Köpa häst o byta...

G

Geasey

Kan man byta namn på hästen man köper?
Jag menar: det står ju i hästens papper vad den heter.
Hur gör man för att ändra det isåfall?
 
Sv: Köpa häst o byta...

Hej!

Tror inte att det går att byta namn på halvblod nu... Någon som vet?

Mvh / A
 
Sv: Köpa häst o byta...

hästen är ju registrerad på det namnet så jag har för mig att du inte kan byta namn på hästen men du kan där emot ändra stavningen. allra säkraste är ju om du går in på asvh´s hemsida o skickar ett mail o frågar, eller om det inte är ett halvblod du har så går du inte på den föreningen hästen är registrerad i:idea:
 
Sv: Köpa häst o byta...

Jo du kan byta namn på ett halvblod! Förut kunde du det i alla fall, då jag ringde dem för ett par år sedan och frågade om just detta.
MEN det är inte så önskvärt att hästar byter namn, och därför har de satt ett rejält överpris för namnbytet. För sex år sedan skulle det i alla fall ha kostat 5000 kr. :eek:
 
Sv: Köpa häst o byta...

Du kan inte regga om hästen med nytt namn, men du kan ju kalla den för vad du vill till vardags även om den tävlas osv under annat namn.
 
Sv: Köpa häst o byta...

Jag vet iallafall att man inte får byta namn på en häst med stuterinamn. Vad gäller andra är jag inte riktigt säker. Men hörde om en hingst som blev godkänd men hade samma namn som en annan godkänd hingst av samma ras, och den var tvungen att byta.
 
Sv: Köpa häst o byta...

Sedan ett par år tillbaka får man inte byta namn på halvblod. Det gick tidigare mot en avgift på 5000:-.

Hittar man en underbar häst med ett vedervärdigt namn får man kalla den för något annat men det går inte att byta registreringsnamn.
 
Sv: Köpa häst o byta...

*kl*
En bekant tittade på en häst som hade engelska namnet för kyss dvs Kiss. Inte så kul att sätta det namnet på boxskylten. :eek: :rofl:
Köpet blev inte av men det var av andra orsaker, men hon kollade upp detta med namnbyte och det var inte längre möjligt.
 
Sv: Köpa häst o byta...

Är det bara förbjudet när det gäller halvblod? Kan man byta namn på en fullblod då? I annat fall får jag väl kalla hästen för något annat till vardags.
 
Sv: Köpa häst o byta...

Du får nog kalla din häst för något annat. Lagt kort ligger på reggade hästar!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
860
Senast: iNHALE
·
Relationer Jag heter Simon och jag tycker att det är fint namn men för vanligt. Jag vill ändra mitt namn till Zigge istället, coolt namn. Jag har...
Svar
4
· Visningar
661
Senast: Tranan
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 110
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp