Köpa häst utan kunskap

Esset

Trådstartare
Jag förvånas att folk köper hästar utan att veta vad padd och linda är, eller hur man känner efter ökad/förstärkt puls, eller ens har en termometer och ingen förbandsmaterial whatsoever. Jag blir så trött.
 
Jag sätter ju inte just padd och linda som en viktig sak att kunna innan man köper häst men alla är vi olika. Om det gäller någon i ditt stall kan du väl vara snäll och hjälpa dem istället med vad de behöver lära sig och köpa som tex en förbandslåda med diverse saker osv?
 
Jag sätter ju inte just padd och linda som en viktig sak att kunna innan man köper häst men alla är vi olika. Om det gäller någon i ditt stall kan du väl vara snäll och hjälpa dem istället med vad de behöver lära sig och köpa som tex en förbandslåda med diverse saker osv?
Naturligtvis så ska man vara snäll och informera men det är flera som är rätt ointresserade av att skaffa något utan "kan jag låna av dig".
 
Jag förvånas att folk köper hästar utan att veta vad padd och linda är, eller hur man känner efter ökad/förstärkt puls, eller ens har en termometer och ingen förbandsmaterial whatsoever. Jag blir så trött.
Jag hade ridit i några år men visste inte så mycket om sjukdomar, vård etc när jag köpte min första häst. Min stallchef har lärt mig, mycket har jag lärt mig under årens gång. Jag har haft samma stallchef i 20 år så man kan väl säga att hon varit min mentor. De är många som inte vet något om hundar men köper sin första hund ändå. Jag tror det går bra ändå, alla får vara noviser i början.
 
Jag hade hållit på med hästar i 30 år, kunde inte linda och inte känna puls ordentligt när jag köpte häst. Nu har jag hållit på med hästar i närmare 50 år och kan fortfarande inte linda med padd eftersom jag aldrig ansett att jag har behov av att använda det.

Jag tycker att det viktigaste är att kunna se om något är fel med hästen och att då söka relevant hjälp. Och att skaffa allt man behöver allt eftersom behovet visar sig.
 
Köpte min första häst för ett år sen efter att enbart ha ridit på ridskola. Saknar nog en massa kunskaper om vård, foder, etc (man har ju säkert gått igenom det på teorilektioner, men hur väl sitter det kvar utan regelbunden praktik?) men står kvar på ridskolan och lär mig allt eftersom.
 
Jag förvånas att folk köper hästar utan att veta vad padd och linda är, eller hur man känner efter ökad/förstärkt puls, eller ens har en termometer och ingen förbandsmaterial whatsoever. Jag blir så trött.
Jag har hållit på med hästar i 40 år, och haft egna hästar i 25 år. Kan fortfarande inte linda med padd och har aldrig känt behov av det heller. Så det känns väl inte som det jag skulle sätta upp som förkunskapskrav för att köpa sin första häst, direkt.

Vad man "måste" kunna för att ha häst tycker jag kan variera ganska stort - är man i ett större stall med många kunniga runtomkring har man ju större möjlighet både att få hjälp och att lära sig efterhand än om man står för sig själv i eget stall.

Där jag står inhyrd för tillfället har vi ett gemensamt stallapotek och en gemensam akutväska, vilket fungerar bra. Onödigt att 20 hästägare har samma grejer som ändå används ganska sällan. Däremot har de flesta egen febertermometer och lite basic sårvårdsgrejer mm. Jag har dessutom lite mer förbandsmaterial som får följa med i transporten om jag är ute o åker med häst.

Vi har bra stallägare med lång erfarenhet och vi är några hästägare som "varit med länge", vilket gjort att även mer oerfarna som köpt sin första häst har klarat sig bra och "vuxit in i rollen" hos oss. Jag känner ingen som helst irritation på dem som kan mindre än jag själv, jag hjälper gärna till om jag kan och får frågan, och de allra flesta nya hästägare är ju faktiskt intresserade och väldigt motiverade att lära sig mer!
 
Jag förvånas att folk köper hästar utan att veta vad padd och linda är, eller hur man känner efter ökad/förstärkt puls, eller ens har en termometer och ingen förbandsmaterial whatsoever. Jag blir så trött.
Just kolla hästens puls tycker jag fortfarande kan vara knepigt trots stor hästerfarenhet. Överlag är det ju svårt och ett problem att många inte vill eller har möjlighet att träna på många hästar innan de köper sin kanske första egna häst. Då är det viktigt att ha nån med kunskap kring sig som kan hjälpa, stötta och utbilda
 
Det är många hästägare som kan mycket om ridning och utrustning, men alltför lite om foder och inte är intresserade av ad vetenskapen säger.
Detta är också problematiskt då nya hästägare tar efter de som är duktiga på att rida/har tävlingsresultat, även i annat än ridning t ex foder.
 
Jag förvånas att folk köper hästar utan att veta vad padd och linda är, eller hur man känner efter ökad/förstärkt puls, eller ens har en termometer och ingen förbandsmaterial whatsoever. Jag blir så trött.
Jag visste visserligen om hur man lindade och allt sådant men jag hade inte köpt en enda grej faktiskt innan jag hämtade hästen, eller jo, hade borstar visserligen. Grimman fick jag med. Köpte ju dock det jag behövde efterhand, inget måste att ha köpt allt innan. Dessutom tror jag det är nästan värre att köpa allt innan då det faktiskt är mycket man aldrig ens behöver använda. Man tar det som det kommer och lär sig efterhand, sålänge man vill lära sig så är det hyfsat lugnt tycker jag.
 
Jag förvånas att folk köper hästar utan att veta vad padd och linda är, eller hur man känner efter ökad/förstärkt puls, eller ens har en termometer och ingen förbandsmaterial whatsoever. Jag blir så trött.

Jag kom direkt från ridskolan när jag fick min första foderponny. Då var jag 12 år och mina föräldrar var på nivån mamma = livrädd, pappa = orädd men kunde knappt se skillnad på bak och fram...
Men det löste sig då vi stod i ett stall med folk med mycket erfarenhet och dom var självklart okej med att hjälpa oss (det var genom dom jag fick tag på foderponnyn). 1,5 år senare köpte jag (fick) min första egna ponny och sen har jag lärt mig på vägen.

Alla är vi ju nybörjare/okunniga i början. :)
 
Naturligtvis så ska man vara snäll och informera men det är flera som är rätt ointresserade av att skaffa något utan "kan jag låna av dig".
Föreslå att ni går ihop till ett gemensamt stallapotek då som alla kan använda sig av?
Jag kan förstå att man inte vill att alla ska komma och låna av ens grejer hela tiden men då måste man också våga säga det till dem.
 
Påminns om att en av de frågor jag ställde till förra ägaren av min första ponny var "Vilket hål ska jag sätta käkremmen på tränset på?" :D För att inte tala om "Hur lång tid ska man rida per gång?"

Det gick utmärkt ändå och var aldrig någon risk för att ponnyn skulle fara illa, eftersom jag (mina föräldrar) utformade hästägandet efter kunskaperna så till vida att vi stod i ett ridskolestall, ponnyn gick några lektioner på ridskolan, instruktörer hjälpte till med allt från foderstatsberäkning till att kolla om hon var halt, och det gick alltid att fråga antingen ridlärare eller mer erfarna hästägare i stallet om allt. Stallapotek skaffade vi med tiden, men fram till dess gick det bra att låna av ridskolans förråd och sedan självklart ersätta det man lånat.

Däremot hade det självklart blivit katastrof om jag med samma kunskapsnivå fått en ponny som vi hade hemma utan någon att fråga, eller för den delen om vi inte hade varit ödmjuka för att vi inte kunde så mycket.

Mina sista fem år som hästägare i samma stall var jag den som svarade på de yngres frågor, hjälpte till att tränsa bångstyriga ponnyer och som alltid hade en håltång att låna ut. Det är lite av charmen med att stå uppstallad i ett stort stall med många olika kunskapsnivåer, själv tyckte jag att det var toppen både när jag var nybörjare och när jag kunde mer.
 
Det viktigaste förutom att ha kunnigt folk runt sig, är att man är observant och letar information när det behövs. Då kommer man långt och man får lära sig massor ☺
Och jag känner personer som kan så mycket om hästar, ridning och vård och omsorg av hästar, som äger hästar, men inte vågar rida eller leda sin häst. Jag får de bästa svaren om jag frågar.
Alla har vi olika hästägande.
 
Jag förvånas att folk köper hästar utan att veta vad padd och linda är, eller hur man känner efter ökad/förstärkt puls, eller ens har en termometer och ingen förbandsmaterial whatsoever. Jag blir så trött.


Det är nog så att hästägande kunskapen inte alltid är så stor när många köper häst. Kanske ridit något tag /terminer på ridskola.

Men Hur ska man lära sig förstärkt puls som exempel om man inte vet hur det ska kännas i friskt tillstånd? Padd o lindor är nått hysteriskt använt på hobbyhästar. I hagar, boxar och ridning. Många har nog inte koll på varför egentligen. Utan idolen har ju det på sina hästar.

Tycker ridskolor borde lära ut mer hästkunskap än det att göra i ordning och efter lektionen. Finns bra böcker att läsa till mycket men lite mer praktiskt Kunskap hade nog varit bra. Finns säkert de som redan lär ut men inte alla.

Men en schyst förbandslåda är verkligen bra att ha.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 709
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 734
Senast: Sootie
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 038
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp