Köpa häst med shivering???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Centaur

Trådstartare
Är det dumt? Jag tror väl inte att det är nån bra ide direkt, smen det kanske inte är så allvarligt som jag tror? Hästen i fråga är nio år och tävlad 1.20 hopp och LB dressyr. Tjejen sa att han var lite stel vid skoning...
 
Jag känner en tjej som köpte en topp-häst från Tyskland med shivering. Hon var tvungen att lyfta höger bakben på hästen med hjälp av ett grimskaft. Hon tog dit en Equiterapeut och hästen blev i princip helt bra efter 3-4 behandlingar!!!

T o m hovslagaren reagerade på resultatet, han kunde lyfta bakbenet utan problem.

Ta ut en Equiterapeut, som du själv väljer, som kan kolla igenom hästen, innan du köper den, så får du en opartisk bedömning till en billig peng (ca 700 kr).

mvh Jessica
 
Min valack har shivering..och jag har aldrig någonsin haft problem i ridningen.
Det enda som är lite mer komplicerat än med en helt frisk häst..är som också sagts..skoningen.
Dessutom är det lite speciellt att lyfta hans bakben, men eftersom detta är någonting man gör dagligen vänjer man sig otroligt fort och hittar ett sätt som både passar en själv och hästen.

Jag var fullkomligt medveten om detta problem när jag köpte honom..men skulle absolut inte tveka att göra samma sak igen under förutsättning att det verkligen är en häst jag tycker om.
Som sagt...jag kan efter tre år med min underbara häst säga...att han är värd mer för mig med shivering än någon annan häst utan..:)))
 
Nja, det beror nog på vad som orsakar själva symptomet (Shivering).

Kolla med Equiterapeut om du verkligen vill ha hästen. Man vet ju inte, det kan ju gå att ordna.

mvh Jessica
 
Det beror på vad du har för mål och planer tillsammans med hästen.
Ska du ha den till tävling i lätta klasser och nöjer dig med det så är det säkert inga bekymmer.
Men om du har för avsikt att träna och tävla med sikte på svårare klasser än så, så ska du nog avstå.
Shiveringhästar har oftast svårt att utnyttja hela sin kapacitet, pga de smärtor de har i korsregionen. Dvs, även om hästen har kapacitet att hoppa svår klass så kan den inte utnyttja kapaciteten pga sin shivering.

OM du köper den, se till att ALLTID hålla dne varm över bakpartiet, så hjälper du hästen så mkt du kan. :)
 
Det jag även skulle tänka på är att man ska kunna sälja hästen igen om man vill/behöver. Krasst? Ja, men om ägaren nu har problem att bli av med hästen och du skulle behöva sälja senare av någon anledning så kan det vara bra att ha tänkt tanken.

/cranberry
 
Men... Har hästen ONT?? :confused: Jag skulle nog inte klara av att rida en häst som jag visste hade ont.... :crazy:
 
Jadu, om detta tvista de lärde...

Det JAG har lärt mig om shivering är vad en känd och duktig hästveterinär har forskat sig fram till:
Enligt henne beror shivering på en kronisk inflammation i korsmuskulaturen och DET ger ju en viss smärta.
Andra veterinärer säjer att det är nån nerv som ligger i kläm. Man vet inte...

Veterinären jag hänvisar till menar i alla fall att man kan använda hästen normalt och att den mår bättre av att man håller musklerna varma. *kortfattad sammanfattning*
 
Hej!
Vi käpte en hopphäst för några år sedan, som senare visade sig ha shivering. Han blev gradvis sämre och till slut blev han riktigt dålig och kunde inte röra sig ordentligt. Han kunde inte flytta sig i sidled bla. Han avlivades till slut. Jag skulle rekommendera dig att leta vidare och inte köpa dig problem.
MVH / Fia
 
Ameo berätta gärna mer!

Min har lindrig shivering och det finns ju så himla lite info på nätet om detta!

Det jag vet, värme genom att hålla hästen täckad och rida med ländtäcke, gärna värmande liniment, massera den spända korsmuskulaturen, rid så muskerna håller igång.
 
Jag minns ju inte så mkt mer än det jag skrev ovan... :crazy:
Det är *funderar* runt 10 år sen min kompis fick den diagnosen på sin häst, av nämnda veterinär och då berättade allt om detta.

Vill minnas att hon sa att om hästen är av det hetare slaget så vore det bra om man kunde ge den foder som gjorde att den stressade av - kornkross rekommenderades. Och man kunde också ge en kur Bio SYnov då och då, det mådde hästen tydligen bra av...
 
Sv: Re: Köpa häst med shivering???

Det beror på vad du har för mål och planer tillsammans med hästen.
Ska du ha den till tävling i lätta klasser och nöjer dig med det så är det säkert inga bekymmer.
Men om du har för avsikt att träna och tävla med sikte på svårare klasser än så, så ska du nog avstå.
Shiveringhästar har oftast svårt att utnyttja hela sin kapacitet, pga de smärtor de har i korsregionen. Dvs, även om hästen har kapacitet att hoppa svår klass så kan den inte utnyttja kapaciteten pga sin shivering.


Drar upp en gammal tråd nu ser jag.

Det är helt annat än vad jag hört, har hört många högklasshästar har shivering och de hoppar/dressyrar jättebra.
Mitt sto har shivering som märks vid skoning och stretchning av bakben men hon har gått 130 klasser och gick 120 med mig i våras utan problem. Hoppar som Gud :d
Hovslagaren Mikael Westberg vid Strömsholm Hästsjukhus har berättat för mig i förra året att det är många elithästar som har shivering. Han sa som du - att så länge man håller hästens kors/rygg varm så hjälper man den.
Ett bra tips som fungerat är att longera eller rida hästen precis innan hovslagaren kommer. Då underlättar man hans jobb och hästen är inte lika spänd.
 
Sv: Re: Köpa häst med shivering???

ja det var en 5 år gammal tråd du drog upp... :p
åkte inte ens och kollade på hästen. ville inte ha en häst som kanske hade ont och man vet inte ens säkert vad det beror på. :crazy:

en nerv i kläm gör ju skitont! så det kan det omöjligt bero på.. har även hört en del historiar om hästar som blivit sämre och sämre och till slut tagits bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp