan ju även vara beteendeproblem som inte syns på en försäljningsvideo eller provridning: att den är istadig när man rider ut ensam, den bockar ibland, eller den har sadelgjordstvång mm. Jag är försiktig med importer även om de flesta är friska och trevliga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 594
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 872
Senast: Sixten
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 604
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp