Köpa häst som haft fång

Cheeserica

Trådstartare
Hur stor kan man bedöma att risken för återkommande fång är om den haft fång en gång p.g.a. slarv vid betessläpp? Det handlar om en islandshäst och dessa är ju inte kända för att ha någon stor fångrisk. Är en häst som fått fång en gång "förstörd" och har lättare att få fång igen än andra? Borde man köpa en sån häst eller undvika det?

Sedan har många sagt att det inte är ärftligt - kan det ändå påverka eventuellt avelsvärde?

/Erica
 
En häst som en gång har haft fång anses ha lättare att få det igen.
Man vet inte om detta beror på att hästen redan från början har varit mer fångkänslig eller om det beror på att den haft fång en gång.

Angående ärftligheten så tvistar de lärde om även detta. Jag har alltid fått lära mig att det finns åtminstone en viss ärftlighet i fångbenägenhet. Och när jag ser mig om i omgivningen så ÄR et ofta så att hästar ur vissa släkter oftare har fång än andra.

Det finns alltid en risk för återfall, så huruvida man borde köpa en sån pålle eller inte beror nog lite på vad man ska ha den till och hurdan hästhållning man har. Står hästen uppstallad i privatstall med små hagar i princip utan gräs - köp den... Men är det tänkt att den ska gå på lösdrift i flock och vara avelshäst - nja... Fundera lite till tror jag... (bortsett från att erfarenheten visat att dräktiga o digivande ston väldigt sällan får fång...)

*mina reflexioner i ämnet*
 
Jag har en häst med fång. När jag skaffade henne så hade hon haft akut fång 2 ggr. Detta är också en islandshäst. Nu har jag haft henne i strax över ett år och hon har inte haft återfall, men då krävs det låååångsam invänjning på nytt foder och ny foderstat. Det är lite pyssel, men det har gått över förväntan.
Är man villig att lägga ner det extra jobb som krävs, samt att riskera att hästen får återfall är frågor man måste ställa sig själv innan.
 
Hejsan!
Jag har en häst som för snart 1 årsen fick sitt första fånganfall.
Jag skulle själv ALDRIG köpa en häst som haft fång (men det är min personliga åsikt), det är ju den näst vanligaste utdömningorsaken(!) och alla hästar kan drabbas, men mindre hästar och islandshästar verkar mer mottagliga för sjukdomen. Kanske pga att de just är mindre och exempelvis ämnena i gräset som orsakar visst fång därför blir i högre koncentration än på en stor häst??
Det finns så många faktorer och det är ju inte omöjligt att det är ärftligt i viss mån??
Det går ju tyvärr aldrig att helt ta bort risken att de drabbas igen. .... :(

MVH/Linda
 
Jag har en häst med fång och skulle inte vilja byta ut honom MEN det finns många friska individer till salu så varför ta den risken?
Med det jag har lärt mig idag skulle jag vilja studera röntgen bilderna på alla fyra hovar innan jag gick vidare till köp.
Ta gärna hjälp av en duktig hovslagare (kan mer om fång än många vet), be den gå igenom hästens ben tillsammans med dig, jag utesluter inte en vet besiktning men jag tycker att det är en utmärk komplement.
Lycka till :)
 
Min foderhäst hade ett fånganfall förra sommaren, ägaren vet inte riktigt varför han fick det. Gick på samma bete hela sommaren och inget kraftigt väderomslag.

Jag har varit extra nogrann med hans foder och extra uppmärksam på hur han har känts. Han har inte haft minsta antydan till fång, så just för fången skulle jag inte tveka att köpa honom om jag nu velat det.

Du får vara bered på lite extra pyssel och oro med denna häst. Men jag skulle inte tveka att köpa den om det är "drömhästen". Jag skulle dock ha röntat hovarna om det inte är gjort för att se om hovbenet har roterat, har det det skulle jag inte köpa den.

Lycka till!
 
Det är up till dig! Jag är inte så insatt när det gäller fång men själv köppte jag en bronkit häst för drygt 1 år sen. JAg läste en del om bronkit och avägde priset mot hästens kapacitet och personlighet. Och kom fram till ett mycket bra köp! :love: Vilket jag fortfarande tycker!
Men annars hade jag aldrig haft råd med en så bra häst!
 
Köpte en nordsvensk för 7 år sedan som hade haft fång enligt vet.bes.(fångringar). Eftersom han är lättfödd (går upp i vikt bara av att lukta på mat) så har det ju fallit sig naturligt att ha honom på magert bete som han givetvis har fått tillvänja sig långsamt på. Enbart hö och mineraler och morötter för "känslans" skull och det lever han gott på. Han har aldrig haft några återfall och bättre häst kunde jag inte ha köpt. Men man får ju tänka sig för i alla lägen och det är ju självklart mer pyssel. Men om du köper så håller jag tummarna för att du har samma tur som jag.
 
skulle ALDRIG köpa en fång-häst... man vet aldrig hur det går. :devil:
 
Tack för alla svar! :bow: Frågan var ställd på en bekants förfrågan, så det är (tyvärr!) inte jag själv som ska köpa häst. Jag ska vidarebefordra svaren till henne så får hon ta ställning själv. :)

/Erica
 
Sv: Köpa häst som haft fång

Har ett 11-årigt halvblodssto som fick fång sommaren 2011. Hade ägt henne ett år då. Hon hade aldrig haft fång tidigare. Det blev en hemsk sommar, otroligt jobbigt och oroligt hela sommaren. Hon klarade sig bra, upptäckte det hela i tid. Nu har hon gått i en stor rasthage hela hösten/vintern och gör det fortfarande. Jag kommer inte att tordas släppa henne på ngt bete mera. Hon rids 5-6 dgr i veckan och hålls under noggrann uppsikt. Höet vägs varje mål. Inga foderbyten.

Tycker däremot att allt pyssel har gjort att hon tyr sig till mig otroligt mycket.
Hon är min ögonsten...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 484
Senast: Elendil
·
Hästvård Jag håller på och letar häst och har hittat en som verkar vara trevlig och nog kan passa mig, men som är ordentligt överviktig/fet...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp