Köpa häst med avvikelse

Jag tycker nog att man vid köp bör leta efter en hyfsat fördelaktig exteriör.

Det är en fin tanke att man ska rädda de med avvikelser. Men man får ju också fråga sig om man har kunskap nog att göra det.

Jag red en häst som veterinären trodde haft någon sjukdom som föl eller att mamman var sjuk med honom i magen. Han var mkt överbyggd och hade rejäl svak per natur. Nu ägdes hästen av en mycket duktig kvinna som kunde träna hästen stark och till mycket samling. Han hade en piaff som var rent otrolig. Han höll fint och mådde bra upp över 20-årsålder och fick endast tas bort pga trauma-skada.
Men alla ryttare är ju inte på den nivån, alla ryttare har inte tränare som kan hjälpa en häst med grova exteriöra fel att arbeta korrekt.

Har man en älskad kompis får man ju jobba med vad man har. Men vid köp när man inte har investerat några känslor än tycker jag man gör gott i att sålla noga.

Visst kan det vara mycket lärorikt att rida hästar med svår exteriör. Och det ger oödligt i arbetet med de med mer gynnsam exteriör. Men för att det ska ge ngt måste man ha en tränare som kan ändra om hästens rörelsemönster och eget driv och feeling för just sånt arbete.
 
En lång och lite svankig rygg är ofta mer svårridet. Jag har haft hästar med avvikande exteriör och det har stundtals varit en prövning för mig som ryttare. Dels att jag fått ha tålamod och jobba mycket med hästens bålstabilitet för att de ska hålla för träning, dels att de inte alls varit förlåtande i ridningen. De har krävt en precision som jag ibland känt varit svårt att leverera. Men det är ju vad en gör det till. Det är bara såååå mkt lättare att rida på hästar som sitter ihop, och då är det mer värt pengarna som man betalar varje månad/dag för mig.
 
Jag tycker nog att man vid köp bör leta efter en hyfsat fördelaktig exteriör.

Det är en fin tanke att man ska rädda de med avvikelser. Men man får ju också fråga sig om man har kunskap nog att göra det.

Jag red en häst som veterinären trodde haft någon sjukdom som föl eller att mamman var sjuk med honom i magen. Han var mkt överbyggd och hade rejäl svak per natur. Nu ägdes hästen av en mycket duktig kvinna som kunde träna hästen stark och till mycket samling. Han hade en piaff som var rent otrolig. Han höll fint och mådde bra upp över 20-årsålder och fick endast tas bort pga trauma-skada.
Men alla ryttare är ju inte på den nivån, alla ryttare har inte tränare som kan hjälpa en häst med grova exteriöra fel att arbeta korrekt.

Har man en älskad kompis får man ju jobba med vad man har. Men vid köp när man inte har investerat några känslor än tycker jag man gör gott i att sålla noga.

Visst kan det vara mycket lärorikt att rida hästar med svår exteriör. Och det ger oödligt i arbetet med de med mer gynnsam exteriör. Men för att det ska ge ngt måste man ha en tränare som kan ändra om hästens rörelsemönster och eget driv och feeling för just sånt arbete.
Jag tycker nog att man vid köp bör leta efter en hyfsat fördelaktig exteriör.

Det är en fin tanke att man ska rädda de med avvikelser. Men man får ju också fråga sig om man har kunskap nog att göra det.

Jag red en häst som veterinären trodde haft någon sjukdom som föl eller att mamman var sjuk med honom i magen. Han var mkt överbyggd och hade rejäl svak per natur. Nu ägdes hästen av en mycket duktig kvinna som kunde träna hästen stark och till mycket samling. Han hade en piaff som var rent otrolig. Han höll fint och mådde bra upp över 20-årsålder och fick endast tas bort pga trauma-skada.
Men alla ryttare är ju inte på den nivån, alla ryttare har inte tränare som kan hjälpa en häst med grova exteriöra fel att arbeta korrekt.

Har man en älskad kompis får man ju jobba med vad man har. Men vid köp när man inte har investerat några känslor än tycker jag man gör gott i att sålla noga.

Visst kan det vara mycket lärorikt att rida hästar med svår exteriör. Och det ger oödligt i arbetet med de med mer gynnsam exteriör. Men för att det ska ge ngt måste man ha en tränare som kan ändra om hästens rörelsemönster och eget driv och feeling för just sånt arbete.
Nej precis känner jag vill ha en häst som håller för träning ingen man ska gå och tänka på det exteriöra felet som kan ställa till det. Vill ha en häst som håller till min typ av ridning så länge som möjligt. Problem kommer oftast ändå med tiden om man har otur. Fick ta bort min häst jag haft sedan han var 3 år och blev 33 år och höll sig väldigt fräsch in i det sista. Aldrig några skador förutom kolik 1 gång
Så eftersträvar långt hållbart arbete.
 
En lång och lite svankig rygg är ofta mer svårridet. Jag har haft hästar med avvikande exteriör och det har stundtals varit en prövning för mig som ryttare. Dels att jag fått ha tålamod och jobba mycket med hästens bålstabilitet för att de ska hålla för träning, dels att de inte alls varit förlåtande i ridningen. De har krävt en precision som jag ibland känt varit svårt att leverera. Men det är ju vad en gör det till. Det är bara såååå mkt lättare att rida på hästar som sitter ihop, och då är det mer värt pengarna som man betalar varje månad/dag för mig.
Ja, det kräver mer för att lyckas rida ihop en sådan häst. Håller med dig!
 
Ja lång rygg blir en svagare rygg. Men efter funderingar och vad jag hört här avstår jag köpet. Är inte så fint ur den estetiska synpunkten heller. Finns gott om hästar jag letar vidare.

Nej det stämmer inte att en lång rygg automatiskt blir en svagare rygg. Varför tror du det?
Jag kan förstå att du avstår köpet, hoppas du hittar någon annan.
 
Nej det stämmer inte att en lång rygg automatiskt blir en svagare rygg. Varför tror du det?
Jag kan förstå att du avstår köpet, hoppas du hittar någon annan.
Generellt har jag fått förklarat för mig när det inte finns något kött till överlinjen!
Som jag skrev handlade det inte enbart om en lite längre rygg.
 
Som du säkert vet så har ju inte ridskolorna så stor budget för köp av hästar. Så kanske inte alltid är dem bästa som köps in heller tyvärr.
De hästarna den här personen körde slut på hade gått på ridskolan även innan hen tog över och då fanns inga hållbarhetsproblem hos någon av dem. Att de här hästarna gick sönder är helt rimligt och alla med lite kunskap hade kunnat förutspå det. Ingen häst håller för det jobb de här hästarna gjorde sju dagar i veckan året runt.
 
Fem år är ju vad det tar för många hästar att verkligen lära sig jobbet så att de kan gå med alla ryttare, ska man sälja dem då? Det låter galet. Det krävs massor av rutin för att bli en bra ridskolehäst, det låter som kapitalförstöring att sälja dem just som de är färdiga och funkar fullt ut i verksamheten. Det skulle vara om de inte håller då, men är de trasiga lär de väl inte vara så lätta att sälja ändå.
Om det hade tagit fem år för en häst att lära sig jobbet att vara ridskolehäst och att gå med alla ryttare hade det inte funnits några ridskolor för det hade ingen ridskola haft råd med. Visst kan misstag ske ibland och fel häst köps in men då säljs den omgående, man tragglar inte i fem år i hopp om att den ska kunna bli en bra ridskolehäst för de pengarna finns inte.
 
@Daniellak Hur pass lång och svag talar vi om? Typ såhär eller mindre/värre?
801b627cc1647d091c9104ab2359dc4a.jpg
 
@Daniellak Hur pass lång och svag talar vi om? Typ såhär eller mindre/värre?
801b627cc1647d091c9104ab2359dc4a.jpg
Den jag tittade på sig ut som en Winthund. Denna gör inte detta. Såg långt ifrån hur denna ser ut exteriört. Denna är ju tjock med svank men inget platt kors eller tunn överlinje. Tycker knappt ens ryggen ser märkbart lång ut här heller. Men kanske är för magen är stor? Korset va helt platt man skulle i princip kunna ställa ölflaskor eller äta en middag där.
 
Om det hade tagit fem år för en häst att lära sig jobbet att vara ridskolehäst och att gå med alla ryttare hade det inte funnits några ridskolor för det hade ingen ridskola haft råd med. Visst kan misstag ske ibland och fel häst köps in men då säljs den omgående, man tragglar inte i fem år i hopp om att den ska kunna bli en bra ridskolehäst för de pengarna finns inte.
Tills den kan gå med alla ryttare, skrev jag. Inte tills den kan gå i verksamheten. Det är svårt för en häst att klara en ovan ryttare, man ska inte underskatta hur lång tid det tar för en häst att klara alla sorters ryttare.

Jag vet inte hur ridskolorna ser ut där du bor, men av våra 30 hästar så är det kanske 5 som kan gå med precis alla på alla lektioner. Max. De andra har sin egen ryttarkategori som de tar hand om. Det betyder inte att de andra 25 inte är bra ridskolehästar, men det är ju rätt mycket begärt att en häst ska kunna hantera hundratals olika sorters ryttare, tävla dressyr och hoppning, och samtidigt kunna gå med nybörjare. Rätt många av tävlingshästarna är ju t ex inte särskilt bra nybörjarhästar. Och våra bästa nybörjarhästar är för gamla för tävlingsbanan.
 
Jag tycker nog att man vid köp bör leta efter en hyfsat fördelaktig exteriör.

Det är en fin tanke att man ska rädda de med avvikelser. Men man får ju också fråga sig om man har kunskap nog att göra det.

Jag red en häst som veterinären trodde haft någon sjukdom som föl eller att mamman var sjuk med honom i magen. Han var mkt överbyggd och hade rejäl svak per natur. Nu ägdes hästen av en mycket duktig kvinna som kunde träna hästen stark och till mycket samling. Han hade en piaff som var rent otrolig. Han höll fint och mådde bra upp över 20-årsålder och fick endast tas bort pga trauma-skada.
Men alla ryttare är ju inte på den nivån, alla ryttare har inte tränare som kan hjälpa en häst med grova exteriöra fel att arbeta korrekt.

Har man en älskad kompis får man ju jobba med vad man har. Men vid köp när man inte har investerat några känslor än tycker jag man gör gott i att sålla noga.

Visst kan det vara mycket lärorikt att rida hästar med svår exteriör. Och det ger oödligt i arbetet med de med mer gynnsam exteriör. Men för att det ska ge ngt måste man ha en tränare som kan ändra om hästens rörelsemönster och eget driv och feeling för just sånt arbete.

Jag tycker aldrig man ska köpa en häst för att rädda den, oavsett orsak, eftersom en häst kan leva i 25-30 år är det viktigt att hästen passar ägarens personlighet och önskemål.

Däremot ser jag inge problem med avvikelser om hästen funkar, jag skulle fundera flera ggr innan jag köper en häst som bara går och skrotar i hagen om jag vill ha en häst för att träna hoppning eller dressyr, eftersom man inte vet om hästen håller, om hästen dock redan tävlar och funkar på den nivå jag önskar trots avvikelser så ser jag inga problem med avvikelserna.

Min första häst har hög och lång manke, kort rygg, och var ordentligt överbyggd, men eftersom jag haft honom som min egen (medryttare) flera år innan köper visste jag att hans exteriör inte var något problem för den ridningen och nivån jag var på. Men självklart är det noga med anpassning av hans sadel, och på ålderns höst behöver hans rygg extra omvårdnad i form av täcke, massage och backontrack/värm filt.

Jag håller dock med om att ska man köpa en häst med avvikelser ska man vara beredd att lägga extra tid på hästen för att få det att funka, om man inte kan det ska man inte köpa en sån häst.
 
Du tänker kanske på Bonzai Helenas häst? Den har massa fel.

Hur tänker du när du säger massa fel?

Den hästen har troligen större exteriör avvikelse än hästen du kollar på och den har röntgen fynd, men ändå har den flera GP-placeringar, och ska som 20 åring tävla 1,25 bara för att den tycker det är kul att komma ut och tävla.

Det tycker jag ändå är ett tecken på att hästen håller bra trots exteriör avvikelse och röntgenfynd. Sedan betyder ju inte det att alla hästar med exteriör avvikelse och röntgenfynd kommer hålla så bra även om man tar hand om den på rätt sätt.

Men som sagt ser jag inga problem att köpa en häst med avvikelser som den rids och håller för det jag önskar, däremot skulle jag tveka på att köpa en häst med avvikelser som inte rids och tränas för då vet man ju inte om den håller.

Den jag tittade på sig ut som en Winthund. Denna gör inte detta. Såg långt ifrån hur denna ser ut exteriört. Denna är ju tjock med svank men inget platt kors eller tunn överlinje. Tycker knappt ens ryggen ser märkbart lång ut här heller. Men kanske är för magen är stor? Korset va helt platt man skulle i princip kunna ställa ölflaskor eller äta en middag där.

Om du tyckte så illa om exteriört så undrar jag varför du ens kollade på hästen och varför du ens övervägde att köpa hästen? eftersom du startade denna tråda måste du ju ha övervägt att köpa hästen.

Ogillar du eller känner dig tveksam på exteriört så är det ju ganska uppenbart att man inte ska köpa hästen.
 
Hur tänker du när du säger massa fel?

Den hästen har troligen större exteriör avvikelse än hästen du kollar på och den har röntgen fynd, men ändå har den flera GP-placeringar, och ska som 20 åring tävla 1,25 bara för att den tycker det är kul att komma ut och tävla.

Det tycker jag ändå är ett tecken på att hästen håller bra trots exteriör avvikelse och röntgenfynd. Sedan betyder ju inte det att alla hästar med exteriör avvikelse och röntgenfynd kommer hålla så bra även om man tar hand om den på rätt sätt.

Men som sagt ser jag inga problem att köpa en häst med avvikelser som den rids och håller för det jag önskar, däremot skulle jag tveka på att köpa en häst med avvikelser som inte rids och tränas för då vet man ju inte om den håller.



Om du tyckte så illa om exteriört så undrar jag varför du ens kollade på hästen och varför du ens övervägde att köpa hästen? eftersom du startade denna tråda måste du ju ha övervägt att köpa hästen.

Ogillar du eller känner dig tveksam på exteriört så är det ju ganska uppenbart att man inte ska köpa hästen.
Läs vad jag skrivit och inte bara det sista! Förmodligen har Helenas häst hållt just för att hon är en såpass bra ryttare. Hennes häst har flera defekter ja.. Har precis lyssnat på en podd där hon berättar om dessa fel.
Den har KS bland annat.
 
Hur tänker du när du säger massa fel?

Den hästen har troligen större exteriör avvikelse än hästen du kollar på och den har röntgen fynd, men ändå har den flera GP-placeringar, och ska som 20 åring tävla 1,25 bara för att den tycker det är kul att komma ut och tävla.

Det tycker jag ändå är ett tecken på att hästen håller bra trots exteriör avvikelse och röntgenfynd. Sedan betyder ju inte det att alla hästar med exteriör avvikelse och röntgenfynd kommer hålla så bra även om man tar hand om den på rätt sätt.

Men som sagt ser jag inga problem att köpa en häst med avvikelser som den rids och håller för det jag önskar, däremot skulle jag tveka på att köpa en häst med avvikelser som inte rids och tränas för då vet man ju inte om den håller.



Om du tyckte så illa om exteriört så undrar jag varför du ens kollade på hästen och varför du ens övervägde att köpa hästen? eftersom du startade denna tråda måste du ju ha övervägt att köpa hästen.

Ogillar du eller känner dig tveksam på exteriört så är det ju ganska uppenbart att man inte ska köpa hästen.
Har även nämnt i denna tråd ATT JAG ENBART SÅG HÄSTEN PÅ KORT! Och tyckte det var intressant starta denna tråd för att se vad andra anser.
 
Hur tänker du när du säger massa fel?

Den hästen har troligen större exteriör avvikelse än hästen du kollar på och den har röntgen fynd, men ändå har den flera GP-placeringar, och ska som 20 åring tävla 1,25 bara för att den tycker det är kul att komma ut och tävla.

Det tycker jag ändå är ett tecken på att hästen håller bra trots exteriör avvikelse och röntgenfynd. Sedan betyder ju inte det att alla hästar med exteriör avvikelse och röntgenfynd kommer hålla så bra även om man tar hand om den på rätt sätt.

Men som sagt ser jag inga problem att köpa en häst med avvikelser som den rids och håller för det jag önskar, däremot skulle jag tveka på att köpa en häst med avvikelser som inte rids och tränas för då vet man ju inte om den håller.



Om du tyckte så illa om exteriört så undrar jag varför du ens kollade på hästen och varför du ens övervägde att köpa hästen? eftersom du startade denna tråda måste du ju ha övervägt att köpa hästen.

Ogillar du eller känner dig tveksam på exteriört så är det ju ganska uppenbart att man inte ska köpa hästen.
Som jag också nämner så är var den inte heller mycket riden pga personliga skäl så rätt omöjligt veta om den skulle hålla eller inte?!
 
Hur tänker du när du säger massa fel?

Den hästen har troligen större exteriör avvikelse än hästen du kollar på och den har röntgen fynd, men ändå har den flera GP-placeringar, och ska som 20 åring tävla 1,25 bara för att den tycker det är kul att komma ut och tävla.

Det tycker jag ändå är ett tecken på att hästen håller bra trots exteriör avvikelse och röntgenfynd. Sedan betyder ju inte det att alla hästar med exteriör avvikelse och röntgenfynd kommer hålla så bra även om man tar hand om den på rätt sätt.

Men som sagt ser jag inga problem att köpa en häst med avvikelser som den rids och håller för det jag önskar, däremot skulle jag tveka på att köpa en häst med avvikelser som inte rids och tränas för då vet man ju inte om den håller.



Om du tyckte så illa om exteriört så undrar jag varför du ens kollade på hästen och varför du ens övervägde att köpa hästen? eftersom du startade denna tråda måste du ju ha övervägt att köpa hästen.

Ogillar du eller känner dig tveksam på exteriört så är det ju ganska uppenbart att man inte ska köpa hästen.
Dessutom om du hade läst allt så ser du även att det var någon här på tråden som nämnde en häst med avvikande exteriör. Och Bonzai h kan så vitt jag se ha väldigt lång rygg och tävlat i eliten och därför namngav jag honom utifall det var den hästen personen menade? Du behöver inte fråga massa mer då jag skrivit flertal ggr det inte blir något köp av denna häst.
 
Har även nämnt i denna tråd ATT JAG ENBART SÅG HÄSTEN PÅ KORT! Och tyckte det var intressant starta denna tråd för att se vad andra anser.
Det kan ju vara lite vanskligt, i fel position kan ju många hästar se ut som jag vet inte vad.. Men den kanske stod korrekt uppställd i en fördelaktig position och man ändå såg dessa avvikelser?
 
Det kan ju vara lite vanskligt, i fel position kan ju många hästar se ut som jag vet inte vad.. Men den kanske stod korrekt uppställd i en fördelaktig position och man ändå såg dessa avvikelser?
Nej det gjorde den inte. Inte alltid lätt på kort kunna se hur hästen ser ut sen i verkligheten med sadel osv. Ungefär som kort man själv är med på. Inte alltid kanske helt sanningsenligt 😉
Det antar jag flertalet ändå har upplevt?!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 995
Senast: WildHorse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 996
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp