Köpa häst på Irland. Vad gäller?

B

benjamin

Har någon gjort detta eller vet hur det går till? Vilka kostnader tillkommer förutom själva köpeskillingen på hästen. Hur lång tid tar det innan man kan få hem sin nyköpta häst. Hur ordnar man med veterinärbesiktning? Några andra tips ex. vad man ska tänka på när man är där och tittar. Tacksam för alla svar.
 
Hej!
Förutom själva hästen så tillkommer en kostnad för vet intyg för att du ska kunna ta hästen till Sverige, sen kostar ju själva båtresan(om du tar den via båt)

Man brukar använda sig av ett hästtransportföretag som sköter själva båtresan. Vad de kostar är olika och det lönar sig att jämföra. Priset baserar sig på vikt i och med att hästar anses som last på båten.
För en stor kraftig D-ponny så betalade vi ca 6000 kr i reas från Irland-Gbg.

Du bör tänka på att anlita en av ditt försäkringsbola godkänd veterinär på Irland så att du kan ha hästen försäkrad hela resan hem!

Lycka Till!!
 
Tack för svaret. Hur lång tid tar det innan man kan få hem sin nyköpta häst.
 
Hej!
Det beror ju alldeles på hur snabbt du kan få tag på rätt veterinär och ett transp. företag.
Men det går båtar ganska ofta.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 143
Senast: hollypolly
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 665
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp