Köpa häst med kissing spines

Elfstrom

Trådstartare
Hej! Vet inte om det blir i rätt tråd. Men jag letar just nu efter min första egna häst. Har provat flera olika hästar både gällande utbildningsnivå, ålder, storlek, temperament etc. Nu har jag hittat en som jag gillar och som passar till vad jag vill använda den till. Allround häst med fokus på dressyr. Tävlade under förra året de klasser som jag vill kunna tävla honom med i framtiden (de närmsta åren). Skadefri, 11 år men har kissing spines, tätt mellan två ryggkotor. Just kissing spines kan man ju diskutera hur mycket som helst om. Men vågar man köpa en häst med kissing spines? Det är ju vid ryttarbyten det kan uppstå problem. Är det någon som köpt en häst som hade eller visat sig ha kissing spines? Tar gärna emot råd!
 
Min häst har det. Köpte honom som ung, problemet visade sig först när han vilat en längre period på grund av en annan skada. För det mesta symptomfri faktiskt men jag skrittar fram länge och tränar avsuttet också.

En kompis häst hittade man KS på förra året, den är typ 17 år gammal, aldrig haft problem och gått lätt/* fälttävlan.

Jag hade nog inte varit så orolig alls, men velat ha koll på hur hästen rids och tränas nu samt eventuellt kunnat få köpa med sadeln (om den passar mig då).
 
Kloka tips! Hans sadel går att få med. Han tränas varierat idag med både tömkörning och uppsutten träning. Stått på bakbenen några gånger (inte så högt enligt hon som hade honom då) för några år sedan när han var omusklad och skulle utbildas vidare men de kan inte säga att det var pga ks eller om han bara tyckte det var jobbigt att lära sig nya saker/gå mer samlat.

Har läst att man ska försöka att inte ställa av hästar med ks. Kan ju bli problem om de måste vila för annan skada men annars ser jag inget problem med att låta hästen ha aktiv vila.
 
Hej! Vet inte om det blir i rätt tråd. Men jag letar just nu efter min första egna häst. Har provat flera olika hästar både gällande utbildningsnivå, ålder, storlek, temperament etc. Nu har jag hittat en som jag gillar och som passar till vad jag vill använda den till. Allround häst med fokus på dressyr. Tävlade under förra året de klasser som jag vill kunna tävla honom med i framtiden (de närmsta åren). Skadefri, 11 år men har kissing spines, tätt mellan två ryggkotor. Just kissing spines kan man ju diskutera hur mycket som helst om. Men vågar man köpa en häst med kissing spines? Det är ju vid ryttarbyten det kan uppstå problem. Är det någon som köpt en häst som hade eller visat sig ha kissing spines? Tar gärna emot råd!


Jag köpte min nuvarande dressyrhäst med KS. Var inte speciellt orolig då hon var i tävlingskondition och regelbundet tävlad i dressyr. Så uppenbarligen håller hon, tänkte jag.
Jag fick med hennes utprovade sadel, vilket kändes tryggt.
Har inte märkt något märkligt med ryggen och hon klarar av att vila någon vecka här och där när jag inte hinner.
Tycker hon var ett fynd!
 
Jag köpte min nuvarande dressyrhäst med KS. Var inte speciellt orolig då hon var i tävlingskondition och regelbundet tävlad i dressyr. Så uppenbarligen håller hon, tänkte jag.
Jag fick med hennes utprovade sadel, vilket kändes tryggt.
Har inte märkt något märkligt med ryggen och hon klarar av att vila någon vecka här och där när jag inte hinner.
Tycker hon var ett fynd!
För vilket pris ungefär kostade hon? (om du vill säga). Hästen jag har hittat är i kondition. Inte tävlat nu på ett halvår och gick lugnare under vintern men tränas nu igen regelbundet på ett nytt ställe.
 
Min har vad som skulle klassas som "kissing spines", tät mellan 2 kotor långt bak. Upptäcktes när jag röntgade ryggen vid köp (fanns inga symptom från ryggen alls) som omusklad 5-åring. Veterinären ansåg inte att det fanns anledning till oro då det dels satt långt bak, dels att hästen som då var extremt omusklad ändå inte visade några som helst tecken av besvär. Så jag köpte :). Bästa köpet jag gjort!

Hästen har inte haft några som helst problem med ryggen under våra snart 4 år ihop (ingen annan skada heller). Hon har haft viloperioder i uppemot 1,5 mån (bete) och 3 v (vinter) utan minsta problem. Extremt rörlig i ryggen (såpass att hon kan vara svår att sitta still på. Rids som vilken "felfri" häst som helst och går dressyr, hoppning och fälttävlan.

Jag hade inte oroat mig, dock frågat hur det kom sig att det upptäcktes? Rutinröntgen? Eller misstanke om problem? (Sistnämnda hade jag dock funderat en extra gång på)
 
Min har vad som skulle klassas som "kissing spines", tät mellan 2 kotor långt bak. Upptäcktes när jag röntgade ryggen vid köp (fanns inga symptom från ryggen alls) som omusklad 5-åring. Veterinären ansåg inte att det fanns anledning till oro då det dels satt långt bak, dels att hästen som då var extremt omusklad ändå inte visade några som helst tecken av besvär. Så jag köpte :). Bästa köpet jag gjort!

Hästen har inte haft några som helst problem med ryggen under våra snart 4 år ihop (ingen annan skada heller). Hon har haft viloperioder i uppemot 1,5 mån (bete) och 3 v (vinter) utan minsta problem. Extremt rörlig i ryggen (såpass att hon kan vara svår att sitta still på. Rids som vilken "felfri" häst som helst och går dressyr, hoppning och fälttävlan.

Jag hade inte oroat mig, dock frågat hur det kom sig att det upptäcktes? Rutinröntgen? Eller misstanke om problem? (Sistnämnda hade jag dock funderat en extra gång på)

Ska kolla i vilket samband det upptäcktes. Tror det var vid köp men ska dubbelkolla. Hästen är tät mellan två ryggkotor ganska långt fram. Den här hästen är dock ganska lätt att sitta still på, behöver dock inte vara nått negativt för det... Han kändes som vilken annan häst som helst att sitta på med en riktig gunghäst galopp 😂
 
Rätta mig gärna någon annan men jag har lärt mig att KS i sadelläget/långt fram är rätt "bra" i sammanhanget, eftersom hästar inte rör ryggen så mycket där ändå. De har ju ingen rörlighet i sidled där t.ex.

Har inte tillräckligt med kunskap om ks för att rätta dig. Men det låter ju logiskt. Som du säger så rör de sig ju inte i sidled där 🤔 tänkte jag inte på, smart! 😊
 
Hej! Vet inte om det blir i rätt tråd. Men jag letar just nu efter min första egna häst. Har provat flera olika hästar både gällande utbildningsnivå, ålder, storlek, temperament etc. Nu har jag hittat en som jag gillar och som passar till vad jag vill använda den till. Allround häst med fokus på dressyr. Tävlade under förra året de klasser som jag vill kunna tävla honom med i framtiden (de närmsta åren). Skadefri, 11 år men har kissing spines, tätt mellan två ryggkotor. Just kissing spines kan man ju diskutera hur mycket som helst om. Men vågar man köpa en häst med kissing spines? Det är ju vid ryttarbyten det kan uppstå problem. Är det någon som köpt en häst som hade eller visat sig ha kissing spines? Tar gärna emot råd!

Jag hade undrat och velat veta varför hästen undersökts och konstaterats ha KS , snarare än att i sak att hästen har ”KS” .
 
Ks upptäcktes när ägaren köpte honom som unghäst, Röntgades i och med köpet. Ska enligt de som haft honom inte reagerat nått gällande ryggen.
 
Ks upptäcktes när ägaren köpte honom som unghäst, Röntgades i och med köpet. Ska enligt de som haft honom inte reagerat nått gällande ryggen.

Då hade jag inte varit ett dugg orolig :). Det finns få hästar som är helt rena på alla plåtar - och det är inte heller en garanti att de funkar. Så nej, det hade inte (eller rättare sagt har eftersom jag varit i samma sits) fått mig att avstå köp om allt känns rätt i övrigt :up:
 
Men har den konstaterad KS eller bara att han är tät?
Oklart om den är konstaterad. Har inte fått ta del av veterinärens utlåtande gällande plåtarna. Hon som hade honom tidigare för försäljning (ej ägare) säger kissing spines medans hon som har honom nu (nytt försäljningsstall bara har sagt att han är tät på ett ställe. Har inte pratat direkt med ägaren. Men de plåtar jag har fått till mig är dock ogiltiga då inte är märkta. 🙄
 
Röntga innan köp och hör vad veterinären säger om det.
Vet man bara om det och hästen mår bra så är det ju ingen fara så länge man håller koll på ryggen och arbetar aktivt för att hästen ska ha bra rygg ihop med veterinär och tränare.

Min häst hade vad säljaren kallade "tornutskott som låg nära varrandra" och att hästen blev röntgad som 6åring och att det inte var ngt problem med det. Hästen var då 9år.

Som 16åring röntgades hon igen och då var ryggen ihopväxt på flera ställen och mådde märkbart dåligt av det, även av att bara gå i hagen, fick tas bort året efter. Både ks och spondylom.
 
Köpte ett 9 årigt sto för flera år sedan som jag skulle ha som hopphäst. Hon hade gått 130 hoppning och LA dressyr och tävlat och varit igång hela tiden innan jag tog över henne.
Vi funderade på röntgen men den veterinär som besiktigade henne sa att det var längesedan han hade besiktigat en sån fräsch häst så han tyckte att röntgen var onödigt, eftersom att hon dessutom visade bra resultat. Det var mina föräldrar som stod för köpet och dom gick på veterinärens rekommendationer.

Jag kommer i håg att jag på en av de första gångerna vi åkte till ridhuset med henne fick en känsla av att något inte stämde. Men alla sa att jag inbillade mig, hon såg superfräsch ut. Hon började stanna på hinder ett tag efter och vi upptäckte att min nya sadel var sned i bommen, efter det gick det bättre. Men hade lite problem med att hon inte var tillfreds i munnen och bytte bett och så.
Upplevde henne aldrig som riktigt tillfreds trotts att hon inte direkt protesterade och hon hoppade okej i lätta klasser.
1,5 år senare kom jag in på en utbildning och var tvungen att flytta så hästen skulle säljas. Hon stod därför ett tag hos en duktig hoppryttare för försäljning men började där bete sig illa. Stegrade på väg till å från hagen, varit lugn som en filbunke innan och upplevts som lite tråkig nästan. Blev svår i hoppningen mm. Men en fälttävlansfamilj ville ha henne och när hon skulle besiktigas så var hon inte fräsch och utredning påbörjades. Hittades inget på benen men vet gick vidare och röntgade tillslut ryggen. Då såg man att hon hade hopväxta tornutskott och hon fick ridförbud direkt.
Nu var köparna så förtjust i hästen ändå så de köpte henne som avelssto.
Om hon hade haft problem hos förra ägaren vet vi ju inte, om det var därför dom ville sälja. Men jag kände ju av att något inte var riktigt ok direkt jag fick hem hästen. Dock kopplade vi det ju då till den sneda sadeln.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 206
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har hållt på ett tag nu och letat häst. Men det är fasen nästan omöjligt att hitta ens en frisk häst. Jag letar efter en...
Svar
8
· Visningar
1 538
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp