Köpa häst vintertid

nyholm

Trådstartare
Hejsan!

Jag ska köpa en till häst om allt går bra under besiktningen men jag har aldrig köpt häst under vinterhalvåret så nu behöver jag lite tips.

Jag bor på en ö & kommer måsta ta hästen över en färja så vi kommer hem när det har hunnit blivit mörkt (19 tiden), hur skulle ni göra med nya hästen då vi har tre andra hästar i stallet som också ska in till natten? (Är tre islandshästar i stallet)

Hästen är även helrakad vilket jag inte är van vid så hur känsliga är dom mot olika väder?Täckar ni helrakade hästar när dom står inne?
Är svårt att fråga nuvarande ägaren då hästen är i ett salustall där dom importeras från utlandet & denna häst kommer från Holland.
Tacksam för svar!
 
Tänk på smittorisken, speciellt då hästen kommer från utlandet. Vi har alltid sådana hästar i karantän i några veckor.
 
Bra poäng med smittorisk ovan!

Annars så går det ju jättebra att ställa hästen i boxen när den kommer på kvällen.
Ja helrakad häst behöver täcke både inne och ute, hur tjockt beroende på temperatur. Hur varmt/kallt har du ute och i stallet?
 
Har hästen rest långt så gå en sväng när ni kommer hem. Då minskar du risken för kolik. Gå gärna i hagen hästen ska gå i sedan så slår du två flugor i en smäll, hästen får bekanta sig med hagen och du behöver inte vara rädd att hästen sticker sin väg. Givetvis utan de andra hästarna i den hagen. Finns möjligheten så låt inte den hästen träffa övriga alltför nära. Det är ju omöjligt att veta om några smittor finns innan det har gått iallafall två veckor.

En helklippt häst kan vara väldigt frusen medan en annan inte är det men jag skulle utgå ifrån att hästen behöver täcke både ute och inne om ni har kallstall. De flesta behöver täcke iallafall upp till temperaturer runt 15 grader när de är helklippta.
 
Bra poäng med smittorisk ovan!

Annars så går det ju jättebra att ställa hästen i boxen när den kommer på kvällen.
Ja helrakad häst behöver täcke både inne och ute, hur tjockt beroende på temperatur. Hur varmt/kallt har du ute och i stallet?

Så jag bör ha nya hästen skilt inne första natten? Vi har ett litet stall med 4 boxar, tempen inomhus ligger runt ca 5 grader. Räcker det med fleecetäcke inne eller behöver det vara ett tjockare? Läste att man kan ha helrakade hästar utan täcke om det är vindstilla & fint väder men om det blåser eller kommer ner nederbörd så är det täcke som gäller?

Lite svårt att hålla henne i ”karaktän” då hon stått bland hästar från olika länder i stallet hon står nu (salu stallet).
 
Så jag bör ha nya hästen skilt inne första natten? Vi har ett litet stall med 4 boxar, tempen inomhus ligger runt ca 5 grader. Räcker det med fleecetäcke inne eller behöver det vara ett tjockare? Läste att man kan ha helrakade hästar utan täcke om det är vindstilla & fint väder men om det blåser eller kommer ner nederbörd så är det täcke som gäller?

Lite svårt att hålla henne i ”karaktän” då hon stått bland hästar från olika länder i stallet hon står nu (salu stallet).
Det hindrar ju inte dig från att ha henne i karantän när hon kommer till dig, så att hon inte riskerar smitta dina hästar med något? :confused: Att ha henne i karantän gör du ju för att hon inte ska smitta de andra hästarna i ditt stall med något som hon ev bär på. Att bara ha henne ensam första natten gör ingen större skillnad. Det måste vara åtminstone 2-3 veckor för att vara någon vits. Även om hon inte visar några symptom på något just nu, så är det ju inkubationstid på alla sjukdomar.
 
Så jag bör ha nya hästen skilt inne första natten? Vi har ett litet stall med 4 boxar, tempen inomhus ligger runt ca 5 grader. Räcker det med fleecetäcke inne eller behöver det vara ett tjockare? Läste att man kan ha helrakade hästar utan täcke om det är vindstilla & fint väder men om det blåser eller kommer ner nederbörd så är det täcke som gäller?

Lite svårt att hålla henne i ”karaktän” då hon stått bland hästar från olika länder i stallet hon står nu (salu stallet).
Jag hade inte låtit en helklippt häst vara utan täcke på vintern. Den behöver täcke!

Fleece är inte optimalt till klippt häst, det fastnar liksom i pälsen på ett obehagligt sätt. Ett tunnare thermotäcke med slät insida är bättre, ca 100-150g bör funka bra.
 
Är hästen nyligen helrakad så är den väldigt känslig för kyla,regn och vind. Fleece räcker inte långt när det gäller att ersätta rejäl vinterpäls.
 
Vi köpte vår holländare på våren för några år sen.

Han var inte klippt, men jisses vad frusen han var. Första natten frös han så han skakade, så mycket att han inte ens kunde äta sitt hö. (Det var alltså typ 5-10 grader). Så han hade täcke dygnet om, för att slippa frysa.

Jag hade också ställt i karantän om möjligheten finns.
 
Om den kommer från Holland är den inte van vid att vara ute vintertid. Lägg på varmt täcke om den är helklippt och ha koll när den är ute om den trivs. Jag skulle inte chocka en sådan häst med 12 timmar i hagen i början, speciellt inte vintertid
 
Min erfarenhet är också att hästar från Holland är väldigt frusna när det kommer till vårt källare klimat. 100gr innetäcke räcker intet, jag hade lagt på 3-400gr på en nyimporterad och nyklippt häst om det är 5-6 grader i stallet. Minst lika tjockt ute och definitivt halstäcke ute.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 231
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 233
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
5 883
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp