Köpa häst (Hjälp?)

aquarelle

Trådstartare
Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att ha den chansen. Men jag är nojig över det här och behöver lite hjälp/tips.

Nu är det så att det var ett tag sedan jag red sist (i somras för att vara exakt), då red jag en d-ponny två gånger i veckan, hon var helt underbar och hjälpte mig väldigt mycket, dock så fick hon en skada i ryggen och kan nu inte ridas längre.

Jag red dock bara henne under sommaren, och innan det hoppade jag av ridskolan (pga panikångest) och hade en paus från ridningen i nästan två år.

Då jag red på ridskola i ungefär 10 år så finns kunskapen i ryggmärgen, och på stallet jag ska ha hästen på finns det hästkunnigt folk på plats hela tiden som kan hjälpa mig om det skulle behövas.

Tycker ni att jag borde ta lektioner innan jag köper häst? För jag har det jobbigt med det sociala och är väldigt blyg, och så hjälper det ju inte direkt att jag har social fobi. Att ta privatlektioner skulle varit väldigt jobbigt för mig, men om ni tycker jag borde det så kan jag nog tvinga dit mig.
(Vill även lägga till att jag lär mig själv ganska snabbt och brukar filma mig själv när jag rider för att sedan veta vad jag ska träna på, så när jag väl skaffat häst kommer jag kunna utvecklas på egen hand)

Jag tycker det är väldigt roligt med både hoppning och dressyr, men är inte speciellt tävlingsintresserad, så då kommer frågan jag vill ha lite hjälp med, vilken sorts häst ska jag ska välja.

Jag har tänkt köpa en storhäst då jag fortfarande växer, men då är ju det här med att jag bara ridit storhäst (på cirka 160 cm) några gånger för typ 4 år sedan, och från vad jag minns så tyckte jag inte att jag kände någon större skillnad annat än att det var mer häst att rida.

Jag är lite osäker i ridningen men kan klara stressiga situationer ganska bra, och tycker att jag har helt okej och ganska klara hjälper. (Vilket jag såklart kommer jobba på)

Och ifall jag ska välja en storhäst så undrar jag lite över det här med själva köpet. Jag är nojig över att säljaren inte kommer vilja sälja hästen till en lite osäker 16 åring som inte direkt är tävlingsinriktad utan mer vill ha hästen som en bästa vän/skogsmulle?

För nu för tiden när man kollar runt efter en storhäst ser man bara annonser som säger att hästen har potential och att den helst ska komma till satsande ryttare osv. Det känns som att ingen vill sälja en häst till någon som mig.

Jaja, iaf, vad tycker ni jag ska göra med min situation?
Och vilken sorts häst tror ni skulle passa mig bäst?
(Fyi är jag 170 cm lång och väger cirka 45 kg)


Tack till er som tar tiden att läsa det här och hjälpa mig :) Ha en trevlig dag! ^^
 
Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att ha den chansen. Men jag är nojig över det här och behöver lite hjälp/tips.

Nu är det så att det var ett tag sedan jag red sist (i somras för att vara exakt), då red jag en d-ponny två gånger i veckan, hon var helt underbar och hjälpte mig väldigt mycket, dock så fick hon en skada i ryggen och kan nu inte ridas längre.

Jag red dock bara henne under sommaren, och innan det hoppade jag av ridskolan (pga panikångest) och hade en paus från ridningen i nästan två år.

Då jag red på ridskola i ungefär 10 år så finns kunskapen i ryggmärgen, och på stallet jag ska ha hästen på finns det hästkunnigt folk på plats hela tiden som kan hjälpa mig om det skulle behövas.

Tycker ni att jag borde ta lektioner innan jag köper häst? För jag har det jobbigt med det sociala och är väldigt blyg, och så hjälper det ju inte direkt att jag har social fobi. Att ta privatlektioner skulle varit väldigt jobbigt för mig, men om ni tycker jag borde det så kan jag nog tvinga dit mig.
(Vill även lägga till att jag lär mig själv ganska snabbt och brukar filma mig själv när jag rider för att sedan veta vad jag ska träna på, så när jag väl skaffat häst kommer jag kunna utvecklas på egen hand)

Jag tycker det är väldigt roligt med både hoppning och dressyr, men är inte speciellt tävlingsintresserad, så då kommer frågan jag vill ha lite hjälp med, vilken sorts häst ska jag ska välja.

Jag har tänkt köpa en storhäst då jag fortfarande växer, men då är ju det här med att jag bara ridit storhäst (på cirka 160 cm) några gånger för typ 4 år sedan, och från vad jag minns så tyckte jag inte att jag kände någon större skillnad annat än att det var mer häst att rida.

Jag är lite osäker i ridningen men kan klara stressiga situationer ganska bra, och tycker att jag har helt okej och ganska klara hjälper. (Vilket jag såklart kommer jobba på)

Och ifall jag ska välja en storhäst så undrar jag lite över det här med själva köpet. Jag är nojig över att säljaren inte kommer vilja sälja hästen till en lite osäker 16 åring som inte direkt är tävlingsinriktad utan mer vill ha hästen som en bästa vän/skogsmulle?

För nu för tiden när man kollar runt efter en storhäst ser man bara annonser som säger att hästen har potential och att den helst ska komma till satsande ryttare osv. Det känns som att ingen vill sälja en häst till någon som mig.

Jaja, iaf, vad tycker ni jag ska göra med min situation?
Och vilken sorts häst tror ni skulle passa mig bäst?
(Fyi är jag 170 cm lång och väger cirka 45 kg)


Tack till er som tar tiden att läsa det här och hjälpa mig :) Ha en trevlig dag! ^^

Jag hade tittat på individer och köpt en läromästare "som gjort sitt" på tävlingsbanorna och nu kan lära dig, någonstans mellan 10-16 år någonting!
Kanske en ridskolehäst du fastnat för? :)

Lektioner tror jag inte att du behöver, däremot är det nyttigt att träna för en tränare med hästen sen varje/varannan vecka så att du känner att du är på rätt spår :)

Leta efter lugna och trygga hästar som framförallt är helt trafiksäkra och kan ridas ut på själva utan problem :)
 
Va roligt att skaffa häst!

Som ovanstående råder jag dig att leta efter en äldre läromästare. Men stirra dig inte blind på ålder. Jag började som medryttare på Tant (min gamla häst som jag senare tog över) när hon var 16 och hon var ridbar i ytterligare 9 år.

Du kommer nog att behöva ta lektioner på din nya häst, dock. Det viktiga där är att hitta en tränare/instruktör som du trivs med eller står ut med. Med Tant gick jag igenom 7 (!) tränare innan vi hittade en som funkade för oss. Jag är inte heller helt bekväm i sociala situationer, men framförallt för att Tant var lite speciell... (som den gången vi körde en hel dressyrlektion i galopp för hon vägrade byta gångart, eller den gången då jag inte kunde svänga vänster osv osv). En bra tränare klickar med dig, och man behöver inte tycka att en tränare är bra bara för att någon annan säger så.
 
Om jag får säga vad jag tänker så kommer det här: Klart du ska skaffa en lite äldre läromästare!

Det finns många jättetrevliga, trygga och snälla hästar som är helt perfekta förstahästar. Ofta är de i 15-årsåldern och har gjort en del i sitt liv, sett och upplevt lite olika saker och är vana med lite allt möjligt.

Om du vill ha en storhäst så kan du absolut ha en fast du inte ridit en på länge. Kanske en lite mindre på ca 155-160 skulle passa dig bra? Men med din vikt kan du ju rida hur små ponnyer som helst egentligen, och din längd fungerar jättebra på iallafall lite större d-ponnyer (och mindre ponnyer som sväljer längd bra), så du kan titta på såna också om du vill ha ett större urval.

Skaffar du dig en bra läromästare behöver du säkert inte lektioner innan köp, du kan komma igång tillsammans med din nya kompis. Däremot är det alltid bra att ta lite lektioner ibland när man har en egen häst. Hur man hittar en bra tränare kan vara svårt ibland, men en början kan vara att fråga vänner och stallkompisar. De kanske kan ge något bra tips. Om det går, titta gärna när någon annan rider lektion för tränaren. Då ser du om hen instruerar på ett sätt du tror passar dig.

Och slutligen: Lycka till! Vad kul att äntligen få en egen häst! Jag är säker på att du kommer ha massor av skoj när du hittat din fyrbenta vän :love::)
 
Jag håller med tidigare inlägg om typ av häst men jag tycker också du ska ta lektioner på ett eller annat vis innan du köper hästen. Inte för att det spelar så stor roll för hästköpet i sig men det verkar som du tänkt dig skippa lektioner efter du köpt hästen och det skulle jag inte rekommendera. Dina planer på att lära dig själv utan ta hjälp av en instuktör kommer i bästa fall begränsa dig och i värsta fall leda till stora problem. Du bör nog förlika dig med tanken att ta lektioner innan du köper hästen så du är beredd att ta hjälp om det behövs.
 
Kolla denna tråd som jag tycker ger olika vinklar på vad man ska tänka på beroende på vad man vill med sin häst när man köper den. Olika personer tycker olika angående läromästare och vad en häst ska kunna.

Jag tycker den är jättebra. Du kan själv tolka in vad just du vill ha och tänka lite på argumenten i tråden.

http://www.bukefalos.com/threads/vad-soker-jag-for-hast.1428218/

Jag tror som de flesta att lektioner före inte är så viktigt som lektioner direkt efter man köpt sin häst.
 
Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig över om ngn vill sälja en häst till dig. :) Men ta gärna någon med dig som extra ögon när du tittar. För ibland kan man behöva bolla lite tankar innan man bestämmer sig. Hoppa över annonser med prestationsstam och tävlingsämne och titta istället efter en trygg och snäll häst. Du gör dig själv en stor tjänst genom att vlja en häst som du känner dig trygg med, med den hästen kommer du att kunna göra mkt mer oavsett kapacitet än om du köper en tävlingshäst som gör dig osäker.

Jag själv föredrar mindre hästar och slår gärna ett slag för det. Varför ha en jättehäst? :) 150-155 cm är alldeles lagom för oss på 170 cm tycker jag. Jag vet inte vad det är med det magiska talet 160 cm som gör att en häst måste vara över det måttet men så har det varit sålänge jag hållt på iaf. Våga prova en häst under det tycker jag. :)

Privatlektioner är verkligen nyttigt när man har egen häst så det tycker jag inte du ska skippa. Bra för din häst att du utvecklas att rida den på ett sunt sätt. Men det gör man ju som man vill. Lycka till.
 
Jag hade lagt hög prio på att få med mig en kunnig vuxen person som hjälper dig kika och bedöma hästarna du åker och tittar på och provrider, alternativt som åtminstånde utifrån film vid provridning kan hjälpa dig bedöma och kanske även bedöma annonser om du känner dig osäker.
En ridlärare/tränare eller liknande .

Av den anledningen om du inte redan har sådana kontakter alls, skulle det vara bra att ta lektioner så att du kan be om stöd och hjälp gällande de hästar du tittar på, från någon som dessutom har koll på dina förutsättningar som ryttare.

Oavsett hur rutinerad man är så är det superbra att alltid ha någon duktig person med sig vid provridning eller åtminstånde någon som kan kika på film från provridningen sedan och erbjuda tankar och input .
 
Gud vad roligt men hästköp.

Titta inte så mycket på ras eller höjd utan mer på individen. Var tydlig med när du svarar på annonsen att du är lite osäker och blyg, speciellt blygheten då det kan uppfattas som okunnande när du provrider och inte frågar mycket frågor osv, beskriv tydligt vad du vill göra med hästen och din kunskap.

Ta självklart med en riktigt kunnig människa som kan fråga saker åt dig om du tycker det är jobbigt att fråga men också som kan se hur du rider hästen samt hur den beter sig men det bör alla ha som ska prrovrida.

Jag tycker verkligen du ska ta lektioner igen så kan du friska upp minnet lite. Det är bra att träna för tränare även när du har hästen annars lägger man gärna på sig olater, även om du filmar och tittar som du säger.

Det finns ingen medryttarhäst du kan titta på?

Jag har också social fobi men tyvärr i hästsporten måste man träffa folk, ofta dessutom beroende på var man står. Jag tycker du ska finna en tränare du klickar med skit i om det är en A,B eller C tränare bara en person som kan hjälpa dig lite samt bra träning i det sociala också. Det gör stor skillnad när man klickar med en tränare.

Hoppas verkligen allt går bra för dig:D

Oj, tråden var visst lite gammal:angel:
 
Senast ändrad:
Vad roligt att du ska skaffa häst! :)

Ha inte bråttom, testa och känn efter noga innan ni köper. Leta efter en snäll, lugn och trygg häst som går fram överallt. Är trafiksäker och lätt att hantera. Kanske en liten stor häst?

Du behöver inte oroa dig för att ingen vill sälja till er, finns massor av hästar som vill ut i skogen, träna lite och ha ett bra hem, utan att tävla.

Vi köpte vår lilla storhäst när jag var i din ålder och hästen var bra tränad/utbildad, men ej tävlad. Passade bra, då jag är helt ointresserad av tävling, men tycker det är kul att träna och rida ut.
 
Stämmer in med övriga, kul med hästköp men jag hade aldrig sålt till en 16 åring pga åldern. Kommer du att ha dina föräldrar med dig?

Tycker du borde ta lite lektioner för att fräscha upp ditt minne och absolut ha en erfaren person med dig. Jag hade tittat på en liten storhäst, läromästaretypen men det viktigaste är att hästen är snäll och förlåtande. Med förlåtande menar jag att den inte får totalt spel om du råkar ge fel signaler. Det finns massor av hästar som inte säljs som tävlingshästar så du kommer nog absolut hitta en trevlig häst!

Hur klarar du att besöka stallet varje dag med din sociala fobi? Nu vet jag absolut inte vart du bor osv men i de flesta inackoderingstall brukar det röra sig ganska mycket människor. Har du tänkt igenom på hur du kommer klara det med din fobi? Det är inte för att vara elak på något sätt men det blir ju trist och fel både för dig och hästen om du slutar komma till stallet pga din sociala fobi.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
595
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 342
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 217
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp