Köpa häst med avvikelse

Nej det gjorde den inte. Inte alltid lätt på kort kunna se hur hästen ser ut sen i verkligheten med sadel osv. Ungefär som kort man själv är med på. Inte alltid kanske helt sanningsenligt 😉
Det antar jag flertalet ändå har upplevt?!
Håller helt med kort är svårt kunna avgöra hur hästen verkligen ser ut sen live. Många som en annan väljer ju såklart lägga upp de korten man anser ser bäst ut. Räcker ju att gå till sig själv! Så kort är lurigt ser ju oftast bättre ut än vad den kanske alltid är??!
 
Nej det gjorde den inte. Inte alltid lätt på kort kunna se hur hästen ser ut sen i verkligheten med sadel osv. Ungefär som kort man själv är med på. Inte alltid kanske helt sanningsenligt 😉
Det antar jag flertalet ändå har upplevt?!
Ja, alltså min häst kan verkligen se ut som ett ök om hon står ofördelaktigt. Hon har såklart sina svagheter, som de flesta hästar, men det är inte alls så illa som det ser ut när hon står och hänger 🙈
 
Håller helt med kort är svårt kunna avgöra hur hästen verkligen ser ut sen live. Många som en annan väljer ju såklart lägga upp de korten man anser ser bäst ut. Räcker ju att gå till sig själv! Så kort är lurigt ser ju oftast bättre ut än vad den kanske alltid är??!
Fast just annonser ser man ju ofta med usla bilder. Tror inte man ska anta att säljaren har valt de mest fördelaktiga bilderna. Kan lika gärna vara att det inte fanns bättre bilder eller att säljaren tyckte hästen såg gullig ut..
 
Fast just annonser ser man ju ofta med usla bilder. Tror inte man ska anta att säljaren har valt de mest fördelaktiga bilderna. Kan lika gärna vara att det inte fanns bättre bilder eller att säljaren tyckte hästen såg gullig ut..
Ja vem vet hur ägaren tänkte?! Ingen idé analysera det då jag åter igen inte kommer köpa hästen.
Tycker nog många utav bilderna som läggs upp på saluhästar ser bra ut i den mening jag menar att verkligheten kan se annorlunda ut. Nu var det så i mitt fall. Ok bilder ett viss intresse väcktes till att sen bli tveksamt, definitivt efter dessa svar jag fått. Finns fler hästar. Intressant läsa olika åsikter i det hela.
 
Tills den kan gå med alla ryttare, skrev jag. Inte tills den kan gå i verksamheten. Det är svårt för en häst att klara en ovan ryttare, man ska inte underskatta hur lång tid det tar för en häst att klara alla sorters ryttare.

Jag vet inte hur ridskolorna ser ut där du bor, men av våra 30 hästar så är det kanske 5 som kan gå med precis alla på alla lektioner. Max. De andra har sin egen ryttarkategori som de tar hand om. Det betyder inte att de andra 25 inte är bra ridskolehästar, men det är ju rätt mycket begärt att en häst ska kunna hantera hundratals olika sorters ryttare, tävla dressyr och hoppning, och samtidigt kunna gå med nybörjare. Rätt många av tävlingshästarna är ju t ex inte särskilt bra nybörjarhästar. Och våra bästa nybörjarhästar är för gamla för tävlingsbanan.
Jag vet ju sedan dina tidigare inlägg att du tydligen går på en väldigt speciell ridskola. De vanliga normala ridskolorna i övriga landet som ständigt kämpar med att få ekonomin att gå ihop har inte möjlighet att ha hästar som inte kan gå alla typer av lektioner och med alla typer av ryttare. En månad kan endel hästar få då de enbart går med mer avancerade ryttare men sedan måste hästen kunna gå på alla lektioner och med alla typer av ryttare för annars går inte ekonomin ihop.
 
Jag vet ju sedan dina tidigare inlägg att du tydligen går på en väldigt speciell ridskola. De vanliga normala ridskolorna i övriga landet som ständigt kämpar med att få ekonomin att gå ihop har inte möjlighet att ha hästar som inte kan gå alla typer av lektioner och med alla typer av ryttare. En månad kan endel hästar få då de enbart går med mer avancerade ryttare men sedan måste hästen kunna gå på alla lektioner och med alla typer av ryttare för annars går inte ekonomin ihop.
Men varför då? Varför måste en häst kunna gå med precis alla ryttare i varje grupp för att kunna gå i verksamheten? Det räcker ju gott och väl att den kan gå med halva gruppen. Den kan ju ändå inte ha mer än en ryttare i taget på ryggen. Och det ska ju vara en väldigt liten ridskola för att alla hästar alltid går alla lektioner? Om det är tio personer i grupperna brukar det ju finnas fler än tio hästar i stallet, så de turas ju om att gå. Alla går inte varje lektion.

Det verkar ju inte särskilt ekonomiskt att slita ut hästarna så att de är slut efter fem år heller. Om det nu är ont om pengar. Det är ju sällan en ridskolehäst säljs med vinst, och sen kostar det alltid tid och resurser att sälja och köpa hästar.
 
Jag vet ju sedan dina tidigare inlägg att du tydligen går på en väldigt speciell ridskola. De vanliga normala ridskolorna i övriga landet som ständigt kämpar med att få ekonomin att gå ihop har inte möjlighet att ha hästar som inte kan gå alla typer av lektioner och med alla typer av ryttare. En månad kan endel hästar få då de enbart går med mer avancerade ryttare men sedan måste hästen kunna gå på alla lektioner och med alla typer av ryttare för annars går inte ekonomin ihop.
Jag tycker inte det låter så konstigt att hästarna inte kan gå med alla och på alla lektioner? Det känns ganska standard.
 
Men varför då? Varför måste en häst kunna gå med precis alla ryttare i varje grupp för att kunna gå i verksamheten? Det räcker ju gott och väl att den kan gå med halva gruppen. Den kan ju ändå inte ha mer än en ryttare i taget på ryggen. Och det ska ju vara en väldigt liten ridskola för att alla hästar alltid går alla lektioner? Om det är tio personer i grupperna brukar det ju finnas fler än tio hästar i stallet, så de turas ju om att gå. Alla går inte varje lektion.

Det verkar ju inte särskilt ekonomiskt att slita ut hästarna så att de är slut efter fem år heller. Om det nu är ont om pengar. Det är ju sällan en ridskolehäst säljs med vinst, och sen kostar det alltid tid och resurser att sälja och köpa hästar.
För att hästen måste kunna gå in sig själv. En ridskolehäst behöver gå i snitt tre lektioner/dag sex dagar i veckan för att gå in sig själv, alltså vad hen kostar att hålla, och kan hen inte det blir hen för dyr. Då blir hästen en utgift istället och det fungerar inte för ett företag att deras investeringar kostar mer än de kan inbringa. Alla går kanske inte alla lektioner men alla hästar måste kunna gå med alla typer av ryttare och lektioner.

Jag vet inte var du har fått ifrån att jag tycker att en häst ska vara utsliten på fem år och iallafall alla hästar som såldes från den ridskolan jag jobbade på såldes med bra vinst. Fem år handlar om avskrivning av hästen, det är den tid det tar för hästen att ha betalat sin inköpskostnad. Inte att den då är utsliten utan det handlar om avskrivning precis som man skriver av alla andra typer av investeringar man gör i ett företag.
 
Jag tycker inte det låter så konstigt att hästarna inte kan gå med alla och på alla lektioner? Det känns ganska standard.
Att investeringar inte går att använda som tänkt är inte ekonomiskt försvarbart och även om de flesta av oss ser hästarna som hobby som enbart kostar så går det inte att driva ett företag så.
 
För att hästen måste kunna gå in sig själv. En ridskolehäst behöver gå i snitt tre lektioner/dag sex dagar i veckan för att gå in sig själv, alltså vad hen kostar att hålla, och kan hen inte det blir hen för dyr. Då blir hästen en utgift istället och det fungerar inte för ett företag att deras investeringar kostar mer än de kan inbringa. Alla går kanske inte alla lektioner men alla hästar måste kunna gå med alla typer av ryttare och lektioner.

Jag vet inte var du har fått ifrån att jag tycker att en häst ska vara utsliten på fem år och iallafall alla hästar som såldes från den ridskolan jag jobbade på såldes med bra vinst. Fem år handlar om avskrivning av hästen, det är den tid det tar för hästen att ha betalat sin inköpskostnad. Inte att den då är utsliten utan det handlar om avskrivning precis som man skriver av alla andra typer av investeringar man gör i ett företag.
Att investeringar inte går att använda som tänkt är inte ekonomiskt försvarbart och även om de flesta av oss ser hästarna som hobby som enbart kostar så går det inte att driva ett företag så.
Men ridskolor finns ju i många olika storlekar. Klart att små ridskolor med färre lektioner behöver hästar som kan gå på de flesta lektioner, men för större ridskolor med många ridande och lektioner blir det ju annorlunda.
Alla fattar ju att det måste gå runt ekonomiskt, det är ingen som ifrågasätter det.
 
För att hästen måste kunna gå in sig själv. En ridskolehäst behöver gå i snitt tre lektioner/dag sex dagar i veckan för att gå in sig själv, alltså vad hen kostar att hålla, och kan hen inte det blir hen för dyr. Då blir hästen en utgift istället och det fungerar inte för ett företag att deras investeringar kostar mer än de kan inbringa. Alla går kanske inte alla lektioner men alla hästar måste kunna gå med alla typer av ryttare och lektioner.

Jag vet inte var du har fått ifrån att jag tycker att en häst ska vara utsliten på fem år och iallafall alla hästar som såldes från den ridskolan jag jobbade på såldes med bra vinst. Fem år handlar om avskrivning av hästen, det är den tid det tar för hästen att ha betalat sin inköpskostnad. Inte att den då är utsliten utan det handlar om avskrivning precis som man skriver av alla andra typer av investeringar man gör i ett företag.
Men den behöver ju inte gå med alla ryttarna i gruppen? Det räcker ju att den kan gå med en ryttare i varje grupp om det kniper. Den kan ju inte gärna förväntas ha hela gruppen på ryggen, eller hur menar du? Varje ryttare kan ju bara rida en häst i taget. Det är ju t ex inte ovanligt, även på mindre ridskolor, att ha några mindre hästar i verksamheten som inte kan gå med de längsta och tyngsta ryttarna. Men hela gruppen är ju sällan 1,80 och väger 80 kg, så det räcker om kanske hälften av hästarna klarar en sån ryttare. De mindre viktbärande kan göra sina tre lektioner om dagen med mindre och lättare ryttare.

Sen måste jag säga att 18 lektioner i genomsnitt i veckan för en ridskolehäst är rätt mycket, i alla fall om det är entimmeslektioner. Det låter snarare som maximum, tycker jag. Våra går nog 15 i snitt, skulle jag säga. Ingen går mer än 18, och det finns t ex yngre hästar som går mindre.

Att hästen är avskriven betyder inte att den bör säljas. Det går utmärkt att ha kvar resurser i verksamheten även efter det att de är avskrivna, det är rent av rätt vanligt. Om hästen fungerar bra, varför sälja den? Och om den inte fungerar bra, vad är oddsen att man får mer för den än när man köpte den?
 
Att investeringar inte går att använda som tänkt är inte ekonomiskt försvarbart och även om de flesta av oss ser hästarna som hobby som enbart kostar så går det inte att driva ett företag så.
Men det är ju ingen som har tänkt att hästen ska gå med alla ryttare? På en större ridskola köper man in hästar med lite olika ryttare i fokus. För folk gillar olika sorts hästar. Några vill ha stadiga och lugna hästar, några gillar heta och känsliga, några vill hoppa, några vill dressyra, folk har olika längd och storlek, osv. Så planen är aldrig att den ska kunna göra allt med alla, planen är att den ska kunna göra tillräckligt mycket med tillräckligt många.
 
Men den behöver ju inte gå med alla ryttarna i gruppen? Det räcker ju att den kan gå med en ryttare i varje grupp om det kniper. Den kan ju inte gärna förväntas ha hela gruppen på ryggen, eller hur menar du? Varje ryttare kan ju bara rida en häst i taget. Det är ju t ex inte ovanligt, även på mindre ridskolor, att ha några mindre hästar i verksamheten som inte kan gå med de längsta och tyngsta ryttarna. Men hela gruppen är ju sällan 1,80 och väger 80 kg, så det räcker om kanske hälften av hästarna klarar en sån ryttare. De mindre viktbärande kan göra sina tre lektioner om dagen med mindre och lättare ryttare.

Sen måste jag säga att 18 lektioner i genomsnitt i veckan för en ridskolehäst är rätt mycket, i alla fall om det är entimmeslektioner. Det låter snarare som maximum, tycker jag. Våra går nog 15 i snitt, skulle jag säga. Ingen går mer än 18, och det finns t ex yngre hästar som går mindre.

Att hästen är avskriven betyder inte att den bör säljas. Det går utmärkt att ha kvar resurser i erksamheten även efter det att de är avskrivna, det är rent av rätt vanligt. Om hästen fungerar bra, varför sälja den? Och om den inte fungerar bra, vad är oddsen att man får mer för den än när man köpte den?
Dina inlägg är roliga, hela gruppen på ryggen :laugh:
 
För att hästen måste kunna gå in sig själv. En ridskolehäst behöver gå i snitt tre lektioner/dag sex dagar i veckan för att gå in sig själv, alltså vad hen kostar att hålla, och kan hen inte det blir hen för dyr. Då blir hästen en utgift istället och det fungerar inte för ett företag att deras investeringar kostar mer än de kan inbringa. Alla går kanske inte alla lektioner men alla hästar måste kunna gå med alla typer av ryttare och lektioner.

Är det vanligt att dem går 3 lektioner/dag 6 dagar/vecka? går dem så mycket på dem flesta ridskolor?
På ridskolan jag red på som ung gick dem 1-2 lektioner/dag 5-6 dagar/vecka.
 
Är det vanligt att dem går 3 lektioner/dag 6 dagar/vecka? går dem så mycket på dem flesta ridskolor?
På ridskolan jag red på som ung gick dem 1-2 lektioner/dag 5-6 dagar/vecka.
Det är vad man räknar med rent affärsmässigt för att en verksamhet ska gå ihop.
 
Jag vet ju sedan dina tidigare inlägg att du tydligen går på en väldigt speciell ridskola. De vanliga normala ridskolorna i övriga landet som ständigt kämpar med att få ekonomin att gå ihop har inte möjlighet att ha hästar som inte kan gå alla typer av lektioner och med alla typer av ryttare. En månad kan endel hästar få då de enbart går med mer avancerade ryttare men sedan måste hästen kunna gå på alla lektioner och med alla typer av ryttare för annars går inte ekonomin ihop.
Fast njae...
De flesta ridskolor här absolut ett nybörjargäng och ett gäng till mer rutinerade. Som med tiden byta ut. Alltså nybörjarhästarna pensioneras och de som går i rutinerade grupper börjar gå med nybörjare.
Många ridskolor av större modell kan skola in närmare 1 år. Mindre ställen har ofta inte den möjligheten men det tar absolut tid innan de går med alla typer. Ibland hittar man ju individer som direkt kan gå med alla men de är ofta lite tråkiga för de duktiga grupperna. Ekonomin går ihop om hästen går nog många pass- vilken typ av ryttare spelar mindre roll!
 
Är det vanligt att dem går 3 lektioner/dag 6 dagar/vecka? går dem så mycket på dem flesta ridskolor?
På ridskolan jag red på som ung gick dem 1-2 lektioner/dag 5-6 dagar/vecka.
Det beror nog på vilka pass den går. Nybörjare är ju inte så tufft och då kan de få fler.
Men tre pass 6 dar i veckan låter mycket.
Våra går Max tre pass och turas om med det. Blir 12-16 pass i veckan. Några äldre går mindre. Några yngre oxå.
 
Det beror nog på vilka pass den går. Nybörjare är ju inte så tufft och då kan de få fler.
Men tre pass 6 dar i veckan låter mycket.
Våra går Max tre pass och turas om med det. Blir 12-16 pass i veckan. Några äldre går mindre. Några yngre oxå.

Ja, jag tyckte också 3 pass 6 dagar/vecka lätt mycket. Absolut att dem kanske kan gå 3 pass någon enstaka dag, men 6 dagar i veckan tror jag inte hör till vanligheten.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 926
Senast: WildHorse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp