Köpa häst med bockhov?

Sv: Köpa häst med bockhov?

Hitta en 2 årigt hbl nära mig för 17000 nyss som jag fick filmer på, ser väldigt fin & trevlig ut.
Skall nog kolla den i stället.
Tack alla för svar :)
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Men vem kan ge en vettig prognos på en tvååring med bockhov?
Även om en bra hovvård ger resultat på kort sikt så får man ofta bakslag när hästen reagerar på grundproblemet.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst med bockhov?

Fast grundproblemet kan mycket väl vara verkningsrelaterat från början...

Till TS:

Jag har en (nu fem år gammal) halvblodsvallack som köptes billigt (15 000:- istället för närmare 100.000:- som likvärdiga hästar säljs för) som treåring just pga bockhovar. Han kräver täta verkningar men är helt oberörd av sin "diagnos". Han var i princip utdömd av vet. när han kom till mig.

Det som krävs är MYCKET täta verkningar, en väldigt skicklig hovslagare som vågar och kan verka ner trakten och återställa korrekt belastning i alla leder och i hovkapseln. Hästen på videon visar tydligt obehag vid belastning av trakten, så jag tippar att det korta framsteget kan ändras på 1-2 verkningar.

/Migo
som rehabiliterat flera "kroniska bockhovar" till fullt normal hovform och funktion.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Fast grundproblemet kan mycket väl vara verkningsrelaterat från början...

Till TS:

Jag har en (nu fem år gammal) halvblodsvallack som köptes billigt (15 000:- istället för närmare 100.000:- som likvärdiga hästar säljs för) som treåring just pga bockhovar. Han kräver täta verkningar men är helt oberörd av sin "diagnos". Han var i princip utdömd av vet. när han kom till mig.

Det som krävs är MYCKET täta verkningar, en väldigt skicklig hovslagare som vågar och kan verka ner trakten och återställa korrekt belastning i alla leder och i hovkapseln. Hästen på videon visar tydligt obehag vid belastning av trakten, så jag tippar att det korta framsteget kan ändras på 1-2 verkningar.

/Migo
som rehabiliterat flera "kroniska bockhovar" till fullt normal hovform och funktion.


Det där snacket tror jag inte ett ögonblick på, Jo kanske att det går att genom verkning "återställa" hovarna till en fullt normal hovform.

Men,,,,, en fullt återställd normal hovform leder automatiskt inte till en fullt fungerande presterande häst. Visst den duger säker till "mulle ridning" utan att den primära orsaken till varför den en gång uppvisat bockhov kommer avslöja sig,,, svaret kommer när man utsätter hästen för belastning och prestation så som den i grunden är skapt för (att i frihet kunna springa fort och i länga sträckor på skiftande underlag, precis som alla säger att alla hästar älskar att göra.)

Det finns bara en grundorsak till varför en häst plötsligt uppvisar bockhov och det är ett primärt trauma i bakre delen av det nedre benet. Ett trauma i djupa böjsenan, ett trauma i ytliga böjsenan eller ett trauma i gaffelbanden, i samtliga fall skapas en blödning som gör att den struktur som blivit skadad och normalt är mkt elastisk får en blödning som skapar en onormal oelasticitet. Strukturen försvarar sig helt enkelt med att genom sin tidigare blodfattiga vävnad som nu plötsligt blivit blodfylld genom traumat att elasticiteten går förlorad och strukturen blir stum och hård.

Tar man inte i det akuta läget nödvändig behandling och muskelavslappnade/smärtstillande åtgäreder i kombination av vila så kommer det leda till uppvisande av bockhov. Rent naturligt så kommer hästen försöka avlasta det motdrag som uppstår genom att strukturen nu inte har samma elasticitet som innan detta trauma inträffade genom att höja sin hov i trakten för att den bristande elastiteten i strukturen ska dra hovbenet ur sitt naturliga läge.

Anser man sig som gud att genom enbart behandla denna skada genom verkning och främst då verkning genom att sänka trakten så skapar man endast ett ännu större drag i den redan skadade och numera mindre elastiska strukturen vilket ofelbart (beroende på övrig belastning) kommer leda till ett roterat hovben. Vi har nu enbart genom felaktig verkning och en envishet om att endast "rätt" hovvård är avgörande för en häst med bockhov åsamkat den samma secundära trauma som fång lätt leder till, nämligen ett roterat hovebn..

Ju mer envis man är återskapa en "naturlig hovform" i detta läge (helt på egen hand och kunskap) ju större lidande utsätts denna individ för.

Till TS,, köp aldrig en bockhovad häst innan den mikroskopiskt på en klinik som har goda erfarenheter om bockhov genom gått en fullständig röntgen av hovben,strålben,hovbensgrenar,hovbrosk och ultradjud av hela senapparaturen från carpus och ända ner till hovbenet.

Det är 100% träff på att man kommer finna en tidigare skada i senapparaturen som om det gått för långt är kronisk!!

Visst,, du kan alltid gulligulla med den eller rida barbacka ut i skogen med den och stanna vid en rastplats och grilla korv,, men du kommer aldrig någonsin kunna bruka en sådan individ full ut för vad den naturligt är anpassad för, nämligen att prestera sin naturliga kapacitet fullt ut.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Jag hade en häst hos för tillridning och hon hade blivit opererad för just bockhov som fölis. Hon gick lite stelt från framknät ner till hoven/kotan. Annars var det ingenting annat. Mer om bockhov vet jag inte något mer om.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=582014 googlade och såg att det finns fler trådar här på buke om just bockhov. :)
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Ibland är du bara för jobbig i en del inlägg, men såna här svar gillar jag!
En fullständig förklaring, man tackar.

Jag tyckte ju att hästen på filmen hade ett stumt framsteg, och inte tryckte ifrån i påskjutet.


Men en annan fråga.
Om bockhov är ärftligt, eller menar du att det alltid kommer av en skada?

Det har jag svårt att tro. Eller är det så att upprätade kotar kan ge en bockhov så småningom?
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Håller med coari i mycket men det är knappast den slutliga sanningen om ett omdiskuterat tillstånd.
PL
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Fast för mig, som av nån konstig anledning knappast nånsin varit framme för bockhov, läser och begrundar, men har även ett eget, kritiskt tänkande.

Men vad tror du om arvbarheten?
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Hej! Kommer själv från Gotland :) Jag tycker du kan kontakta en bra och utbildad hovslagare i närheten av där hästen står, hör dig för med bra hästfolk så kanske du kan få tips? Då vet du om det är möjligt att åtgärda eller inte så att säga :)

Lycka till!
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Ibland är du bara för jobbig i en del inlägg, men såna här svar gillar jag!
En fullständig förklaring, man tackar.



Men en annan fråga.
Om bockhov är ärftligt, eller menar du att det alltid kommer av en skada?

Det har jag svårt att tro. Eller är det så att upprätade kotar kan ge en bockhov så småningom?


Jag vet att jag är jobbig,, sanningen är ofta jobbig för många att ta del av.

Tro mig, det är rent ut sagt skitjobbigt för mig att här på min fritid försöka delge sanningen. Senast i dag så la jag ner två timmar på att delge dagens sanning i en tråd på Trav eftrer dagens V:75 tävlingar på Dannero och "puff" en minut senare så raderade moderatorn på Trav forumet mina inlägg trots att det inte fanns ngt regelbrott i mina inlägg.

Förmodligen va jag som du säger bara för jobbig och ingen så som du gillar att svara på sånt som tillhör dagens verklighet.

Så svar på din fråga, visst kan bockhov vara ärftligt men då endast om det uppträder liksidigt på samma benpar, jag brottas för dagen med en tidigare tysk 4:a åring som i feb detta år födde en avkomma som verkar nedärva en tendens till bockhovhet b.f.

Stoet va mkt bockhovig i b.f. med långa smala hovar och obefintliga strålar när hon anlände till Sverige från Tyskland, hovmekanismen va - 0.

Jag verkade den fysiologiskt (precis som Migo förklarat fast inte om den är bockhovad på endast en hov) utan om den är bockhovad på samma benpar och efter endast tre verkningar med för den individen lämplig verknings intervall så har den för dagen en mer normal hovform och en mkt bättre hovmekanism där strålen tar upp den secundära belastningen..

Ser man på dom Tyska hästarna som importeras till Sverige och hur dom skos så börjar jag få full förståelse för hur Dr Strasser resonerar i sitt "hemland"

Upprätade kotor kan visst secundärt leda till bockhov men lär dig skillnaden,, den primära orsaken är att individen av en eller annan orsak fått upprätade kotor. Den vanligaste orsaken till att den unga hästen får uprätade kotor är brist på kunskap om balanserat foder.

Nu ska jag gå och se om Sverige har mer kunskap i sång än ni här på hästvård har om Era "älsklingar".
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Tack för alla svar!
Men jag har redan lagt ner tankarna kring köp på denna häst!

ja det är nog lika bra, det finns ju fler söta fuxar med bläs!!
Förresten så fick den bockhovade hästen som jag köpte för många herrans år sedan problem med strålbenen vid 9 års ålder... kanske hade nåt med bockhoven att göra, vet ej men en tanke som jag fick nu, har aldrig tidigare kopplat ihop det.
 
Sv: Köpa häst med bockhov?

Förresten så fick den bockhovade hästen som jag köpte för många herrans år sedan problem med strålbenen vid 9 års ålder... kanske hade nåt med bockhoven att göra, vet ej men en tanke som jag fick nu, har aldrig tidigare kopplat ihop det.


Logiskt sett så borde det finnas ett samband. Fast det beror på verkningen, om man sänker trakterna på en bockhovad häst utan att känna till grundorskaen till varför den är bockhovad så utsätts den djupa böjsenan för ett större drag i hovens belastningsfas.

Djupa böjsenan löper in under strålbenet och strålbensbörsan, strukturer nedanför djupa böjsenan så befinner sig elastislaka putan och själva strålen.

Ju lägre trakt på en bockhovad hov som far sitt primära trauma i djupa böjsenan med avvikande elasticitet, ju större blir djupa böjsenans påfrestning på strålben och strålbensbörsa i benets belastnings fas.

Beroende på bruk och vad denna individ presterar så kommer djupa böjsenan i varje belastningsfas att "stressa" strålbenet och först strålbensbörsan. Av ren "utmattning" kommer först strålbensbörsan att primärt skadas, skadas strålbensbörsan så kommer det secundärt leda till skada i själva strålbenet.

En Helt "normal" hov sett framifrån,som inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning med rak belsatning över strålbenet kommer oxå leda till att strålbenet utsätts för sneslitage med kroniska skador i strålbenet. Däremot så i detta fall så brukar inte själva strålbensbörsan orsakas av kronisk skada.

Strålbenshälta är ett samlings begrepp som man för dagen genom forskning börjar förstå att man måste lära sig att skilja på den primära orsaken till strålbenshälta utan se till helheten i allt som rör samlingsbegreppet strålbent.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
827
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 866
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 057
Senast: KAROLIJNAH
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 300
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp