Köpa häst från utlandet

SiZo

Trådstartare
Jag undrar om det är någon skillnad på vart ägaren bor? Hästen i fråga står i EU-land, men ägaren bor i Storbritannien, icke EU-land. Vad gäller om man köper denna häst då? Behöver man betala tull och moms trots att hästen är i EU-land eftersom den rent tekniskt är "skriven" i Storbritannien?

Någon som har koll på hur detta fungerar? Gud att de var tvungna att gå ur... Så meckigt med allt :P
 
Jag undrar om det är någon skillnad på vart ägaren bor? Hästen i fråga står i EU-land, men ägaren bor i Storbritannien, icke EU-land. Vad gäller om man köper denna häst då? Behöver man betala tull och moms trots att hästen är i EU-land eftersom den rent tekniskt är "skriven" i Storbritannien?

Någon som har koll på hur detta fungerar? Gud att de var tvungna att gå ur... Så meckigt med allt :P
Nu kan jag bara det här ur ett varudistributionsperspektiv, vilket ju inte är exakt detsamma kanske, men där gäller "varans väg" för tull och moms.
 
Nu kan jag bara det här ur ett varudistributionsperspektiv, vilket ju inte är exakt detsamma kanske, men där gäller "varans väg" för tull och moms.
Enligt svensk lag så är väl hästar varor, så det borde ju vara samma kan man tycka?

Hm, det kanske blir att fråga tullverket hur man ska göra.
 
Frågan blir istället varför hästen är i EU och inte i England?
Den kan vara här på någon typ av temporär import t ex för träning. Den kan också vara importerad till EU. Eller i värsta fall ha blivit kvar efter att England lämnade EU utan att man gjort något.

Har den någon form av temporär import så har ägaren fått ställa säkerhet för de avgifter som blir om den stannar kvar. Det vill säkert ägaren ha tillbaka och kommer troligen att hamna i priset på hästen.
Är den importerad blir det inga extra avgifter. Då är den redan en EU-häst.
Har man inte gjort något alls och liksom råkat glömma kvar hästen i EU. Köp den inte för är det en oärlig säljare och det finns massor av andra saker med hästen som kommer att ställa till det,.
 
Frågan blir istället varför hästen är i EU och inte i England?
Den kan vara här på någon typ av temporär import t ex för träning. Den kan också vara importerad till EU. Eller i värsta fall ha blivit kvar efter att England lämnade EU utan att man gjort något.

Har den någon form av temporär import så har ägaren fått ställa säkerhet för de avgifter som blir om den stannar kvar. Det vill säkert ägaren ha tillbaka och kommer troligen att hamna i priset på hästen.
Är den importerad blir det inga extra avgifter. Då är den redan en EU-häst.
Har man inte gjort något alls och liksom råkat glömma kvar hästen i EU. Köp den inte för är det en oärlig säljare och det finns massor av andra saker med hästen som kommer att ställa till det,.
Det är inte relevant längre. Visade sig att den hade blivit opererad för kissing spine för några år sedan så den föll bort ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 415
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Hästmänniskan (Jag hoppas att vi kan ha den här diskussionen utan att bli arga på varandra. Snälla ta ett djupt andetag innan du skriver något i...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 910
Senast: skiesabove
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp