Köpa häst med spatt?

Gwaeron

Trådstartare
Jag har en bekant som rider på en häst som har dubbelsidig spatt i hasens nedre glidled. Nu är hästen till salu och hon vill köpa den. Problemet är att hon vill kunna tävla och är inte helt säker på om det går med en spatthäst. Hästen har såvitt vi vet aldrig varit halt som ett resultat av spatten, däremot hade den ryggproblem för nåt år sen. Jag har spanat i massa gamla trådar om spatthästar och där står det en hel massa om att visst kan man tävla, men det är nästan bara dressyrhästar som nämns. Hur är det med hoppningen? Nu är jag ju långt ifrån nån expert men det ser inte ut som om hästen har några större problem av sin spatt, men den är väldigt stel i galoppen (ser ut som en stelopererad kråka ungefär:crazy: ) men traven är jättefin. Sen är det lite svårt att veta eftersom hästen står på ett stall som inte har utevistelse. Alls. Vilket är katastrof för en spatthäst. Så som jag funderar borde hästen kunna bli fullt ridbar med utevistelse, passande utrustning, box, skogspromenader och hela paketet, eller? Kom med kunskap! :D
 
Sv: Köpa häst med spatt?

Jag har träffat på hästar som funkat med utläkt spatt men har också sett hästar som nödslaktats p.g.a. att ägaren "trodde" att spatten var utläkt och tränade 120 hoppning (rtg-bilderna var fruktansvärda)...Jag är inte så insatt i själva spattproblematiken men väljer att inte köpa en häst med någon form av benproblem alls. Tar inga risker, alltså;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 048
Senast: QueenLilith
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
14 890
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp