Köpa häst när man vet att man bara kan ha den i några få år?

__sofia__

Trådstartare
Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av häst egentligen - lite för vaken och hoppig, har lite för lätt för att bli rädd för allt möjligt etc. Jag märker att jag drar mig för att rida - jag rider henne för att hålla igång henne och få henne att fungera bättre, inte för att jag egentligen längtar efter att rida. Så jag tror nog att det bästa är att gå skilda vägar. Men vad ska jag göra sen?

Jag vet att jag vill ha barn inom de kommande fem åren, men också att jag troligtvis kommer försöka få barn själv genom insemination och sedan vara ensamstående förälder. Dvs om kanske 3-4 år kommer jag ha noll möjligheter att ha en ridhäst, men att det möjligtvis kan funka med en till minishettis/shettis som kan följa med på promenader, som kan köras, som kan ridas av något barn på ridskolan i närheten etc. Men ska jag köpa en shettis direkt, eftersom jag vet att jag räknar med att ha den i många år framöver, eller är det okej att köpa en ny ridhäst trots att jag vet att jag högst troligen kommer få sälja den inom kanske tre år? (ny häst av typen lugn nordsvensk eller liknande som man faktiskt kan skritta ut på i skogen utan att hästen far iväg i galopp plötsligt av okänd anledning)

Tidigare (utöver ponnytiden) har jag bara köpt hästar med planen att behålla dem hela livet, så jag har aldrig funderat på det här att köpa häst för en kortare period, och jag vet inte hur andra ser på det. Sen funkar det ju tyvärr inte alltid som man tänkt sig, som med min nuvarande häst som jag, när jag köpte henne för 1,5 år sedan, inte hade någon tanke på att jag någon gång skulle sälja.

Om du skulle sälja en häst, skulle du vara okej med det om du visste att den skulle säljas vidare tre år senare?
 
Om du skulle sälja en häst, skulle du vara okej med det om du visste att den skulle säljas vidare tre år senare?
Man vet aldrig vad som händer i livet. Köp hästen du vill ha! Vi kan planera och fixa en massa saker, men i slutändan så vet vi inte vart livet tar oss och vad som händer. Vi kanske inte ens lever om 3 år.

Jag har sålt hästar som jag vet att köparen bara ska ha ett år eller två, tex ponnyer där ryttaren snart är för gammal för att rida ponny. Eller där jag vet att köparen bara köper för att rida till, utbilda och sälja vidare sen. Och det är helt okej! Det finns gott om människor som kan ta hand om hästar. :)

Men jag hade kanske inte flaggat för att jag bara ska ha hästen i ett par år när jag köper.
 
Ingen vet vad som händer framöver, och du vet ju faktiskt inte ens om du KAN få barn om du inte försökt? Köp hästen du vill ha nu, och se vad som händer. Du kanske säljer två år senare eller så gör du inte det. Jag köpte en häst jag trodde jag skulle ha resten av livet, men sålde henne efter 1½ år. En tidigare häst hade jag planerat att ha i 3-4 år och sedan sälja för att köpa ny och bättre - honom behöll jag i 18 år. Hästen som köptes som min dotters tävlingshäst är nu min ridhäst, den jag köpte som sällskapshäst är nu hennes blivande tävlingshäst (oväntad talang!). Så man vet verkligen aldrig hur det blir!
 
Jag hade inte gjort det, för jag vet att jag inte hade klarat att sälja eller åtminstone mått rejält dåligt av att göra det. Så det beror nog mest på hur du själv funkar och hur lätt/svårt du tror att du kommer ha att göra dig av med hästen sedan.
 
Det där med barn är inte så lätt att planera.

Om det blir som du önskar, så löser du kanske att behålla hästen ändå. Eller så dyker något annat upp som gör att du av någon anledning måste fatta beslut gällande din häst.

Just nu sitter du i en situation som du inte förutspådde när du köpte din häst.

Livet tar sina vändningar och det du skall fokusera på är att hitta rätt häst nu och som du ser en framtid med.

Jag har aldrig köpt en häst med övertygelsen att den skall jag ha tills den blir gammal. Jag har tänkt att jag önskar det så, men av olika anledningar kanske man får ompröva.

För mig har det viktigaste varit att hästens välbefinnande kommer först. Kan jag inte erbjuda det mest stimulerande och bästa för hästen, då kanske någon annan kan det bättre än mig.

Det skall vara roligt att vara med hästen och hästen skall gilla att vara med mig, är min devis.
 
Tre år är ändå ganska lång tid, jag tycker inte det vore konstigt om du köpte häst för den perioden. Det är ju dessutom vardag för de flesta ponnyryttare, sällan de kan ha samma ponny längre än så och det är väl inte så många som tycker det är märkligt..
 
Många som köper ponny får ju sälja den sen när dom skall tävla på häst. Är ju väldigt vanligt, så ser inga konstigheter i det. Köp hästen och se vad framtiden bringar. Kanske det går att ha häst med barn om du har en jätte duktig medryttare etc. Man vet aldrig hur livet blir.
 
Ingen vet vad som händer framöver, och du vet ju faktiskt inte ens om du KAN få barn om du inte försökt? Köp hästen du vill ha nu, och se vad som händer. Du kanske säljer två år senare eller så gör du inte det. Jag köpte en häst jag trodde jag skulle ha resten av livet, men sålde henne efter 1½ år. En tidigare häst hade jag planerat att ha i 3-4 år och sedan sälja för att köpa ny och bättre - honom behöll jag i 18 år. Hästen som köptes som min dotters tävlingshäst är nu min ridhäst, den jag köpte som sällskapshäst är nu hennes blivande tävlingshäst (oväntad talang!). Så man vet verkligen aldrig hur det blir!
Tävlingshästar som blir sällskapshästar har man ju hört om.

Men er hästs förvandling låter onekligen okonventionell.

Vad roligt, inte minst för hästen! Nu har han eller hon en skojig uppgift! :bow:

På tal om vad man tänkte och hur det blev, så tog jag mitt första föl när jag var 25 år. Hon skulle bli mitt allt.

Tyvärr valde jag att börja plugga på universitet vid 29-års ålder.

Det var inte planerat när jag betäckte mitt lånade sto när jag var 24 år.

Det var sorg vid försäljningen, jag hade verkligen inte råd att hålla häst på mitt studielån.

Den nya ägaren hade henne dock hela hennes liv och de var en perfekt match för varandra.
 
Senast ändrad:
Tävlingshästar som blir sällskapshästar har man ju hört om.

Men er hästs förvandling låter onekligen okonventionell.

Vad roligt, inte minst för hästen! Nu har han eller hon en skojig uppgift! :bow:
Kanske inte riktigt så uppseendeväckande som det låter, men jag behövde i första hand en häst som kunde sällskapa min ridhäst när jag flyttade in ensam på gården. Hade egentligen en pensionerad fd tävlingshäst på gång, men kände att det kanske skulle vara roligare med en häst det skulle gå att göra något med (pensionären hade en gammal senskada och skulle förmodligen inte hålla för mer än gå i hagen). Så jag köpte en unghäst istället - verkligen en "inget-särskilt-häst" som bara var grundriden och ganska osäker på allt, men snäll och söt. Så hela sommaren ägnade vi oss bara åt promenader och jogging i omgivningarna för att han skulle bli lite säkrare, vilket väl gick ganska bra, men var helt kravlöst. Jag red några gånger, bara. Och sedan flyttade min dotter hem och började träna honom lite mer "på riktigt" och han har verkligen blommat ut. Talangfull, vacker och med mycket mer självförtroende! Så ja, det går att "förvandlas" åt det hållet också!
 
Jag hade inte valt bort häst för ett eventuellt skaffa barn om tre år. 1) Du vet inte om du verkligen kommer bli gravid och få barn, 2) du vet inte om du kommer vilja det om tre år heller och 3) på tre år kan läget ha ändrats och du behöver inte skaffa barn på egen hand, vilket är helt andra förutsättningar än att vara ensamstående förälder.

Om tre år och med ”rätt” häst så kanske medryttare eller fodervärd också känns som rätt alternativ. Jag hade köpt häst.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 896
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp