Köpa häst med avvikelse

Fast det ryms rätt stora variationer inom de begreppen du nämnt. De finns hästar som uppfyller ”lång rygg med svank” som går i ridskoleverksamhet och fungerar utmärkt medan andra knappt håller för promenader. Det går inte att generalisera så utan gå på bedömningen från en veterinär som undersökt hästen i fråga och köp inte om du är osäker.
Men är ju sällan ridskolehästarna överlag har en speciellt lång karriär innan dom går sönder. Vet inte vad ni anser är lång tid att ha en häst? 5 - 6 år? Jag strävar efter att ha mina hästar tills dom blir gamla.
 
Men är ju sällan ridskolehästarna överlag har en speciellt lång karriär innan dom går sönder. Vet inte vad ni anser är lång tid att ha en häst? 5 - 6 år? Jag strävar efter att ha mina hästar tills dom blir gamla.
De hästar jag har personlig erfarenhet av när jag tänker på ”lång rygg” har fötts på ridskolan i fråga och pensionerats när de varit 20+.
Snarare att många ridskolor har hästar länge i verksamheten och att det oftast är andra saker än exteriöra avvikelser som gör att de säljs eller pensioneras trots att det inte alltid är de vackraste hästarna som är ridskolehästar.
 
Med egen erfarenhet två st egna uppfödningar. Så avråder jag dig! Leta en häst med så korrekt exteriör som möjligt. Finns mycket information att hitta gällande swbs eftersträvan. Antar du letar ett halvblod?
 
De hästar jag har personlig erfarenhet av när jag tänker på ”lång rygg” har fötts på ridskolan i fråga och pensionerats när de varit 20+.
Snarare att många ridskolor har hästar länge i verksamheten och att det oftast är andra saker än exteriöra avvikelser som gör att de säljs eller pensioneras trots att det inte alltid är de vackraste hästarna som är ridskolehästar.
Har jobbat på ridskola och dem flesta är importerade hästar. Och absolut vissa är i verksamhet 10 år innan dem går sönder eller säljs. Men i de flesta fall mycket kortare. När vi köpte in på ridskolan så letade vi en så sund häst som möjligt . Eftersom dem skulle förhoppningsvis få hålla ett tag framöver. Sen är det ju givetvis en konstnadsfråga också och dessa hästar är inte tanken att dem ska tävla på speciellt hög nivå. Är väl tur dem finns som köper dessa lång- ryggade hästar också. Annars hade ju det inte funnits en marknad för dem. 😉
 
Men är ju sällan ridskolehästarna överlag har en speciellt lång karriär innan dom går sönder. Vet inte vad ni anser är lång tid att ha en häst? 5 - 6 år? Jag strävar efter att ha mina hästar tills dom blir gamla.
Det här är ju ett problem för verksamhetsledaren. En ridskolehäst ska inte som standard ha ett "sista förbrukningsdatum" fem år efter inköp. Går hästarna i regel sönder efter fem år i verksamheten har man inte en hållbar struktur på arbetet och behöver se över det. Det gör mig jätteledsen att det är så utbrett att man har det synsättet. Det är inte på något sätt kritik mot dig personligen, jag vet att det förekommer i flera verksamheter runtom i landet.
 
Det här är ju ett problem för verksamhetsledaren. En ridskolehäst ska inte som standard ha ett "sista förbrukningsdatum" fem år efter inköp. Går hästarna i regel sönder efter fem år i verksamheten har man inte en hållbar struktur på arbetet och behöver se över det. Det gör mig jätteledsen att det är så utbrett att man har det synsättet. Det är inte på något sätt kritik mot dig personligen, jag vet att det förekommer i flera verksamheter runtom i landet.
Som jag skrev tidigare så eftersträvar jag att mina hästar ska få ett långt hållbart liv hos mig. Jag slutade själv inom den verksamheten. Som jag även skrev finns det såklart hästar som håller i verksamhet länge. Men oftast kommer skadorna rätt tidigt. Och trots upprepad behadling blir den aldrig bra och antingen får säljas eller tas bort. Sen får jag även poängtera här att det är inte bara ridskolor som förbrukar sina hästar efter några år.
Finns rätt så gott om det även som privat ryttare/ägare.
 
Det här är ju ett problem för verksamhetsledaren. En ridskolehäst ska inte som standard ha ett "sista förbrukningsdatum" fem år efter inköp. Går hästarna i regel sönder efter fem år i verksamheten har man inte en hållbar struktur på arbetet och behöver se över det. Det gör mig jätteledsen att det är så utbrett att man har det synsättet. Det är inte på något sätt kritik mot dig personligen, jag vet att det förekommer i flera verksamheter runtom i landet.
Verkligen ett jätteproblem! Däremot skrevs våra hästar av på fem år när jag jobbade på ridskola men det innebar inte att de var slut då utan just att de då skrivits av, dvs. det var rent affärsmässig avskrivning. Vi strävade också efter att hästarna byttes ut efter i snitt fem år på ridskola. Det är ändå ett slitsamt yrke för hästen. Men att vi strävade efter att hästarna byttes ut efter fem år innebar ju inte att alla gjorde det, att de var slut då eller liknande utan de som inte trivdes såldes tidigare och endel älskade sitt jobb och var kvar bra mycket längre.
 
Verkligen ett jätteproblem! Däremot skrevs våra hästar av på fem år när jag jobbade på ridskola men det innebar inte att de var slut då utan just att de då skrivits av, dvs. det var rent affärsmässig avskrivning. Vi strävade också efter att hästarna byttes ut efter i snitt fem år på ridskola. Det är ändå ett slitsamt yrke för hästen. Men att vi strävade efter att hästarna byttes ut efter fem år innebar ju inte att alla gjorde det, att de var slut då eller liknande utan de som inte trivdes såldes tidigare och endel älskade sitt jobb och var kvar bra mycket längre.
Ja men precis, man behöver ju ha en plan för pension så man kan underhålla hästgruppen med inköp av yngre förmågor så man inte står där en dag med en hel besättning som är 20+ och behöver pensioneras nästan samtidigt. Men det här utbredda "hästarna knegar och slits ut på x år på ridskola" tycker jag är tråkigt att det blivit en "sanning". En bra ridskola månar mer om sina kollegor än så och ser inte hästarna som förbrukningsvaror. Det är billigare att hålla dem friska och ohalta än att behöva behandla en fjärdedel av dem årligen liksom.
 
KS är väl något dom föds med? Denna hästen har som sagt både svank och lång svag rygg. Finns liksom inget kött som ger styrka åt överlinjen.
Lång, svag rygg som verkar svår att muskla skulle jag inte köpa. Det är ju en sak att ryggen är lång, men att den är svag och omusklad är för mig en varningsklocka att det kan vara en häst som är svår att rida korrekt över ryggen. Om du inte är säker på att det beror på dålig ridning som du kan göra mycket bättre, så kommer det ju påverka både hållbarhet, prestationsförmåga och ridupplevelse.
 
Ja men precis, man behöver ju ha en plan för pension så man kan underhålla hästgruppen med inköp av yngre förmågor så man inte står där en dag med en hel besättning som är 20+ och behöver pensioneras nästan samtidigt. Men det här utbredda "hästarna knegar och slits ut på x år på ridskola" tycker jag är tråkigt att det blivit en "sanning". En bra ridskola månar mer om sina kollegor än så och ser inte hästarna som förbrukningsvaror. Det är billigare att hålla dem friska och ohalta än att behöva behandla en fjärdedel av dem årligen liksom.
Ja det är en tråkig tanke att de skulle slitas ut och så får man hoppas att det inte är på iallafall de flesta ställena. Att vi hade tanken fem år hade inget med det att göra utan det var just avskrivningstid.

Tyvärr har jag på nära håll sett det där att hästarna ses som förbrukningsvaror. Hen som hade den ridskolan var omåttligt populär bland ridskoleeleverna för de fick tävla mycket och de hade inte förstånd/kunskap nog för att förstå att det inte är normalt alls med halta hästar som döms ut som tioåringar. De hästarna gick lektion sex dagar i veckan och tävlades den sjunde. Aldrig någon vila överhuvudtaget. På alla lov var det ridläger och på höst, sport och påsklov var det ridläger utöver de vanliga lektionerna. Inte konstigt att hästarna gick sönder då. Tack och lov är den människan inte verksam som ridskolechef längre.
 
Verkligen ett jätteproblem! Däremot skrevs våra hästar av på fem år när jag jobbade på ridskola men det innebar inte att de var slut då utan just att de då skrivits av, dvs. det var rent affärsmässig avskrivning. Vi strävade också efter att hästarna byttes ut efter i snitt fem år på ridskola. Det är ändå ett slitsamt yrke för hästen. Men att vi strävade efter att hästarna byttes ut efter fem år innebar ju inte att alla gjorde det, att de var slut då eller liknande utan de som inte trivdes såldes tidigare och endel älskade sitt jobb och var kvar bra mycket längre.
Som du säkert vet så har ju inte ridskolorna så stor budget för köp av hästar. Så kanske inte alltid är dem bästa som köps in heller tyvärr.
 
Lång, svag rygg som verkar svår att muskla skulle jag inte köpa. Det är ju en sak att ryggen är lång, men att den är svag och omusklad är för mig en varningsklocka att det kan vara en häst som är svår att rida korrekt över ryggen. Om du inte är säker på att det beror på dålig ridning som du kan göra mycket bättre, så kommer det ju påverka både hållbarhet, prestationsförmåga och ridupplevelse.
Hästen ifråga är inte mycket riden pga personliga skäl. Dessutom såg jag den enbart på kort.
Men blev fundersam när jag såg den i verkligheten. Och har ingen erfarenhet av denna typ av exteriör. Men har förstått att en lång rygg, svank och vek länd kan ställa till det. Överlinjen var tunn.
 
Jag tycker personligen hästar som har lång rygg får tristare gångarter och ser lätt stelbenta ut i rörelse. Svårare bära sig korrekt bak.
 
Verkligen ett jätteproblem! Däremot skrevs våra hästar av på fem år när jag jobbade på ridskola men det innebar inte att de var slut då utan just att de då skrivits av, dvs. det var rent affärsmässig avskrivning. Vi strävade också efter att hästarna byttes ut efter i snitt fem år på ridskola. Det är ändå ett slitsamt yrke för hästen. Men att vi strävade efter att hästarna byttes ut efter fem år innebar ju inte att alla gjorde det, att de var slut då eller liknande utan de som inte trivdes såldes tidigare och endel älskade sitt jobb och var kvar bra mycket längre.
Fem år är ju vad det tar för många hästar att verkligen lära sig jobbet så att de kan gå med alla ryttare, ska man sälja dem då? Det låter galet. Det krävs massor av rutin för att bli en bra ridskolehäst, det låter som kapitalförstöring att sälja dem just som de är färdiga och funkar fullt ut i verksamheten. Det skulle vara om de inte håller då, men är de trasiga lär de väl inte vara så lätta att sälja ändå.
 
Hästen ifråga är inte mycket riden pga personliga skäl. Dessutom såg jag den enbart på kort.
Men blev fundersam när jag såg den i verkligheten. Och har ingen erfarenhet av denna typ av exteriör. Men har förstått att en lång rygg, svank och vek länd kan ställa till det. Överlinjen var tunn.
Jag har aldrig suttit på en häst med de exteriöra svagheterna där det inte varit glasklart när man sitter i sadeln vilka trista effekter de ger på ridbarheten. Lång rygg är inte ovanligt på hopphästar, så det behöver inte vara ett problem, men man vill ju att den ska vara välmusklad. Är den öppen i ländryggen också?
 
Jag har aldrig suttit på en häst med de exteriöra svagheterna där det inte varit glasklart när man sitter i sadeln vilka trista effekter de ger på ridbarheten. Lång rygg är inte ovanligt på hopphästar, så det behöver inte vara ett problem, men man vill ju att den ska vara välmusklad. Är den öppen i ländryggen också?
Plant kors ska även tilläggas som jag läst kan ge problem med bakknän och ryggen. Tror det kommer bli svårt bygga en överlinje. Även om det är vanligt bland hopphästar vet jag det inte eftersträvas avelsmässigt. Detta var liksom inte enbart en "lite" längre rygg som vissa verkar tro i tråden som inte läst min beskrivning. Men jag avstår detta köp efter mer efterforskning nu.
 
Senast ändrad:
Plant kors ska även tilläggas som jag läst kan ge problem med bakknän och ryggen. Tror det kommer bli svårt bygga en överlinje. Även om det är vanligt bland hopphästar vet jag det inte eftersträvas avelsmässigt. Detta var liksom inte enbart en "lite" längre rygg som vissa verkar tro i tråden som inte läst min beskrivning. Men jag avstår detta köp efter mer efterforskning nu.
Även lång länd.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 013
Senast: WildHorse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 750
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp